2022-02-11, 07:14
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vore väl fint? Om inte annat kan man säkert bespara en hel del människor från svår sjukdom och död.

En intressant artikel värd att dela ..

https://www.forskning.se/2022/02/09/mutationer-skyddar-vid-covid-19/#
Citera
2022-02-11, 07:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Det handlar om ett fåtal barn, media ska alltid överdriva.

Jo men det kan ju öka från en låg nivå eller hur?
Citera
2022-02-11, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jo men det kan ju öka från en låg nivå eller hur?
Eller sjunka...
Citera
2022-02-11, 07:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Eller sjunka...

Nej knappast inte om det har rapporterats öka.
Citera
2022-02-11, 07:45
Medlem
Citat:
Nej knappast inte om det har rapporterats öka.
Vill du att det ska öka? Du inger iaf en ganska "alarmistisk" intryck... viruset skulle bli mer dödligt också men så vart det juh inte..

Dessutom är det rätt få individer vi pratar om , nu utgår jag från att det finns en del riskfaktorer med i bilden.
Citera
2022-02-11, 07:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagaVestenBoots
Nu när den snälla omikronvarianten dominerar, är det inte dags för en uppfräschning av trådnamnet? Ex. ”Numera ofarligt virus orsakar panik i världen”

Seasons don’t fear the covid, nor do the wind, the sun or the rain. We can be like they are! Come on baby, don’t fear the covid
Så paniken ska vara kvar tycker du? Jag ser inte mycket panik längre. Har faktiskt aldrig sett så mycket panik. Man har ju hela tiden gett oss information som ska lugna.

Bara lite farligare en en influensa. Inte farligare en att gå över ett övergångställe.

Men sedan vet jag inte om man använder ordet panik lite fel. Panik är ju en plötslig känsla för en plötslig uppkommen fara. Vi såg ju pandemin komma långt före vi drabbades. Vi beslöt oss för att det inte var så farligt att man överreagerade i Kina och att stängda gränser skulle vara skadligt. Först skulle det aldrig kunna spridas hit och sedan när det gjorde det skulle det aldrig kunna stoppats ändå.

Restriktioner skulle sättas in så sent som möjligt för då hade de bäst effekt. Sedan skulle vi ha dem onödigt länge även under somrarna när smittspridningen var låg. Små lokala tillställningar utomhus förbjöds samtidigt som de stora sport arrangemangen som lockar folk från hela värden anordnades.

Hela denna pandemin är kantad av brist på logik, snarare en panik.
Citera
2022-02-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns mycket som stinker i detta.
T.ex. början av viruset spridning där kineserna medgav at det var ett utbrott av viruset och endast 5 dagar därefter hade man hela virusets uppbyggnad klar vilket presenterades. Detta skrevs om i början av den här tråden.

Alltså troligen har viruset funnits tidigare i Kina, några månader är min gissning.
Eller så forskade man på skiten och därför man visste så mycket.

Det finns även historier om att man redan i augusti 2019 såg via satellitbilder ökat antal bilar utanför sjukhus i Wuhan och man har sett ökat antal sökningar på deras motsvarighet till Google för symptom som vi sedan lärde oss tillhörde covid i tiden augusti 2019 och framåt.

Deras panikbygge av sjukhus är troligen av orsak att de misstänkt allvarliga mutationer vilka som tur är inte blivit. Alltså att viruset skulle kunna mutera till något typ gamla SARS vilket var betydligt mer allvarligt. De håller fortfarande på med lockdown av radikala typer och sådant ger mig viss oro att de vet något om coronan som de inte berättat. Har de forskat på skiten och sett sådant vi inte vill ha med egenskaper som är riktigt illa.

Nej nu släpper jag detta ett tag och ska till jobbet igen och njuta av att vi öppnat upp. För gott hoppas jag verkligen.

Ha en bra dag.
De läckta dokumenten med DARPA och Fauci visar väl att viruset "släpptes ut" just i augusti 2019?
Citera
2022-02-11, 09:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Vill du att det ska öka? Du inger iaf en ganska "alarmistisk" intryck... viruset skulle bli mer dödligt också men så vart det juh inte..

