2022-02-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Varför skulle en upptrappning av det pågående kriget mellan Ryssland och Ukraina påverka ekonomin utanför Ryssland/Ukraina?

Olja och gas.

Går där inte mycket pipelines till EU genom Ukraina?

Om energipriserna stiger fortsätter inflationen upp, räntorna trappas upp fortare och ekonomin kyls av.
Citera
2022-02-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Exakt, coronadippen kom veckor/månader efter de första nyheterna om dess existens. Denna gång så dyker börsen bara på spekulationer - varför jag anser att mycket är inprisat.

Sentimentet just nu är väldigt bearish. Alla väntar på krasch.

Frågan är då om alla förväntar sig en krasch - kommer den?

Jag tror tvärtom. Börsen kommer att nå sitt botten inom en månad och sen gå upp för resten av året och sluta högre än tidigare topp i slutet av året.
Inom en månad är väl lite positivt kanske, men när våren kommer så är det dags för nya ath
Citera
2022-02-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Inom en månad är väl lite positivt kanske, men när våren kommer så är det dags för nya ath
Våren börjar om 2 veckor din gök
Citera
2022-02-13, 15:13
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Varför skulle en upptrappning av det pågående kriget mellan Ryssland och Ukraina påverka ekonomin utanför Ryssland/Ukraina?

Kriget i sig skiter marknaden i. Faktum är att det kan vara bullish till och med. Det är sanktionerna som kan vara farliga. Ryssland exporterar en massa råvaror som vi inte kan ersätta. Det här riskerar att strula till leveranskedjorna ordentligt.
Citera
2022-02-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Våren börjar om 2 veckor din gök
Jag menar att det vänder upp när våren kommer och pandemin är över för denna gången.
Citera
2022-02-13, 15:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfizervaccinslayer
kanske inte händer nästa vecka men snälla jag ber till gud att det händer snart. jag vill få ett slut på den här lidande pengasprutekonomin och alla idioter som har massa saker som inte ens är deras

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-en-borskrasch

Vad sägs om 86 % fall..?

Tror dock Dow Jones nöjer sig med - 70%, Nasdaq kan sjunka 75 däremot. OMX - här nöjer vi oss med de 50-60 % minus jag trott sedan i höstas.

Så Dent tar i så det knakar... dessutom tror jag han överdriver följderna för den reala ekonomin. Kom ihåg att efter kraschen -29 var arbetslösheten tillbaka på ensiffriga nivåer redan efter några månader, det var först - contrary to general belief - som New Deal satte in ordentligt som det gick riktigt illa... hoppas svensk finanspolitik kan sortera bland spillrorna. Har faktiskt ganska stort hopp om det. Och inte blir det bättre av Ingves nollränta... VARJE JÄVLA STEG MOT NORMALITET lindrar den oundvikliga kraschen, men det fattar inte han...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-02-13 kl. 15:38.
Citera
2022-02-13, 15:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik

Bra att det finns "kanonmat" därute så de som inte "sitter lugnt i båten" slipper rea bort alltför rött...
Citera
2022-02-13, 15:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
- - - Faktum är att det kan vara bullish till och med. - - -

Nej, nej, nej - det blir isf en kortvarig invasion med NATO på första parkett. Det militärindustriella komplexet har - och har haft sedan Trumps säljresor förbi Saudi, Japan m fl - orderböckerna fulla, och något tillskott med extraanslag t amerikanska försvaret kan vi glömma.

Eftersom marknaden är dum i huvudet men alltid har rätt kommer BAe-systems och Saab gå relativt bättre än index, alltså inte sjunka lika mkt som alla andra, typ.
Citera
2022-02-13, 15:38
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ryssland är en stor exportör av råvaror, speciellt inom den mycket viktiga sektorn energi. Allt som tillverkas kräver energi, blir energin dyrare påverkar det så gott som alla företag negativt. Sen finns det ju alltid en (liten) risk att kriget sprider sig.
Citera
2022-02-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Bra att det finns "kanonmat" därute så de som inte "sitter lugnt i båten" slipper rea bort alltför rött...
Haha, ja.

Mitt bankkonto växer och jag har inte sålt särskilt mycket, jag satsar på att gå in med mer om vi sjunker lite till.
Citera
2022-02-13, 16:57
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Men coronadippen kom rätt långt efter att coronan var diskuterad väl? Tänker om det blir samma sak här. Dock gör du en viktig poäng med vad händer om det inte blir krig? Om inflationen minskar etc. Då vill man ju inte stå utanför. Ang er diskussion huruvida börsen är överprisad så tycker jag mig inte se det om man kollar på utvecklingen över världsbörsen de senaste 20 åren eller den svenska.
Corona var väl känt i januari 2020 men börsdippen startade först 24 februari. Det är för att aktiebörsen är extremt positiv sedan 2019 och förnekelsefaser uppstår oavbrutet, spelar ingen roll hur allvarligt det kan bli det ska bara upp. Samma med Ryssland Ukraina-krisen, den är uppenbar men inte förrän det smäller kanoner kommer börsen att sjunka. Är det bara 3-4 dagars tystnad i media så anses faran vara över. När sedan Putin talar kanonspråk så rasar det. Och sedan är faran över 3-4 dagar senare osv osv.
Citera
2022-02-13, 21:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
[quote=TheRiddle-|79077951]Ryssland är en stor exportör av råvaror, speciellt inom den mycket viktiga sektorn energi. Allt som tillverkas kräver energi, blir energin dyrare påverkar det så gott som alla företag negativt. Sen finns det ju alltid en (liten) risk att kriget sprider sig.[quote]

Yes, om Putins drömmar om att återskapa Sovjetunionens territorium nu drar igång med Ukraina, så är tanken inte långt borta på att han kommer att snegla på andra länder. Det blir en drastisk försämring av säkerhetsläget.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-02-13 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in