2022-02-13, 13:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
FYI så är 92% yield väldigt nära gränsen för var som är ekonomiskt försvarbart och inte i form av yield.
Och 1 miljon celler, som de sägs ha i lager motsvarar färre än 1500 bilar. Och då sägs Kato Road ha producerat batterier i flertalet månader. Vill inte låta skitbearish men trodde personligen de hade kommit lite längre

Låtsas du också vara korkad nu? Låtsas du veta vad produktionskostnaden är för Teslas celler?
Att ha lyckats får 92% bra celler från en ny produktionsteknik är helt makalöst bra. Finns utrymme till ytterligare förbättring innan Giga Berlin och Texas batterifabriker färdigställs. Att hatarna på forumet går igång och skall spinna det negativt var ju dock väntat, det är ju lite av det roliga med detta forumet.
Citera
2022-02-13, 14:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witamin
FSD är ju 5år före alla andra i verklig tid, sedan vet ju ingen hur lång tid det faktiskt kommer att ta för övriga att verkligen komma så långt som Tesla gjort. Dom flesta andra använder ju radar med kamera som backup vilket gör att dom i huvudsak ska förlita sig på kartor...sätt en sådan i Gbg som kommer den 5m innan möjligtvis kameran räddar situationen.
Sedan vet alla att Elons preliminära tider sällan hålls, men när produkten släpps så gör den aldrig någon besviken..Värdsherravälde...haha...det är aldrig något som Elon eller Tesla någonsin sagt så ditt snack om bränna förtroende är skitsnack....förutom ditt egna skitsnack möjligtvis.
Sedan är ju Northvolt planer på att plocka ut 150gwh 2030...då är inte Volvo ensamma att plocka batterier utav det....Tesla kommer plocka ut 100gwh ensamma ur Giga Berlin och då har dom redan egna fabriker idag samt samarbeten och ligger i topp med sin teknik.

Vad är det för förbättrad Gigapress som Volvo har? du menar att den har högre tryck?
Lite löjligt att skryta om en teknik som ett annat märke redan använder, än mer när den andre har flera stycken och varit i produktion i flera år...sedan ska den ju inte ens till Sverige utan till Kina.
Vad är det för fler "spännande saker" Volvo har på gång då...något -22?

Torslandagabriken kommer troligen kunna formpressa större detaljer med mindre pressar snabbare.
Citera
2022-02-13, 14:30
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Låtsas du också vara korkad nu? Låtsas du veta vad produktionskostnaden är för Teslas celler?
Att ha lyckats får 92% bra celler från en ny produktionsteknik är helt makalöst bra. Finns utrymme till ytterligare förbättring innan Giga Berlin och Texas batterifabriker färdigställs. Att hatarna på forumet går igång och skall spinna det negativt var ju dock väntat, det är ju lite av det roliga med detta forumet.

92% är en bra början. Och kanske den nivån där det kan vara aktuellt med att dra igång produktionen på riktigt.
Däremot har de mogna produkterna hoz t.ex Panasonic väsentligt högre yield där felen mäts i tusendelar av ppm.
Senast redigerad av Peppa-pig 2022-02-13 kl. 14:35.
Citera
2022-02-13, 14:38
Medlem
Citat:

Varken du eller jag vet kostnaden för tillverkning av 4680. Endast spekulationer, så jag baserade kostanden på det bäst jämförbara batteriet på marknaden. Och vad som krävs i form av yield för att tjäna pengar på det. Och jag var förvånad att det endast fanns batterier till 1500 bilar stockpilat då det lovades 10Ghw 2021. (Ungefär batterier till 160 000) bilar
Citera
2022-02-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Herregud vad mycket förvirrad desinformation som trillat in under natten. Man ska inte skriva på fyllan!

Vadå verklig tid? Du menar Elons presentationer? Finns redan gott om information om vilka de verkligen ledande företagen är i tråden. Tesla ligger ganska stadigt i bottenligan.

Att förlita sig enbart på en kamera för autonom körning är en återvändsgränd, det är därför de ledande företagen även använder andra tekniker, de har ju också kamera för vissa funktioner.

Haha, verkligen? Teslaaktien går spikrakt nedåt eftersom folk har tröttnat på Elons skitsnack. Han levererar mycket sällan något av det han lovat.

Bottenplattan i en Elbil är enklare än den i en ICE-bil. Den lämpar sig bättre för att tillverkas i större bitar. Volvo skaffar sig den förmågan. Det är väll bra?

Man ska inte kasta sten i glashus. Inget som Tesla gör är nytt.

