2022-02-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja.

Jag tror också vi kan avfärda myten att folk hamnar på IVA och avlider MED Covid 19 istället för AV Covid 19.

Med Omikrons intåg så ligger antal bekräftade fall ungefär lika mellan vaccinerade och ovaccinerade sett till per 100.000 personer.

Kollar man sen fördelningen mellan ovaccinerade och vaccinerade på IVA och avlidna så är ovaccinerade kraftigt överrepresenterade jämfört med vaccinerade.

Står man fast vid påståendet om att folk hamnar på IVA eller avlider MED Covid 19 (dvs att antalet på IVA och avlidna bara representerar den generella smittspridningen i samhället) så påstår man också att smittspridningen är mycket högre bland ovaccinerade vilket bevisligen inte är fallet.
Ovaccinerade är helt klart hårt överrepresenterade på IVA. Men utvecklingen nedan är ganska intressant. Yngre verkar gynnas mycket mer av omicron än äldre. Man undrar ju hur det skulle se ut om man kollade en yngre åldersgrupp än 20-49 år (typ 0-29 år).

Nyinlagda ovaccinerade vs. vaccinerade på IVA 20-49 år
Vecka 52: 32,2x
Vecka 1: 13,0x
Vecka 2: 8,7x
Vecka 3: 7,3x
Vecka 4: 3,7x
Vecka 5: 2,6x

Nyinlagda ovaccinerade vs. vaccinerade på IVA 50-64 år
Vecka 52: 23,9x
Vecka 1: 26,7x
Vecka 2: 21,2x
Vecka 3: 14,3x
Vecka 4: 7,8x
Vecka 5: 5,0x

Nyinlagda ovaccinerade vs. vaccinerade på IVA 65+ år
Vecka 52: 20,3x
Vecka 1: 16,5x
Vecka 2: 12,5x
Vecka 3: 12,2x
Vecka 4: 10,9x
Vecka 5: 11,5x

(16,2x betyder att det var 16,2 gånger högre risk för ovaccinerade att hamna på IVA den veckan)
Citera
2022-02-11, 18:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Flockimmunitetsstrategi var nog inte det bästa valet.....

Massive study shows a long-term, substantial rise in risk of cardiovascular disease, including heart attack and stroke, after a SARS-CoV-2 infection.

Even a mild case of COVID-19 can increase a person’s risk of cardiovascular problems for at least a year after diagnosis, a new study1 shows. Researchers found that rates of many conditions, such as heart failure and stroke, were substantially higher in people who had recovered from COVID-19 than in similar people who hadn’t had the disease.

What’s more, the risk was elevated even for those who were under 65 years of age and lacked risk factors, such as obesity or diabetes.

“It doesn’t matter if you are young or old, it doesn’t matter if you smoked, or you didn’t,” says study co-author Ziyad Al-Aly at Washington University in St. Louis, Missouri, and the chief of research and development for the Veterans Affairs (VA) St. Louis Health Care System. “The risk was there.”

https://www.nature.com/articles/d41586-022-00403-0
Citera
2022-02-11, 18:30
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tycker du för att du tillhör den bagatelliserande sidan. -"Öh nej ni får inte skriva så"! Kom in i matchen utan att försöka etablera egna regler.

Är du skön eller? Man får väl skriva hur fan man vill. Frågan är vad man bör.

Om jag ska bedriva en opinionsundersökning, är det hederligt att säga att "33% tycker si & så" om det sedan framkommer att jag bara ringt upp 9 personer?
Citera
2022-02-11, 19:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror inte analys av skitvattnet är någon vidare exakt analys avseende pandemins utbredning. Det beror på hur många gånger man går på toa, hur många gånger man spolar, om man har utedass, egen avloppstank etc etc etc. Dessutom är garanterat avloppssystemen kopplade på olika sätt i olika delar av landet. Utspädningen skiljer sig oerhört.

Avloppsmätning gör man för att notera trender i smittspridningen.... Bra statistiskt verktyg för det.
Citera
2022-02-11, 19:19
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/enorm-k%C3%B6-till-nattklubb-i-s%C3%A4len-1.65547386

Inte mycket till avstånd i kön
Citera
2022-02-11, 19:27
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.gp.se/nyheter/sverige/enorm-k%C3%B6-till-nattklubb-i-s%C3%A4len-1.65547386

Inte mycket till avstånd i kön
Hahaha det är så jävla fascinerande. Efter det här har nog makten insett att dom kan komma undan med vad fan som helst. Folk bara lyder. Om dom säger att folk ska bete sig på ett visst sätt den ena dagen, kommer folk göra det, på ett annat nästa dag.

