2022-02-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Nej, det skriver jag inte.

Du skriver: "Men om min flickvän någon gång suger av mig utan att först fråga om samtycke är det ingen jätteallvarlig grej."

Våldtäkt är en "jätteallvarlig grej".
Citera
2022-02-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror inte att vi kommer längre här. Jag menar, med ditt resonemang så är det lika farligt att gå över en gångbana som det är att gå över en motorväg. Jag menar, det är ju inte säkert att det inte kommer någon dåre i 110 km/h på gångbanan, och det är ju inte säkert att det kommer någon bil just när du går över motorvägen.

Nej, det gör jag inte. Jag visar för dig att våldtäkter finns för att det finns förövare. Våldtäkter kommer alltid finnas så länge det finns förövare.

Våldtäkter upphör inte för att kvinnor/flickor/män/pojkar börjar leva skygga och rädda liv.

Våldtäkter upphör om vi sätter åt de som begår våldtäkterna. Hårt. De ska sättas åt hårt. Och det är detta vi behöver diskutera. Hur man förebygger att folk blir förövare och hur man sätter åt förövare hårt.

Att fokusera på vad offret gjort/inte gjort osv. gör inte så att våldtäkter upphör. Snarare kan detta tvärtom öka våldtäkterna. Eftersom förvarna kan få för sig att det är offrets ansvar om förövaren våldtar offret, eftersom folk så som tex. du menar att offret har försatt sig i en riskfylld situation.

Vi alla behöver visa förövaren att det alltid är förövaren som ensam är skyldig till brottet som begåtts. Offret är inte skyldig till våldtäkten.

Det du gör är ju att ge väldtäktsförövare en manual där eventuella offer är delvis ansvariga för våldtäkten. Fint du, du ger våldtäktsförövare mer eller mindre tummen upp till att våldta i vissa situationer.

det är farligt att gå över en motorväg, men en bilförare har fortsatt ansvar att bromsa (på ett i övrigt trafiksäkert sätt) om någon går över vägen. Precis så är varje man och kvinna ansvarig för att inte våldta en annan människa även om denna person försatt sig i "en riskfylld situation". Ansvaret ligger givetvis på förövaren och ingen annan.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-02-13 kl. 12:13.
Citera
2022-02-13, 12:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Samhällets normer HAR ändrats och är på ändring hela tiden, kära du...
Att du inte har upptäckt detta än, utan fortsätter och harva i nått misogynt talibanskt 1800 tal, med "kvinnans skuld!" får ju vara ditt egna lilla problem.

ja precis, du sympatiserar med våldtäktsmän, absolut inte med hens offer.
Ja, normer ändras. Mina inlägg är mitt bidrag till att förskjuta normerna i rätt riktning.

Jag anser att det är du som är misogyn, inte jag. Det är du som anser att kvinnor inte är kapabla att ta ansvar för sina handlingar, inte jag.

Att jag försvarar våldtäktsmän är bara något som kommer från din fantasivärld. Du får väldigt gärna komma med ett citat där jag skriver att jag anser att det är synd om (skyldiga) våldtäktsmän, eller att någon har rätt att ha sex med någon mot dess vilja.
Citera
2022-02-13, 12:16
Medlem
Citat:
Som sagt, jag tänker mig ingenting. Det är upp till och och en att avgöra vilka risker man är villig att ta.

Jepp, och väljer man som kvinna att alltså leva som alla andra, så ska man skuldläggas, eller hur?

I domstolar ska man som offer ( om man är kvinna alltså, män ska ju ha rätten leva och existera som normalt) tvingas stå och förklara varför man umgicks med män, rörde sig utomhus, bar den och den paltan och hemska tanke!!! hade ett eget sexliv! då är man ju definitivt! ansvarig, så minskar man straffet för förövaren vart efter....

För kvinnor som beter sig "normalt" förtjänar ju straffet av att våldtas..
Citera
2022-02-13, 12:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, det gör jag inte. Jag visar för dig att våldtäkter finns för att det finns förövare. Våldtäkter kommer alltid finnas så länge det finns förövare.

Våldtäkter upphör inte för att kvinnor/flickor/män/pojkar börjar leva skygga och rädda liv.

Våldtäkter upphör om vi sätter åt de som begår våldtäkterna. Hårt. De ska sättas åt hårt. Och det är detta vi behöver diskutera. Hur man förebygger att folk blir förövare och hur man sätter åt förövare hårt.

Att fokusera på vad offret gjort/inte gjort osv. gör inte så att våldtäkter upphör. Snarare kan detta tvärtom öka våldtäkterna. Eftersom förvarna kan få för sig att det är offrets ansvar om förövaren våldtar offret, eftersom folk så som tex. du menar att offret har försatt sig i en riskfylld situation.

Vi alla behöver visa förövaren att det alltid är förövaren som ensam är skyldig till brottet som begåtts. Offret är inte skyldig till våldtäkten.

