2022-02-11, 10:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Nu ser jag att man helt plötsligt även redogör att diplomaterna hann resa ut ur Botswana, i första rapporten angavs bara att dom rest in. Det kan då förklara panik-åtgärden där flyg till Syd-afrika ställdes in, men smittan kom ju från Europa tack vare dessa 4 anonyma diplomater. Omicronen har ju 2-3 dagars inkubationstid dessutom, så diplomaterna var då alltså "förkylda" vid avresan ut från Botswana eftersom larmet på provtagningen var från deras inresa 4 dar tidigare.....

Har du källan så man kan kolla vidare ?
Att Botswanas president mörkar om dessa 4 diplomater blir allt mer intressant....

Bara läst om detta i mediaflödet... Men diplomaterna hade ju inte bara varit i Europa enligt Botswana. Europa var ju bara en region de varit i. Jag tolkar det som att Botswana medvetet vill göra det svårt att spåra ursprunget. Storyn med diplomater låter som påhittad för att dölja att Omikron tex läckt från ett lab i Botswana.
Citera
2022-02-11, 10:40
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara läst om detta i mediaflödet... Men diplomaterna hade ju inte bara varit i Europa enligt Botswana. Europa var ju bara en region de varit i. Jag tolkar det som att Botswana medvetet vill göra det svårt att spåra ursprunget. Storyn med diplomater låter som påhittad för att dölja att Omikron tex läckt från ett lab i Botswana.

Frågan blir alltså:
Vilka 4 diplomater på denna planet, besökte ett BSL-4 labb i grupp eller som ensam 1-6 november 2021.

Jag skulle köra PNR data för 1-6 nov med listan för flygplatserna för städerna med BSL-4 labb, kolla in end-route Botswana, dessutom har jag för mig att diplomater får en notering i PNR data.
Kort sagt, det här kan myndighetena i olika länder snoka fram på en dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_name_record
https://en.wikipedia.org/wiki/Biosafety_level#List_of_BSL-4_facilities
Citera
2022-02-11, 10:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Inläggningarna på sjukhus bara ökar, dödstalen likaså. Enligt FHM pressträff igår så ser kurvorna över antalet smittade nu ut att plana ut, i alla fall i och runt storstäderna. I Norrland däremot går kurvorna spikrakt uppåt nu.

På Södersjukhuset får man nu vänta i 24 timmar på akuten innan man får prata med en läkare. Känns ju stabilt och bra. Bara hoppas att de sandar gatorna ordentligt.
Citera
2022-02-11, 10:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Frågan blir alltså:
Vilka 4 diplomater på denna planet, besökte ett BSL-4 labb i grupp eller som ensam 1-6 november 2021.

Jag skulle köra PNR data för 1-6 nov med listan för flygplatserna för städerna med BSL-4 labb, kolla in end-route Botswana, dessutom har jag för mig att diplomater får en notering i PNR data.
Kort sagt, det här kan myndighetena i olika länder snoka fram på en dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_name_record
https://en.wikipedia.org/wiki/Biosafety_level#List_of_BSL-4_facilities

Men inga myndigheter är intresserade av Omicrons ursprung....Eller snarare att vaccinindustrin inte är intresserade av att ursprunget ska komma till allmän kännedom.
Citera
2022-02-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vad är det för antivaxx-snack? Sprutorna är helt ofarliga och tänk på de gamla och sjuka som kommer dö om du inte vaccinerar dig. Du är ju galen. Är du rädd för sprutor eller?

Vi får se hur tuff du är när du får omikron..

Jag har en bunt vältränade vänner som haft skiten senaste veckorna.
Ingen jävla ”förkylning” för de flesta. Ganska tuffa dagar och en jävla trötthet som hänger kvar.

Men du och dina polare i spelkryptan är väl övernaturligt vältränade och äter vitaminer..
Citera
2022-02-11, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om folk bara kunde välja att ta sig till ett annat sjukhus i Stockholm.
När akuten var överfull på SÖS, så hade de totalt 9 pers på nya karolinska..

Men Ni kommunister och kulturberikare är ju för lata..

Man kan ju tycka att de borde ha en sluss vid alla akutmottagningar så de kan fördela om lite. Informera om det finns andra sjukhus med lägre belastning.
Citera
2022-02-11, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ingen jävla ”förkylning” för de flesta. Ganska tuffa dagar och en jävla trötthet som hänger kvar.

Men du och dina polare i spelkryptan är väl övernaturligt vältränade och äter vitaminer..

