2022-02-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Går inte att jämföra rakt av sådär. Levnadskostnaderna är högre generellt i Norge med.
Det är riktigt, men generellt har pensionärer och sjukpensionärer mycket mycket bättre standard. Fattigpensionärer finns inte som begrepp ens mer än att det nämns i beskrivningen av "svenske tilstander" och "skräckexemplet Sverige"
Citera
2022-02-12, 15:52
Medlem
Nå tror jeg kanskje ikke bakgrunnen hans eller hvorfor han ville kjøpe dette hus er så relevant.
Det er ingen bekreftet informasjon som tyder på noe annet enn at noe har oppstått på veien og at dette ikke er et frivillig forsvinnende.

Hvor og når er spørsmålet. Mange benytter dynamisk GPS, som varsler om arbeid og ulykker langs veien, kan dette ha betydning for hvorfor han muligens kjørte noe lenger øst før han ville ta nordover, enn hva som er mest sannsynlig?
Er det bekreftet at kontakten med anhørige det var direkte samtaler, og ikke tekst? Når var siste sikre kontakt med T og hvor var mobilen da? Han kan ha stoppet for å raste typ hvor som helst og noe har skjedd.

Tror ikke han har kjørt bilen selv siste dagen, det virker som noen som har lett etter steder å dumpe bilen og kanskje annet...
Tror ikke ting var planlagt ,og at ting er gjort for å skape forvirring og skaffe seg tid og avstand fra hendelsen. Og selv etter nedkjøring av bom ble faktisk dette oppnådd.
Jeg tenker at om personen som kjørte bilen ikke ble kvar på Muskö, må den jo ha kommet seg derifra på et vis. Buss virker usannsynlig , det vil jo utgjøre en stor risk. Jeg tenker at personen er hentet i bil eller båt bort fra øya. Noen med noe lokalkunnskap men ikke helt oppdatert om bommen.

Jeg har ikke gått inn i de norske skatteregisteret, eiendomsregisteret eller bilregisteret, da andre i tråden har gjort det. Og har basert mitt inntrykk delvis på bakgrunn av det. Men på satelittbildet av eiendommen som skal være TJ sin i nykirke, ser det ut som det er to bolighus, en låve og noen uthus. Så at han hyrer ut er ganske naturlig.
Vi har desverre ikke de samme åpne registere i Norge, som dere har i Sverige. Hverken folkebokføring eller strafferegister er åpent for offentligheten.
Tror det er mange nordmenn som man finner lite om på nett, i første omgang. Mange velger å ikke ha sitt telefonnummer offentlig registrert.

Men jeg får også sterkt inntrykk av uføre/sjukpensjon, kanskje har han jobbet innen anlegg eller transport tidligere, men fiske er igså en mulighet.
Nå ser det ut at han har en eiendom, med uthyring og gjør litt ulike typer ting som vedproduksjon, snørydding, lager halmringer og liknede for å øke på inntekten.

Han har en interesse for gamle ting av ymse verdier. Og har muligens solgt unna en del siste tiden, hvis informasjonen i tråden stemmer. Dette kan også ha noe med hva vi kan se ut av hans Facebook, at han har endret sekretess innstillingene under denne tiden.

Legger heller ikke mye i denne cannabis julgranen, det er en joke. Og kjenner mange jeg er helt sikker på ikke odlar cannabis som har delet denne siste årene. Men litt hippie er det jo.

Hans ene slovakiske faceboookvenninne er bosatt i Norge og gift med en norsk. Kan T hatt ett forhold til en slovakisk person, og derfor har venner derfra?

Kan det være gjennom disse at han har fått kjennskap til at huset i nord skulle selges? At de har tipset han om at huset de hadde bodd i nå var til salgs?

Johansen er ett av Norges vanligste etternavn, navnet Jan Johansen er faktisk det vanligste navnet totalt i Norge. Så jeg synes det har vært vanskelig å finne ut bakgrunnen hans.
Hvordan har man kommer frem til at K. J. er hans nære/kjære? Hun ser ut til å finnes i lokale dødsannonser fra de seneste årene som datter til en Johansen, hvor T ikke er nevnt.

Jeg finner foreløpig kun ett fåtall TJ født i 1960-1961, og ingenting jeg får til å stemme med den forsvunnede. Men har desverre ikke hatt tid til å se igjennom så mange slekstre.
Citera
2022-02-12, 20:40
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Var står det? Hittar bara att det var tre kamrater som träffade Truls.

https://www.nrk.no/nordland/truls-henrik-johansen-forsvant-pa-havet-_-rettssaken-starter-i-vesteralen-tingrett-1.15266814

I en annan artikel tror jag pappan sa något i stil med att "det var inte likt Truls att umgås med den här typen av människor" och han misstänkte att något var lurt.