Nya modeller kanske? Något skulle vara bra om Tesla satsade på. Model S har ju snart veteranbilsstatus.
Oooj...nu är det mycket som inte riktigt stämmer här, men jag varken vet eller orkar dela upp så snyggt som du svarat

Tesla i bottenligan...dom sålde mer EV än alla andra tillverkare tillsammans.
4680 batterierna som är igång nu och monteras i Giga Texas är dom bästa som inte bara är prototyper.
Tesla har dom mest effektiva fabrikerna som någonsin gjorts, VW hade ju till och med ett panikmöte där det gällde VW överlevnad...Dom kommer behöva stänga flera fabriker samtidigt för att helt bygga om sin produktion efter hur Tesla producerar sina bilar. Elon var till och med inbjuden till detta mötet
Tesla har dessutom den bästa räckvidden efter vad som utlovas på pappret.
Tesla har världens största nätverk med laddstationer som dessutom är snabbare, enklare och har bästa tillgänglighet.
GM producerade som sagt 26st bilar fjärde kvartalet...företaget som knasen Biden sagt i ett halvår är värdsledande i EV teknologin, men denna veckan så har han krupit till korset och sagt att Tesla är värdsledande....verkligheten kommer ikapp även vänstern

Att ha Ögon (kamera) och en hjärna (AI dator) ser jag klart bättre än sensorer och en karta som aldrig kan vara uppdaterad till 100%...jag kör i Gbg flera timmar varje dag och brukar ha Googlemap för test ganska ofta...katastrof!!!

Sedan så gick Aktien ner rätt mycket samtidigt som dom flesta aktier gick ner...även så att det var väntat eftersom den gått spikrakt uppåt och sedan blev det massa trashtalk efter årsrapporteringen där Elon sa att dom inte kommer släppa några nya modeller som ex spekulationerna på en 25.000$ bil.
Eftersom komponentbristen kommer fälla krokben för dom själva när dom redan har problem med komponenter och dom säljer allt dom kan tillverka och det ändå inte räcker.
Alltså korkat att starta en ny modell som dom kanske inte kan tillverka mer än till 40% och sedan får dra ner på M3 och Y till 60% bara för att en ny modell "måste" göras.
Alltså bättre finansresultat att få ut så nära max det går av befintliga fabriker och samtidigt ha kommande modeller under "forskning" tills komponentbristen löser sig.

Att Volvo skaffar sig bärande konstruktion i bottenplattan är ju vad Tesla redan gör i Texas just nu och även kommer i bilarna från Berlin inom kort, med all säkerhet även från Shanghai också.
Ingen annan tillverkare har tekniken idag att göra detta, men alla vill skaffa det för att få snabbare, enklare och billigare produktion.

Antar att jag redan svara på "inget Tesla gör är nytt" flera ggr.....kan ju faktiskt lägga till att det är Tesla som gjort att EV bryter igenom och att EV är det enda som kommer att gälla framöver då det kommer att bli överlägset allt annat.
När jag skriver överlägset så menar jag självklart med att det läggs otroligt mycket pengar och kraft på forskningen för att ta fram bättre och mer effektivare energilagringar och det går fort framåt.
Citera
2022-02-13, 14:50
Medlem
illuminas avatar
Citat:
FYI så är 92% yield väldigt nära gränsen för var som är ekonomiskt försvarbart och inte i form av yield.
Och 1 miljon celler, som de sägs ha i lager motsvarar färre än 1500 bilar. Och då sägs Kato Road ha producerat batterier i flertalet månader. Vill inte låta skitbearish men trodde personligen de hade kommit lite längre
Tror du läste lite för snabbt där. Länken bäste Mongo hänvisade till var 4680 produktion i Fremont. Kato Road har mycket fler celler än till 1500 bilar. Det betyder att yielden är tillräckligt bra nu för att bygga ut batteriproduktionen i alla fabriker så småningom.

Edit: Tänkte förtydliga lite till. Rubriken på tweeten säger Kato Road, vilket jag tyckte lät konstigt. 1500 bilar är ingenting. Hittade detta från samma källa:
Sorry for the poor quality of this image, but it represents 4680 battery production in Fremont on 22 January 2022. Green represents good batteries and red is for rejects. As you can see, on that day they had 14 machines running and produced 92% good batteries, including the 82% bad batteries from Machine 212 which I believe was being used that day to train folks from Texas And who will be producing them there in the future.
Kudos go out to a close relative of mine, one of the many employees building the 4680’s in Fremont.
Senast redigerad av illumina 2022-02-13 kl. 15:27.
Citera
2022-02-13, 14:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Varken du eller jag vet kostnaden för tillverkning av 4680. Endast spekulationer, så jag baserade kostanden på det bäst jämförbara batteriet på marknaden. Och vad som krävs i form av yield för att tjäna pengar på det. Och jag var förvånad att det endast fanns batterier till 1500 bilar stockpilat då det lovades 10Ghw 2021. (Ungefär batterier till 160 000) bilar

Kostnaden är väldigt hög när det sker på liten skala i en "testfabrik" som är till för att utveckla produktionstekniken. Det är ganska givet att det inte är särskilt viktigt med kommersiell gångbarhet i detta läget, utan snarare att finjustera processen innan den skalas upp. Och de har inte "lovat" några 10 GWh 2021.
Citera
2022-02-13, 15:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witamin
Oooj...nu är det mycket som inte riktigt stämmer här, men jag varken vet eller orkar dela upp så snyggt som du svarat

