2022-02-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag går in och svarar lite kort, så får Ugglan komma in och fylla på.

Ja, inledningsvis trodde man att det var drogrelaterat. Detta kan ha berott på den påse (?) med droger som ska ha hittats i anslutning till Helenas garderob.

Vad inbegriper du i omdömet "tvivelaktig"? Vissa vänner/bekanta sägs ha använt droger, främst vid fest, om jag fattat rätt. Om någon av systrarna umgicks med rent kriminella typer, har jag inte koll på.

Ja, man vet vem killen som angav den s k "Dansken" var/är. Hans namn har nämnts i tråden. Jag har för mig att en anledning var att verka "märkvärdig" och "stila" inför någon tjej. Någon annan kanske minns? Jag tror att han åtalades för mened för detta.

En hel del artiklar har länkats till; de finns utspridda i tråden. Annars kan man googla "Helena Andersson" + Mariestad och något mer sökord (om man vet vad man söker/vill läsa). Det har skrivits en hel del genom åren om försvinnandet och det har det gjorts i många tidningar.

Det var flera år sedan jag läste det som Bickan skrev. Av vad jag kommer ihåg, så fanns en hel del av uppgifterna redan i tråden. Dock har jag för mig att de även kom med någon ny info samt sina egna spekulationer.

Vem som helst kan förstås svara 😊

Då låter det som påsen med droger inte bekräftats utan är ett rykte. Dåligt om polisen sagt att det var drog relaterat om de bara hängde upp det på bilen.
Ja vad menar jag med tvivelaktiga, det var min översättning av halv-figurer.
Var inne på att det kanske användes lite droger och de haft kontakter de inte pratade om. Kan förklara varför man vill bli avsläppt en bit från hemmet, träffar någon ett gata bort eller att kanske glömmer saker. Jag tror inte familjen är inblandad men kanske finns det saker de helst håller tyst om till allmänheten som alla andra familjer. Kan CL varit inblandad i sådan verksamhet, droger kan använts utomlands och en vana man tog med sig hem.

Vilken jävla idiot ange någon för att vara märkvärdig. Tänkte att det kunde varit någon som gjorde det för att skydda sin egen inblandning eller någon annan de kände.

Ok jag får se om jag orkar googla runt.
TSL borde ha mest att läsa.

Deras spekulationer kanske inte är sämre än andras (vet för lite). Information overload är jag övertygad om inträffat. På den tiden användes inte datorer som det verkar och relaterad information kunde inte kopplas samman.
En annan pärm kunde lika gärna varit på en annan planet.
OM det nu fanns en del droger i kretsen kan det vara anledningen personer ljugit eller undanhållit uppgifter. Att lämna uppgifterna skulle innebära att de också måste ta upp drogerna. Jag menar inte knarkare utan rekreations droger på fester.
Citera
2022-02-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarapojken
Vem som helst kan förstås svara 😊

Då låter det som påsen med droger inte bekräftats utan är ett rykte. Dåligt om polisen sagt att det var drog relaterat om de bara hängde upp det på bilen.
Ja vad menar jag med tvivelaktiga, det var min översättning av halv-figurer.
Var inne på att det kanske användes lite droger och de haft kontakter de inte pratade om. Kan förklara varför man vill bli avsläppt en bit från hemmet, träffar någon ett gata bort eller att kanske glömmer saker. Jag tror inte familjen är inblandad men kanske finns det saker de helst håller tyst om till allmänheten som alla andra familjer. Kan CL varit inblandad i sådan verksamhet, droger kan använts utomlands och en vana man tog med sig hem.

Vilken jävla idiot ange någon för att vara märkvärdig. Tänkte att det kunde varit någon som gjorde det för att skydda sin egen inblandning eller någon annan de kände.

Ok jag får se om jag orkar googla runt.
TSL borde ha mest att läsa.

Deras spekulationer kanske inte är sämre än andras (vet för lite). Information overload är jag övertygad om inträffat. På den tiden användes inte datorer som det verkar och relaterad information kunde inte kopplas samman.
En annan pärm kunde lika gärna varit på en annan planet.
OM det nu fanns en del droger i kretsen kan det vara anledningen personer ljugit eller undanhållit uppgifter. Att lämna uppgifterna skulle innebära att de också måste ta upp drogerna. Jag menar inte knarkare utan rekreations droger på fester.

Det går visst inte att editera inlägg, även jag tolkade mitt eget inlägg fel då jag läste det nu. För säkerhets skull kommenterar jag mig själv.

