2022-02-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Mina svar går utmärkt eftersom jag inte fragmenterar omvärlden som du.

Ebba bröt mot lagen för att vinna fördelar i affärstvisten hon hade med Esbjörn. Om du anser att detta är moraliskt rätt är det ju bra att vi har ett rättsystem som tänker annorlunda och straffade Ebba för det.
Du lyckas inte svara för det finns inget omoraliskt - vilket du själv erkänner genom att inte svara.
Så vad är det du hänger upp dig på då - eftersom de nu inte förlåt något omoraliskt.
Är det bara ett generellt hat mot Ebba - det verkar inte bättre.
2022-02-13, 12:31
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I avtalet som upprättats har esbjörn rätt att vistas i huset, kommer de ha delnad vårdnad då eller turas om?

Hur många veckor per år har han fått in där?

Om du vet att han har rätt att vistas i huset så behöver du väl inte fråga om hur många veckor. Pucko.
2022-02-13, 12:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har inget att invända mot vad rättssystemet har kommit fram till i Esbjörns och Ebbas fall, där Esbjörn förlorade sitt släkthus pga av att han är en förvirrad och irrationell gammal gubbe och Ebba blev straffad, fick en villkorlig dom och är registrerad i belastningsregistret för grovt förtal för att hon försökte vinna fördelar i en affärstvist. Myndigheterna har säkerligen hanterat detta rätt och riktigt med lagen överensstämmande.

Så ja, Ebba hade varit rökt även om jag hade varit domare.

Om det skulle visa sig att Esbjörn har någon diagnos som är en långsamt progredierande variant, och att man kan säga att det är väldigt osannolikt att Esbjörn inte varit påverkade av denna och att det absolut kunnat påverka hans omdöme, förstånd i samband med affären, då skulle jag velat se ett åtal som skulle basera sig på en utredning där man skulle försöka ta reda på om avtalet är ogiltigt, alltså inte en civilrättsligt fall.

Men det skulle ha skett redan när det hände i tid
isf.

Det finns dock så många problem med detta, och jag tvivlar på att det skulle kunna vara aktuellt att bygga upp ett åtal, eftersom mycket är dolt i dunkel.

- Om jag förstått lagen rätt (?) krävs det väl att Ebba har förstått att Esbjörn inte har fattat vad som hände, och dessuton tagit fördel av det??

- Esbjörn har redan av tingsrätt bedömts vara rättsförmögen vid tilfället för påskriften

- Jag tror att det är svårt att i efterhand kunna avgöra, även om pågående utredning skulle visa att Esbjörn har större kognitiva svårigheter än vad som tidigare framkommit, hur Esbjörns ev problem påverkat situationen då vid påskrivandet av kontraktet.

- En åklagare skulle förmodligen inte kunna bygga upp en indiekedja, då mycket av bevisningen inte skulle gå att bevisa. Det står ord mot ord, och man kan se redan vid polisanmälan och förhöret med Esbjörn om trädfällningen, att det är rörigt värre när Esbjörn ska redogöra för vad som har hänt.

Som jag ser det, vet vi inte om Ebba har agerat olagligt, och det finns inga bevis för det. Jag tycker Esbjörns ologiska agerande i tvisten och efterföloppet visar att han är desperat och vill göra försäljningen ogjord, möjliggen också ett tecken på att han själv är villrådig, inte fått rätt hjälp och att för många aktörer varit inblandde.

Det som i mina ögon är oetiskt gjort från Ebbas sida är att från början inte se till att det fanns vittnen vid förhandlingarna och att inte från början ha oberoende utomstående hjälp av en mäklare som hjälpte Esbjörn och därmed Ebba själv.

Ebba borde varit mycket försiktig när hon förhandlade med en man som hon inte kände, som inte bodde i sitt eget hem utan på en konferensgård vilket inte kan ha varit okänt för henne, en man som uppbenbarligen hade svårigheter att hålla ordning och att klara av att underhålla en fastighet och en man som hon själv definierar som lite egen. Allt detta borde vara varningslampor för Ebba.

Att hon dessutom betalar starax under marknadsvärde (utan att mäklare ör inkopplad och utan att fastigheten varit utlagd på marknaden) är anmärkningsvärt.

Även hennes rättsliga agerande med stämningar och diverse hot redan i tidigt skede, med ett handskrivet varningsbrev strax innan, är i mina ögon väldigt hårt och okänsligt.

