2022-02-06, 13:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Ta tillbaka den fina Indianen. Indianen som är en hyllning till indianerna.

Och låt den där tramsfeministindianen som kände sig "kränkt" känna sig kränkt.

Det var väl inte ens en riktig indian som hade klagat? Någon låtsasindian bara. Det var ju inte som indianer i USA grät tårar för att ett hockeylag i Göteborg kallades indianerna.

Varför ska det sedan vara illa? Är ju en hyllning precis som vi svenskar inte gråter för det i USA finns ett lag som heter Minnesota Vikings.
Citera
2022-02-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var väl inte ens en riktig indian som hade klagat? Någon låtsasindian bara. Det var ju inte som indianer i USA grät tårar för att ett hockeylag i Göteborg kallades indianerna.

Varför ska det sedan vara illa? Är ju en hyllning precis som vi svenskar inte gråter för det i USA finns ett lag som heter Minnesota Vikings.

Ja, men tyvärr har Frölundas ledning lika lite ryggrad och stolthet som en daggmask. Man vek sig direkt för vänstermedia.
Citera
2022-02-07, 16:30
Medlem
Jag tycker all sådan ersättningskultur har gått för långt, det kommer alltid vara någon som känner sig kränkt oavsett och ingen kommer bli nöjd. Hur länge ska detta egentligen få fortlöpa, inga loggor, klara färger väntar väll härnäst för alla klubblag? Eller kommer detta smitta av sig till landslaget och folket härnäst klaga på den svenska flaggan och på något vis vinkla dess utstyrsel till något som förtrycker minoritetsgrupper?

Samma debatt var det med Washington Redskins och deras logotyp, ironiskt nog bytte det namn till Washington Commanders, om jag inte är helt fel ute för att hylla deras förfäder. Läser man mellan raderna kan man tänka att just dessa "commanders" (de vita) historiskt erövrade och förtryckte indianerna men ingen verkar ha märkt detta lustigt nog.
Senast redigerad av Nittiotva 2022-02-07 kl. 16:35.
Citera
2022-02-07, 20:48
Medlem
Måste allt vara så jävla amerikaniserat. Jag gillar hur speedwaylagen tagit sina namn. Nästan alltid någon lokal anknytning och på svenska och jag tycker det låter bra.
Dackarna, Masarna, Smederna, Rospiggarna, Vargarna, Kaparna, Garvarna, Eldarna, mm.
Citera
2022-02-07, 23:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erototon
Måste allt vara så jävla amerikaniserat. Jag gillar hur speedwaylagen tagit sina namn. Nästan alltid någon lokal anknytning och på svenska och jag tycker det låter bra.
Dackarna, Masarna, Smederna, Rospiggarna, Vargarna, Kaparna, Garvarna, Eldarna, mm.

Indianerna Speedway
https://www.indianerna.nu
Citera
2022-02-08, 20:17
Medlem
Kollade på mötet mellan Hysén och hon ragatan. Var är vi påväg? Snart kan ju inte Michelingubben vara kvar. Bir bara mer och mer förbannad på allt det här PK-tjafset. Det är bara folk som inte har något vettigare för sig som ska hålla på och hitta på något att gnälla över. Jag tycker loggan skulle vara kvar liksom namnet.

Det här är ju bara larvigt.
Citera
2022-02-09, 07:01
Medlem
https://www.gp.se/fria-ord/undvik-et...gga-1.65442187

Helt rätt, behåll indianen. Fuck pc
Citera
2022-02-12, 13:18
Medlem
urverksapelsins avatar
Fick häromdagen snilleblixten apropå Frölundas nya logga – och deras gamla. Tydligen har vissa problem med orden ”Frölunda indians” såsom varande negativ i koppling till logga med indianansikte. Lika många verkar ha problem med deras försök till ny logga.
Själv har jag lösningen: Det är inte loggan som är problemet, det är namnet!

När det gäller ursprungsbefolkningen i USA, de som kallades indianer, finns massor med kulturella koder. Många negativa, men med ett positivt undantag= Sioux-indianerna.

Tänk efter, indianer klassas i många fördomsfulla beskrivningar som ondskefulla, lögnaktiga och framför allt tjuvaktiga. Men undantaget är alltid Siouxerna. De är i varje film, varje bok, varje serietidning de ädlaste och ärligaste bland indianerna. De står i en klass helt för sig själva i indian-mytologin. Comancher och cheyenner är de mest typiska bland indianerna som krigisk fiende, apacherna de grymmaste, pawneerna de ynkligaste men siouxerna, även kallade lakota, är alltid porträtterade fint.

Så lösningen på Frölundas alla problem är: Byt namn till Frölunda Siouxs, eller Förlunda Lakotas. Proklamera mannen på loggan som Sitting Bull, eller någon av de andra fascinerande sioux-gestalterna i Vilda Västern-mytologin, och ingen kan ha något problem med den.
Citera
2022-02-12, 14:43
Medlem
goosehunters avatar
Göteborg är en kuststad. Starka traditioner med fiske. Det är ju fullständigt självklart att indianen skall bytas ut mot en fiskargubbe i sydväst eller liknande. Sätt ihop en kreativ grupp och börja skissa på logotyper.
Citera
2022-02-12, 16:46
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Göteborg är en kuststad. Starka traditioner med fiske. Det är ju fullständigt självklart att indianen skall bytas ut mot en fiskargubbe i sydväst eller liknande. Sätt ihop en kreativ grupp och börja skissa på logotyper.

Frölunda Fjärsing kanske? Ett namn som är relaterat till kusten. Taggig fisk som är giftig om man sticker sig på den.
Citera
2022-02-12, 17:09
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Frölunda Fjärsing kanske? Ett namn som är relaterat till kusten. Taggig fisk som är giftig om man sticker sig på den.

Varför inte en fet bild på bröstet med poseidon med en treudd i handen. Det går att göra enormt mycket kreativt som relaterar till göteborg som stad och stadens självklara koppling till havet. Bara fantasin sätter gränser.
Citera
2022-02-12, 17:12
Medlem
goosehunters avatar
https://www.vectorstock.com/royalty-...ector-37071650

Bra mycket tyngre än en indian. Hade gjort sig på bröstet på frölundalirarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in