Det du gör är ju att ge väldtäktsförövare en manual där eventuella offer är delvis ansvariga för våldtäkten. Fint du, du ger våldtäktsförövare mer eller mindre tummen upp till att våldta i vissa situationer.

det är farligt att gå över en motorväg, men en bilförare har fortsatt ansvar att bromsa (på ett i övrigt trafiksäkert sätt) om någon går över vägen. Precis så är varje man och kvinna ansvarig för att inte våldta en annan människa även om denna person försatt sig i "en riskfylld situation". Ansvaret ligger givetvis på förövaren och ingen annan.
Att försöka förebygga något där (minst) två parter ingår, men bara fokusera på en av parterna är idiotiskt. Det är som att lära bilförarare att man skall vara försiktig vid övergångsställen, men samtidigt lära gångtrafikanter att de har "rätt" att gå över gatan och därför inte behöver se sig för. Självklart så är det enda rimliga att lära båda parterna att vara försiktiga.
Citera
2022-02-13, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Det krävs inte att man gråter, eller att man känner hat och äckel, för att något ska vara våldtäkt. Det krävs inte ens att man bryter upp relationen.
Blir du regelbundet våldtagen av din flickvän behöver du lära dig att sätta gränser.

Du behöver nog bena ut med en terapeut varför du inte säger ifrån när din flickvän utför sexuella handlingar på dig som du inte samtycker till och varför du stannar kvar i en dysfunktionell relation.
Citera
2022-02-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ja, normer ändras. Mina inlägg är mitt bidrag till att förskjuta normerna i rätt riktning.

Jag anser att det är du som är misogyn, inte jag. Det är du som anser att kvinnor inte är kapabla att ta ansvar för sina handlingar, inte jag.

Att jag försvarar våldtäktsmän är bara något som kommer från din fantasivärld. Du får väldigt gärna komma med ett citat där jag skriver att jag anser att det är synd om (skyldiga) våldtäktsmän, eller att någon har rätt att ha sex med någon mot dess vilja.
nej, din riktning av att kvinnor ska skuggläggas för vissa mäns misogynism, är inte rätt riktning.

Det är MÄNS handlingar vi pratar om, våldtäkt är till 99% en manlig handling.
Kvinnor som begår våldtäkt går räkna på ena handens fingrar nästan.

Och det är snarare du som uppvisar misandri, eftersom du inte verkar tycka män klarar hantera sin sexualitet kontra kvinnor, eller klarar respektera kvinnors fysiska och sexuella integritet.

Du skrev just detta.

En berättelse om att du vände ryggen och gick från en kvinna som berättade om att hon våldtagits.
Tämligen vedervärdigt beteende om du frågar mig.
Du visade därmed för henne att du tycker HON inte duger för vad andra utsatt henne för.

Samt en annan om hur du skulle agera mot en man som sa sig vara våldtätksman, eller ha blivit anmäld flertalet ggr...han skulle du sympatisera med.

Säger väl allt om dina åsikter om vilket kön som ska anses bära skulden och skammen för att våldtäkter sker.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-13 kl. 12:22.
Citera
2022-02-13, 12:22
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jepp, och väljer man som kvinna att alltså leva som alla andra, så ska man skuldläggas, eller hur?

I domstolar ska man som offer ( om man är kvinna alltså, män ska ju ha rätten leva och existera som normalt) tvingas stå och förklara varför man umgicks med män, rörde sig utomhus, bar den och den paltan och hemska tanke!!! hade ett eget sexliv! då är man ju definitivt! ansvarig, så minskar man straffet för förövaren vart efter....

För kvinnor som beter sig "normalt" förtjänar ju straffet av att våldtas..
Saken är att "alla andra" inte uppför sig på det sätt som vi diskuterar i tråden. Vidare så tvivlar jag på att en kvinna någonsin har fått förklara att hon överhuvudtaget har ett sexliv i domstol, i alla fall utanför den muslimska världen. Det är du och andra som tycker som du som (eventuellt medvetet) misstolkar frågor om händelseförloppet som ledde fram till det påstådda övergreppet som frågor om hennes "sexliv".

Ta scenariot med tvättstugan till exempel. En kvinna som råkat ut för något där har aldrig fått frågor om hon har en make eller pojkvän, helt enkelt eftersom att det är så uppenbart irrelevant.
Citera
2022-02-13, 12:27
Medlem
Citat:
Saken är att "alla andra" inte uppför sig på det sätt som vi diskuterar i tråden. Vidare så tvivlar jag på att en kvinna någonsin har fått förklara att hon överhuvudtaget har ett sexliv i domstol, i alla fall utanför den muslimska världen. Det är du och andra som tycker som du som (eventuellt medvetet) misstolkar frågor om händelseförloppet som ledde fram till det påstådda övergreppet som frågor om hennes "sexliv".

