2022-02-09, 12:18
Medlem
Det finns gott om filmer med härliga satiriska undertoner, både nya och gamla, även av mer lättsam ton och det är alltid mycket underhållande.
Citera
2022-02-09, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ser ytterst sällan filmer som är gjorda efter 1970. Håller man sig till de äldre, så slipper man negrer och judar där de inte ska vara, kvinnor på okvinnliga positioner, samt förhärligande av homosexualitet och ännu värre perversioner. Och utbudet är ju stort; även om man sätter gränsen vid 1970 så tar filmerna inte slut under ens livstid. Man kan också se om de bästa efter några år, när man har glömt tillräckligt.

Jag har nischat mig mot tysk film. Främst från år 1937-1944, då går man säker. Finns många godbitar.
Citera
2022-02-09, 12:22
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ser ytterst sällan filmer som är gjorda efter 1970. Håller man sig till de äldre, så slipper man negrer och judar där de inte ska vara, kvinnor på okvinnliga positioner, samt förhärligande av homosexualitet och ännu värre perversioner. Och utbudet är ju stort; även om man sätter gränsen vid 1970 så tar filmerna inte slut under ens livstid. Man kan också se om de bästa efter några år, när man har glömt tillräckligt.

Allra enklast, kolla bara på Tyska filmer mellan 1933 och 1945. Problem solved!

Skämt åsido: Känns det inte som det är en själv man bör jobba med om man uplever dessa problem? Tiden kommer aldrig att backa, så att om man lever kvar i en tid då kvinnorna bara existerade i "kvinnliga roller" och mörkhyade bara var lustiga, dansande och sjungande figurer alternativt skoputsare, så kanske man bör jobba med sin egen inställning till sin samtid?
Citera
2022-02-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då. Detsamma kan väl sägas om tvserier. Tex bubblaren Sydkorea är väl ett land som fortfarande gör fantastisk film och intressanta serier utan woke-skiten.

Det är alltid vita som är de onda och det är synd om de svarta, eller så är de svarta hjältarna. Alla tidigare kända vita karaktärer/hjältar osv är nu svarta, tex Bond. Alla färgade är i alla lägen heliga varelser. Pussande bögar, transor, feminism, taniga tjejer som spöar specialtränade muskelberg till män. Var det inte nästa stålmannen som skulle vara bög/transa eller? Vita är rasister och referenser till bommulsplantagen. I medeltidens europa springer det runt kolsvarta negrer i rustning... You know the drill.

Det känns ju nästan som det håller på att komma till en gräns nu då man funderar på om man ska lägga ner sitt film/serieintresse eller inte. För film har man ju alltid gillat i 30 år plus nu. Känns ju jävligt trist. Jag tycker såklart det är viktigt i sig att folk ska representeras korrekt m.m, men att numera mer eller mindre varje jävla gång behöva få det upptryckt i sitt ansikte? Är det "korrekt" att kolsvarta afrikaner springer runt i rustning i medeltidens Europa? Att konstant bli påtvingad woke? Jag som vanlig heteroman ska väl tex inte behöva känna mig som en sämre människa för jag inte tycker om att se bögar kyssas och i värsta fall sätta på varandra i röven hela tiden, när jag bara vill slappna av efter jobbet med en film eller en serie?

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.
Håller med. Man får väl hålla sig till äldre filmer och serier. Inte lika ”nytt” men oftast bättre story, mindre pk/woke och så finns det som tur är tillräckligt mycket att välja på, för att det inte ska bli ett problem.
Citera
2022-02-09, 12:24
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Jag håller med om att "woke"-kulturen ibland tas till överdrift. Men kanske ligger en del av felet hos dig?
Att du betraktar allt där det inte är vita människor i huvudrollen som "woke".
Termen "woke" har förlorat all betydelse. Nu är det bara ett ord som folk kastar runt för att visa sin rasism och fördomar.

Ja, känslan man får här är alla filmer där inte den vite medelålders mannen är hjälten, kvinnor bara fägring och dekoration, och den svarta killen är lustig och underdånig är Woke.
Citera
2022-02-09, 12:25
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
TS är ologiskt. Det existerar ingen vara som mer än film är beroende av att tillfredsställa sina kunder. Om woke är inne så blir det många wokefilmer. Om woke är ute bli det inga wokefilmer.

Kan finnas enstaka undantag som när Filminstitutet påtvingar 50% kvinnliga regissörer, de gör alltid samma film om sin familj. Men detta fungerar bara i korta perioder och sedan är pengarna slut.

Woke som i senaste Disney-filmen är rimligen förödande för Disney. Jag vägrar tro att människor är så dumma att de betalar 150 kr och sedan sitter där "det här är nog en bra film". utan de slutar gå på Disney och där försvann den inkomsten och företags-iden som fungerat sedan 1927.

Varför tror du Marvel och DC comics går så dåligt?

Kanalen som som körde woke batwoman är konkursmässig.

Otaliga hollywoodfilmer har kraschat för de e woke. Hört talas om Ghostbust2016?

Vem tror du går å ser en starwarsfilm nu?
Citera
2022-02-09, 12:27
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då. Detsamma kan väl sägas om tvserier. Tex bubblaren Sydkorea är väl ett land som fortfarande gör fantastisk film och intressanta serier utan woke-skiten.

