2022-02-11, 13:28
Medlem
Jag vet att det är olika instanser, men nog farao svider det att bröderna i Kevin-fallet får 0:- medan en annan individ får 150 000:- för att ha blivit kallad fel pronomen.
Citera
2022-02-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Visst, men det var ju inte det som var anledningen till att det infördes. Och i det här fallet vet ju läraren vilket kön eleven har.

Då eleven själv inte vet det, så kan ju inte läraren veta det. Är ju just det som är orsaken till att eleven, eller dennes vårdnadshavare bett skolan att använda en obestämd form.
Citera
2022-02-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Rent krasst. Om folk vill bli benämnda som hen. Fine. Men man kan inte kräva skadestånd om man inte blir det.

Det som är helt uppåt väggarna i det här fallet är att personen vill bli tilltalad som "hen". Det är inte normalt svenskt språkbruk att bli tilltalad så. Man säger personens namn eller "du" och där gäller "du" för alla olika verkliga eller påhittade identiteter. Så enkelt skulle det vara. Är man inte nöjd med sitt namn så går det utmärkt att byta till något annat, det gäller även för barn.

Fast det är inte "du" eller personens namn som är problemet här. Det är han eller hon som familjen har bekymmer med. Det skulle knappast kunnat lösa sig av att eleven byter namn.
Citera
2022-02-11, 13:39
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag vet att det är olika instanser, men nog farao svider det att bröderna i Kevin-fallet får 0:- medan en annan individ får 150 000:- för att ha blivit kallad fel pronomen.
Blev inte kallad fel pronomen. JAg är säker på att läraren använde rätt pronomen.
Citera
2022-02-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Då eleven själv inte vet det, så kan ju inte läraren veta det.
Totalt felaktig slutsats. Eleven har ett kön och läraren vet vilket det är. Vad eleven vet eller inte vet, eller tycker, funderar på, eller känner, förändrar inte detta.

Enligt ditt resonemang skulle gravt dementa personer inte ha ett kön, eftersom de är så förvirrade att de inte själva vet vilket kön de har. En person som är medvetslös har då inte heller något kön, eftersom man inte kan veta något samtidigt som man är medvetslös. Eller sover, är död, osv, osv.

Vad du har för kön är inte subjektivt. Vilken läkare som helst kan könsbestämma dig, precis som vilken veterinär som helst kan könsbestämma din katt - utan att fråga den vad den tycker eller känner.
Citera
2022-02-11, 13:42
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Då eleven själv inte vet det, så kan ju inte läraren veta det. Är ju just det som är orsaken till att eleven, eller dennes vårdnadshavare bett skolan att använda en obestämd form.

Fast problemet verkar ju vara att eleven vill bli tilltalad "hen". Läraren ville säga personens namn vilket är gängse språkbruk. Man tilltalar inte personer i tredje person singular utan med personens namn eller med du (andra person singular).
Är man inte nöjd med sitt namn går det bra att byta det. Fast jag tror inte att Skatteverket godkänner ett namnbyte till ett pronomen.

Så en liten tvist där. Undrar om Skatteverket också blir stämda om de vägrar ett namnbyte av tilltalsnamnet till "Hen"
Citera
2022-02-11, 13:43
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Fast det är inte "du" eller personens namn som är problemet här. Det är han eller hon som familjen har bekymmer med. Det skulle knappast kunnat lösa sig av att eleven byter namn.

Jo det verkar det ju vara. Läraren vill säga elevens namn men får inte av föräldrarna. Eleven ska tilltalas "hen".
Citera
2022-02-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ok

Då kallar vi dig för Hönan därefter. Gaska kul att Hen betyder Höna på engelska.
https://www.shutterstock.com/sv/search/hen+egg

Ja, verkligen jätte kul 2022 och att tänk att ”barn” betyder ”lada” på engelska… tänk att ord på tre bokstäver verkligen har en annan betydelse på andra språk. Man blir liksom helt mållös. Varför har ingen sagt något?
Citera
2022-02-11, 13:48
Medlem
tjallepetters avatar
Dessa myndigheter är riktigt korrumperade.
T.ex våldtäksmannen som fick skadestånd för att han suttit häktad för länge och nu detta.

Förstår dem inte att folk blir förbannade av att läsa sån här dynga..
Citera
2022-02-11, 13:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-10-anvandandet-av-oonskat-pronomen-diskriminering-enligt-do

Vad anser ni om DOs beslut?

Hoppas Sverige aldrig mer gnäller över lärarbrist när man uppsåtligen försöker få människor att söka sig ifrån yrket.

Sverige är så jävla dåligt.
Citera
2022-02-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jo det verkar det ju vara. Läraren vill säga elevens namn men får inte av föräldrarna. Eleven ska tilltalas "hen".

Att ersätta "han" med Lars 100% är inte en bra lösning, utan en värdelös lösning om du frågar mig. Precis som mitt exempel tidigare:

Kan någon säga vart Lars är, skulle behöva tala med Lars, för Lars ska hjälpa mig med en uppgift i eftermiddag som bara Lars kan lösa, eftersom Lars är så bra på matte.

att jämföra med:

Kan någon säga vart Lars är, skulle behöva tala lite med honom, för han ska hjälpa mig med en uppgift i eftermiddag som bara han kan lösa, eftersom han är så bra på matte.

Skulle någon på min arbetsplats använda sig av alternativ 1, skulle jag låsa in alla vassa föremål och ringa psyket, men det kan bara är jag det.
Citera
2022-02-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Det är väldigt skevt, och väldigt svårt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in