Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
Vet inte om hon har det på papper så att säga men dyslexi ihop med ADHD/autism är vanligt.
jag själv läste upp gymnasiet på komvux för några år sen och kom in på lärarlinjen på högskolan. Efter bara några månader krashade jag helt och har varit fortsatt sjukskriven efter det. Kan tänka mig det är ungefär samma med L.
Man har så mycket mål och drömmar men utan rätt hjälpmedel är det oftast kört.
Jag hade ingen diagnos då så för mig var det dömt att misslyckas, med ADHD medicin hade jag troligtvis klarat av den fokusering och koncentration man behöver.
Några här har diskuterat här med att Lydia läst upp hela gymnasienivån på komvux men orkar inte gå tillbaka för att quota men tror det var Remark bla.
Vi med dessa diagnoser är inte dumma i huvudet :P Bara det att utan hjälpmedel så är det mycket svårare så absolut inga konstigheter att hon klarade komvux trots diagnoser.
Det jag menade var hennes ständiga ursäkter till allt.
Hennes fastställda diagnoser är det lite si och så med, eftersom hon flyttat runt och själv uppgett vad hon haft för diagnoser, olika journaler, osv. När hon ombeds lämna prover, byter hon mottagning mm
Det är inte konstigt att sjukvården och samhället brustit kring henne, hon har själv gjort det möjligt genom att flytta. Socialtjänsten och sjukvården är inte ett och samma, så chansen att börja om har hon skaffat sig om och om igen.
Det skulle vara intressant att se vad som framkommer i alla samlade journaler.
Min känsla är att Lydia utnyttjat det bristande systemet.
Hon nöjer sig inte med vad soc säger på ena stället, då byter hon till en annan. Återkommande och systematiskt.