2022-01-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Många pratar om ArkivDigital. Vad ska man med det till, och varför betala för det? Riksarkivet är ju gratis.

Om man vill läsa domböcker, i synnerhet äldre som 1500-1600-tal, så har Arkiv Digital betydligt mer än Riksarkivet. Men varför betala - i alla fall i Göteborg har alla bibliotek Arkiv Digital helt gratis.
Citera
2022-01-28, 11:44
Medlem
Söker anfäder till person född 1906 som emigrerade från Amerika till Sverige. Har sökt på Ancestry, MyHeritage, Google men det enda jag hittat är födelseplats North America.

Förslag på hur man kommer vidare.
Citera
2022-01-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PocketA
Söker anfäder till person född 1906 som emigrerade från Amerika till Sverige. Har sökt på Ancestry, MyHeritage, Google men det enda jag hittat är födelseplats North America.

Mormonerna brukar rekommenderas när det gäller andra länder.
https://wiki.rotter.se/index.php/Mor...toriska_center

FamilySearch är ju deras skapelse.
https://www.familysearch.org/en/

Jag har dock ingen egen erfarenhet av dem, har inte hittat några utländska rötter sedan 1500-talet. Ja, utom norrmännen i Bohuslän då förstås.
Citera
2022-01-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Hej!

Vad kul att jag hittade till detta forum då jag blivit så intresserad av släktforskning men vet sååå lite.

Jag funderar på om jag väldigt långt tillbaka i tiden kan ha sydeuropeiska förfäder? Sen börjar jag fundera på hur stor sannolikhet det är att svenskar har förfäder därifrån. Vet någon hur många procent ungefär av svenskarna som har förfäder från Spanien, Frankrike, Italien, Grekland osv... ?

Kommer lockigt brunt hår från någon geografisk plats och likaså undrar jag om brun/gröna ögon gör det? Kan jag på så vis veta var jag kan ha förfäder ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av Mundur
Är nog väldigt få som har förfäder från länderna du räknat upp. Det finns dock ganska många svenskar som har anor från finnar och valloner.
Självklart har varenda svensk förfäder från Sydeuropa, liksom de har förfäder från alla delar av världen. Frågan är bara hur långt bak i tiden man behöver gå för att hitta dem.
Citera
2022-02-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Är helt ny på det här. Har haft mycket kul med geni.com. Visst, arbetssättet är lite udda. Man måste googla på den man söker och sen lägga till geni.com i sökningen. Sen kan man slå ihop profiler. Sökning inuti Geni fungerar bäst om man inte är inloggad. Då slipper man tjatet om MH. Jag kan tycka att de informerat dåligt om att det är det tänkta arbetssättet i Geni…

Geni.com (basic user) i kombination med riksarkivet räcker gott och väl tycker jag. Har provat multisuper deluxe abonnemang på Ancestry, men jag tycker inte det tillför något. Man söker på någon, och får träff. Sen ser man att ett 50-tal personer ritat in samma snubbe i 50 exakt likadana träd. Så onödigt dubbelarbete. Träd som oftast finns på geni ändå. så det blir inget mer Ancestry för mig. Kan tänka mig att MH är precis lika onödigt.

Många pratar om ArkivDigital. Vad ska man med det till, och varför betala för det? Riksarkivet är ju gratis.

Det enda negativa med Geni (nej inte att det ibland förekommer sakfel, såna finns hos Ancestry också) är att sajten ofta är väldigt långsam. Kör den sajten verkligen på Google Kubernetes Engine i Google Cloud med automatisk skalning, flera datacenter, multi-region, lastbalansering och lull-lull deluxe? Om inte, så skulle den behöva det. Eller liknande.

