2022-02-09, 10:34
Medlem
Stratakastas avatar
Trötta argument i tråden. Problemet är inte svarta skådespelare generellt, snarare att man tvingar in det. Svarta riddare I medeltida Frankrike, lika löjligt som någon blond hjälte i Sahara. Det är denna woke tvingande som är så uppenbar, starka självständiga kvinnor mantrat osv, man ser igenom det. Kan man inte skapa originellt likt Xena?
Citera
2022-02-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Trötta argument i tråden. Problemet är inte svarta skådespelare generellt, snarare att man tvingar in det. Svarta riddare I medeltida Frankrike, lika löjligt som någon blond hjälte i Sahara. Det är denna woke tvingande som är så uppenbar, starka självständiga kvinnor mantrat osv, man ser igenom det. Kan man inte skapa originellt likt Xena?

Det är ju precis det jag menar. Svarta riddare i medeltida Frankrike är lika löjligt som om en kritvit svensk spelat någon slags kung i ett afrikanskt land på 1500-talet.

Grejen är att denna typ av skit-woke bara accepteras när det är det kommer till de färgades fördel, aldrig tvärtom. Tex skulle du kunna tänka dig att Samuel L Jackson spelade Hitler?
Citera
2022-02-09, 10:44
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då. Detsamma kan väl sägas om tvserier. Tex bubblaren Sydkorea är väl ett land som fortfarande gör fantastisk film och intressanta serier utan woke-skiten.

Det är alltid vita som är de onda och det är synd om de svarta, eller så är de svarta hjältarna. Alla tidigare kända vita karaktärer/hjältar osv är nu svarta, tex Bond. Alla färgade är i alla lägen heliga varelser. Pussande bögar, transor, feminism, taniga tjejer som spöar specialtränade muskelberg till män. Var det inte nästa stålmannen som skulle vara bög/transa eller? Vita är rasister och referenser till bommulsplantagen. I medeltidens europa springer det runt kolsvarta negrer i rustning... You know the drill.

Det känns ju nästan som det håller på att komma till en gräns nu då man funderar på om man ska lägga ner sitt film/serieintresse eller inte. För film har man ju alltid gillat i 30 år plus nu. Känns ju jävligt trist. Jag tycker såklart det är viktigt i sig att folk ska representeras korrekt m.m, men att numera mer eller mindre varje jävla gång behöva få det upptryckt i sitt ansikte? Är det "korrekt" att kolsvarta afrikaner springer runt i rustning i medeltidens Europa? Att konstant bli påtvingad woke? Jag som vanlig heteroman ska väl tex inte behöva känna mig som en sämre människa för jag inte tycker om att se bögar kyssas och i värsta fall sätta på varandra i röven hela tiden, när jag bara vill slappna av efter jobbet med en film eller en serie?

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.

Såg en rysk film för ett tag sedan. Den enda svarta personen som var med i filmen, var en brottsling som polisen hade haffat. Lite owoke.

Kanske får vi se på putins filmer då? I övrigt är jag med dig.
Citera
2022-02-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Såg en rysk film för ett tag sedan. Den enda svarta personen som var med i filmen, var en brottsling som polisen hade haffat. Lite owoke.

Kanske får vi se på putins filmer då? I övrigt är jag med dig.

Många nämner ryska filmer. Är de så jävla vassa?
Hatar ryssar generellt och deras språk, haha, men det är bara jag som är fördomsfull... men vilken bara måste man se då? Härligt med "owoke"!
Citera
2022-02-09, 10:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vad är woke ?

Det verkar vara något som mest finns i modern film, tycker jag mig förstå av tidigare inlägg.

Eftersom jag mest ser äldre filmer, så är det inget problem.
Citera
2022-02-09, 11:05
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vad är woke ?

Det verkar vara något som mest finns i modern film, tycker jag mig förstå av tidigare inlägg.

Eftersom jag mest ser äldre filmer, så är det inget problem.
Woke är ett ord från negerengelska där det betyder ”vaken”. I mitten på 1900-talet började det användas som en term för politiskt medveten, politiskt vaken.

