2022-02-13, 11:12
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Ansökte om laro för 12 mån,fick då komma på utredning men fick avslag, skrivit i tråden tidigare. Hur motiverade ni att ni behövde vara med Laro? Känner att mitt liv håller på att gå åt helvete. Har byggt upp mycket senaste åren men nu börjar en hel del rasa som körkortet ryker då läkaren anmälde mig då utredningen pågick, svårt och få tag i bup, blir abstinent och väldigt sjuk,tar mig inte till arbete eller sköter vardagssysslor, anhöriga blir oroliga. Gjorde ansökan för ett år sedan,är det värt och göra igen?

Där jag bor är det svin svårt att komma in. Jag har haft 9år på p12. Sen hvb hem och ett antal avgiftningar. Första gången jag sökte laro fick jag ett nej, sen runt 1år senare när jag vart skjuten och låg på sjukhus så fatta äntligen dr att jag behövde laro och fick en plats.
Citera
2022-02-13, 15:08
Medlem
Mrlind92s avatar
Hmm har verkligen ledsnat på allt pund vad tycker ni alla som har sub sprutan ??
Hur pass bra e den upplever man effekt varje dag eler går man in sig på den liksom berätta hjärna mvh
Citera
2022-02-13, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Skulle det inte varit bättre om det visade sig att det gick att vara drogfri utan den fotboja som LARO faktiskt är? Synd att inte fler av er provat utan, känner jag rent spontant.

Absolut är det super men att man inte varit på Behandlingshem innebär inte att man inte provat. Man kan få extremt stor del av samma behandling i öppenvård - minus att du frihetsberövas (i stortsett) - vilket för många då ändå resulterar i att de faller tillbaka i missbruk när de återvänder till platsen med sina gamla kontakter.
Behöver inte vara enklare att testat allt inom öppenvård än att ha gått på behandlingshem.
DET är det korkade med de påståendena.

Säg hellre att det är korkat i de fall där människor har korta eller väldigt mkt mindre allvarliga missbruk och hamnar på LARO enbart för att de inte haft intresset att vara rena - som vi sett flera av här i tråden - än att dem som försöker allt men inte blir erbjudna just behandlingshem är det.
Citera
2022-02-13, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Håller med dig helt, att folk inte ens testat fara på behandling är skrämmande.

Står ingenstans att jag/vi inte fått behandling. Står att vi inte varit på behandlingshem. Det är en enorm skillnad.
Citera
2022-02-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Står ingenstans att jag/vi inte fått behandling. Står att vi inte varit på behandlingshem. Det är en enorm skillnad.
"Fara på behandling" så menade jag såklart fara på behandlingshem men hur man uppfattar det beror ju såklart på sin slutledningsförmåga.

Att gå öppenvård eller fara på avgiftning är inte behandling.
Citera
2022-02-13, 17:32
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Absolut är det super men att man inte varit på Behandlingshem innebär inte att man inte provat. Man kan få extremt stor del av samma behandling i öppenvård - minus att du frihetsberövas (i stortsett) - vilket för många då ändå resulterar i att de faller tillbaka i missbruk när de återvänder till platsen med sina gamla kontakter.
Behöver inte vara enklare att testat allt inom öppenvård än att ha gått på behandlingshem.

Säg hellre att det är korkat i de fall där människor har korta eller väldigt mkt mindre allvarliga missbruk och hamnar på LARO enbart för att de inte haft intresset att vara rena - som vi sett flera av här i tråden - än att dem som försöker allt men inte blir erbjudna just behandlingshem är det.

Skulle föreslå att man provar Precis allt som finns innan man bestämmer sig för LARO. Öppenvård. Slutenvård. HVB-hem. Peruanska schamaner som spelar bongotrumma för dig...
Citera
2022-02-13, 19:03
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:

Talar främst till de som funderar på att söka LARO. Att det fungerar för dig är ju toppen! Och, det verkar fungera för många. Men jag har däremot aldrig träffat någon som varit med i programmet längre än 1 år som inte velat sluta med det heller.

Själv var jag på behandling när jag fick LARO. Många andra på hemmet hade haft LARO många år, strulat till det och hamnat på behandling igen. Alla av dessa önskade att de slapp LARO.

För mig var det ju soft den första månaden, sen stabiliserades jag på 24mg Buprenorfin/dag. Efter ytterligare tre månader - någonting så insåg jag att LARO nog inte var något jag ville dras med. Slutade då med LARO.

Idag är jag nykter utan några mediciner öht.

Vill som sagt inte påstå att jag är bättre än någon annan, det är väl jättebra om LARO fungerar för människor som annars kanske skulle ligga och sila på någon toalett. Men jag tycker verkligen inte man ska rusa in i LARO utan att verkligen ha gett Alla andra möjligheter en chans.
Citera
2022-02-14, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Talar främst till de som funderar på att söka LARO. Att det fungerar för dig är ju toppen! Och, det verkar fungera för många. Men jag har däremot aldrig träffat någon som varit med i programmet längre än 1 år som inte velat sluta med det heller.

Själv var jag på behandling när jag fick LARO. Många andra på hemmet hade haft LARO många år, strulat till det och hamnat på behandling igen. Alla av dessa önskade att de slapp LARO.

För mig var det ju soft den första månaden, sen stabiliserades jag på 24mg Buprenorfin/dag. Efter ytterligare tre månader - någonting så insåg jag att LARO nog inte var något jag ville dras med. Slutade då med LARO.

Idag är jag nykter utan några mediciner öht.