Tankarna sprang iväg då jag läste vad Bickan skrivit om party droger i bostaden och började tänka hur det KUNDE hängt ihop med annat jag läst och hört.
Mina tankar var bara OM det funnits en drog koppling vilket det inte fanns så mina fantasier förblev fantasier. Jag hade redan förkastat det jag tänkte men det framgick inte. Så ingen brandkårs utryckning behövs för att släcka dessa idéer.

Ska läsa igenom mina egna inlägg några gånger om jag postar igen.
Citera
2022-02-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag går in och svarar lite kort, så får Ugglan komma in och fylla på.

Ja, inledningsvis trodde man att det var drogrelaterat. Detta kan ha berott på den påse (?) med droger som ska ha hittats i anslutning till Helenas garderob.

Vad inbegriper du i omdömet "tvivelaktig"? Vissa vänner/bekanta sägs ha använt droger, främst vid fest, om jag fattat rätt. Om någon av systrarna umgicks med rent kriminella typer, har jag inte koll på.

Ja, man vet vem killen som angav den s k "Dansken" var/är. Hans namn har nämnts i tråden. Jag har för mig att en anledning var att verka "märkvärdig" och "stila" inför någon tjej. Någon annan kanske minns? Jag tror att han åtalades för mened för detta.

En hel del artiklar har länkats till; de finns utspridda i tråden. Annars kan man googla "Helena Andersson" + Mariestad och något mer sökord (om man vet vad man söker/vill läsa). Det har skrivits en hel del genom åren om försvinnandet och det har det gjorts i många tidningar.

Det var flera år sedan jag läste det som Bickan skrev. Av vad jag kommer ihåg, så fanns en hel del av uppgifterna redan i tråden. Dock har jag för mig att de även kom med någon ny info samt sina egna spekulationer.

Tack för svar förresten.

Sökte runt för att hitta artiklar i tråden och hittade en del att läsa men insåg också att det någon sa om att "alla stenar redan vänts på" inte var en överdrift. Allt och då menar jag allt har redan varit uppe på bordet, tom flera gånger. Jag hann ju vända på några stenar som redan vänts på ett antal gånger innan. Får bli att lyssna på andras diskussioner då(om) fallet blir aktuellt igen.
Antar att det inte finns mycket nytt att säga eller komma fram till om inte ny information kommer upp på bordet.
Senast redigerad av skarapojken 2022-02-12 kl. 14:39.
Citera
2022-02-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Användaren Bickan har ifrågasatts av flera, och det kan jag inte ta ställning till, men samtidigt görs en rad intressanta sammanställningar, bland annat ovanstående. Är det någon som kan belägga att något inte stämmer av det som skrevs ovan?
Jag undrar också, vilken slags knark hittades? Var det knark-knark, eller medicin-knark som ju kan ha funnits av en legitim anledning? Dessutom - hittades det någon dagbok och föranledde den något spår?
Många reflektioner på mitt inlägg ser jag, inga egentliga insiktsfulla svar. Upprepar frågorna lite tydligare. Om någon har närmare kunskaper utanför vad som tidigare skrivits på Flashbak.

Vilken slags knark hittades!

Hittades det någon dagbok?

Vilka spår har redovisats från eventuella fynd av knark och dagbok?
Citera
2022-02-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nu ska jag inte fortsätta driva denna TEORI likt en "Bagdad-Bob" när teorin briserar sönder i bakgrunden efter Prinzezzans klargörande uppgifter.

Nu har jag prövat detta scenario med inkluderande UA, TP och PF och det finns noll bärighet i den visade sig. Det bör vara exakt av det skälet ni ovanstående anger som förklaring på det "underliga" i UAs beteende. För mig är det fullt rimligt att hon vill skydda sig själv och sin pojkvän när det blir sådana riktigt olyckliga omständigheter som det blev den natten.

Att hon från början måste smyga (trots sina 23 ÅR) med pojkvännens övernattning just då denna natt när det ofattbara händer. När hon alltid annars hänger med Helena ute. Hon har inget ansvar för Helena som var 22 år gammal. Men jag kan förstå motivet av henne att inte säga allt heller för att hon känner att detta inte skulle se bra ut .känner hon. Att någon skulle peka ett anklagande finger åt dem.

Vilket är helt felaktigt men jag kan förstå att hon kan känna så. Det gör man nog som ett äldre syskon oavsett verklig skuld eller inte, särskilt om något sånt här skett.

Brovittnetsteorin jag hade som hon som tänkbar kandidat till anonym inringare visar sig givetvis också bli orimlig. I denna kontexten blir ju även inget konstigt med vare sig hämtning av plånboken, taxin eller några TV-inslag. Allt får en förklaring.