På senare år används det inte bara för negrers rättigheter utan för allting som vänstern anser vara fel och i film så syns det tydligast genom att hjälten bör vara svart, lesbisk och transperson och skurken en normal vit man av medelklass, att flickor alltid är bättre än pojkar på allt utom möjligen på att vara mjuka och förstående och gråta. Dvs upppochnedvända världen.
Citera
2022-02-09, 11:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Själv tittar jag uteslutande på äldre filmer, gärna 90-tal och tidigare. Den filmkategorin är inte bara bättre pga. avsaknad av woke utan oftast bättre handling, mer känsla och mindre specialeffekter, bättre manus, mm.

Woke-hysterin är trots allt väldigt ny, så bara man väljer bort filmer från de senaste åren så har man ju närmast oändligt många filmer att välja på. Det är väl främst nyproducerat som får väljas bort, men som sagt, även om man bortser från woke så är oftast manus mm. inte så bra ändå på nyare skräp.

Sedan får man väl se när trenden vänder, ska man matas med propaganda så fort man vill koppla av efter jobbet så dalar ju mitt intresse direkt, och jag kan tro att många känner likadant. Att stora amerikanska företag böjer sig för politiska vindar har väl rimligen ett pris i form av bristande efterfrågan från konsumenterna, så i slutändan är det ju ändå konsumenterna som väljer. Inte för inte säger man ju "Go woke get broke".

Jag ser också mest 90-tal och bakåt. Mycket för just effekternas skull. Idag är det uppenbart att det av kostnadsskäl används alldeles för mycket datorer för att skapa effekter och det syns! En datoranimerad explosion får mig att vilja stänga av filmen direkt. Man upprättar omedvetet ett kontrakt mellan sig själv och filmen där man kommer överens om att det som kommer ske på duken är för tillfället på riktigt. För mycket datoranimationer och politiska budskap krossar illusionen och bryter kontraktet oss emellan.
Citera
2022-02-09, 11:06
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Kolla på filmer du tycker verkar intressanta eller skapa egna filmer.
Citera
2022-02-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det givetvis. Men det var inte så löjligt övertydligt som de senaste 10-15 åren.

Tidigare försökte man smyga in små budskap här & där. Idag är det hela ren propaganda som knapphändigt är maskerat som underhållning.

Fast det där är ju inte sant, att propagandan ökat de senaste åren. Film har alltid dels varit en produkt av sin tid, dels haft budskap skaparen velat sprida med sin film. Ofta har de budskapen varit väldigt tydligt politiska. Kan man inte se det, är det troligtvis för att man själv tycker om de budskapen och har delat den världsbilden. Att vissa inte reagerar förrän nu och tror att den politiska agendan blivit tydligare, är det för att man helt enkelt inte gillar den verklighet nya filmer speglar.
Citera
2022-02-09, 11:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Woke är ett ord från negerengelska där det betyder ”vaken”. I mitten på 1900-talet började det användas som en term för politiskt medveten, politiskt vaken.

På senare år används det inte bara för negrers rättigheter utan för allting som vänstern anser vara fel och i film så syns det tydligast genom att hjälten bör vara svart, lesbisk och transperson och skurken en normal vit man av medelklass, att flickor alltid är bättre än pojkar på allt utom möjligen på att vara mjuka och förstående och gråta. Dvs upppochnedvända världen.
Åhå, så det var det betydde.

Innebörden hade jag redan gissat.

Som sagt, äldre filmer är lösningen om man vill slippa modernt dravel.
Och sedan finns det folk som undrar över hur man se modern och dålig som synonym.
Citera
2022-02-09, 11:16
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Ryska, polska... tröskeln känns hög för att orka ta sig genom något med de språken. Men jag vet att det bara är jag som är fördomsfull och naiv med denna kommentar, så don't hate me for it. Men de gör alltså bra grejjer?
Vafan det finns väl undertexter.

Kolla in följande t.ex:
The Blackout (2019)
Sputnik (2020)
The Balkan Line (2019)

Garanterat woke-fritt.
Citera
2022-02-09, 11:25
Medlem
aquaman1s avatar
Du ljuger så tungan lossnar. Daniel Craig är inte svart. Hur många transkaraktärer har du sett? 1?

Ni rassar trånar efter offerkoftan som Gollum trånar efter Saurons ring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in