Enligt mig personligen är det livsfarlig att söka på profiler på MH och Geni mfl. och låta tjänsterna slå ihop dig med deras forskning. Vad som helst kan gå fel då folk tar helt enkelt fel personer och förväxlar anfädrar. Vips är du ättling till en anfader du inte ens har i din släktlinje. Många gånger har man fått maila sagda forskare och påtala att dennes forskning är helt felaktig då personen som länkar olika personer är helt fel och är en annan Andersson än den vi söker.

Du har dessutom inte gjort någon egen forskning, det är ju processen och nyfikenheten som driver din forskning. Att hitta sin anfader i en urkund, att läsa att denne kanske tjänade 10 daler någon gång då och då. Läsa dennes barns tragiska död osv. Med tiden lever man med den familj man för tillfället forskar om.

Den enda gången jag kan acceptera att man tittar på andras forskning är om man arbetar med stora välkända släkten t.ex. stora smedsläkten, vallonsläkten osv. Dessa har det skrivits dussinet böcker om och dessa är oftast från 1700-tal och tidigare. Dessa är helt kartlagda. Men kopplingen till dessa släkten måste du säkra först!

Själv använder jag Gramps och Arikv Digital. AD och Riksarkivet kompletterar varandra och jag fann att jag inte klarade mig utan AD. Gramps är ett lokalt släktforskningsprogram för win och linux.
Citera
2022-02-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PocketA

Skippa alla dessa sökindex. Här gäller manuellt handarbete om du nu inte har AD som kan hjälpa dig lite.

Du söker alltså en person född i USA som har emigrerat till Sverige. Du vet inte när personen emigrerade? Du vet inte var personen är född? Har du ens namnet?

Jag tror du får börja här: https://www.familysearch.org/en/wiki..._States_Census
https://www.archives.gov/research/ce...line-resources
Du måste hitta personen i fråga i det hemman han är född i och lever i. Du måste hitta den plats personen sedan tog avfärd på, vilken agent personen använde för biljettbokning. När du har agent, fartyg och datum för avresa bör du kunna leta i svenska register efter fartygsrullorna och se var personen sedan begav sig i Sverige. Allt detta bör falla på plats när du väl har hittat personen i någon folkräkning.

Har du tur kanske du kan hitta personen i svenska rullor först med hjälp av AD. Inflyttningslängderna bör tälja var personen kom från (dvs något mer än NA). Om du har en ättling till personen, t.ex. barn, barnbarn osv. så kan du ju spåra baklänges och då får redan på fartyg och agent genom att backa bandet. Att t.ex. få redan på när personen kom in till församlingen som denne är nu är guld värt för att triangulera när resan kan ha ägt rum.

Att normalt spåra emigranter från Sverige till USA är svårt pga agentbyten osv. Att spåra dem från USA till Sverige är ännu svårare då du inte har någon kunskap alls om amerikansk folkräkning.
Senast redigerad av Methos 2022-02-11 kl. 19:45.
Citera
2022-03-23, 03:23
Medlem
SAIVONs avatar
Jag är helt okunnig gällande släktforskning. Via myheritage och geni började jag kolla för skojs skull. Det dyker upp extremt mycket olika adelssläkter, människor som arbetat för kungar och längre bak även kungar, drottningar (jag vet inte hur benämningarna fungerat förr). Jag är givetvis väldigt skeptisk. En kung tänker jag bör kunna ha otroligt många ättlingar så inte så konstigt om det dyker upp för folk. Men en mängd adelssläkter känns väldigt överdrivet.

Jag är i valet och kvalet gällande huruvida jag ska lägga tid på att dubbelkolla eller bara släppa det. Men vart någonstans kollar man upp släktled för gamla adelssläkter? Hur kan de ens finnas kvar, är majoriteten inte utdöda? Innebär inte det att det inte ska finnas ättlingar? Eller är det bara när man stryker namnen de försvinner? Jag är som sagt totalt ovetandes inom dessa områden. 🙈
Citera
2022-03-23, 03:30
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Enligt mig personligen är det livsfarlig att söka på profiler på MH och Geni mfl. och låta tjänsterna slå ihop dig med deras forskning. Vad som helst kan gå fel då folk tar helt enkelt fel personer och förväxlar anfädrar. Vips är du ättling till en anfader du inte ens har i din släktlinje. Många gånger har man fått maila sagda forskare och påtala att dennes forskning är helt felaktig då personen som länkar olika personer är helt fel och är en annan Andersson än den vi söker.