Sagt det många gånger innan; jag anser att Ebba skulle ha följt Esbjörns önskan om att låta köpet gå tillbaka.

Jag tror att det hade varit bättre för alla.

- Esbjörn
- Ebba
- Partiet

M*atz blev sjuk och det är väl inte osannolikt att Esbjörn kanske ändå hade sålt till Ebba om hon på riktigt hade gått varligt fram. En vädjan om att hon om han ångrade sig skulle sälja till henne?

- involvera mäklare
- betala bra pris
- när Esbjörn var själv mogen för det

-
2022-02-13, 12:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du har klart uttryckt att hon betett sig grisigt.
Hela andan i dina inlägg dryper av aversion mot Ebba.

Stöder du då att slutet blev rätt?

Men herregud, vad menar du?

Vad skrev jag?

Skrev jag att domarna borde bryta lagarna och att lagarna är felaktiga????

Man kan bete sig grisigt (är inte ett ord som jag väljer!!!, det är ditt ord), oemaptiskt, omoraliskt och hårt mot en man som nite har alla hästar hemma och som helt klart ångrar sig.

Sluta upp med att förvränga och klistra på mig något som jag ABSOLUT inte skriver.

Det kallar jag rena påhopp och härskarmetoder.
2022-02-13, 12:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej jag önskar att förlikelsen Inte kommit till och saken bättre rätt testats juridiskt.

Men jag tycker framför allt att Ebba skulle stått fast vid sitt löfte om att inte genomföra affären. När Esbjörn inte ville.

Att skriva till sig ett förtal och grundlöst påstå saker om människor i Esbjörns närhet tycker jag tyder på att hon inte har rent mjöl i påsen.

Men så blev det ju inte. Så om beslutet att inte ge prövningstillstånd var rätt eller inte är en annan fråga. Det beslutet har inget med att göra om Ebba har bättre rätt till huset eller inte. Det beslutet betyder inte att Ebba agerat moraliskt.

Det betyder enbart att rätten inte såg starka tecken på att Esbjörn blivet tvingad att skriva på förlikningen. I det fallet tycker jag gått de kunde väntat in svaret på demensutredning.
Nej precis det är det som är skillnaden. Jag har aldrig försvarat Esbjörns jurister. De har klantat sig. Jag dyrkar inte Esbjörn, han är nog en tvär tjurskalle som vill ha saker exakt på sitt sätt.

Men detta handlar inte om Esbjörn som person. Det handlar om en partiledares omoraliska handlande. Och hade varit samma undrande vilken partiledare det än gällt.
Vilket utfall från tingsrätten skulle du vilja ha.
Straff för Ebba?
Vill du att dålig moral ska kunna straffas?

Jag tycker Esbjörns vänner har visat sällsynt dålig moral.
2022-02-13, 12:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej jag önskar att förlikelsen Inte kommit till och saken bättre rätt testats juridiskt.

Men jag tycker framför allt att Ebba skulle stått fast vid sitt löfte om att inte genomföra affären. När Esbjörn inte ville.

Att skriva till sig ett förtal och grundlöst påstå saker om människor i Esbjörns närhet tycker jag tyder på att hon inte har rent mjöl i påsen.

Men så blev det ju inte. Så om beslutet att inte ge prövningstillstånd var rätt eller inte är en annan fråga. Det beslutet har inget med att göra om Ebba har bättre rätt till huset eller inte. Det beslutet betyder inte att Ebba agerat moraliskt.

Det betyder enbart att rätten inte såg starka tecken på att Esbjörn blivet tvingad att skriva på förlikningen. I det fallet tycker jag gått de kunde väntat in svaret på demensutredning.
Nej precis det är det som är skillnaden. Jag har aldrig försvarat Esbjörns jurister. De har klantat sig. Jag dyrkar inte Esbjörn, han är nog en tvär tjurskalle som vill ha saker exakt på sitt sätt.

Men detta handlar inte om Esbjörn som person. Det handlar om en partiledares omoraliska handlande. Och hade varit samma undrande vilken partiledare det än gällt.

Du "tycker framför allt att Ebba skulle stått fast vid sitt löfte om att inte genomföra affären.". Hur kan du påstå att hon inte har stått vid sitt löfte?