Vill som sagt inte påstå att jag är bättre än någon annan, det är väl jättebra om LARO fungerar för människor som annars kanske skulle ligga och sila på någon toalett. Men jag tycker verkligen inte man ska rusa in i LARO utan att verkligen ha gett Alla andra möjligheter en chans.

Jag fick ingen möjlighet till behandlingshem heller.
I vårt landsting har vi inget sånt vilket kan vara bidragande till att den kostnaden kanske inte vill tas när de sätt att väldigt många av de som skickas börjar igen när de kommer tillbaka.
Jag och åtminstone 2 andra jag känner som går på LARO för smärtproblematik och har gått i närmare 2 eller 2+år har åtminstone inte känt något negativt med det, lever helt vanliga liv på ganska små doser metadon och har inga tankar på att vilja sluta.
Citera
2022-02-14, 18:57
Avstängd
Har som sagt ingenstans sagt att det inte är bra att testa allt.
Men att det ska vara ett krav att ha varit på behandlingshem för att få laro (som främst va det jag reagerade på eftersom personen frågade vad hen behövde svara för att få laro och ni skrev att hen behövde gå på behandlingshem) det är helt enkelt inte sant eftersom många får det ändå.
Sen gick samtalet över till att man bör ha testat BEHANDLING och där håller jag med - men du kan få exakt samma behandling i öppenvård som på ett hem.
Så att säga att nedtrappningar, återfallsprevention, annan typ av terapi/ samtal, Avgiftning inneliggande osv osv osv inte är behandling är ju ren bs det med.
Vad exakt menar ni är mindre behandlande med att göra det ute i den riktiga världen?
Citera
2022-02-14, 22:29
Medlem
Citat:
Har som sagt ingenstans sagt att det inte är bra att testa allt.
Men att det ska vara ett krav att ha varit på behandlingshem för att få laro (som främst va det jag reagerade på eftersom personen frågade vad hen behövde svara för att få laro och ni skrev att hen behövde gå på behandlingshem) det är helt enkelt inte sant eftersom många får det ändå.
Sen gick samtalet över till att man bör ha testat BEHANDLING och där håller jag med - men du kan få exakt samma behandling i öppenvård som på ett hem.
Så att säga att nedtrappningar, återfallsprevention, annan typ av terapi/ samtal, Avgiftning inneliggande osv osv osv inte är behandling är ju ren bs det med.
Vad exakt menar ni är mindre behandlande med att göra det ute i den riktiga världen?
Det är stor skillnad på öppenvårds behandling och ett behandlingshem, man får rutiner, samtala i grupp, hjälp hur du ska tänka samt så har du om du kommer till ett bra behandlingshem en kamratskap som alltid hjälper dig o pushar till att inte ta återfall, du bryter med dina gamla kontakter osv.

Men såklart så vet du ju inte skillnaden då du inte varit på behandlingshem men enorm är den, har gått öppenvård hur många år som helst och det är helt värdelöst.

Sen att din kommun inte skulle erbjuda behandlingshem är skitsnack då det är en rättighet i Sverige att få åka på behandlingshem.

Och inneliggande avgiftning är inte behandling, på vilket sätt tycker du att det är behandling? Att någon tar hand om dig eller vad?
Citera
2022-02-15, 02:10
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlind92
Hmm har verkligen ledsnat på allt pund vad tycker ni alla som har sub sprutan ??
Hur pass bra e den upplever man effekt varje dag eler går man in sig på den liksom berätta hjärna mvh

Är inne på år 11 inom LARO och har haft 16mg Subutex och senare generisk Buprenorfin.
Bytte till Buvidal (sprutan) i slutet av sommaren. Först veckodos i ca 3 månader och sedan dess månadsdos. När du gått in dig på sprutan så är koncentrationen i blodet mer jämn.
För mig var bytet som jag förväntade mig, mest en mental omställning. Men ser det som ytterligare ett steg längre från missbruk då jag inte behöver tänka på det varje dag.
Då har jag ändå haft det väldigt bra under största delen jag varit med i programmet och haft recept och sällan behövt åka in för provtagning ändå.

Med sprutan blir det lättare för mottagningen att låta patienter ha fler fria dagar då de inte behöver oroa sig för att recept ska missbrukas eller liknande. Dessutom är det svårare att ta återfall på opioider. Tabletterna kunde jag sluta ta och vänta ett par dagar för att gå över till tyngre saker, nu finns inte ens den tanken för min del.

Kan du sluta utan LARO så gör det. Går det inte så är det ett bättre alternativ än att leva och dö i missbruk.
Citera
2022-02-15, 08:45
Medlem
Mrlind92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Är inne på år 11 inom LARO och har haft 16mg Subutex och senare generisk Buprenorfin.
Bytte till Buvidal (sprutan) i slutet av sommaren. Först veckodos i ca 3 månader och sedan dess månadsdos. När du gått in dig på sprutan så är koncentrationen i blodet mer jämn.
För mig var bytet som jag förväntade mig, mest en mental omställning. Men ser det som ytterligare ett steg längre från missbruk då jag inte behöver tänka på det varje dag.
Då har jag ändå haft det väldigt bra under största delen jag varit med i programmet och haft recept och sällan behövt åka in för provtagning ändå.

Med sprutan blir det lättare för mottagningen att låta patienter ha fler fria dagar då de inte behöver oroa sig för att recept ska missbrukas eller liknande. Dessutom är det svårare att ta återfall på opioider. Tabletterna kunde jag sluta ta och vänta ett par dagar för att gå över till tyngre saker, nu finns inte ens den tanken för min del.

Kan du sluta utan LARO så gör det. Går det inte så är det ett bättre alternativ än att leva och dö i missbruk.
Låter som ja vill ha det fan tack för att du dela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in