Du har dessutom inte gjort någon egen forskning, det är ju processen och nyfikenheten som driver din forskning. Att hitta sin anfader i en urkund, att läsa att denne kanske tjänade 10 daler någon gång då och då. Läsa dennes barns tragiska död osv. Med tiden lever man med den familj man för tillfället forskar om.

Den enda gången jag kan acceptera att man tittar på andras forskning är om man arbetar med stora välkända släkten t.ex. stora smedsläkten, vallonsläkten osv. Dessa har det skrivits dussinet böcker om och dessa är oftast från 1700-tal och tidigare. Dessa är helt kartlagda. Men kopplingen till dessa släkten måste du säkra först!

Själv använder jag Gramps och Arikv Digital. AD och Riksarkivet kompletterar varandra och jag fann att jag inte klarade mig utan AD. Gramps är ett lokalt släktforskningsprogram för win och linux.
Jag har inte slagit ihop mig men jag blir skeptisk när min förälder har bra över trehundra sidor. Kul med mytologiska personer av helt andra skäl. Jag är rätt säker på att de första 400 åren stämmer bra. Det borde gå att kolla upp. Av väldigt givna skäl såsom att de var lite högre upp på stegen ibland eller åtminstone hade starkare skäl för att vara uppskrivna med namn och familjemedlemmar. Men det är när det börjar trilla in människor som arbetar kungligt, adelssläkter jag börjar bli skeptisk. Helt plötsligt är alltså himla märkvärdigt och fint. Jag föreställer mig att folk släktforskare och tagit en sup då och då. Det står en mängd olika människor som förvaltar alla profiler som slagits samman med min förälder. Bör inte de ha kontrollerat de olika släktskapen ordentligt? Åtminstone någon? Och alla kan väl inte göra fel? Dubbelkollade med en person som jag antagit mig vara avlägset släkt med och släktledet är till synes desamma en period Iallafall. Kanske kollar mer flitigt sen men jag undrar verkligen
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-23 kl. 04:03.
Citera
2022-03-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Jag har inte slagit ihop mig men jag blir skeptisk när min förälder har bra över trehundra sidor. Kul med mytologiska personer av helt andra skäl. Jag är rätt säker på att de första 400 åren stämmer bra. Det borde gå att kolla upp. Av väldigt givna skäl såsom att de var lite högre upp på stegen ibland eller åtminstone hade starkare skäl för att vara uppskrivna med namn och familjemedlemmar. Men det är när det börjar trilla in människor som arbetar kungligt, adelssläkter jag börjar bli skeptisk. Helt plötsligt är alltså himla märkvärdigt och fint. Jag föreställer mig att folk släktforskare och tagit en sup då och då. Det står en mängd olika människor som förvaltar alla profiler som slagits samman med min förälder. Bör inte de ha kontrollerat de olika släktskapen ordentligt? Åtminstone någon? Och alla kan väl inte göra fel? Dubbelkollade med en person som jag antagit mig vara avlägset släkt med och släktledet är till synes desamma en period Iallafall. Kanske kollar mer flitigt sen men jag undrar verkligen

Det kan ju räcka med att det bor en pojke/flicka i ett hushåll som är inhyst. Någon ouppmärksam har tagit denna person som en son/dotter till husfolket. Vips har du ett falskt led som nu kommer att sträcka sig genom hela din forskning. Alternativt att en Anders Eriksson är din anfader, men det förekommer 20 Anders Eriksson i socken. En personförväxling sker någonstans och du har sedan en falsk stamtavla.

