2022-02-08, 22:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det har jag förklarat tidigare. Läs inläggen.
Du har inte förklarat någonting. KN24 använder sig utav antingen GPS, GLONASS eller BeiDou.
Detta ökar träffsäkerheten med 25%
Citera
2022-02-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du har inte förklarat någonting. KN24 använder sig utav antingen GPS, GLONASS eller BeiDou.
Detta ökar träffsäkerheten med 25%
Inte förklarat tidigare???
Att du är tekniskt helt okunnig har du visat vid ett flertal tillfällen tidigare så jag visar inlägget en gång till:
Citat:
Vilket satellitnavigationssystem som används är betydelselöst.
Det är inte satelliterna som styr robotarna, det är robotarnas styrsystem som tar hjälp av satelliterna för att styra roboten.
Det är alltså det interna styrsystemets konstruktion som är viktigt och om robotens CEP= 100 meter med 4-500 kg sprängmedel så är det inte särskilt imponerande, det krävs mer än så.

När det gäller långdistansrobotar blir ekvationen och dess de ingående variabler annorlunda.
DET ÄR INTE SATELLITERNA SOM STYR ROBOTARNA!!!
Det är precis som med en båt eller en bil med ett satellitnavigationssystem.
Satelliterna styr inte båten eller bilen de visar bara var båten eller bilen är!!!
De styr inte heller några robotar, oavsett vilken nationalitet de har.
Citera
2022-02-10, 16:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Inte förklarat tidigare???
Att du är tekniskt helt okunnig har du visat vid ett flertal tillfällen tidigare så jag visar inlägget en gång till:

DET ÄR INTE SATELLITERNA SOM STYR ROBOTARNA!!!
Det är precis som med en båt eller en bil med ett satellitnavigationssystem.
Satelliterna styr inte båten eller bilen de visar bara var båten eller bilen är!!!
De styr inte heller några robotar, oavsett vilken nationalitet de har.
Men varför ökar då träffsäkerheten med 25% för korta och medeldistansrobotar och 70% för långdistans med hjälp av satellitinformation. Förstår du inte att styrsystemet använder sig utav dessa data.

Skicka gärna en länk som beskriver dina tankar i ärendet.

Hur tror du självkörande bilar fungerar, med en spåkula?

Citat:
The use of GPS can provide significant improvements to the accuracy of ballistic missiles. Moreover, by reducing the need for precise alignment of the inertial measurement unit (IMU) prior to launch, the use of GPS can significantly reduce the time and effort required for prelaunch preparation of the missile. This in turn can improve prelaunch survivability, particularly for mobile missiles.
https://www.ion.org/publications/abstract.cfm?articleID=2694

Självklart så spelar det roll ifrån vilken nationalitet navigationssystemet kommer. USA kan manipulera GPS. Det är därför ryssarna har sitt eget.
När GPS kom så kommer jag ihåg att träffsäkerheten på de första publika versionerna var plus minus 300 meter. Det var medvetet. Men funkar inte så bra om du kör bil eller är ute och promenerar. Bara US Military hade tillgång till exakt värde.

Sen har vi historien med en Playstation som lanserades som i princip blev klassad som massförstörelsevapen då dess teknik GPS mässigt var utav miitarygrade.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-02-10 kl. 16:45.
Citera
2022-02-10, 17:27
Medlem
Citat:
Men varför ökar då träffsäkerheten med 25% för korta och medeldistansrobotar och 70% för långdistans med hjälp av satellitinformation. Förstår du inte att styrsystemet använder sig utav dessa data.

Skicka gärna en länk som beskriver dina tankar i ärendet.

Hur tror du självkörande bilar fungerar, med en spåkula?

https://www.ion.org/publications/abstract.cfm?articleID=2694

Självklart så spelar det roll ifrån vilken nationalitet navigationssystemet kommer. USA kan manipulera GPS. Det är därför ryssarna har sitt eget.
När GPS kom så kommer jag ihåg att träffsäkerheten på de första publika versionerna var plus minus 300 meter. Det var medvetet. Men funkar inte så bra om du kör bil eller är ute och promenerar. Bara US Military hade tillgång till exakt värde.

