Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Dömda var det väl frågan om, bötesstraff och strafföreläggande fanns inte med i undersökningarna.
Det är mildare brott där böter men inte fängelse ingår i straffskalan.
Själv tyckte jag denna mening var lite kul med tanke på vad diskussionen handlar om:
”Frågar man väljarna vill många ha bättre information än idag om vilka som dömts för brott.
– Det tycker jag absolut. Pedofili och sådant är ju ganska grova brott, säger Marielle Öhman.”
Hur gör man då, när det är förtal att tala om för väljarna vilka som dömts för just pedofili?

Jo, Ebba är politiker; vars möjlighet är att arbeta med att ändra lagarna!
Typiskt att svänga bort från det som det handlade om; Ebbas brott och straffskalan för det om man blir fälld.
Typiskt att få det att låta som att det här var något nödvändigt för Ebba att göra, precis som Ebba själv vill få det att se ut som!!
Manipulation heter detta sätt att agera. Tro inte en sekund att Esbjörn slapp undan hennes sätt att lägga fram saker på!!
Istället fokuserar du på Binninges brott. Precis som Ebba.
Ingen, inte ens du kan tro att hennes brott handlar om något annat än att platta till Esbjörn och ha smöjligheter.
Du vrider och vränger på det så att man får intrycket att Ebbas brott inte kan räknas.
Ebba är en risktagare av stora mått, det ligger i hennes personlighet. Jag skulle kalla det gränslöshet, hur hon agerar i den här husaffären mot Esbjörn och mot andra.
Ebba har till skillnad från de flesta en stor möjlighet att välja att arbeta för sådana lagar som handlar om det som hon själv brutit mot. Istället väljer hon att bryta mot lagen och ge sken av att hon gör det av godhet. Ängel.
Ebba är en risktagare av stora mått. Det visar hur mycket hon är beredd att offra för att få huset. Alltså fallet kunde ha varit så mycket större än det hon nu utsatts för. Hittills.
Så mycket vill hon ha huset, att hon skiter i att Esbjörn ångrar sig, hon skiter i att det framkommer att han har kognitiva utmaningar, hon är beredd att begå brott, med fängelse på straffskalan.
Hon lovar runt, men håller tunt...
Ett straffföreläggande innebär inte att du "köper dig fri" från att du har begått ett brott. Hon har erkänt själv att hon har begått brottet, vilket på inget vis plötsligt inte existerar.
Ett strafföreläggande är att jämföra med en dom.
Att Ebba väljer strafföreläggande beror på att hon erkänner sig skyldig till det brott hon anklags för. Hon förstår att hon hade blivit dömd för brottet i en rättegång, annars skulle hon inte göra på det vis som hon gjorde. Straffet kan bli upp till 2 års fängelse.
Putsa, putsa, putsa.
Glorian blir inte blankare, och brottet blir inte ogjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
rhdf
Hittade en liten "hint" om hur "älskat" huset var av Esbjörn i en kommentar på Ebbas Instagram
OM det stämmer att huset sett mer eller mindre förfallet ut i 30 år så hamnar vi oss någon gång på 90-talet.
Dvs ingen i släkten Bolin har brytt sig om huset efter att Esbjörns föräldrar blev gamla och gick bort
Känner igen typen av formulering.
Det handlar inte om att hon i 30 år velat ha huset; utan att i 30 år tänkt att det behöver rustas upp.
För 30 år sedan såg huset inte ut som idag. Trettio år sliter mycket få ett trähus, särskilt när det ligger på en skogstomt, och nära vatten.
När jag läser Ebbas kommentar ser jag helt andra saker än du gör.
Vad vet du om hur mycket Esbjörn och hans släkt brytt sig om huset? Du drar långtgående slutsatser i generationer utan att veta. Du kan spekulera, men du vet inte.
Jag vet mäniskor som älskar sina hus och sommarställen, men som har problem med att sköta om dom på rätt sätt. Inte så att de inte förstår, eller ens inte har resurser ekonomiskt men de har en annan syn på, eller inte har den personligheten som krävs för att underhålla huset. Det finns en mängd olika personlighetstyper med alltifrån vanlig personlighet till diagnoser som kan medföra att "inget" görs.
Jag tänker och spekulerar nu, att kanske Ebba tänkte att Esbjörn nu börjar bli till åren, och rätt som det är kanske han dör. Huset går då i arv och kommer aldrig att komma i hennes ägo.
Nu eller aldrig!
Det är därför Ebba inte till något pris kunde tänka sig att lägga ner affären.