2022-02-12, 11:49
Medlem
Torpshammar if la ut följande text på sin Facebook sida precis

”Hej allesammans!

Det som uppdagats kring en spelare i vårat herrlag är något som vi som förening självklart tar avstånd i från. Detta kom till våran kännedom sent i gårkväll och efter ett styrelsemöte nu på lördag förmiddag har vi kommit fram till att han inte tillhör Torpshammars IF under rådande omständigheter.

Snälla håll god ton i kommentarsfältet då detta är en sida för personer i alla åldrar”

Brandmannen har det jobbigt haha
Citera
2022-02-12, 11:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Enkelt, vi går till jobbet och vi betalar våra skatter. Och vi anfaller inte alla barn som en del tycks tro.

Jag vet och förstår att många är arga men jag har genuint svårt att förstå varför. Jag tycker inte att det är någon stor grej, det dom gjort.

Jag kan ju naturligt vis läsa vad ni skriver och vad ni tycker, och orden förstår jag ju. Men inte ilskan.

Brandmannen för övrigt... Läser man chatten om 7-åringen så har han hela tiden sitt fokus på mamman. Hans brott är att han låter sig svepas med. Men även när han gör det så behåller han fokus på morsan. Han har inte den läggningen. Men han skulle gå rätt långt för att få mamman.

Så du är en sådan alltså. Hade mina misstankar. Du har inte funderat på det här med bot? Man har ju hört att kemisk kastrering faktiskt ger bra resultat. Att kunna bota helt och hållet finns nog inte tyvärr.
Citera
2022-02-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Har följt tråden - och det är väl klart att man kan problematisera fenomenet att offentligt "avrätta" människor genom att hänga ut dom på webben.
Innan nu nån börjar gapa om att jag har mörka fantasier, är pedofil själv - eller hemska tanke - är allt ovan OCH röstar vänster så nej. Jag är varken pedofil, eller vänster. Övergrepp mot barn är ett avskyvärt brott - och samhället ska såklart göra sitt yttersta för att skydda våra barn.

Då så, åter till tråden...
I Sverige har vi bestämt att rättsäkerhet ska råda. Om man anklagas för ett brott så ska det utredas av utsedda personer från utsedda myndigheter. Utifrån den utredningen kan man så hamna inför domstol, där man som medborgare får chans att ge sin syn på saken. Det är också i domstol som man därefter får sin dom. Skyldig/icke skyldig.
Om vi då lyfter perspektivet lite, så blir det problematiskt det dumpen håller på med (Nej, jag är inte pedofilkramarvänstermedmörkafantasier).
P och S hänger bara ut personer som man vet är skyldiga. Säkert! Fast..hur var det nu med hela grejen med rättsäkerhet!?
Vi drar det lite längre - varför ska vi egentligen ha ett system där vi som medborgare har möjlighet att få ge vår bild av saken - och där en neutral part ger sin dom. P och S sköter det rättsliga runt pedofiler som chattar söker barn.
Jag kan tänka mig att ta hand om en del av rättsystemet på egen hand...för visst skulle ni lita på mig!? Jag är ju ärlig...

Sverige är en demokrati och då ingår det att ha fri och granskande media. Beter man sig väldigt illa kan tidningen komma att skriva om detta.

Dumpen bedriver journalistik. De sköter ej rättsväsendet. De delar varken ut böter eller fängelsedomar.

Försök till grooming är inte ett brott i Sverige. Det är alltså inte ett fall för rättsväsendet utan något som journalister får syssla med.
Citera
2022-02-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Alla ni som tjatar om att brandmannen "har fokus på mamman". Om ni hade bemödat er om att faktiskt se "intervjun" med brandmannen så framgår det att han har haft kontakt med ett antal som utger sig för att vara barn i åldern 12-14 utöver mamman med dotter.

Man kan säga vad man vill om Sjöberg som person och hans metoder samt om hela sajten dumpen, men att den så kallade brandmannen är pedofil råder det verkligen inget tvivel om.

I en chattlogg med en tjej som utger sig för att vara 13 kallar han henne för snygging och berättar att han är välutrustad.

Så uppenbarligen har han ett farligt sexuellt intresse för barn.
Citera
2022-02-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCock
Oj oj så känsligt det var för dig...! Du tror inte jag vet efter en halv evighet med mycket känsliga instrument för observationer
Intelligens finns här med, tro inget annat. Minus Aspergers oförmåga att tolka verkligheten rätt.
Det finns inget samband mellan autism o pedofili. T.ex så är aspergare är ofta smarta o inte så intresserade av det sexuella. Pedofiler är ju sjukt besatta av barn. Visst kan pedofiler ha autistiska drag, men det finns inget samband. Ser man att autister har pedofila drag, så ser man till att låsa in dom!
Citera
2022-02-12, 11:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Sverige är en demokrati och då ingår det att ha fri och granskande media. Beter man sig väldigt illa kan tidningen komma att skriva om detta.