Ingen utav dessa tre personer UA,TP och PF har någonting med Helenas försvinnande att göra. Jag ber om ursäkt för denna hårda "undersökning".

Något positivt med detta är ju att vi borde ha visat en gång för alla vad UAs beteende berodde på och att det definitivt inte faller någon skugga på henne om hon eventuellt har trott det.

Nu har andra teorin gått i stöpet för min del vilket jag självklart inte har några problem med... Jag tänker nu invänta resultatet från KF om CL. Jag hoppas verkligen att P Thylen vet vad han pratar om nu beträffande CL och att tempot ökas så mycket det går, så att det kanske går att presentera en lösning på fallet när det går mot 30 årsdagen. Det borde klaras, i alla fall måste ambitionen finnas för det. Absolut.
Hur kan du helt utesluta inblandning av UA TP PF, undrar jag.
Att man bestämmer sig för att se det som rimligt att skydda ett felsteg i livet på bekostnad av att undanhålla viktigt information från utredning när en syster, som dessutom var en nära vän, försvunnit känns absolut inte rimligt enligt mig.
Så hur kom du fram till att du kan utesluta inblandning?
Citera
2022-02-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Vilken slags knark hittades!

Imovane nämns i tråden 2017.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Profil med få inlägg, de flesta i denna tråd.
Citera
2022-02-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig

Sömnmedel
Citera
2022-02-14, 08:15
Medlem
Märkte att auto correct även snappar upp saker vid copy paste. Fick bl.a upp "nick" som förslag då jag skriver, såg inget i mina inlägg men är det med någonstans så är det inte avsiktligt.
Citera
2022-02-14, 09:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Hur kan du helt utesluta inblandning av UA TP PF, undrar jag.
Att man bestämmer sig för att se det som rimligt att skydda ett felsteg i livet på bekostnad av att undanhålla viktigt information från utredning när en syster, som dessutom var en nära vän, försvunnit känns absolut inte rimligt enligt mig.
Så hur kom du fram till att du kan utesluta inblandning?

Jag håller givetvis med dig om att det är ett inte helt korrekt beteende av UA att mörka och lägga allt i en sorts dimma för att på så sätt hemlighålla att pojkvännen var hos henne den natten. Det blir ju i realiteten att hon försvårar utredningsarbetet kring hennes systers försvinnande för polisen. Det måste hon ju inse i varje fall vi detta laget.

Jag tror som någon sa i tråden förut att hon kan ha varit lite svart får ändå -mellansystern. Helena som var yngst och även sjuk som liten fick antagligen väldigt mycket uppmärksamhet från modern. Ulrika som bara var ett år äldre kom då på mellanhand - mamman bodde väl med Helena på sjukhuset i GBG en tid. Bara en spekulation .

UA verkar vara en kylig taktiker som jag kan ana i "Blås inte ut mitt ljus". Ögonen tycker jag pratar ett tydligt språk.

Men den rätta anledningen borde varit att hemlighålla att pojkvännen sov över den natten. Vart och när kunde hon träffat TP för övrigt ? En ung byggjobbare från Stockholm. Kunde han varit vän med någon av PWs vänner som var på inflyttningsfesten ? Tveksamt, de var säkert folk från journalistkretsar kan jag tänka. Vad gör en byggjobbare bland dem ? Kunde de varit på Greklandsresan med Helena som de träffades ? Att träffa någon på resa och hålla hela livet ? Möjligt.

Sen om UA och Helena hade hamnat i någon triangeldrama borde de ju knappt pratat med varandra och det borde märkts av omgivningen mer tror jag.

TP borde taget egen bil från Stockholm ner till Mariestad på lördagen för försvinnandet. Att åka tåg tror jag definitivt inte, krångligt med packning och även byten o s v. Han borde åkt själv. Om han hade med sin bäste vän PF skulle det inneburit att han med största sannolikhet också skulle sovit över i systrarnas föräldrahem. Då blir det ingen mysig helg för UA och TP. Nej, nej.

TP borde varken haft vänner i Mariestad eller känt till stället något vidare som UAs nye pojkvän. Bil hade han tillgång till men att han skall åka runt med en kropp i en bil och gömma den någonstans i trakt som han inte känner till.

