2022-02-13, 01:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Vad händer med börsen om Ryssland inte invaderar?
Inget, utan det som skett senaste året, skiftning från growth till value och slakt av förhoppningsbolag fortsätter.

Citat:
Vad händer med börsen om inflationen minskar och fed ej är lika hökaktiga om några månader?
För det krävs ett smärre under. Det är svårt att trolla fram energiproduktion och kompetent personal. Priserna på båda kommer fortsätta stiga.
Citera
2022-02-13, 01:05
Avstängd
Glossuss avatar
Min absoluta favoritfarbror har klart för sig i vanlig ordning.. Nej, Diablo, det är varken trams eller off topic.
https://anthropocene.live/2022/02/12...r-om-tyskland/
Citera
2022-02-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Min absoluta favoritfarbror har klart för sig i vanlig ordning.. Nej, Diablo, det är varken trams eller off topic.
Tack Glossus! Mycket läsvärd artikel! Det finns två sidor av ett mynt.
Citera
2022-02-13, 11:17
Bannlyst
snälla jag ber till gud att allt rasar nästa vecka. skiter i kriget jag vill bara se svensken i misär
Citera
2022-02-13, 11:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Det är en extremt mycket läskigare tanke att kriget/problemet har med Tyskland att göra. Det är bara att se hur världens påverkades när Tyskland hade problem 1914 och 1939 och hur de försökte lösa dem när de blev pressade.
Citera
2022-02-13, 12:36
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vad bra att att ni är överens! Två pers på Fb överens om att OMX inte är övervärderad. Alla analytiker - hallå? HALLÅ??? HALLÅ???.

Det är mkt luft kvar som ska ut.

Och du med "måndagfrågan?". Klart du ska ut med säljordrar, ju förr desto bättre.

Jag har precis börjat spara pengar så jag har långt under 100 000 på börsen, så det kanske får ligga kvar trots allt

Citat:
Börsen reagerar extremt negativt till minsta lilla hörsägen.

Har Ryssland ens invaderat Ukraina?

Har fed ens höjt räntan?

Inget av dessa har skett ändå slaktas börsen. Alltså är mycket redan inprisat.

Vad händer med börsen om Ryssland inte invaderar?

Vad händer med börsen om inflationen minskar och fed ej är lika hökaktiga om några månader?

Som jag skrev tidigare - värsta scenarion är redan inprisat.

Men coronadippen kom rätt långt efter att coronan var diskuterad väl? Tänker om det blir samma sak här. Dock gör du en viktig poäng med vad händer om det inte blir krig? Om inflationen minskar etc. Då vill man ju inte stå utanför. Ang er diskussion huruvida börsen är överprisad så tycker jag mig inte se det om man kollar på utvecklingen över världsbörsen de senaste 20 åren eller den svenska.
Citera
2022-02-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Jag har precis börjat spara pengar så jag har långt under 100 000 på börsen, så det kanske får ligga kvar trots allt

Men coronadippen kom rätt långt efter att coronan var diskuterad väl? Tänker om det blir samma sak här. Dock gör du en viktig poäng med vad händer om det inte blir krig? Om inflationen minskar etc. Då vill man ju inte stå utanför. Ang er diskussion huruvida börsen är överprisad så tycker jag mig inte se det om man kollar på utvecklingen över världsbörsen de senaste 20 åren eller den svenska.

Exakt, coronadippen kom veckor/månader efter de första nyheterna om dess existens. Denna gång så dyker börsen bara på spekulationer - varför jag anser att mycket är inprisat.

Sentimentet just nu är väldigt bearish. Alla väntar på krasch.

Frågan är då om alla förväntar sig en krasch - kommer den?

Jag tror tvärtom. Börsen kommer att nå sitt botten inom en månad och sen gå upp för resten av året och sluta högre än tidigare topp i slutet av året.
Citera
2022-02-13, 14:40
Medlem
Ni har väll inte missat senaste från EPB?
Mycket sevärt och lite hoppingivande ändå trots den geopolitiska risken. Men här följer han ju datan och drar slutsatser från det.
Edit.
Krashen får kanske vänta men även jag har lite krockkudde med råvaror och defensivt. Att ligga med en del kapital utanför börsen är ju i alla hänseenden bra enligt mig.

https://youtu.be/cpdj-ArJAzU
Citera
2022-02-13, 14:42
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Arabindex slutade ned nästan 2 %. Aramco gick också ned men mindre än index. Tänk dock på att de har stängt på fredagar så de behöver komma ikapp i fallet. OMXS30 stängde på -1,6 % i efterhandel hos IG. Det ser alltså lite osäkert ut.
Citera
2022-02-13, 14:46
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfizervaccinslayer
snälla jag ber till gud att allt rasar nästa vecka. skiter i kriget jag vill bara se svensken i misär

Summerar flashback kraschbjörnar så underbart.
Citera
2022-02-13, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Summerar flashback kraschbjörnar så underbart.
kanske inte händer nästa vecka men snälla jag ber till gud att det händer snart. jag vill få ett slut på den här lidande pengasprutekonomin och alla idioter som har massa saker som inte ens är deras
Citera
2022-02-13, 14:52
Medlem
ETA2824-2s avatar
Varför skulle en upptrappning av det pågående kriget mellan Ryssland och Ukraina påverka ekonomin utanför Ryssland/Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in