Dumma jävla idioter till människor asså. Blir äcklad. I höst kommer folk hålla avstånd och dra på sig mask igen för att några kärringar i regeringen säger det. Från den ena dagen till den andra. Sanna mina ord.
Citera
2022-02-11, 19:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
200 avlidna bara de senaste 3 dagarna eller är det en släpande sammanställning? Kollade på c19.se
Sjudagarsmedel verkar vara ca 40.

https://covidstatistik.se/
Citera
2022-02-11, 19:41
Medlem
Hur sjukt är inte detta resonemang? Han snackar om villkor. Helt sinnessjukt.

"WHO: Pandemins "akuta fas" kan vara över i år

Om världens befolkning fortsätter att vaccinera sig kan covid-19-pandemins allvarligaste fas gå över redan i år, säger Världshälsoorganisationen WHO:s högste chef Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Men då gäller det att man uppnår målet med att ungefär 70 procent av världens befolkning är fullvaccinerad till sommaren.

- Vi förväntar oss att den här pandemins akuta fas går över i år, förstås med villkoret att 70 procents vaccination uppnås halvvägs in i året runt juni, juli, säger Tedros Adhanom Ghebreyesus på en pressträff i Sydafrika.

Enligt det amerikanska Johns Hopkins-universitets statistik är 53,6 procent av världens befolkning fullvaccinerad i nuläget.
(TT-AFP)"
Citera
2022-02-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Absolut helt sant! Har det ökat från 2 till 4 är det 100% ökning. Inte den minsta faktaförvrängning. Försöka snacka bort sanningen är det du som gör.
Det är vilseledande!! Det är det jag försöker säga. De använder siffrorna som ska låta värst. De hade aldrig skrivit "3 st fler barn är inlagda med Covid i Stockholm än för en vecka sedan" trots att det också är sanning och ger en mer rättvis bild av läget.
Citera
2022-02-11, 20:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Västvärlden.
Jag hoppas att du snart förstår det också, att det är ohållbart att vaccinera folk 4ggr/år.
Vad tror du att vi kommer uppnå? Att utrota viruset från jordens yta genom vaccination?
Den drömmen kan du släppa

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vore väl fint? Om inte annat kan man säkert bespara en hel del människor från svår sjukdom och död.

Fast ingen har ju ens kommit på idén att försöka utrota vanlig säsongsinfluensa. Omikron har samma allvarlighetsgrad, om inte lägre. Till hösten kommer, säkert, alla 65 plusare, plus personal inom vård och äldreomsorg att bli erbjudna vaccin specifikt emot Omikron.Hur det blir för oss andra, återstår att se. Jag skulle, iof, kunna ta ett sådant vaccin, liksom jag, iof, kan vaccinera mig mot säsongsinfluensa. Men jag känner inte någon panik att ta det snabbt.

Redan i skiftet mellan november/december så hade 95 procent av 20-65 åringarna immunitet emot Delta-varianten. Omikron, som är mer smittsam, kommer att drabba, alla! Då finns det, hos befolkningen ett grundskydd emot SARS-COV2. Orsaken till att SARS-COV2 klassades som samhälls- och allmänfarlig var att:

1. Den var mer dödlig än influensa.

2. Det fanns ingen som helst immunitet hos befolkningen mot den sjukdomen.

I och med Omikron och den immunitet som, nu, finns hos befolkningen så är ovanstående inaktuellt.

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte en omklassificering sker innan den sista mars i år.
Citera
2022-02-11, 20:21
Medlem
EU investigates reports of menstrual disorders after mRNA COVID shots.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-regulator-reviewing-menstrual-disorder-cases-after-mrna-covid-shots-2022-02-11/

Citera
2022-02-11, 20:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sjudagarsmedel verkar vara ca 40.

https://covidstatistik.se/

Och så kommer det att hålla på tills alla ovaccinerade som löper risk att dö i/med Covid-19 har dött. Eller rättare sagt, det kommer, alltid, att finnas folk som dör, med, covid-19, då SARS-COV2 har kommit för att stanna hos oss, tack och lov i form av Omikron.

Men, för tillfället, så är det, främst ovaccinerade 65 plusare som dör, i, covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in