Precis mina erfarenheter också. Sprids mycket myter. En är att tidigare varianter av Covid19 är livsfarligt för många och att Omikron bara är som en mild förkylning. Sanningen är ju att många precis som du skriver blir ordentligt däckade även av Omikron. Extra utsatta verkar de vara som blev vaccinerade för länge sedan och/eller inte är vaccinerade alls. Det är säkerligen den huvudsakliga anledningen till att FHM sänkte det rekommenderade intervallet från 6 månader till 3 månader för tredje dosen. Att fler skulle hinna få ett färskt skydd innan de möter viruset. Sedan ska man också komma ihåg att med ett färskt skydd har man faktiskt en chans att inte bli smittad alls. Tidigare har jag läst att cirka 35% inte blir smittade alls om de fick den tredje sprutan 2-10 veckor innan de utsätts för viruset. På gårdagens pressträff sa FHM att det var cirka 50%. Oavsett vilket är det en rätt ordentlig riskreducering. Man kan inte blunda för den.
Den här pandemin är tyvärr inte över på långa vägar. Bara hoppas på att det kommer bättre vaccin och att vi får in en rutin som gör att vi kan vaccinera oss regelbundet.
Citera
2022-02-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inläggningarna på sjukhus bara ökar, dödstalen likaså. Enligt FHM pressträff igår så ser kurvorna över antalet smittade nu ut att plana ut, i alla fall i och runt storstäderna. I Norrland däremot går kurvorna spikrakt uppåt nu.

På Södersjukhuset får man nu vänta i 24 timmar på akuten innan man får prata med en läkare. Känns ju stabilt och bra. Bara hoppas att de sandar gatorna ordentligt.

Mannen in grannhuset är läkare.

Under en middag i helgen så uttryckte han sig följande, ''När ungdomar börjar söka sig till akuten för en stukad fot så är det en bekräftelse på att ordningen är återställd inom sjukvården''. Det ser säkert olika ut i alla städer runtom i Sverige, men i staden vi bor så påpekade han att ingen har sökt akutvård senaste tre veckorna på grund av Covid-19.
Citera
2022-02-11, 11:15
Bannlyst
Citat:
Precis mina erfarenheter också. Sprids mycket myter. En är att tidigare varianter av Covid19 är livsfarligt för många och att Omikron bara är som en mild förkylning. Sanningen är ju att många precis som du skriver blir ordentligt däckade även av Omikron. Extra utsatta verkar de vara som blev vaccinerade för länge sedan och/eller inte är vaccinerade alls. Det är säkerligen den huvudsakliga anledningen till att FHM sänkte det rekommenderade intervallet från 6 månader till 3 månader för tredje dosen. Att fler skulle hinna få ett färskt skydd innan de möter viruset. Sedan ska man också komma ihåg att med ett färskt skydd har man faktiskt en chans att inte bli smittad alls. Tidigare har jag läst att cirka 35% inte blir smittade alls om de fick den tredje sprutan 2-10 veckor innan de utsätts för viruset. På gårdagens pressträff sa FHM att det var cirka 50%. Oavsett vilket är det en rätt ordentlig riskreducering. Man kan inte blunda för den.
Den här pandemin är tyvärr inte över på långa vägar. Bara hoppas på att det kommer bättre vaccin och att vi får in en rutin som gör att vi kan vaccinera oss regelbundet.

De som är dubbelvaccinerade har efter sex månader ett försämrat immunförsvar, vilket innebär att de är mottagligare för omikron än de varit innan. De ovaccinerade är mottagligare om de inte har haft covid tidigare. Det innebär att de ovaccinerade som har haft covid har ett bättre skydd än de som bara tagit två doser.
Citera
2022-02-11, 11:17
Medlem
Citat:

Jag hade det för 2 veckor sen. Kände igen det direkt från förra gången. Mild sjukdom, mild feber, snorig och huvudvärk. Jag är känslig för influensa, brukar bli riktigt dålig av det. Men detta virus har jag inga problem med. Förkylning är värre än Omicron och Beta som jag hade förra gången, riktigt mesig infektion.

Jag har inte spelat på 20 år, tränar 6 dagar i veckan och äter mycket hälsosamt samt tar nödvändiga tillskott som d-vitamin och zink. Men det finns säkerligen genetiska aspekter som spelar in också, och korsimmunitet från andra coronavirus.

Vad jag har sett är Omicron definitivt en förkylning, och för min del mildare än så. De flesta underskattar förkylning. Många gånger när folk tror de har haft influensa så är det snarare något förkylningsvirus. De kan ge hög feber och hård sjuka.

Ta dina fyra sprutor om året nu din jävla antivaxxer.

Edit: Visst är dina ”vältränade vänner” vaxxade? Det är inte jag, och de blev sjukare. Lol.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-02-11 kl. 11:22.
Citera
2022-02-11, 11:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
De som är dubbelvaccinerade har efter sex månader ett försämrat immunförsvar, vilket innebär att de är mottagligare för omikron än de varit innan. De ovaccinerade är mottagligare om de inte har haft covid tidigare. Det innebär att de ovaccinerade som har haft covid har ett bättre skydd än de som bara tagit två doser.

Det har jag aldrig läst någonstans. Att vaccin skulle bryta ned immunförsvaret är typisk sådan information man hittar på rena foliehattshemsidor.
Citera
2022-02-11, 11:44
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig läst någonstans. Att vaccin skulle bryta ned immunförsvaret är typisk sådan information man hittar på rena foliehattshemsidor.

Var väl WHO som skrev nå liknande om boosters ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in