2022-02-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valet2022
Även extremt glad att sossarna fick styra under de mest kritiska pandemimånaderna och åren. Alternativet hade varit betydligt värre, även om jag knappast är en anhängare av socialdemokraterna och övriga vänstern. Jag var en av de som ständigt klagade över folkhälsomyndigheten och Sveriges oförmåga att fatta snabba beslut om restriktioner och lockdowns under pandemins första månader. Kan bara säga att jag hade tokfel. Riktigt glad över att vi hade experter som styrde pandemipolitiken och inte fascister som såg det som anledning att roffa åt sig makt.
Jag håller med. Till min egen stora förvåning är jag glad att det var sossarna som styrde oss genom pandemin och lät myndigheterna sköta sitt. De gjorde verkligen inte allt rätt, men det är lätt att säga med facit i hand. I det stora hela har de skött det bra.

Jag bävar för vad som hade hänt om Moderaterna, Centern och Liberalerna hade fått bestämma. Då hade det förmodligen sett likadant ut här som i Canada med vaccintvång och utegångsförbud. Det är bara några veckor sedan som de "liberala" svenska politikerna med Ulf K i spetsen stod och propagerade om utökad användning av vaccinpass - inte för att skydda mot smittspridning utan för att "uppmuntra" fler att ta vaccinet.
Citera
2022-02-09, 00:22
Medlem
Citat:
Även extremt glad att sossarna fick styra under de mest kritiska pandemimånaderna och åren. Alternativet hade varit betydligt värre, även om jag knappast är en anhängare av socialdemokraterna och övriga vänstern. Jag var en av de som ständigt klagade över folkhälsomyndigheten och Sveriges oförmåga att fatta snabba beslut om restriktioner och lockdowns under pandemins första månader. Kan bara säga att jag hade tokfel. Riktigt glad över att vi hade experter som styrde pandemipolitiken och inte fascister som såg det som anledning att roffa åt sig makt.

Anledningen till Sveriges slapphet i början handlade snarare om att dölja att man sålt ut hela krisberedskapen snarare än någon smarthet hos svenska myndigheter. Inbilla dig inget annat.
Citera
2022-02-09, 00:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vaccinpasset är ju inte aktuellt i Sverige från och med i morgon, bara för resor utomlands, och där har regeringen inget inflytande. Sedan, snälla, sluta jämföra vaccinpassen med judestjärnan! Jämförelsen är absurd och innebär ett hån emot förintelsens offer! Så, synd om människor, som väljer att inte vaccinera sig, är det inte!

Att sedan Kanada inte väljer att öppna upp och Österrike infört vaccintvång , får du skälla på regeringarna där för!

Vi har redan avhandlat det där. Judarna valde att stanna kvar i Tyskland. De judar som valde att lämna Tyskland drabbades inte av några konsekvenser. Att det fanns judar som insåg konsekvenserna lite för sent saknar betydelse. Det du kallar Förintelsen var lika frivilligt för judarna som vaccinering är.
Citera
2022-02-09, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconraptor
Anledningen till Sveriges slapphet i början handlade snarare om att dölja att man sålt ut hela krisberedskapen snarare än någon smarthet hos svenska myndigheter. Inbilla dig inget annat.
Lägg ner med foliehatten.

S lät folkhälsomyndigheten styra politiken. I folkhälsomyndigheten satt kuggar som insåg att masktvång, lockdowns, stängda skolor skulle göra betydligt mer skada än nytta.

Funderar fan på att hänga upp en tavla med Tegnell och Carlson i vardagsrummet.
Citera
2022-02-09, 00:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det här kriget kommer fortsätta långt efter covid. På sätt och vis kan jag fatta att folk som inte kommit i kontakt med sjukdomen tror att det handlar om något slags bacillskräck. De uppfattar sig som de enda psykiskt friska i en värld som blivit galen. De känner ingen som drabbats, skiter i vårdpersonalen och de så kallade tjockisarna, upplever sig som lika förföljda som judarna i Tyskland. De föraktar den korkade majoriteten som vaccinerat sig. Föraktar de korkade sjuksköterskorna, den korkade Folkhälsomyndigheten. Upplever sig som rationella medan andra är rädda och känslostyrda. Föraktet är såklart ömsesidigt, och ligger säkert mycket mycket djupare än inställningen till vaccin.
Det har varit intressant att få en inblick i era huvuden.
Mår du riktigt bra?