Varit med om att jag har haft två personer med samma namn och efternamn i samma by. Födelsedatumet har skiftat med antingen årtal eller månad. När man sedan har letat efter intressepersonen har man antagit att prosten har skrivit fel födelsedatum och vips har man råkat komma in på den andra personens släktband.

I en del fall har vi en död avkomma med ett namn och efternamn samt födelsedatum. Syskonet heter sedan exakt samma sak (detta var otroligt vanligt) och det skiljer 1-2 år mellan dem. Men syskonet är inte äkta, utan har någon förälder utom äktenskapet. Vips har du också en sammanblandning.

Citat:
Jag är i valet och kvalet gällande huruvida jag ska lägga tid på att dubbelkolla eller bara släppa det. Men vart någonstans kollar man upp släktled för gamla adelssläkter? Hur kan de ens finnas kvar, är majoriteten inte utdöda? Innebär inte det att det inte ska finnas ättlingar? Eller är det bara när man stryker namnen de försvinner? Jag är som sagt totalt ovetandes inom dessa områden. 🙈

Längre bak, före 1700, brukar de flesta viktigare och större släktena vara noggrant kartlagda när det gäller adel, militär, smeder, valloner osv. Det då några hundra tusen personer är släkt med samma släktingar före 1700-tal, då barnkullarna var så stora. Har du en släkt du är osäker på så googla upp släkten och sedan kolla stadsbiblioteken efter en bok om kartläggning av släkten.

Annars tar du den mest stabila anfadern du kan få tag på (dom som är tydligast att följa) och följ den bakåt. Då får man oftast ett hum om hur det står till, för ättlingar brukar befinna sig i samma område som sina anfädrar. En adelssläkt brukar plötsligt inte bli en bondesläkt 200 år senare. Utan du lär hitta militärtjänstgöring, handel osv.
Senast redigerad av Methos 2022-03-23 kl. 10:50.
Citera
2022-03-23, 13:11
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det kan ju räcka med att det bor en pojke/flicka i ett hushåll som är inhyst. Någon ouppmärksam har tagit denna person som en son/dotter till husfolket. Vips har du ett falskt led som nu kommer att sträcka sig genom hela din forskning. Alternativt att en Anders Eriksson är din anfader, men det förekommer 20 Anders Eriksson i socken. En personförväxling sker någonstans och du har sedan en falsk stamtavla.

Varit med om att jag har haft två personer med samma namn och efternamn i samma by. Födelsedatumet har skiftat med antingen årtal eller månad. När man sedan har letat efter intressepersonen har man antagit att prosten har skrivit fel födelsedatum och vips har man råkat komma in på den andra personens släktband.

I en del fall har vi en död avkomma med ett namn och efternamn samt födelsedatum. Syskonet heter sedan exakt samma sak (detta var otroligt vanligt) och det skiljer 1-2 år mellan dem. Men syskonet är inte äkta, utan har någon förälder utom äktenskapet. Vips har du också en sammanblandning.

Längre bak, före 1700, brukar de flesta viktigare och större släktena vara noggrant kartlagda när det gäller adel, militär, smeder, valloner osv. Det då några hundra tusen personer är släkt med samma släktingar före 1700-tal, då barnkullarna var så stora. Har du en släkt du är osäker på så googla upp släkten och sedan kolla stadsbiblioteken efter en bok om kartläggning av släkten.