Det är alltid vita som är de onda och det är synd om de svarta, eller så är de svarta hjältarna. Alla tidigare kända vita karaktärer/hjältar osv är nu svarta, tex Bond. Alla färgade är i alla lägen heliga varelser. Pussande bögar, transor, feminism, taniga tjejer som spöar specialtränade muskelberg till män. Var det inte nästa stålmannen som skulle vara bög/transa eller? Vita är rasister och referenser till bommulsplantagen. I medeltidens europa springer det runt kolsvarta negrer i rustning... You know the drill.

Det känns ju nästan som det håller på att komma till en gräns nu då man funderar på om man ska lägga ner sitt film/serieintresse eller inte. För film har man ju alltid gillat i 30 år plus nu. Känns ju jävligt trist. Jag tycker såklart det är viktigt i sig att folk ska representeras korrekt m.m, men att numera mer eller mindre varje jävla gång behöva få det upptryckt i sitt ansikte? Är det "korrekt" att kolsvarta afrikaner springer runt i rustning i medeltidens Europa? Att konstant bli påtvingad woke? Jag som vanlig heteroman ska väl tex inte behöva känna mig som en sämre människa för jag inte tycker om att se bögar kyssas och i värsta fall sätta på varandra i röven hela tiden, när jag bara vill slappna av efter jobbet med en film eller en serie?

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.

Japanska manga är inte woke.

Demon slayer hade ngn föreslagit.

Jag ska tipsa dig om:
https://en.wikipedia.org/wiki/Legend_of_the_Galactic_Heroes

Annars får man se äldre filmer, funderat på att dra ner predator 1 och 2 igen.
Citera
2022-02-09, 12:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har nischat mig mot tysk film. Främst från år 1937-1944, då går man säker. Finns många godbitar.

Det har du faktiskt rätt i! Inget fel med stiliga tyska officerare, som talar vårdat och uppträder artigt mot söta flickor i dirndl. Och så har vi vår egen Zarah Leander där också, i några filmer. Hon sjunger bra.
Senast redigerad av Merwinna 2022-02-09 kl. 12:51.
Citera
2022-02-09, 12:35
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Allra enklast, kolla bara på Tyska filmer mellan 1933 och 1945. Problem solved!

Skämt åsido: Känns det inte som det är en själv man bör jobba med om man uplever dessa problem? Tiden kommer aldrig att backa, så att om man lever kvar i en tid då kvinnorna bara existerade i "kvinnliga roller" och mörkhyade bara var lustiga, dansande och sjungande figurer alternativt skoputsare, så kanske man bör jobba med sin egen inställning till sin samtid?
Fast då har du missat vad som kritiseras och kallas woke.
Citera
2022-02-09, 12:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det skulle vara lite kul om det var konsekvent. Tänk er följande t.ex:

Joel Kinnaman spelar Muhammed Ali
Nicolas Cage spelar Martin Luther
Hitler kan spelas av Morgan Freeman
I filmen om svarta pantrarna är en tredjedel av medlemmarna asiater
I nyinspelningen av borta med vinden är hälften av plantagearbetarna vita
Jeanne d'arc kan spelas av The Rock
Tom Sawyer kan spelas av Sonequa Martin-Green, Huckleberry Finn kan spelas av Peter Dinklage
Och i en film om Rwanda-konflikten ser jag fram emot några inkvoterade vita barnsoldater

Jag har inget emot att den sterotypiska manliga vita hjälten får lite konkurrens men som det ser ut nu i filmer från Hollywood så verkar allt helt snurrigt.

Jo om det är ok åt ena hållet så måste det vara det åt det andra också. Lägg till om man gör en film om Japans historia att en kejsare från 1300-talet spelas av Morgan Freeman. Hur hade det gått hem i Japan? Men något sådant vågar sig inte Netflix på. Det är bara västerländsk historia som ska skändas.
Citera
2022-02-09, 12:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Varför tror du Marvel och DC comics går så dåligt?

Kanalen som som körde woke batwoman är konkursmässig.

Otaliga hollywoodfilmer har kraschat för de e woke. Hört talas om Ghostbust2016?

Vem tror du går å ser en starwarsfilm nu?
Jo, jag tror de är i en neråtspiral sedan många år, mest beroende på corona naturligtvis men även på tramsigt innehåll varav en pytteliten del är politiskt. Men sedan kommer någon duktig manlig filmskapare och ändrar på detta och vi kan åter gå på bio. Woke dödar bion och tillför ingenting, för vi går bara på bio för att få underhållning.

Man kan inte bortse från att det kan vara inkvoterade kvinnliga chefer på marvel/Disney som orsakar problemen, på samma sätt som det var inkvoterade chefer på Filminstitutet som kört svensk film i botten. Detta är alltså styrt från högsta politiska nivå med regler och annat. Men usla chefer åker ut, kan dock ta några år.
Citera
2022-02-09, 12:58
Medlem
jugbandbluess avatar
det är väl en självklarhet. men som sagt, östasiatiska filmer, östeuropeiska filmer och gamla filmer funkar fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in