Citat:
Ursprungligen postat av
SAIVON
Jag har inte slagit ihop mig men jag blir skeptisk när min förälder har bra över trehundra sidor. Kul med mytologiska personer av helt andra skäl. Jag är rätt säker på att de första 400 åren stämmer bra. Det borde gå att kolla upp. Av väldigt givna skäl såsom att de var lite högre upp på stegen ibland eller åtminstone hade starkare skäl för att vara uppskrivna med namn och familjemedlemmar. Men det är när det börjar trilla in människor som arbetar kungligt, adelssläkter jag börjar bli skeptisk. Helt plötsligt är alltså himla märkvärdigt och fint. Jag föreställer mig att folk släktforskare och tagit en sup då och då. Det står en mängd olika människor som förvaltar alla profiler som slagits samman med min förälder. Bör inte de ha kontrollerat de olika släktskapen ordentligt? Åtminstone någon? Och alla kan väl inte göra fel? Dubbelkollade med en person som jag antagit mig vara avlägset släkt med och släktledet är till synes desamma en period Iallafall. Kanske kollar mer flitigt sen men jag undrar verkligen
Det kan ju räcka med att det bor en pojke/flicka i ett hushåll som är inhyst. Någon ouppmärksam har tagit denna person som en son/dotter till husfolket. Vips har du ett falskt led som nu kommer att sträcka sig genom hela din forskning. Alternativt att en Anders Eriksson är din anfader, men det förekommer 20 Anders Eriksson i socken. En personförväxling sker någonstans och du har sedan en falsk stamtavla.
Varit med om att jag har haft två personer med samma namn och efternamn i samma by. Födelsedatumet har skiftat med antingen årtal eller månad. När man sedan har letat efter intressepersonen har man antagit att prosten har skrivit fel födelsedatum och vips har man råkat komma in på den andra personens släktband.
I en del fall har vi en död avkomma med ett namn och efternamn samt födelsedatum. Syskonet heter sedan exakt samma sak (detta var otroligt vanligt) och det skiljer 1-2 år mellan dem. Men syskonet är inte äkta, utan har någon förälder utom äktenskapet. Vips har du också en sammanblandning.
Citat:
Ursprungligen postat av
SAIVON
Jag är i valet och kvalet gällande huruvida jag ska lägga tid på att dubbelkolla eller bara släppa det. Men vart någonstans kollar man upp släktled för gamla adelssläkter? Hur kan de ens finnas kvar, är majoriteten inte utdöda? Innebär inte det att det inte ska finnas ättlingar? Eller är det bara när man stryker namnen de försvinner? Jag är som sagt totalt ovetandes inom dessa områden. 🙈
Längre bak, före 1700, brukar de flesta viktigare och större släktena vara noggrant kartlagda när det gäller adel, militär, smeder, valloner osv. Det då några hundra tusen personer är släkt med samma släktingar före 1700-tal, då barnkullarna var så stora. Har du en släkt du är osäker på så googla upp släkten och sedan kolla stadsbiblioteken efter en bok om kartläggning av släkten.
Annars tar du den mest stabila anfadern du kan få tag på (dom som är tydligast att följa) och följ den bakåt. Då får man oftast ett hum om hur det står till, för ättlingar brukar befinna sig i samma område som sina anfädrar. En adelssläkt brukar plötsligt inte bli en bondesläkt 200 år senare. Utan du lär hitta militärtjänstgöring, handel osv.