Dessutom är det rätt få individer vi pratar om , nu utgår jag från att det finns en del riskfaktorer med i bilden.

Varför håller du på och trollar? Det har ökat, det är ett faktum oavsett vad du försöker bagatellisera.
Fråga gällde inte nivån, antalet, utan förändringen.

Det är alltså alarmistiskt att skriva sanningen, att något har ökat. Bara idioter kan skriva så.
Citera
2022-02-11, 09:41
Medlem
Citat:
Varför håller du på och trollar? Det har ökat, det är ett faktum oavsett vad du försöker bagatellisera.
Fråga gällde inte nivån, antalet, utan förändringen.

Det är alltså alarmistiskt att skriva sanningen, att något har ökat. Bara idioter kan skriva så.

det är ju sant hur kan man då trolla? dessa saker fortsätter i oerhörd skala..
Du kan framföra "sanningen" på olika sätt, och ditt sätt är total katastrof

Förändringen är rätt bra, som jag skrev så är detta ingen fara för den absoluta majoriteten, det går inte rättfärdiga detta med restriktioner / vaccin längre. skaffa dig covid så ska du se att det inte är så jäkla illa som media säger iaf inte med "omicron"
Citera
2022-02-11, 09:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är enkelt att prata svepande om såna åtgärder, men att ta itu med detaljerna och genomföra det är en helt annan sak. Man visste inte i det skedet att smittan kunde spridas asymptomatiskt utan trodde det räckte att ge instruktioner för hur folk skulle bete vid symptom. Det fungerade för SARS1.

I denna fråga var både du och jag och FHM överens 👍.

” Huruvida barn mellan fem och elva år ska vaccineras mot covid-19 eller inte har varit en omdebatterad fråga den senaste tiden. Medan många länder i världen har påbörjat en sådan vaccinering, beslutade Folkhälsomyndigheten i slutet av januari att inte rekommendera en allmän vaccination av yngre barn. Nu har myndigheten publicerat ett beslutsunderlag med argumenten som ligger till grund för beslutet om barnvaccinering.

I rapporten framgår bland annat att en eventuell vaccinering inte skulle påverka sjukligheten bland barnen påtagligt. Den skulle inte heller påverka smittspridningen i samhället i stort på ett betydande sätt, enligt myndigheten.”
Citera
2022-02-11, 10:15
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hela storyn med diplomater som spred omikron är ju väldigt märklig också.

"Botswana said last week the country was investigating certain mutations of the coronavirus that were found in four foreign nationals who were in the country on a diplomatic mission. Omicron was detected in the diplomats who travelled into country on Nov. 7 and left on Nov. 11. "

Nu ser jag att man helt plötsligt även redogör att diplomaterna hann resa ut ur Botswana, i första rapporten angavs bara att dom rest in. Det kan då förklara panik-åtgärden där flyg till Syd-afrika ställdes in, men smittan kom ju från Europa tack vare dessa 4 anonyma diplomater. Omicronen har ju 2-3 dagars inkubationstid dessutom, så diplomaterna var då alltså "förkylda" vid avresan ut från Botswana eftersom larmet på provtagningen var från deras inresa 4 dar tidigare.....

Har du källan så man kan kolla vidare ?
Att Botswanas president mörkar om dessa 4 diplomater blir allt mer intressant....
https://www.aljazeera.com/features/2021/12/14/inside-the-botswana-lab-that-discovered-omicron
Senast redigerad av vinland 2022-02-11 kl. 10:27.
Citera
2022-02-11, 10:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Det är väl ingen som önskar att inläggningar av barn ska öka.

Jag tycker att de är bra att media, myndigheter och läkare går ut med det.

Det är främst förtidigt födda barn, barn som nu kan vara några år gamla eller relativt nyfödda.

Dessa var tydligen inte så drabbade tidigare vågor men av någon anledning så utvecklar dessa barn fler och alvarligare symptomer av omikron. Varför vet man inte.

Jag har inte själv ett förtidigt fött barn men hade jag haft det hade jag varit tacksam för att få informationen så att jag kunde ta bra beslut.

Oavsett om information och kunskap är trevlig eller inte så är ökad kunskap trygghet och inte alarmistisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in