2022-02-11, 11:55
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det är ju ännu värre än så. I detta fall är det föräldrar som bestämt att deras barn ska kallas på ett visst sätt. Ett barn gör som föräldrarna vill. "Du ska gå i clown-mask till skolan".

Låter som ett handikapp att ha den inställningen
Citera
2022-02-11, 11:57
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Låter som ett handikapp att ha den inställningen
Ja, dessa föräldrar är inte friska och soc borde helt klart kolla deras hemmiljö.
Citera
2022-02-11, 11:57
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIGGE666
Och en person som lider av könsdysfori, kommer aldrig att må bra av att leva i sitt biologiska kön, men många här inne verkar inte bry sig om dessa personer. Hade flashback fått bestämma hade det varit gaskammaren för alla LGBT-personer.

Någonstans måte man sätta gränsen. Varför ska 99.999% ändra sitt språk på grund av ett fåtal personer. Ingen rim och reson. Om man inte kan ta att bli kallad hon eller han, har man större problem.
Citera
2022-02-11, 11:58
Medlem
Intressant vad som uppstår när det finns två eller flera elever som kräver samma sak.

Läraren: "Kan Hen svara på vad heter Norges Huvudstad? Nej inte Hen utan Hen som sitter bakom Hen som sitter bakom Anna."

Idioti när man inte tillåter tilltalsnamn som förälder, då ska nog barnen omhändertas. Att tilltalas hen istället för han/hon går i vart fall att med god vilja förstå, anser man sig inte tillhöra en grupp utan vara gränsöverskridande så kan jag vilja bli tilltalad, eller rättare sagt inte bli tilltalad, med fel pronomen.

Men man är ju en individ ändå och behöver kunna identifieras, och på vilket sätt skulle ett tilltalsnamn vara fel att använda.

Skadeståndsanspråket i detta fall är också löjeväckande i förhållande till vad man får i andra fall. Konsekvensen borde ju även bli att den lärare som blir kallad saker man inte vill har rätt till samma skadestånd.

Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
https://www.varldenidag.se/nyheter/larare-vagrade-kalla-elev-for-hen-blev-uppsagd/repuee!f4OmzYwAisqJiM8fHpQrwQ/

Rättning: föräldern är den som drivit på detta. Läraren har förbjudits kalla barnet för tilltalsnamn av föräldern, som sedan drog det vidare till DO.
Citera
2022-02-11, 11:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Snälla hjälp mig förstå.
Hur kan DO ens ÅTA sig ett sånt uppenbart tramsfall?
Det finns bara "han" och "hon", allt annat är psykisk sjukdom.

Trodde det jobbade smart folk, akademiker, på DO?
Kan man ens överklaga DO?
Citera
2022-02-11, 12:01
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Föräldrarna sa nej till den lösningen.

Okej, det måste jag ha missat. Då är ju det hela ännu märkligare. Man kan inte låta bli att undra varför vårdnadshavarna inte tillät läraren att använda elevens tilltalsnamn istället för hen.
Citera
2022-02-11, 12:02
Medlem
Tänk tillbaka på när du gick i skolan, hur ofta blev du kallad han eller hon? Min bild är att jag nästan uteslutande blev kallad Förnamn, alternativt smeknamn. I allvarligare fall med Efternamn, nu går du Y-gren till rektorn.

Här har framhållits att föräldrarna förbjudit läraren att använda tilltalsnamn utan ska använda Hen, tillämpa det på binära personer och läraren ska då tilltala eleverna:
Han
Han
Hon
Han
Hon
Hen

I förlängningen när denne elev kommer ut i arbetslivet och blir sökt via en telefonväxel, så får inte den uppringande ange att man söker X utan då ska man ju som konsekvens ange att man söker Hen, eftersom tilltalsnamnet verkar så hemskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Särskilda regler gäller för skolan, eftersom skolan är obligatorisk, och det är barn det handlar om.

Ni som får krupp och utslag av ordet "hen", det är väl skönt för er att ni inte är lärare. På nästan alla andra arbetsplatser borde det vara riskfritt att vägra säga hen.

