Citat:
Använd inte ordet "sanning", som beskrivning av något absolut.
Vad som är "sanning" är ofta beroende av vem som säger det, vem som tycker sig ha sett eller tycker sig veta. "Sanning" är i få fall något objektivt.
Att det är en sanning att Lydia avlossade geväret är nog oomtvistligt, och inte något som jag eller någon annan varken kan förklara eller försvara, men att allt som påstås här skulle vara "sanning" är inte lika klart.
Det finns olika sanningar för olika personer.
Jag VET (dvs har inte bara "hört") att Lydia var mån om sina barn och ambitiöst försökte driva sin gård.
Jag VET att hon var varm, klok och omhändertagande när det gällde såväl barn som djur.
Jag VET att hon inte är den alltigenom onda människa, som ett gäng Flashbacktroll vill måla upp henne som.
Jag VET INTE vad som hände i huset i Bålsta, eller hur hennes mående var under de senaste åren, men jag VET alltså att det också finns eller fanns en annan Lydia; en smart, varm och charmig tjej.
Så, alla ni som inte VET utan bara TYCKER, byggt på vad ni har läst eller hört - lägg ner. Ni är bara troll.
Vad som är "sanning" är ofta beroende av vem som säger det, vem som tycker sig ha sett eller tycker sig veta. "Sanning" är i få fall något objektivt.
Att det är en sanning att Lydia avlossade geväret är nog oomtvistligt, och inte något som jag eller någon annan varken kan förklara eller försvara, men att allt som påstås här skulle vara "sanning" är inte lika klart.
Det finns olika sanningar för olika personer.
Jag VET (dvs har inte bara "hört") att Lydia var mån om sina barn och ambitiöst försökte driva sin gård.
Jag VET att hon var varm, klok och omhändertagande när det gällde såväl barn som djur.
Jag VET att hon inte är den alltigenom onda människa, som ett gäng Flashbacktroll vill måla upp henne som.
Jag VET INTE vad som hände i huset i Bålsta, eller hur hennes mående var under de senaste åren, men jag VET alltså att det också finns eller fanns en annan Lydia; en smart, varm och charmig tjej.
Så, alla ni som inte VET utan bara TYCKER, byggt på vad ni har läst eller hört - lägg ner. Ni är bara troll.
Det är ju precis detta som till slut har förpestat hela tråden.
"Emil" sidan vill visa vilken hemsk människa hon är medans då "Lydia" sidan vill försvara henne och då istället försöker hitta förklaringar i att det var E som var drivande till det.
Efter att ha läst hennes journaler tvivlar jag inte för 5 öre på att hon inte älskade sina barn och var en bra mamma på det sättet HON kunde.
Tvivlar inte alls på att hon var en toppenvän
det viktiga här då är att räkna in hennes diagnoser och "den hemska" sidan kommer ofta inte fram på samma sätt i en kompisrelation vs pojk/flickväns relation.
(skulle denna tråd handlat om mig skulle min omkrets vittna om att jag är världens snällaste men att mitt ex var ett svin (och exen innan honom med) och helt klart han som var den drivande, jag är snäll med, nästan för snäll. Nu med facit i hand, dvs diagnos och Elvanse och 0 alkohol, en "normal" hjärna så ser jag ju själv hur mitt tänk var, hur "min sanning" var så fel och ja, jag kommer någon gång be mitt ex om ursäkt hur jag betett mig)
Att det hela eskalerade för Lydia till slut och det oförlåtliga hände tror jag mestadels tyvärr berodde på hennes rädsla att stå utan boende, den rädslan ihop med alkohol, diagnoser och att Emil bad henne dra blev tyvärr sista droppen.
(jag levde med barnens pappa i 14 år, ENDA anledningen att jag stannade kvar sista 10 åren var för rädslan att inte ha nått boende för mig och mina barn då han kunde "hota" med att han tar lägenheten.)