2022-02-10, 20:43
Medlem
neuron-drones avatar
Handlar detta om waldorfskolan? Isåfall, varför inte hen? När de inte har skolbänkar, inte får lära sig skriva och läsa för då blir man psykopat, man får inte ha vissa färger på sig, man ska ut i skogen och slåss med grenar, man SKA skada sig och bli sjuk, dör man så gör det inget för man återföds.

I jämförelse är ordet hen en bagatell.
Citera
2022-02-10, 20:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Ja detta är det märkliga.

När skulle en lärare behöva säga han eller hon om en elev?

-Pelle, Lisa där borta kan du be henne sluta stöka?

Trolig situation 🤔

Han/hon respektive honom/henne är vardagligt förekommande, både i tal och text. Samt korrekt språkbruk.

Dock hör jag varje dag att folk använder språket fel, dvs. använder "han"/"hon" istället för honom/henne.

Var förra året ute på Avenyn, där två "idioter" skulle bråka, var nästan vid Poseidon.
Den enes kompisar sa "SLÅ HAN!". Jag blandade mig faktiskt i och sa "STOPP OCH BELÄGG! DET ÄR FEL! SLÅ HONOM HETER DET!". Slagsmålet upphörde faktiskt när jag rättade till busarnas felaktliga svenska."Slå HONOM dådå" så busarna, och sen gick jag därifrån..
Citera
2022-02-10, 20:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det handlar om makt och att tvinga andra att ändra sitt språk. Då säger det sig självt att det inte går att hitta en kompromiss.

Som George Orwell skriver i 1984, där regimen ändrar och reducerar ords betydelse:

"The purpose of Newspeak was not only to provide a medium of expression for the world-view and mental habits proper to the devotees of Ingsoc, but to make all other modes of thought impossible."

När du kontrollerar språket kontrollerar du hur folk kan tänka. Det är därför identitetspolitikens företrädare har en sådan fixering vid ord och språk. Det räcker inte med att de säger "hen". Du måste tvingas säga det.

Helt sant. Ogillar avarten "hen", samtidigt som jag ogillar "förortssvenskan" än värre.
"Tjabba mannen!" etc. Dessa filurer gör sig oanställningsbara enbart genom sitt dåliga språk.
(Kommer aldrig att integreras).

Edit: Rättade till en del av mitt egna dåliga språk..
(Skrev pluralis istället, inte singularis.)
Senast redigerad av kraftfoder 2022-02-10 kl. 21:16.
Citera
2022-02-10, 20:49
Medlem
sunrays avatar
Kan detta verkligen vara sant?
Suck..
Citera
2022-02-10, 20:51
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Landet är förlorat. Dårarna har vunnit. Dags att flytta ut till skogs.
Det är på pricken det även jag känner. Nu lär det inte bli storskogen men att flytta är alltmer aktuellt.
Citera
2022-02-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ok

Då kallar vi dig för Hönan därefter. Gaska kul att Hen betyder Höna på engelska.
https://www.shutterstock.com/sv/search/hen+egg

Oj! Kom du på den nu alldeles själv?
Citera
2022-02-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada

Men jag som hårig, muskulös man med helskägg och flint och med en normal snopp kan alltså kräva att folk ska kalla mig för hen eller kvinna trots att jag inte på något sätt är skapad för att föda barn (äggstockar osv).

Ja, de kan du. Men det är en icke-fråga eftersom du aldrig kommer göra det. Dessa hypotetiska scenarion är inte ett argument för din sak. Du låter väldigt infantil i din argumentation.
Citera
2022-02-10, 20:59
Bannlyst
Vilka lätta pengar! Hade jag fått gå om gymnasiet hade jag kallat mig "hon" från dag ett och höstat in stålar när de sa fel till mig (en 190 lång man).

Det är förstås befängt, man kan inte förväntas ställa om sin hjärn för hundratals elevers pronomen som skiftar från vecka till vecka. Men man ska förstås vara respektfull och inte med flit kränka eller såra någon.

På reflex säger man hon eler han beroende på vad man ser framför sig. Man kan inte lagstifta mot reflexmässiga beteenden.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2022-02-10 kl. 21:02.
Citera
2022-02-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Det är på pricken det även jag känner. Nu lär det inte bli storskogen men att flytta är alltmer aktuellt.

Flytta gärna tack om ni blir upprörda över att ett barn vill att hen används istället för han eller hon. Är de verkligen så svårt att byta ut en bokstav?
Citera
2022-02-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
Den här tråden är ju ren njutning. Att veta att ni sitter där ute i stugorna och kokar av ilska och att om en generation eller två är eran sort utdöd

Flashback-männen blir irriterade av ingenting. Det är komiskt att se deras ilska över ett ord.
Citera
2022-02-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vilka lätta pengar! Hade jag fått gå om gymnasiet hade jag kallat mig "hon" från dag ett och höstat in stålar när de sa fel till mig (en 190 lång man).

Hypotetiskt scenario. Du hade aldrig vågat kalla dig hon från dag ett. Däri ligger skillnaden. Infantil argumentation återigen.
Citera
2022-02-10, 21:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Kan detta verkligen vara sant?
Suck..

Antagligen en så kallad "trådsanning". Men vi får väl se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in