Själv tycker jag att det var en smula löjligt av läraren att envisas med att inte säga hen. Ifall läraren tyckte att det var så fruktansvärt att ta ordet hen i sin mun, så tycker jag att hon(?) kunde ha gått till rektorn och sagt att det var för svårt för henne att säga hen, och att hon inte klarade av att undervisa den här klassen om hon måste säga hen till en av eleverna. Hon borde också ha talat med eleven själv och elevens föräldrar, så att de åtminstone förstod hur hon kände det.

Men framför allt tycker jag att läraren kunde ha sagt hen till den här eleven. Hur svårt kan det vara?
Citera
2022-02-11, 12:04
Medlem
Jag var positiv till införandet av ”hen” i svenska språket. Föga begrep jag att en del individer skulle få för sig att de ÄR hen och att svenska myndigheter skulle köpa galenskapen.

”Vi såg det inte komma.”
Citera
2022-02-11, 12:05
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Okej, det måste jag ha missat. Då är ju det hela ännu märkligare. Man kan inte låta bli att undra varför vårdnadshavarna inte tillät läraren att använda elevens tilltalsnamn istället för hen.
Mitt under föräldratimmen på lågstadieskolan i Vårfruskolan, där mina barn gick, så ställde sig en förälder upp och talade med hög propaganda-röst: "jag är homosexuell och lever i ett samkönat äktenskap. Mina barn börjar här och INGEN får tala om för dem vilket kön de är".

Jag tror HEN var läkare. Det finns störda individer i vårt samhälle på alla nivåer som orsakar bråk om absolut ingenting.

Exakt hennes barn blev sedan berömda i Skåne när de spelade tjejfotboll och några ledare trodde de var killar så de ville kolla könet på 10-åringen. Tack mamma och mamma, deras insats fick med 10-åringen på förstasidan i sydsvenskan som Freak.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-11 kl. 12:09.
Citera
2022-02-11, 12:06
Medlem
Scientologys avatar
Ok, jag är inte riktigt säker på att jag förstår detta. Hade det varit ok att bara använda elevens namn och inte ordet "hen"?
Citera
2022-02-11, 12:07
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Tänk tillbaka på när du gick i skolan, hur ofta blev du kallad han eller hon? Min bild är att jag nästan uteslutande blev kallad Förnamn, alternativt smeknamn. I allvarligare fall med Efternamn, nu går du Y-gren till rektorn.

Här har framhållits att föräldrarna förbjudit läraren att använda tilltalsnamn utan ska använda Hen, tillämpa det på binära personer och läraren ska då tilltala eleverna:
Han
Han
Hon
Han
Hon
Hen

I förlängningen när denne elev kommer ut i arbetslivet och blir sökt via en telefonväxel, så får inte den uppringande ange att man söker X utan då ska man ju som konsekvens ange att man söker Hen, eftersom tilltalsnamnet verkar så hemskt.

Jag håller med dig i sak, men jag tror däremot knappast att man ska förutsätta att den här personen kommer ut i arbetslivet med en sådan uppväxt och sådana föräldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Ok, jag är inte riktigt säker på att jag förstår detta. Hade det varit ok att bara använda elevens namn och inte ordet "hen"?

Nej.
Citera
2022-02-11, 12:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Någonstans måte man sätta gränsen. Varför ska 99.999% ändra sitt språk på grund av ett fåtal personer. Ingen rim och reson. Om man inte kan ta att bli kallad hon eller han, har man större problem.
BOOoooM!
Bomben briserade, i dess vaka ligger alla HBTQ-snowflakes, shell-shocked, och stirrar storögt, "vad var det som hände? Var är jag? VEM är jag? Varför har jag suttit i ett moln av irrläror och galenskap när det finns fakta och vetenskap? Vem kan jag skylla på för åren i SJW-dimman?"

Livet kommer aldrig vara detsamma.

Och längs gatan, i ekot av larmet, ljuder ~~~ Va-Va-Varför ska 99.999% ändra sitt språk på grund av ett fåtal personer-er-er? ~~~
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-02-11 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in