2022-02-13, 12:08
Medlem
Kleo95s avatar
Inte alls min sons lärarinna som är muslim själv skulle hitta på sådan idioti...
Citera
2022-02-13, 12:13
Medlem
Låter bra så kanske journalister kommer skriva enbart sanningen framöver
Citera
2022-02-13, 12:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Janouch har inte sagt att läraren bekänner sig till Islam, utan att läraren tvingat sina elever att bekänna sig till Islam.

Precis och detta kan väl inte vara nedsättande omdömen mot läraren och därmed inget förtal.
Citera
2022-02-13, 12:18
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan356
Jag ska fråga henne hur lagen är där. Jag vet bara att det är DDR där fortfarande så det skulle förvåna mig mycket om det vore bättre där. Den lagen jag tog upp gäller även förtal. Det som ses som förtal av Stasi ska raderas inom 24 timmar. Annars dryga böter.

Du pratar om censur och detta har vi i Sverige också.
Citera
2022-02-13, 12:19
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Låter bra så kanske journalister kommer skriva enbart sanningen framöver

Nej sanningar kan vara förtal så det måste svenskar passa sig för att skriva.
Citera
2022-02-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Mycket konstig religionsundervisningen om påståendena är korrekta.

”Jag tillhör Allah” är knappast en etablerad muslimsk fras eller trossats.

Muslimer firar inte Ramadan. Ramadan är fastemånaden. De firar däremot Eid al-fitr som infaller vid Ramadans slut.

Ramadan är inte en fastemånad, Fastan gäller när solen är uppe, stora delar av den "mörka" tiden av dygnet ägnas åt mat och dryck. Att kalla det fastemånad är för mig löjligt och visar väl hur språket missbrukas för att få saker att framstå som någonting helt annat än vad de är
Citera
2022-02-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Ramadan är inte en fastemånad, Fastan gäller när solen är uppe, stora delar av den "mörka" tiden av dygnet ägnas åt mat och dryck. Att kalla det fastemånad är för mig löjligt och visar väl hur språket missbrukas för att få saker att framstå som någonting helt annat än vad de är

Nja, fastan brukar tas seriöst av de flesta muslimer. Till skillnad från kristna som helt skiter i sin fasta.
Citera
2022-02-13, 12:53
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Precis och detta kan väl inte vara nedsättande omdömen mot läraren och därmed inget förtal.
Du tycker inte det är något anmärkningsvärt att lärare påtvingar barn Islam? Ptja... det får du väl tycka. Jag tror inte särskilt många i den här tråden skulle hålla med dig. Normalt funtade människor kommer inte ta sådana påståenden med en axelryckning. De kommer istället att missakta en lärare som ägnar skoltid åt att påtvinga barn Islam. Följaktligen kan det vara förtal att påstå att en lärare påtvingar barn Islam.
Citera
2022-02-13, 12:59
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Du tycker inte det är något anmärkningsvärt att lärare påtvingar barn Islam? Ptja... det får du väl tycka. Jag tror inte särskilt många i den här tråden skulle hålla med dig. Normalt funtade människor kommer inte ta sådana påståenden med en axelryckning. De kommer istället att missakta en lärare som ägnar skoltid åt att påtvinga barn Islam. Följaktligen kan det vara förtal att påstå att en lärare påtvingar barn Islam.

Vad jag tycker är oväsentligt för om det ska klassas som förtal i Sverige. De värderingar som råder här säger att det inte kan vara nedsättande att säga att någon verkar för islamisering och därmed kan det inte vara förtal.

Skulle en domstol fälla för förtal är det rasistiskt av domstolen enligt svenska värderingar.
Citera
2022-02-13, 13:05
Moderator
Schlesiens avatar
Janouch text och länkar inlagda som #2 i denna tråd
--> (FB) Elever i Tierp tvingades bekänna tillhörighet till Islam: Utredande journalist åtalas

/ Moderator
Citera
2022-02-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Du pratar om censur och detta har vi i Sverige också.

Förtal skrev jag. Det går under den lagen.
Citera
2022-02-13, 13:36
Moderator
Schlesiens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem