2022-02-12, 20:56
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det är väl klart att man kommer att bedömas olika om man själv också gjort något brottsligt än om man inte gjort det.
Inte bara det, även gärningsmannens uppsåt spelar in.

En "våldtäkt" där kvinnan ber mannen lägga sig över henne och där han kör in den trots att hon inte aktivt har sagt ja kommer givetvis att bedömas annorlunda än om någon sliter in en kvinna i en buske under hennes joggingtur, eller hur?
Citera
2022-02-12, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Inte bara det, även gärningsmannens uppsåt spelar in.

En "våldtäkt" där kvinnan ber mannen lägga sig över henne och där han kör in den trots att hon inte aktivt har sagt ja kommer givetvis att bedömas annorlunda än om någon sliter in en kvinna i en buske under hennes joggingtur, eller hur?
Hur då "ber mannen att lägga sig över henne"?
Citera
2022-02-12, 21:03
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Hur då "ber mannen att lägga sig över henne"?
Genom att säga det, till exempel.
Citera
2022-02-12, 21:05
Avslutad
Citat:
Genom att säga det, till exempel.
Jamen vaddå "ber honom lägga sig över henne"? Som en födelseövning på en new age-kurs i personlig utveckling?

Naturligtvis tar man hänsyn till om kvinnan åsyftar att hon vill ha samlag eller om det är något helt annat.
Citera
2022-02-12, 21:08
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jamen vaddå "ber honom lägga sig över henne"? Som en födelseövning på en new age-kurs i personlig utveckling?
Alltså, ibland undrar jag om ni som delar i den här tråden har några kunskaper kring mänskliga relationer överhuvudtaget.

Seriöst, hur föreställer du dig att normal sexuell aktivietet går till? Nu menar jag aktivitet där båda parter i samförstånd har sex, inte våldtäkter.
Citera
2022-02-12, 21:13
Avslutad
Citat:
Alltså, ibland undrar jag om ni som delar i den här tråden har några kunskaper kring mänskliga relationer överhuvudtaget.

Seriöst, hur föreställer du dig att normal sexuell aktivietet går till? Nu menar jag aktivitet där båda parter i samförstånd har sex, inte våldtäkter.
Berätta vad du menar med att kvinnan "ber mannen lägga sig på henne". Vill hon ha sex eller menar hon nåt annat? Märker han inte det av sammanhanget?
Senast redigerad av Ipsi 2022-02-12 kl. 21:15.
Citera
2022-02-12, 21:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Berätta vad du menar med att kvinnan "ber mannen lägga sig på henne". Vill hon ha sex eller menar hon nåt annat? Märker han inte det av sammanhanget?
Jag menar ingenting annat än att hon säger eller på annat sätt visar det, till exempel genom att dra honom över sig. Om hon då inte vill ha sex, hur skall han veta det? Alla normala människor (du vet, utanför feministiska studiecirklar och hem för flickor med självskadebeteende) tolkar den typen av beteende som sexuellt, något som givetvis har bäring på uppsåtet om kvinnan trots allt inte vill ha sex. Inget uppsåt = inget brott.
Citera
2022-02-12, 21:25
Avslutad
Citat:
Jag menar ingenting annat än att hon säger eller på annat sätt visar det, till exempel genom att dra honom över sig. Om hon då inte vill ha sex, hur skall han veta det? Alla normala människor (du vet, utanför feministiska studiecirklar och hem för flickor med självskadebeteende) tolkar den typen av beteende som sexuellt, något som givetvis har bäring på uppsåtet om kvinnan trots allt inte vill ha sex. Inget uppsåt = inget brott.
Jamen igen då, vad då "dra honom över sig". Du menar nån som aktivt initierar ett samlag?
Citera
2022-02-12, 21:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jamen igen då, vad då "dra honom över sig". Du menar nån som aktivt initierar ett samlag?
Menar du att en kvinna kan initiera ett samlag? Att hon kan visa något överhuvudtaget?
Citera
2022-02-12, 21:49
Avslutad
Citat:
Menar du att en kvinna kan initiera ett samlag? Att hon kan visa något överhuvudtaget?
Jag undrar vad i hela friden du menar.
Citera
2022-02-12, 22:03
Medlem
Citat:
Jag undrar vad i hela friden du menar.

Lägg ner ditt Pilpul nu. Du förstår mycket väl vad skribenten menar, så sluta trolla.
Citera
2022-02-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ingen säger att någon har rätt till att våldta någon. Det som sägs är att genom ett visst beteende så ökar risken för att bli utsatt för ett visst brott.

Parkerar du din bil olåst varje dag så ökar du risken för att få den stulen och utsatt för brott. Detta ställs det givetvis frågor om, och på samma sätt är det med andra situationer.

Sätter du dig t.ex. frivilligt i en bil, halvnaken, med tre helt okända män så ja, då har du definitivt ökat chansen att bli utsatt för brott genom ditt eget beteende.

Du verkar leva i någon sorts fantasivärld. Herregud, det är sånt här man lär små barn.

Obegripligt att folk har så svårt att greppa detta.
Denna tråd handlar om vart man lägger ANSVARET för att ex. nu ett sexbrott sker och alltså INTE average individs riskaverision. Och "man" som i lagar och allmänna åsikter och normer.
Svårt förstå?
Nej.

Alla människor lever med risker för allt möjligt.
stölder, misshandel, våld etc etc.

Men, skyller man brotten på offren, så som alltså är rätt vanligt av tradition gjort och gör med sexbrottsutsatta?

Nej man skyller brott på den som utförde brottet. Offer hade i regel otur att just de råkade på nån individs brottsagerande.

enda undantaget är väl just kvinnor som utsatts för sexbrott, då finns det plötsligt tusen undanflykter för att försvara GM och rikta anklagelserna mot offret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in