Därför funderar jag på, om dessa "tre vänner" som träffade Truls och mest troligt bragde honom om livet, egentligen är fiskrensarzigenare boendes i det hus Terje tänkte köpa.

Värt att reda ut.
Jag uttryckte mig tokigt. I artikeln står att det var tre kamrater och att en av dom åkte med Truls i båten men inte att dom var norrmän. Det var något jag antog...

Det pappan säger om att Truls inte brukade umgås med den typen av människor kan vara att det var rumänerna eller att den åtalade som åkte med honom i båten hade tagit narkotikatabletter tidigare under kvällen och hade med dom i båten och att Truls inte använde droger.

Jag ställer mig lite tveksam till att dom tre som Truls träffade på Skipperstugan var rumänerna. Tittar man på deras Facebook finns inte en enda bild där dom fiskar, varken i Norge eller i Rumänien, dom verkar inte vara något "båtfolk". Det står inte i artikeln vilken Skipperstuga dom träffades på men det finns en i Bergen och det är en bra bit att köra dit med båt från Fiskevarvet i Skipnes i Vesterålen, där dom tidigare under dagen hade lagt ut nät för att fiska hälleflundra. Att dom skulle hyra båt och fiskeutrustning för att få fisk låter konstigt när dom är där för att jobba som fiskrensare, dom kan ju köpa eller få hur mycket fisk dom vill.

Truls var fiskare och hade säkert varit och fiskat runt Bergen och råkade träffa på dom här tre kamraterna på puben. Han hade en rejäl otur att vara på fel ställe vid fel tidpunkt.
Citera
2022-02-12, 20:52
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag uttryckte mig tokigt. I artikeln står att det var tre kamrater och att en av dom åkte med Truls i båten men inte att dom var norrmän. Det var något jag antog...

Det pappan säger om att Truls inte brukade umgås med den typen av människor kan vara att det var rumänerna eller att den åtalade som åkte med honom i båten hade tagit narkotikatabletter tidigare under kvällen och hade med dom i båten och att Truls inte använde droger.

Jag ställer mig lite tveksam till att dom tre som Truls träffade på Skipperstugan var rumänerna. Tittar man på deras Facebook finns inte en enda bild där dom fiskar, varken i Norge eller i Rumänien, dom verkar inte vara något "båtfolk". Det står inte i artikeln vilken Skipperstuga dom träffades på men det finns en i Bergen och det är en bra bit att köra dit med båt från Fiskevarvet i Skipnes i Vesterålen, där dom tidigare under dagen hade lagt ut nät för att fiska hälleflundra. Att dom skulle hyra båt och fiskeutrustning för att få fisk låter konstigt när dom är där för att jobba som fiskrensare, dom kan ju köpa eller få hur mycket fisk dom vill.

Truls var fiskare och hade säkert varit och fiskat runt Bergen och råkade träffa på dom här tre kamraterna på puben. Han hade en rejäl otur att vara på fel ställe vid fel tidpunkt.

från Vesterålen till Bergen är det över 1000 km fågelvägen så man åker inte bara på en dagsutflykt med båt tur och retur
Här är platsen där Truls var den kvällen :
https://skipnes.com/Servering/skipperstua
Citera
2022-02-12, 21:10
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
från Vesterålen till Bergen är det över 1000 km fågelvägen så man åker inte bara på en dagsutflykt med båt tur och retur
Här är platsen där Truls var den kvällen :
https://skipnes.com/Servering/skipperstua
Okej okej, det var där dom var, den har jag helt missat. Jag har suttit länge och filat på vilken pub dom var på och förstod inte varför köra med båt till Bergen, jättelångt ju, tyckte det var lite konstigt också.
Citera
2022-02-12, 21:18
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Okej okej, det var där dom var, den har jag helt missat. Jag har suttit länge och filat på vilken pub dom var på och förstod inte varför köra med båt till Bergen, jättelångt ju, tyckte det var lite konstigt också.

Ja, långt att köra i en sådan båt i så fall :
https://gfx.nrk.no/AvHhldFWNaH7fpahodeOtQACM_NKay9NHUh39cd51f2A.jpg

Men det är bättre att göra en separat tråd för Truls än att skriva så mycket om honom här, det är 1% av Norges befolkning som heter Johansen i efternamn så chansen att detta har en koppling är mikroskopiska...
Citera
2022-02-12, 21:33
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ja, långt att köra i en sådan båt i så fall :
https://gfx.nrk.no/AvHhldFWNaH7fpahodeOtQACM_NKay9NHUh39cd51f2A.jpg

Men det är bättre att göra en separat tråd för Truls än att skriva så mycket om honom här, det är 1% av Norges befolkning som heter Johansen i efternamn så chansen att detta har en koppling är mikroskopiska...
Jo jag såg bilden. Ingen båt man ger sig ut med på öppet hav.

