Citat:
Jag anser att DO sannolikt agerar inom ramen för sitt uppdrag. Om detta är en nödvändig samhällsfunktion eller inte kan väl diskuteras dock.
Förhoppningsvis viker skolan inte ner sig så vi får detta prövat i domstol där det faktiskt räknas. Jag kan tänka mig att domstolsväsendet har en det invändningar mot DO:s tolkning av fallet eller,om inte annat, skadeståndsbeloppet. Någon som vet hur stor andel av fallen DO vinner?
Jag vetefan hur jag själv hade gjort om jag satt på skolan i position att bestämma dock. Risken är ännu mer dålig publicitet. 150 000kr till eleven kan bli det billigaste alternativet, även om skolan skulle vinna.
Angående det lilla jag vet om själva fallet är jag kluven men anser principiellt att den typen av konflikter inte borde regleras juridiskt.
På ett socialt/moraliskt plan måste jag nog ändå säga att läraren och skolan är mer skyldiga till konfliken, även om alla inblandade verkar vara fullkomligt oflexibla individer.
Själv avskyr jag ordet "hen" (och annat vänstertrams) och har hittills aldrig använt det, men om någon (särskilt en ung person) genuint bett mig använda det om dem personligen hade jag givetvis gjort det.
Å andra sidan hade jag inte heller obstinat försökt påtvinga ovilliga personer mina avvikande pronomen. Sammantaget tycker jag nog dock att det förra är värre än det senare. Nu rör det sig dessutom om en ung person i beroendeställning, vilket förskjuter skulden ytterligare.
Detta är alltså baserat på vad jag läst och antagit utifrån detta. Det kan finnas många andra detaljer som skulle förskjuta skulden både åt det ena och andra hållet.
En sådan sak som "stör" mig och får mig att tro att detaljer utelämnats är att jag inte kan minnas att det var särskilt vanligt att lärare talade om elever i tredje person. Om det stämmer måste alltså ena eller andra parten medvetet provocera fram konflikt.
Läraren borde med lätthet kunna omformulera sig för att undvika pronomen de få gånger hon behöver prata om eleven. Om hon ändrat sin undervisning i syfte att få möjlighet att demonstrativt benämna eleven med oönskat pronomen är detta givetvis ett skitstövelbeteende.
Det kan ju också vara motsatsen, att läkaren beter sig som vanligt eller försöker undvika pronomen men tvingas till detta av eleven. Det skulle enligt mig förskjuta skulden mot eleven.
Sammanfattningsvis tror jag alltså att detta inte hade blivit ett problem om alla (eller kanske bara en av parterna) kunde bete sig som vettiga människor.