2022-02-09, 16:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag instämmer i din uppfattning om vårdpersonalen.

För en vecka sedan kunde vi läsa detta:
Vårdanställda får 10 000 kronor i covidbonus

Region Stockholms medarbetare får 10 000 kronor i bonus för sina insatser under pandemiåret 2021. Pengarna betalas ut i juni.

Publicerad 11:54, 2 feb 2022

Regionens 44 000 medarbetare får 10 000 kronor i bonus "för extraordinära insatser i pandemin under 2021", skriver det blågröna politiska styret i ett pressmeddelande.

Bonusen tillfaller alla, utom politiker, bolagschefer och direktörer.
...
Extra ledigt

Dessutom har regionens egna vårdgivare beslutat att ge sina medarbetare fyra extra lediga dagar för återhämtning, vilket berör 38 000 medarbetare.
...
– Medarbetarna är regionens viktigaste resurs och när vi nu har en unik möjlighet att betala ut en särskild ersättning för deras viktiga insatser vill vi göra det. Tillsammans med en extra återhämtning med fyra extra lediga dagar för vårdens medarbetare stärks sjukvården långsiktiga förmåga, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M) i pressmeddelandet.
Vad anser ni om denna belöning till vårdpersonalen? Kommentarer?

Bra att de får ett erkännande att de gjort en heroisk insats. Men av 10 000 tar stat, kommun och landsting tillbaks 5000 i skatt.

Fick en gång ett par hundratusen för ett förslagsärende men efter skatt kunde man hålla sig för skratt.
Citera
2022-02-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
60-70 döda om dagen! Wow!
Vart hittar du dessa spektakulära siffror? Har du någon ”inside” källa?

Jag får dom från Fhm.

Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, lite har förändrats. Fler testade positivt och fler smittade innebär fler avlidna ”med” covid 19, och fler på IVA.
Men det verkliga dödstalet ”av” covid 19 ligger fortfarande lågt pga flockimmunitet och svagheten i omicronviruset. Därför är slopade restriktioner en fullt logisk åtgärd.

Det ligger högre nu än det gjort tidigare.
Läget är hur som helst inte bättre, det är det jag vänder mig emot.
Citera
2022-02-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är några covid läkare som virrat till begreppen därför att de tror att de kan förklara den oförklarligt höga andelen med antikroppar mot covid, 85% i november, i en nyligen rapporterad undersökning.
Men det är en icke randomiserad studie. Troligen gjord på samma sätt som andra liknande undersökningar, man tar blod från blodgivare och analyserar det.

Sedan menar de säkert att den som varit sjuk men haft så vaga symptom att man trodde det var en vanlig förkylning och aldrig testat sig.

Ingen, feber, hosta, snuva, halsont = Absolut inte sjuk. Man kan ju inte definiera en sjukdom för att man fått i sig en mängd virus. Vi får alla i oss virus och bakterier men kroppen hosta ut det, nyser ut det, spottar ut det eller bryter ner det innan vi blir sjuka av det. Det kallas immunitet som vi har i olika grad.

Legionella är ett bra exempel bakterien finns i vatten i våra insjöar typ i Mälaren men ganska utspädd soppa. Men kommer de in i en trivsam miljö ett ventilationssystem men vattenrening så kan de växa till sig enormt sedan åker de ut ur ventilationssystemet ock drabbar de som vistas i lokalerna. Alla blir exponerade och får det i sig, vissa klarar sig helt undan, många får lunginflammation och några dör.

Samma gäller corona, har med dosens storlek att göra och men bärarens motståndskraft.

Jag anser att förhöjd kroppstemperatur bäst indikerar att immunförsvaret är aktiverat. Om de så bara är 0,5 grad över den normal temperaturen. 36,0 på morgonen 37,0 på kvällen är inom normalintervallet

Ca 85% är ju vaccinerade plus att flera ovaccinerade varit sjuka så att 85% har antikroppar förstår jag inte varför det krävs läkare för att räkna ut.
Vilken idiot som helst skulle kunna räkna ut att det är så.
Citera
2022-02-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
114 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i tisdags.
Första dagen med släppta restriktioner och första gången tre siffrigt på länge.

Förutom det faktum att det handlar om dödsfall är det faktiskt lite komiskt.
Det här är siffror vi troligen får se varje vintersäsong framöver. Med tanke på den positivitetsgrad vi ser med Omicron bör vi nästan se fler döda denna våg än tidigare vågor. Att sedan Omicron inte är primär dödsorsak tycks sekundärt.
Citera
2022-02-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag får dom från Fhm.

Det ligger högre nu än det gjort tidigare.
Läget är hur som helst inte bättre, det är det jag vänder mig emot.