Dumpen bedriver journalistik. De sköter ej rättsväsendet. De delar varken ut böter eller fängelsedomar.

Försök till grooming är inte ett brott i Sverige. Det är alltså inte ett fall för rättsväsendet utan något som journalister får syssla med.

Vet inte hur många gånger man måste påtala det här. Det gubbarna gör är inget brott ensligt svensk lag för det finns inget riktigt offer! Ingen riktig 12-åring bakom skärmen. Det är alltså inte grooming eller försök till våldtäkt av barn. Av den simpla anledningen att det var en vuxen som spelade 12 år.

Vill man göra det brottsligt när vuxna spelar så får man ta upp det med politikerna och det kan bli det likt i USA.
Citera
2022-02-12, 12:00
Avslutad
Citat:

Journalistik kallas den framställning, insamling, urval och bearbetning av innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser, nyheter.
Citat:
Det nio element som journalister bör fullfölja för att upprätthålla journalistikens roll som informationskälla, så att medborgarna kan förbli fria och självstyrande. Dessa är riktlinjerna:

Journalistens första förpliktelse är mot sanningen.
Journalistens första lojalitet är till medborgarna.
Journalistens disciplin är verifiering.
Journalisten måste hålla sig fristående från dem som ska bevakas.
Journalisten måste agera självständig bevakare av makten.
Journalisten måste ge ett forum för öppen kritik och kompromiss.
Journalisten måste sträva efter att göra det viktiga intressant, och relevant.
Journalisten måste hålla nyheterna överblickbara och proportionerliga.
Journalisten måste tillåtas följa sitt personliga samvete.
Citera
2022-02-12, 12:04
Medlem
Citat:

Fast nog tror jag vi alla kan se att det är skillnad på journalistik - och uthängning av männen på dumpen.

Men, helt klart är det ett problem att försök till grooming inte är ett brott i Sverige. Kanske där vi skulle påverka våra politiker till att införa en sån lagstiftning. Den finns ju i andra länder...
Citera
2022-02-12, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heja-Putin
Det finns inget samband mellan autism o pedofili. T.ex så är aspergare är ofta smarta o inte så intresserade av det sexuella. Pedofiler är ju sjukt besatta av barn. Visst kan pedofiler ha autistiska drag, men det finns inget samband. Ser man att autister har pedofila drag, så ser man till att låsa in dom!
Njä det kanske inte finns ett tydligt samband mellan autism och övergrepp. Ett sådant kanske snarare går att finna hos psykopater, dementa, narkomaner och dylika utan konsekvenstänkande eller skuldkänslor.

Däremot vad jag läst och som dessutom är min övertygelse är att riktig pedofili till stora delar sammanfaller med just intresse/sexuellt intresse för barn, vilket asperger och autister delar.
Citera
2022-02-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Njä det kanske inte finns ett tydligt samband mellan autism och övergrepp. Ett sådant kanske snarare går att finna hos psykopater, dementa, narkomaner och dylika utan konsekvenstänkande eller skuldkänslor.

Däremot vad jag läst och som dessutom är min övertygelse är att riktig pedofili till stora delar sammanfaller med just intresse/sexuellt intresse för barn, vilket asperger och autister delar.
Det kan jag i.o.f hålla med om. Jag hade fel när jag skrev att aspergare inte är så intresserade av sex, en del kan tyvärr ha väldigt sjuka böjelser... En liten del, men de flesta är ganska obekymrade av sex.
Citera
2022-02-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vet inte hur många gånger man måste påtala det här. Det gubbarna gör är inget brott ensligt svensk lag för det finns inget riktigt offer! Ingen riktig 12-åring bakom skärmen. Det är alltså inte grooming eller försök till våldtäkt av barn. Av den simpla anledningen att det var en vuxen som spelade 12 år.

Vill man göra det brottsligt när vuxna spelar så får man ta upp det med politikerna och det kan bli det likt i USA.

Precis. Dumpen påpekar ofta att försök till grooming, olikt i många andra länder, ej är ett brott. Så de som säger att Dumpen borde låta rättsväsendet hantera detta istället vet ej vad de pratar om.
Citera
2022-02-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Fast nog tror jag vi alla kan se att det är skillnad på journalistik - och uthängning av männen på dumpen.

Men, helt klart är det ett problem att försök till grooming inte är ett brott i Sverige. Kanske där vi skulle påverka våra politiker till att införa en sån lagstiftning. Den finns ju i andra länder...

I journalistik ingår det du kallar ”uthängning”, att man mot sin vilja kan bli publicerad i mindre smickrande sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in