Ta scenariot med tvättstugan till exempel. En kvinna som råkat ut för något där har aldrig fått frågor om hon har en make eller pojkvän, helt enkelt eftersom att det är så uppenbart irrelevant.
Nä verkligen inte...

Män går ju inte halvnakna alls.....vistas inte alls utomhus efter kl 22.
Super, festar eller flörtar inte alls

Oh nooo!

Nä i din värld så skulle hon ju fått frågan vad Hon gjorde i tvättstugan....alldeles själv!
Hon borde ju vetat om risken med att hon som kvinna går själv till tvättstugor, är ju uppenbart att då anser män att det är fritt fram att våldta kvinnor...hennes ANSVAR!
Inte fan är felet att vissa män har sånna idiotiska tankar om kvinnor och sina egna rättigheter kontra kvinnor.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-13 kl. 12:30.
Citera
2022-02-13, 12:28
Medlem
Citat:
Att försöka förebygga något där (minst) två parter ingår, men bara fokusera på en av parterna är idiotiskt. Det är som att lära bilförarare att man skall vara försiktig vid övergångsställen, men samtidigt lära gångtrafikanter att de har "rätt" att gå över gatan och därför inte behöver se sig för. Självklart så är det enda rimliga att lära båda parterna att vara försiktiga.

Du kan inte jämföra detta med våldtäkter.

Vid en trafikolycka blir även föraren illa till mods. Jag känner till dem som aldrig kan köra bil igen efter att ha kört på någon. I dessa situationer är det ömsesidig respekt för trafikreglerna som ska råda. Lika mycket för gångaren som för bilförarens skull. Båda är "offer". Även om den ena är fysiskt och psykiskt skadad (gångaren) och den andra (bilföraren) kanske mer får psykiska och eventuellt rättsliga men efter händelsen. Att se sig för innan man går över vägen/inte gå över vissa vägar är lika mycket av hänsyn till sig själv som till bilförarna.

Vad gäller våldtäktsförövare så är det deras eget ansvar att ta hand om sin snedvridna sexualitet, sitt behov av makt och kontroll. De borde söka hjälp för detta och undvika att gå ut. Tar de den hänsynen för sina eventuella offer? Nej, det gör de inte. Utan de utsätter sig själva och andra ständigt för att tappa fattningen och våldta någon annan. Det är givetvis dessa människor som ska hålla sig undan. Eller söka hjälp.

Du vill lägga ansvaret för dessa störda individers stördhet på alla oss andra människor. vi som aldrig någonsin skulle våldta en annan människa. Vi ska sluta festa, vi ska sluta gå hem med någon efter krogen, vi ska sluta leva.

Jag säger en sak: bättre att spärra in förövarna. Och förebygga att det kommer nya förövare.
Citera
2022-02-13, 12:29
Medlem
Citat:
Nej ingen blir "ifrågasatt" för att den får sin bil stulen, det är alltid tjuven som blir "ifrågasatt".

Helt felaktigt. Du kommer bli frågad en mängd antal frågor, och inte bara av polisen utan också försäkringsbolaget.

Du lever i en fantasivärld och borde därmed vara inspärrad i en vadderad cell där du hör hemma. Har man tappat allt grepp om verkligheten som du har är det en självklarhet att ge dig vården du behöver.
Citera
2022-02-13, 12:31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
nej, din riktning av att kvinnor ska skuggläggas för vissa mäns misogynism, är inte rätt riktning.

Det är MÄNS handlingar vi pratar om, våldtäkt är till 99% en manlig handling.
Kvinnor som begår våldtäkt går räkna på ena handens fingrar nästan.

Och det är snarare du som uppvisar misandri, eftersom du inte verkar tycka män klarar hantera sin sexualitet kontra kvinnor, eller klarar respektera kvinnors fysiska och sexuella integritet.

Du skrev just detta.

En berättelse om att du vände ryggen och gick från en kvinna som berättade om att hon våldtagits.
Tämligen vedervärdigt beteende om du frågar mig.
Du visade därmed för henne att du tycker HON inte duger för vad andra utsatt henne för.

Samt en annan om hur du skulle agera mot en man som sa sig vara våldtätksman, eller ha blivit anmäld flertalet ggr...han skulle du sympatisera med.

Säger väl allt om dina åsikter om vilket kön som ska anses bära skulden och skammen för att våldtäkter sker.
Ditt inlägg saknar citering, skall jag tolka det som att du medger att du inte lyckas producera ett citat från mig där jag försvarar våldtäktsmän?

Att inte gå vidare med en kvinna som säger sig ha blivit våldtagen vid ett flertal tillfällen handlar riskminimering från min sida, inget annat. Risken för att hon är en "mitt val, min kropp"-kvinna är uppenbar, och varför skall jag utsätta mig för de risker som det medför att överhuvudtaget umgås med en sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in