2022-02-11, 16:08
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Man ska för det första inte tvingas kalla folk för något de inte är. Hen används också när könet är okänt, likt vederbörande. Här är det dessutom frågan om föräldrar som agerat omdömeslöst.

Du förstår inte vad jag säger. Om någon du arbetar med som heter Charlotte ber dig kalla henne för Lotta, skulle du göra det? Förmodligen. Sannolikt skulle du till och med göra det även om någon du hatade privat hette Lotta. När någon du träffar i en yrkesmässig kontext ber dig om att bli behandlad på ett visst sätt (inom rimliga gränser) så är det självklart för de flesta att, uppfylla deras önskan såvida den inte medför stora åthävor.

Det här är samma sak. Tyck att HBTQ-rörelsen får alldeles för mycket utrymme i media - det tycker jag! - men du ska likförbannat behandla barnen du arbetar med med respekt. Det finns en stor mängd situationer där man som lärare ställer sig över barns val. Det här är dock ett som du som vuxen i skolan inte har att göra med. Det är inte din sak. Du ska utbilda barnet och se till att det har en trygg och säker miljö utan kränkningar. Att då ställa sig och hävda sin rätt att kränka är bisarrt i min värld och jag är inte det minsta förvånad att den här läraren fick gå.
Citera
2022-02-11, 16:09
Medlem
Luxuss avatar
förstår fortfarande inte på vilket sätt HEN skulle vara bättre än "DEN"?

Han, maskulint
Hon, feminint
Den, neutrum... Det har aldrig funnits något jävla behov av ett nytt "pronomina". Det är bara för att skapa uppmärksamhet. Så den som vill bli kallad hen är en uppmärksamhetshora.
Citera
2022-02-11, 16:09
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Du förstår inte vad jag säger. Om någon du arbetar med som heter Charlotte ber dig kalla henne för Lotta, skulle du göra det? Förmodligen. Sannolikt skulle du till och med göra det även om någon du hatade privat hette Lotta. När någon du träffar i en yrkesmässig kontext ber dig om att bli behandlad på ett visst sätt (inom rimliga gränser) så är det självklart för de flesta att, uppfylla deras önskan såvida den inte medför stora åthävor.

Det här är samma sak. Tyck att HBTQ-rörelsen får alldeles för mycket utrymme i media - det tycker jag! - men du ska likförbannat behandla barnen du arbetar med med respekt. Det finns en stor mängd situationer där man som lärare ställer sig över barns val. Det här är dock ett som du som vuxen i skolan inte har att göra med. Det är inte din sak. Du ska utbilda barnet och se till att det har en trygg och säker miljö utan kränkningar. Att då ställa sig och hävda sin rätt att kränka är bisarrt i min värld och jag är inte det minsta förvånad att den här läraren fick gå.
Otroligt dåligt exempel. Vad händer om Lotta villa att du kallar henne Snippan? Och om du säger nej och föreslår "Lotta" så anmäler hennes mamma dig och vill få dig sparkad?
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 16:12.
Citera
2022-02-11, 16:10
Medlem
Citat:

Det var inte barnet som bett om att få bli kallad hen...
Citera
2022-02-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hen är en platshållare som används när man inte vet könet eller det inte är nödvändig information av någon anledning.

Vilket såklart inte är fallet i detta ärende.

Att tolka "hen" som att det finns fler kön än de två som är biologiskt definierade och accepterade av all vedertagen vetenskap, är inget som amatörer varken kan eller skall ägna sig åt.

Det är jag enig om

Ville bara vara en fitta och hänvisa till att det räknas som ett officiellt "ord".

Men så är även "Eskulap" och inte fan säger vi det istället för Läkare!
Citera
2022-02-11, 16:15
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Otroligt dåligt exempel. Vad händer om Lotta villa att du kallar henne Snippan? Och om du säger nej så anmäler hennes mamma dig och vill få dig sparkad?

Citat:
ber dig om att bli behandlad på ett visst sätt (inom rimliga gränser)

Du känner att det är rimligt att någon kallas snippan på en arbetsplats? I det här fallet en arbetsplats med barn? Exemplet drog jag ur röven så det kanske inte är det bästa men det håller. Lotta på arbetsplatsen har hatat namnet Charlotte sedan hon föddes. Hon kom aldrig överens med sin mamma och vill inte på något sätt förknippas med henne. Den enda som kallar henne Charlotte är mamman och hon hatar henne. Varje gång hon hör ordet får hon flashbacks till en barndom där hon kände sig ful och oönskad.

Så kanske det är för Lotta. Man vet aldrig vad folk har för bagage. Poängen här är att när du jobbar med barn och tonåringar så jobbar du inte med vuxna. Du jobbar med nyckfulla individer som går igenom en av de tuffare perioderna i livet för många och den är förknippad med osäkerhet, ångest och oro. Som vuxen är det ditt jobb att se till att barnen i skolan mår bra. Att behandla dem med respekt är steg 1. Reder du inte ut det bör du jobba med något annat.
Citera
2022-02-11, 16:15
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Lägg till alla som kallats med ålder i tidningarna.
46åringen, 23åringen osv

Vi vet inte vilken ålder de identifierar sig med!

Så sant, så sant. Kanske är det DO som blir bödeln som genomdriver tidningsdöden?
Citera
2022-02-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
Men inte tilltalar man någon med hen ?
Varken han, hon eller hen är tilltalsord. Man tilltalar normalt personer med "du", och det är helt könsneutralt. Att det skulle finnas ett problem med hur man tilltalar folk är ett rent påhitt.
Citera
2022-02-11, 16:18
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var inte barnet som bett om att få bli kallad hen...

Var läser du det? Inte i artikeln i TS i alla fall
Citera
2022-02-11, 16:19
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Det här är inte svårt alls, i min mening. Man kan ha vilka principiella invändningar som helst emot pronomenanvändning och liknande, det går alldeles utmärkt. Däremot är det djupt respektlöst att aktivt välja andra ord om en person ber dig att använda ett visst pronomen. Det är grundläggande respekt för individen det här handlar om och en person som inte kan skilja på privatliv och arbetsliv, och vilka värderingar man ger uttryck för i vilken arena, så ska den personen inte arbeta som lärare. Det är inte svårare än så.
Fast varför ska det vara ok att kräva att man aktivt spela med i sånt nonsense? Vad än eleven nu dras till sexuellt?
Varför ska läraren behöva acceptera det på sin arbetsplats?
För min del får man anse sig vara en giraff men man kan inte kräva att resten av samhället ska spela med.

Den här wokism/x våg feminismen är en samhällsfarlig sinnessjukdom. Enligt mig.

Förutom de sällsynta fall som råkar födas som hermafroditer så föds man antingen som pojke eller flicka. Det är inte svårare än så.

Mvh
Citera
2022-02-11, 16:22
Medlem
jaochss avatar
Fruktansvärt överdriven summa. Samtidigt, om någon vill bli kallad hen, kan man då inte bara säga hen? Man behöver ju inte tycka om det, men det är ju ett så lätt sätt att bara visa lite respekt och göra barnet glatt i detta läget. Samtidigt hade denna situationen inte uppstått.
Citera
2022-02-11, 16:22
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-10-anvandandet-av-oonskat-pronomen-diskriminering-enligt-do

Vad anser ni om DOs beslut?

DEt är väl klart att man skall kalla personer för det dom vill bli kallade. Skall det vara så svårt? Läraren var helt enkelt obildad och har inte fattat att det numera är tolerans som gäller. Om hon inte vill tolerera olikheter, så kan hen skaffa sig ett annat jobb. Packa gurkor eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in