Tesla i bottenligan...dom sålde mer EV än alla andra tillverkare tillsammans.
4680 batterierna som är igång nu och monteras i Giga Texas är dom bästa som inte bara är prototyper.
Tesla har dom mest effektiva fabrikerna som någonsin gjorts, VW hade ju till och med ett panikmöte där det gällde VW överlevnad...Dom kommer behöva stänga flera fabriker samtidigt för att helt bygga om sin produktion efter hur Tesla producerar sina bilar. Elon var till och med inbjuden till detta mötet
Tesla har dessutom den bästa räckvidden efter vad som utlovas på pappret.
Tesla har världens största nätverk med laddstationer som dessutom är snabbare, enklare och har bästa tillgänglighet.
GM producerade som sagt 26st bilar fjärde kvartalet...företaget som knasen Biden sagt i ett halvår är värdsledande i EV teknologin, men denna veckan så har han krupit till korset och sagt att Tesla är värdsledande....verkligheten kommer ikapp även vänstern

Att ha Ögon (kamera) och en hjärna (AI dator) ser jag klart bättre än sensorer och en karta som aldrig kan vara uppdaterad till 100%...jag kör i Gbg flera timmar varje dag och brukar ha Googlemap för test ganska ofta...katastrof!!!

Sedan så gick Aktien ner rätt mycket samtidigt som dom flesta aktier gick ner...även så att det var väntat eftersom den gått spikrakt uppåt och sedan blev det massa trashtalk efter årsrapporteringen där Elon sa att dom inte kommer släppa några nya modeller som ex spekulationerna på en 25.000$ bil.
Eftersom komponentbristen kommer fälla krokben för dom själva när dom redan har problem med komponenter och dom säljer allt dom kan tillverka och det ändå inte räcker.
Alltså korkat att starta en ny modell som dom kanske inte kan tillverka mer än till 40% och sedan får dra ner på M3 och Y till 60% bara för att en ny modell "måste" göras.
Alltså bättre finansresultat att få ut så nära max det går av befintliga fabriker och samtidigt ha kommande modeller under "forskning" tills komponentbristen löser sig.

Att Volvo skaffar sig bärande konstruktion i bottenplattan är ju vad Tesla redan gör i Texas just nu och även kommer i bilarna från Berlin inom kort, med all säkerhet även från Shanghai också.
Ingen annan tillverkare har tekniken idag att göra detta, men alla vill skaffa det för att få snabbare, enklare och billigare produktion.

Antar att jag redan svara på "inget Tesla gör är nytt" flera ggr.....kan ju faktiskt lägga till att det är Tesla som gjort att EV bryter igenom och att EV är det enda som kommer att gälla framöver då det kommer att bli överlägset allt annat.
När jag skriver överlägset så menar jag självklart med att det läggs otroligt mycket pengar och kraft på forskningen för att ta fram bättre och mer effektivare energilagringar och det går fort framåt.

Visst är det komiskt att se allt gnäll över Teslas förseningar, men samtidig lovord när konkurrenterna är i planeringsstadiet för att härma efter.
Citera
2022-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Kostnaden är väldigt hög när det sker på liten skala i en "testfabrik" som är till för att utveckla produktionstekniken. Det är ganska givet att det inte är särskilt viktigt med kommersiell gångbarhet i detta läget, utan snarare att finjustera processen innan den skalas upp. Och de har inte "lovat" några 10 GWh 2021.

Det var det som sades på Battery day. At Kato road skulle producera 10Ghw 2021, och att de skulle producera 100Ghw inhouse 2022. Jag tar det Tesla lovar på sina investeringsdagar som ”att lova”. Blir dock besviken varje gång
Citera
2022-02-13, 15:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det var det som sades på Battery day. At Kato road skulle producera 10Ghw 2021, och att de skulle producera 100Ghw inhouse 2022. Jag tar det Tesla lovar på sina investeringsdagar som ”att lova”. Blir dock besviken varje gång

Hur kan du bli besviken, du äger ju inga aktier?
Tycker Tesla åtminstone lyckats bättre än dina genomsura inlägg där du målar upp en dyster framtid för Tesla.
Citera
2022-02-13, 16:14
Medlem
Citat:
Hur kan du bli besviken, du äger ju inga aktier?
Tycker Tesla åtminstone lyckats bättre än dina genomsura inlägg där du målar upp en dyster framtid för Tesla.

Nej, äger inga aktier men tycker det är ett spännande bolag. Skulle ägt om de gjorde mer som Apple / BYD att de utvecklar saker i tystnad och inte announcar till allmänheten innan de vet att de kan producera. Nu när de lovar allt och levererar hälften blir mycket onödigt inprisat som skadar aktieägarna långsiktigt.
Citera
2022-02-13, 16:18
Medlem
Tänk rent teoretiskt vad kul det skulle vara att äga tesla om de inte sagt att Berlin skulle öppna Juni 2021, att Roadster med 0-100 1.9> År 2020, semi år 2019, CT 2021, FSD 2016, humanoid robot prototyp 2022 osv osv osv. Utan istället jobbade på dessa saker och inte försökte pumpa aktien i förtid. Nu vet istället alla vad som har lovats och när de skulle kommit. Detta gör att när Tesla väl levererar fantastiska produkter kommer aktien vara flat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in