Hur länge ska ett löfte gälla? Esbjörn valde att inte medverka till att löftet kunde infrias. Hårda fakta är att Ebba ensidigt inte kunde backa affären. Esbjörns medverkan krävdes.

Esbjörn valde att eskalera tvisten, istället för samarbete och du anser att Ebba gjort fel. Jag förstår inte hur du lägger faktapusslet faktiskt.
2022-02-13, 12:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Mina svar går utmärkt eftersom jag inte fragmenterar omvärlden som du.

Ebba bröt mot lagen för att vinna fördelar i affärstvisten hon hade med Esbjörn. Om du anser att detta är moraliskt rätt är det ju bra att vi har ett rättsystem som tänker annorlunda och straffade Ebba för det.

Du svarar faktiskt inte på frågan. Fastighetsaffären mellan Ebba och Esbjörn är det som skedde mellan midsommar och kontraktspåskriften. Sedan börjar tvisten och i tvisten agerade Ebba fel genom att förala Esbjörns ombud.

Men vad gjorde Ebba för fel vid själva affären?
2022-02-13, 12:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du har klart uttryckt att hon betett sig grisigt.
Hela andan i dina inlägg dryper av aversion mot Ebba.

Stöder du då att slutet blev rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men herregud, vad menar du?

Vad skrev jag?

Skrev jag att domarna borde bryta lagarna och att lagarna är felaktiga????

Man kan bete sig grisigt (är inte ett ord som jag väljer!!!, det är ditt ord), oemaptiskt, omoraliskt och hårt mot en man som nite har alla hästar hemma och som helt klart ångrar sig.

Sluta upp med att förvränga och klistra på mig något som jag ABSOLUT inte skriver.

Det kallar jag rena påhopp och härskarmetoder.
Ursäkta.
Tolkar du mitt inlägg som hat mot Esbjörn?

Citat:
oemaptiskt, omoraliskt och hårt
Är ord du använder om Ebba.
2022-02-13, 13:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Tur att vi har ett rättsystem som inte arbetar så känslomässigt partiskt.

Precis, jag håller med till 100% och det gör majoriteten av Sveriges befolkning också.
Grattis till oss alla säljare och köpare av fastigheter, att Svea rikes lag med JB står starkast.
Grattis Ebba för att rättssystemet äntligen malt färdigt och renovera i frid.
Grattis Esbjörn till 4 milj och lägg nu pengarna som blir kvar på dig själv.

Amen från ateisten och kommunisten.
2022-02-13, 13:08
Medlem
lillen-68s avatar
Det var en så jädra klockren beskrivning av hur trollen argumenterat, att jag var tvungen citera Krmkr.

”De som det inte brukar stå rätt till "där uppe" är de som inte förmår se komplexiteten i olika händelser.
De börjar då fragmentera och pervertera verkligheten.
Ofrånkomligen blir då omvärlden märklig och oförståelig.
När väl detta är gjort kommer de följdriktiga projektionerna av de egna bristerna.”
2022-02-13, 13:21
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Du "tycker framför allt att Ebba skulle stått fast vid sitt löfte om att inte genomföra affären.". Hur kan du påstå att hon inte har stått vid sitt löfte?

Hur länge ska ett löfte gälla? Esbjörn valde att inte medverka till att löftet kunde infrias. Hårda fakta är att Ebba ensidigt inte kunde backa affären. Esbjörns medverkan krävdes.

Esbjörn valde att eskalera tvisten, istället för samarbete och du anser att Ebba gjort fel. Jag förstår inte hur du lägger faktapusslet faktiskt.

Jag vet hur hen lägger faktapusslet.
Det fattas några bitar och då har man filat till några omaka bitar så dom passar.
Hen har dessutom använt såna bitar hen kunnat rita egna små motiv på.
2022-02-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du lyckas inte svara för det finns inget omoraliskt - vilket du själv erkänner genom att inte svara.
Så vad är det du hänger upp dig på då - eftersom de nu inte förlåt något omoraliskt.
Är det bara ett generellt hat mot Ebba - det verkar inte bättre.
Du kommer inte att få något svar. KPMLR har bläddrat i SAOL och lärt sig två nya ord så nu använder hen dessa i alla sina inlägg. Nu lider alla andra utom hen av en perverterad och fragmenterad verklighetsuppfattning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in