Annars tar du den mest stabila anfadern du kan få tag på (dom som är tydligast att följa) och följ den bakåt. Då får man oftast ett hum om hur det står till, för ättlingar brukar befinna sig i samma område som sina anfädrar. En adelssläkt brukar plötsligt inte bli en bondesläkt 200 år senare. Utan du lär hitta militärtjänstgöring, handel osv.
Nej det finns typ inga som blivit bönder. Grevar och sådant. Människor som arbetat på kungliga uppdrag. Nybyggare till små orter. Mest präster och kyrkoherdar i slutet. Vad jag hört ska det vara främst lärare i släkten av en person. Min ena förälder sa samer inblandade och det stämmer trots att de på rätt sida sa att det inte gjorde det. Jag har enbart hittat en vallon och det var väl en lägre smed. Birklarlar. Fogder, markägare och nybyggare i slutet. Jag är ganska säker på att det stämmer då jag jämförde med en väldigt känd person som jag tyckt mig se vara inblandad i min släkt tidigare men det var tydligen först genom gemensamma förfäder i rakt nedstigande led så de personerna bör ju stämma då. (Jag tror knappast att vissa vill ha felaktiga personer i offentliga påståenden en släkting på min andra sida plockas tydligen bort hela tiden trots att vi vet med 100% säkerhet att personen hör till platsen för släkten eftersom släktnamn brukar döpa gårdar och vi var inbjudna till återförening i USA dock kan det genetiska möjligt inte stämma) Men det fanns inga adliga led hos den personen på sidan jag nu följt upp. Jag förstår att det blir en himla massa människor som gifter sig inom de egna klasserna men det känns väldigt främmande för mig att jag under ett par hundra år främst skulle ha förfäder inom adelssläkter till stor del. Särskilt när ett helgon dök upp. Innan dess hade jag sett så kallade kungar och utgått från att det var ungefär som landshövdingar och att en person kan ha många ättlingar..det som blev konstigt för någon som inte läst historia var att det dök upp Ukraina, Polen, Frankrike, Italien, Irland, Sverige, Norge och Danmark. Jag har i hela mitt liv diskriminerats som vitt skräp ungefär (jag visste såklart att de släktingar folk inte känner till är bättre placerade isåfall men pallade inte spela för människor som tror att de är bättre efter samma princip) så jag tyckte inte det var konstigt med en långsammare bortfall av status. Det blev lite för fint bara Men någon har gjort ett Y DNA och den där Vladimir eller vad han nu hette i Kiev som dykt upp enligt påstådda släktled, hade även samma Y DNA (dock extremt vanligt här och inte något "bevis").

Tack för svar. Ska klura lite på det. Sagor är kul men men

Det dyker upp ibland oäkta barn, älskarinnor, människor som det står sannolikt förväxlats. Jag har inte läst så extremt noga, det är ju hundratals sidor av människor. Nästan sjutusen personer.
Citera
2022-03-23, 13:29
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Jag är helt okunnig gällande släktforskning. Via myheritage och geni började jag kolla för skojs skull. Det dyker upp extremt mycket olika adelssläkter, människor som arbetat för kungar och längre bak även kungar, drottningar (jag vet inte hur benämningarna fungerat förr). Jag är givetvis väldigt skeptisk. En kung tänker jag bör kunna ha otroligt många ättlingar så inte så konstigt om det dyker upp för folk. Men en mängd adelssläkter känns väldigt överdrivet.

Har du en adlig släkt? Finns det tecken på det?
En del bytte efternamn för det skulle klinga åt det hållet förr, tyska och franska var väldigt hett en period.
Många släkter som klingar tyskt och franskt, behöver inte alls därför härstamma från Tyskland eller Frankrike.

Man kan jämföra det med dagens anglofiler, människor som tycker är fint att heta något engelsklingande..
framtidens släktforskare kommer tycka att det precis lika löjligt och misstolkade som vi känner när vi ser efternamn som inte alls stämmer med ursprunget.

Folk var lika patetiskt statuskåta förr som nu.
Det kan förvilla.
Citera
2022-03-23, 13:38
Medlem
magpests avatar
Citat:

Det finns massvis med drägg i Sverige som är släkt med Gustav Vasa för att ta ett exempel. Förr fanns det även blåblodiga torpare. Att hitta en adlig ana är inte jätteovanligt. Om du sett Vem tror du att du är? bör det inte komma som en överraskning att helt vanliga svenssons kan ha adligt påbrå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in