Fhm tror att smittan har nått toppen pga snabb smittspridning av omicron, och att efter detta kommer dala fort, pga att alla haft smittan. Dödstalen du ser nu är ganska höga pga att de har en delay från att smittan fortfarande var hög. Du får vänta att kolla in dödssiffrorna tills om mer än 1-2 veckor. Dessutom vet vi inte om folk dör av, eller med covid.
Citera
2022-02-09, 18:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det låter ju som det har varit riktigt hemskt på Åland med flera tiotals procent arbetslösa och deprimerade!
Samtidigt har jag ju hört av vänner på Åland att det inte alls har varit så vidrigt, men det är väl som överallt att man tycker olika.

Du tror inte det kan vara så att väldigt få har behövt uppsöka sjukvård för att man hållit smittan borta inledningsvis?

Du skriver att Sveriges dödssiffror relaterar enbart till en fullständigt förkastlig sjuk och äldrevård och det kan jag hålla med om, särskilt när det gäller äldrevården. Det var ju just det som Tegnell/FoMH missade att ta hänsyn till inledningsvis.

Så Tegnell skulle tagit hänsyn till att rumänska undersköterskor går till jobbet sjuka eftersom dom inte har råd med karensdag? Japp naturligtvis Tegnells fel. Och tillbaka till Åland så gick arbetslösheten från i princip noll till över 10%. Omkring 6% idag vilket också är för jävligt naturligtvis. Men ser vi separat på min bransch och turistnäringen så är det katastrof av episka mått.
Citera
2022-02-09, 19:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Fhm tror att smittan har nått toppen pga snabb smittspridning av omicron, och att efter detta kommer dala fort, pga att alla haft smittan. Dödstalen du ser nu är ganska höga pga att de har en delay från att smittan fortfarande var hög. Du får vänta att kolla in dödssiffrorna tills om mer än 1-2 veckor. Dessutom vet vi inte om folk dör av, eller med covid.

Det är tveksamt om vi nått toppen, dottern fick precis positivt på sitt test, hon har haft covid19 innan och är vaccinerad med 2 doser. Omikron verkar börja om från början med oss. Det positiva är att en 83 åring i min närhet också blev smittad för någon vecka sedan (trippelvaccinerad) men upplevde det som en lättare influensa. Danmark har ju ca: 5% genombrottsinfektioner per dag, så det kan ta en stund. Idiotiskt att sluta testa.
Citera
2022-02-09, 19:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är tveksamt om vi nått toppen, dottern fick precis positivt på sitt test, hon har haft covid19 innan och är vaccinerad med 2 doser. Omikron verkar börja om från början med oss. Det positiva är att en 83 åring i min närhet också blev smittad för någon vecka sedan (trippelvaccinerad) men upplevde det som en lättare influensa. Danmark har ju ca: 5% genombrottsinfektioner per dag, så det kan ta en stund. Idiotiskt att sluta testa.

Jätteidiotiskt verkligen , du vill fortsätta slänga iväg tiotals miljarder på testning av en ofarlig smitta du.. pengar som onekligen polis, sjukvård, utbildning osv skriker efter. du har tyvärr samhällsfientliga åsikter i din skeva tillvaro.
Citera
2022-02-09, 19:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är Socialstyrelsen, inte FHM, som ansvarar för vård och omsorg av bl a äldre, och det var där det brast. Det är inget du behöver skylla AT och FHM för. Hade de äldre tagits omhand bättre skulle säkert många ha klarat sig bättre. Brister inom äldreomsorgen uppdagades och diskuterades i samband med detta. Men som sagt, inte FHMs bord.

AT syntes mycket i TV och gjordes därför till syndabock för allt möjligt som egentligen var andras ansvar. Klart han förtjänar en staty. Han är klokare än vad såna som du förstår.

Jag lägger skulden på det snille som tyckte att det var en bra idé att låta resenärer från Italien och Iran kliva rakt in i svenska samhället.

Att resa en staty föreställande Anders Tegnell är en makaber idé. Det är att håna offren för epidemin.
Citera
2022-02-09, 19:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jätteidiotiskt verkligen , du vill fortsätta slänga iväg tiotals miljarder på testning av en ofarlig smitta du.. pengar som onekligen polis, sjukvård, utbildning osv skriker efter. du har tyvärr samhällsfientliga åsikter i din skeva tillvaro.

Ja det får du gärna tycka, jag tycker det har ett syfte, inte minst för att ha koll på situationen. Det är väl bättre om en enskild polis får testa sig och stanna hemma istället för att hela poliskåren ligger sjuka samtidigt en vecka senare. Men sånt begriper inte en roddbåtskapten.
Citera
2022-02-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det får du gärna tycka, jag tycker det har ett syfte, inte minst för att ha koll på situationen. Det är väl bättre om en enskild polis får testa sig och stanna hemma istället för att hela poliskåren ligger sjuka samtidigt en vecka senare. Men sånt begriper inte en roddbåtskapten.

Poliser, brandmän, läkare, akutsjukvårdare och allt där till tillhör nog den gruppen som får test sig.
Citera
2022-02-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789

Har man covid när man dör är det ju den högst troliga orsaken till 95% i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in