Den enda hjälpen i så fall borde varit UA och då bör hon bli direkt involverad i Helenas försvinnande, och den TEORI jag pratat om tidigare kan köras med UA som medhjälpare. Men detta scenario blir alldeles för magstarkt och otroligt tror jag. Nej det finns inte på kartan faktiskt, Nej.
Citera
2022-02-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig

Tack.
Ja, det är ju iofs ett väldigt osäkert påstående.
Sen är väl imovane ett väldigt vanligt förekommande sömnmedel och på förpackningen sitter väl oftast en lapp med vem det är utskrivet till. Man får anta att burken eller blisterförpackningen var omärkt om polisen drog igång knarkmisstankar.
Jag tycker det känns tveksamt att tala om "knark" när det vedertagna preparat som massor av folk har hemma på legitima grunder. Det hade varit annorlunda om det varit kokain, hash eller amfetamin.
Citera
2022-02-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag håller givetvis med dig om att det är ett inte helt korrekt beteende av UA att mörka och lägga allt i en sorts dimma för att på så sätt hemlighålla att pojkvännen var hos henne den natten. Det blir ju i realiteten att hon försvårar utredningsarbetet kring hennes systers försvinnande för polisen. Det måste hon ju inse i varje fall vi detta laget.

Jag tror som någon sa i tråden förut att hon kan ha varit lite svart får ändå -mellansystern. Helena som var yngst och även sjuk som liten fick antagligen väldigt mycket uppmärksamhet från modern. Ulrika som bara var ett år äldre kom då på mellanhand - mamman bodde väl med Helena på sjukhuset i GBG en tid. Bara en spekulation .

UA verkar vara en kylig taktiker som jag kan ana i "Blås inte ut mitt ljus". Ögonen tycker jag pratar ett tydligt språk.

Men den rätta anledningen borde varit att hemlighålla att pojkvännen sov över den natten. Vart och när kunde hon träffat TP för övrigt ? En ung byggjobbare från Stockholm. Kunde han varit vän med någon av PWs vänner som var på inflyttningsfesten ? Tveksamt, de var säkert folk från journalistkretsar kan jag tänka. Vad gör en byggjobbare bland dem ? Kunde de varit på Greklandsresan med Helena som de träffades ? Att träffa någon på resa och hålla hela livet ? Möjligt.

Sen om UA och Helena hade hamnat i någon triangeldrama borde de ju knappt pratat med varandra och det borde märkts av omgivningen mer tror jag.

TP borde taget egen bil från Stockholm ner till Mariestad på lördagen för försvinnandet. Att åka tåg tror jag definitivt inte, krångligt med packning och även byten o s v. Han borde åkt själv. Om han hade med sin bäste vän PF skulle det inneburit att han med största sannolikhet också skulle sovit över i systrarnas föräldrahem. Då blir det ingen mysig helg för UA och TP. Nej, nej.

TP borde varken haft vänner i Mariestad eller känt till stället något vidare som UAs nye pojkvän. Bil hade han tillgång till men att han skall åka runt med en kropp i en bil och gömma den någonstans i trakt som han inte känner till.

Den enda hjälpen i så fall borde varit UA och då bör hon bli direkt involverad i Helenas försvinnande, och den TEORI jag pratat om tidigare kan köras med UA som medhjälpare. Men detta scenario blir alldeles för magstarkt och otroligt tror jag. Nej det finns inte på kartan faktiskt, Nej.
Betvivlar att utöver de två reportrarna som vi känner till var fler än vanliga gänget, vännerna från Mariestad.
De var ju bara i början av sin framtida karriär.

Undrar också vart TP kom ifrån men folk möts ju lite här och var. De var ju redan i tillräckligt seriöst förhållande för att hon skulle ha honom över natt så jag tänker att de borde känt varandra innan denna kvällen.
Om det är genom honom hon blivit vän med Börje Salming så kanske han var en hockeykille och det fanns gott om duktiga sådana under en period i Mariestad. Kanske är han en av dem eller träffat henne genom gemensam vän inom hockeyn. Spekulation.

Om han åkt tåg skulle han kunna gå av i Töreboda där festen hölls och det kanske var han som skulle med tåget snarare än att Ulrika skulle hämta Helenas plånbok. Det skulle förklara den konstiga angelägenheter om hennes konstiga resa dit mitt i allt.
Tänk vad stressande om det är som du tror och allt detta sker samtidigt som hon måste få iväg honom innan föräldrarna kommer hem. Detta är för mig en mycket trolig förklaring till Töreboda resan dagen efter.

Jag tror inte han är förövare men jag tror absolut att både han och Ulrika vet betydligt mer än det som framkommit. Han har ju hållits helt utanför medan Ulrika inte verkar berätta vidare mycket. Litar inte alls på det hon delgett. Det felar någonstans där.
Citera
2022-02-15, 04:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Kalla fall och Peter Thylén: Hur går det med arbetet? Det börjar kännas ansträngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in