Tänk tillbaka på när du gick i skolan, hur ofta blev du kallad han eller hon? Min bild är att jag nästan uteslutande blev kallad Förnamn, alternativt smeknamn. I allvarligare fall med Efternamn, nu går du Y-gren till rektorn.
Här har framhållits att föräldrarna förbjudit läraren att använda tilltalsnamn utan ska använda Hen, tillämpa det på binära personer och läraren ska då tilltala eleverna:
Han
Han
Hon
Han
Hon
Hen
I förlängningen när denne elev kommer ut i arbetslivet och blir sökt via en telefonväxel, så får inte den uppringande ange att man söker X utan då ska man ju som konsekvens ange att man söker Hen, eftersom tilltalsnamnet verkar så hemskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Särskilda regler gäller för skolan, eftersom skolan är obligatorisk, och det är barn det handlar om.
Ni som får krupp och utslag av ordet "hen", det är väl skönt för er att ni inte är lärare. På nästan alla andra arbetsplatser borde det vara riskfritt att vägra säga hen.
Själv tycker jag att det var en smula löjligt av läraren att envisas med att inte säga hen. Ifall läraren tyckte att det var så fruktansvärt att ta ordet hen i sin mun, så tycker jag att hon(?) kunde ha gått till rektorn och sagt att det var för svårt för henne att säga hen, och att hon inte klarade av att undervisa den här klassen om hon måste säga hen till en av eleverna. Hon borde också ha talat med eleven själv och elevens föräldrar, så att de åtminstone förstod hur hon kände det.
Men framför allt tycker jag att läraren kunde ha sagt hen till den här eleven. Hur svårt kan det vara?