Vänd på steken då. Att det finns folk med tvångssyndrom (OCD) är knappast något nytt. Hur tror du dessa mått och reagerat under pandemin med den massiva mediarapportering som förekommit? Särskilt då de vars OCD främst kretsar kring tankar på mikrober och kontamination och hur man undviker dessa. Eller vill du förneka att sådant förekommer och fanns redan innan pandemin? Är du kanske själv en av dem? Brister du i sjukdomsinsikt? Lever du i förnekelse?

Vilken julafton för dessa att myndigheterna i dagliga TV-sändningar uppmanat folket att tvätta händerna, inte bara lite lagom utan ordentligt i 30 sekunder. Sen kunde de inte få nog utan började skrika efter munskydd och tvång och nedstängning och inlåsning och kastade avundsjuka blickar på betydligt striktare länder som till och med förstörde kilometervis av havsstrand med dödande väteperoxid (Spanien) eller straffade sina medborgare med dryga böter om de gick på promenad med sin sköldpadda i ett desperat försök att få komma utomhus en stund (Italien).

Och nu plötsligt inget mera. Det förstår du väl att det kan bli en mycket svår omställning tillbaka till det normala eller nästan-normala för många av dessa människor. Hur tycker du man bäst bör ta hand om dem? Genom att förneka att de finns?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-09 kl. 00:47.
Citera
2022-02-09, 00:47
Medlem
Citat:
Lägg ner med foliehatten.

S lät folkhälsomyndigheten styra politiken. I folkhälsomyndigheten satt kuggar som insåg att masktvång, lockdowns, stängda skolor skulle göra betydligt mer skada än nytta.

Funderar fan på att hänga upp en tavla med Tegnell och Carlson i vardagsrummet.
https://tegnellcitat.se/

Tegnell en hjälte?
Citera
2022-02-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://tegnellcitat.se/

Tegnell en hjälte?
Skiter i hans gissningslekar.

Han förhindrade covidfascismen. Pandemins Winston Churchill. Det enda viktiga.
Citera
2022-02-09, 00:53
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6Py66/covid-restriktionerna-havs-kb-i-malmo-oppnade-direkt

Vansinnigt med och släppa på restriktionerna.

Ovaxxade blandar sig med vaxxade
Citera
2022-02-09, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Dom hade ju kunnat erbjuda dem ett gratis antikroppstest istället för att bötfälla, om de velat göra nåt konstruktivt. Det tragiska är väl att det bara rör en minoritet (folk över 50) så den självgoda majoriteten kommer väl inte att bry sig om vad som händer de som straffas. Ger i alla fall mig avsmak från att besöka Österrike under en mycket lång tid framöver. Samma med Grekland, och Nya Zeeland och Australien. Länder man inte trodde kunde bete sig så illa. Så lite mindre turistinkomster för dem. Tur det finns andra länder som inte inger samma avsmak.

Vadå folk över 50, har jag missat något, trodde det gällde alla?
Citera
2022-02-09, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Hahaha är du dum på riktigt eller?

Tror du att alla som smittades testade sig eller? 😂

Det var väl nästan bara de som behövde sjukhusvård som testades då?
Citera
2022-02-09, 01:20
Medlem
Nu kan ni vara lugna och så, för nu är det bara en influensa kvar av den en gång så mäktiga Corona. Sörj och svälj.
Citera
2022-02-09, 01:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vadå folk över 50, har jag missat något, trodde det gällde alla?
OK, kanske det. I Grekland tror jag det var över 50. Men de ovaccinerade är i alla fall i minoritet.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-09 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in