• 4
  • 5
2022-02-08, 20:35
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
En reflektion om hur det kan gå ..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...-fran-a-kassan

Journalisten Otto Ekevi som får krav på 43 000 kronor från Journalisterna A-kassa efter att under åtta månader ha skrapat ihop 5 000 kronor genom swish-donationer från tittare och annonsintäkter på sin Youtubekanal.

Otto har överklagat men åker förmidligen
på att få betala tillbaka ..
Jag känner mig lite tveksam i det här fallet.

Det här är en person som inte klarar av att formulera korrekta meningar och säger att han är utbildad journalist. Han har tagit bort sin senaste live-stream(varför?).

Han har minst en video där han ser riktigt nedgången ut. Jag hoppas att han kan ta tag i sitt liv och hitta på något bättre än att tigga pengar på youtube.
Citera
2022-02-09, 08:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag känner mig lite tveksam i det här fallet.

Det här är en person som inte klarar av att formulera korrekta meningar och säger att han är utbildad journalist. Han har tagit bort sin senaste live-stream(varför?).

Han har minst en video där han ser riktigt nedgången ut. Jag hoppas att han kan ta tag i sitt liv och hitta på något bättre än att tigga pengar på youtube.

Sverige i ett nötskal. Det regnar pengar till höger och vänster åt folk som inte lyfter ett finger, men när man försöker anstränga sig lite ... Stackars Otto! Tycker att han har kvaliteter: Han är engagerad och får saker att hända. Intervjun med ambulansföraren som körde OP var givande.

Det finns potential. Hoppas att han fortsätter med sina intervjuer, och tjänar något på det.

Den här episoden med A-kassan fick mig att tänka på en historia: En bekant gick på socialbidrag och började jobba timmar för att få in en fot. Då triggades CSN-avbetalningarna så att individen ifråga förlorade på att jobba. Dessutom tyckte CSN att den här personen tjänat mer än vad som redovisats så det blev en ytterligare spark på den som stod med ena foten nere i rännstenen. Lägg till en handfull liknande historier från "den humanitära stormakten", som drabbade samma person, och synen på samhället förändrades.
Citera
2022-02-10, 21:08
Medlem
Enligt skatteverket finns inte swish tiggeri. De utför en tjänst och skall skatta för inkomster via swish. Anmäl allt swish tiggeri till skatteverkets tips tjänst på nätet.
Citera
2022-02-11, 15:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cschulman
Enligt skatteverket finns inte swish tiggeri. De utför en tjänst och skall skatta för inkomster via swish. Anmäl allt swish tiggeri till skatteverkets tips tjänst på nätet.

Du har fel som du säkert redan vet. Du får gärna visa källor till ditt påstående!
Inkomster ska deklareras enligt skattelagen men inte gåvor. Du påstår alltså att om jag skulle be min mamma eller kompis eller vem som helst om lite hjälp så skulle det anses som en inkomst?
Hur skall man avgöra vad som är vad?

Sluta sprid dynga och om du nu ska påstå rätt avvikande uppfattningar så kanske det är lämpligt att backa upp det med någon form av källa?
Citera
2022-02-12, 09:35
Medlem
godboys avatar
Jag har skrivit tidigare i tråden och har inget emot Swish- finansierade kanaler per se. Dock kan jag tycka det är bra att skatteverket har lite koll på detta då det skall ses som en arbetsinkomst och beskattas på det sättet, f f a om det gäller stora pengar.

Alternativmedia lever ju på Swish till stor utsträckning och jag anser att alternativmedia behövs, även om det är gott om knäppskallar där.
Citera
2022-07-31, 20:14
Medlem
Jag har en bekant som väldigt ofta kör egna insamlingar på fb , till en påstodd familj i Afrika . Familjen verkar otroligt drabbad av operationer , olyckor , sjukdomar . Allra helst när det närmar sig jul , sin egna sem eller när hon själv då inte har jobbat på ett tag .
Allt är så fruktansvärt genomskinligt och ändå får hon folk med på sina jäkla swish-tiggerier .
Vad kan man göra för att stoppa det ? Swish gjorde det alldeles för lätt för dessa skrupelfria narcissister! https://www.facebook.com/769584736/p...QQRdVT9xl/?d=n
Senast redigerad av Tezz-l 2022-07-31 kl. 20:45.
Citera
2022-08-15, 13:58
Medlem
Magmys micke har börjat monotisera sin utube kanal slaghöken får han verkligen tjäna pengar på det då han går på bidrag?
Citera
2022-10-11, 22:04
Medlem
”Det finns privatpersoner som utan 90-konto eller någon insamlingskontroll ber om pengar som ska gå till påstådda insatser för fattiga barn i länder långt bort, och människor ger en slant och hoppas att de tiotusentals kronor som samlas in verkligen gör gott någonstans.”

Så vidrigt med alla dessa personer på facebook som ska dels spela på folks dåliga samvete , sedan upplyfta sig själva som så goda som minsann ger fast de själva har så dåligt ställt . Och sen vet man att det ännu en gång är en egentlig insamling till hens egna konto . Och de pengarna kommer aldrig till någon stackars familj i Afrika eller Ukraina . https://m.facebook.com/story.php?sto...l&id=769584736
Senast redigerad av Tezz-l 2022-10-11 kl. 22:06.
Citera
2023-04-21, 19:19
Medlem
Tiggde några ggr för att testa, förvånansvärt lätt att få ihop nån tusenlapp på några dagar, betalade tillbaka allt sen då jag inte är i behov, men tummen upp blev det ändå.
Citera
2023-04-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cschulman

Var anmäler man olaglig särskrivning?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in