Minns inte riktigt hur Truls kom in i tråden. Vi lämnar honom nu och fortsätter med den försvunne Terje som tråden handlar om.
Citera
2022-02-12, 21:44
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

Minns inte riktigt hur Truls kom in i tråden. Vi lämnar honom nu och fortsätter med den försvunne Terje som tråden handlar om.

tror han kom in i tråden för efternamnet och hade det varit ett sällsynt efternamn hade det varit intressant, men eftersom detta är ett så vanligt efternamn så är chansen att 3 försvinner över några år nästan närvarande
så vi fortsätter med den försvunne Terje som tråden handlar om ja
Citera
2022-02-12, 22:18
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ja just det, det var efternamnet. Vi ska inte hamna där nu men såg att Johansen är ett efternamn av danskt och norskt ursprung och i Norge är Johansen efter Hansen det vanligaste efternamnet. Som Andersson och Johansson i Sverige.

kollade nu och det är ett par tusen till som heter Hansen än Johansen
Men intressant att visst mer om bilfärden till TJ, räknar med att han tog färjan från Horten till Moss och körde vidare om Årjäng...
Citera
2022-02-13, 00:00
Medlem
fittas avatar
Citat:

Citat:
tror han kom in i tråden för efternamnet och hade det varit ett sällsynt efternamn hade det varit intressant, men eftersom detta är ett så vanligt efternamn så är chansen att 3 försvinner över några år nästan närvarande
så vi fortsätter med den försvunne Terje som tråden handlar om ja

Nej nej, det finns en mycket god anledning till att Truls kom in i tråden.

indokinesen som har gjort ett riktigt djupdyk kring Terje, upptäckte att båten som Truls jobbade på innan han försvann fanns på en av rumänernas bilder. Alltså rumänerna som bor i stugan Terje skulle köpa.

Se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av indokinesen
Flera av personer som hinkar öl där har en koppling till Terje. Gabri*l Ill*s (*e) syns på bild och finns i Terjes vänlista. En annan som är bildtaggad, Da*yel Jho* (*n), är vän med Terjes nära/kära K*ri Joh*nsen (*a). I en annan gruppbild så kan den gråhårige vita mannen vara Ø*v*nd Johans*n (*i,i,e)?

Det verkar som alla är där för att arbeta med att rensa fisk. Några bilder på några som har på sig ett fiskeställ etc. Jobba hårt, tjäna storkovan och klunka bärs?

I någon av bilderna nere i hamnen syns en fiskebåt i bakgrunden. Tr*ls H*nrik Johans*n (*u,e,e) arbetade på den innan han försvann/mördad 2018.

Jag har dock inte fått någon klarhet i exakt vilken av båtarna det är.
Citera
2022-02-13, 00:04
Medlem
fittas avatar
Citat:
Tittar man på deras Facebook finns inte en enda bild där dom fiskar, varken i Norge eller i Rumänien, dom verkar inte vara något "båtfolk".

Personerna som höll till vid stugan Terje skulle köpa, rumäner eller vad dom nu är, har enligt bilderna ett stort båtintresse. Man poserar både på och framför massa olika fiskebåtar. Finns även mycket bilder när dom har fiskrensarkläder på sig. En av rumänerna har tagit en bild på sin ölburk framför datorn, och till och med som bakgrundsbild på sin rumänska PC har han en fiskebåt haha

Se Gabri*l Ill*s (*e) på facebook. Det är tydligen där det även finns en bild på båten Truls jobbade på.

Jag kan dock inte bekräfta något av detta men uppgifterna är värda att undersöka innan det avfärdas.
Senast redigerad av fitta 2022-02-13 kl. 00:12.
Citera
2022-02-13, 00:14
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Personerna som höll till vid stugan Terje skulle köpa, rumäner eller vad dom nu är, har enligt bilderna ett stort båtintresse. Man poserar både på och framför massa olika fiskebåtar. Finns även mycket bilder när dom har fiskrensarkläder på sig. En av rumänerna har tagit en bild på sin ölburk framför datorn, och till och med som bakgrundsbild på sin rumänska PC har han en fiskebåt haha

Se Gabri*l Ill*s (*e) på facebook. Det är tydligen där det även finns en bild på båten Truls jobbade på.

Jag kan dock inte bekräfta något av detta men uppgifterna är värda att undersöka innan det avfärdas.
vad heter båten Truls jobbade på då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in