Sen har vi historien med en Playstation som lanserades som i princip blev klassad som massförstörelsevapen då dess teknik GPS mässigt var utav miitarygrade.
Det finns ingen typ av satellitnavigationssystem som STYR eller KONTROLLERAR någonting. Läs vad jag skriver!

Inte ens självkörande bilar är STYRDA eller KONTROLLERADE av satelliterna.
Satelliterna ger bara en position i xyz-led, ingenting annat, som fordonets/farkostens STYRSYSTEM utnyttjar.

Det är inte som du tror, att navigationssatelliterna ger styrdata till robotar, bilar, båtar, jordbruksmaskiner, cyklister eller fotgängare. Du förstår helt enkelt inte hur ett GPS-system fungerar.

Använd valfri sökmotor och skriv texten: ”hur fungerar gps”.
Fortsätt därefter att förkovra dig i civil GPS-mottagare vs. militär GPS-mottagare

Playstation massförstörelsevapen?… fniss, du drar ner brallorna på dig själv gång på gång på gång…
Citera
2022-02-10, 17:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det finns ingen typ av satellitnavigationssystem som STYR eller KONTROLLERAR någonting. Läs vad jag skriver!

Inte ens självkörande bilar är STYRDA eller KONTROLLERADE av satelliterna.
Satelliterna ger bara en position i xyz-led, ingenting annat, som fordonets/farkostens STYRSYSTEM utnyttjar.

Det är inte som du tror, att navigationssatelliterna ger styrdata till robotar, bilar, båtar, jordbruksmaskiner, cyklister eller fotgängare. Du förstår helt enkelt inte hur ett GPS-system fungerar.

Använd valfri sökmotor och skriv texten: ”hur fungerar gps”.
Fortsätt därefter att förkovra dig i civil GPS-mottagare vs. militär GPS-mottagare

Playstation massförstörelsevapen?… fniss, du drar ner brallorna på dig själv gång på gång på gång…
Är du helt bränd eller?
Vad tror du xyz positioner är för något?

https://www.engadget.com/2017-10-10-japan-launches-fourth-michibiki-gps-satellite.html?guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ 2xl LmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAANDQnKSBWTN5ipAZcpnv 5MBbhJ87iHc7xBN-GDPnYr3HPf3BBUPYdTxMyLnZ0-rRILgmbr5_FabPZA eulUMYHu512llMkzAUvUttoJ1HH_WXtPQV-ivb5Hf8nf8bDYZOvFnFeZrvqVqaKqEARBVJqNDnXgPhYGJnIs5 c9GAX26p8
Senast redigerad av Giant Squid 2022-02-10 kl. 17:40.
Citera
2022-02-10, 17:55
Medlem
Giant Squids avatar
Här en drönarbild när KN24 missilen träffar målet på 100 mt.

https://i0.wp.com/missilethreat.csis.org/wp-content/uploads/2020/04/songun-atacms-4.jpg
Citera
2022-02-10, 18:18
Medlem
Citat:
Är du helt bränd eller?
Vad tror du xyz positioner är för något?

https://www.engadget.com/2017-10-10-japan-launches-fourth-michibiki-gps-satellite.html?guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ 2xl LmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAANDQnKSBWTN5ipAZcpnv 5MBbhJ87iHc7xBN-GDPnYr3HPf3BBUPYdTxMyLnZ0-rRILgmbr5_FabPZA eulUMYHu512llMkzAUvUttoJ1HH_WXtPQV-ivb5Hf8nf8bDYZOvFnFeZrvqVqaKqEARBVJqNDnXgPhYGJnIs5 c9GAX26p8
Det där är ett utvecklingsprojekt och används inte i dagens GPS-system.
Citera
2022-02-10, 18:28
Medlem
Citat:
Här en drönarbild när KN24 missilen träffar målet på 100 mt.

https://i0.wp.com/missilethreat.csis.org/wp-content/uploads/2020/04/songun-atacms-4.jpg
Om du har läst vad jag har skrivit tidigare så säger den träffen ingenting.
Frågan du ska ställa dig är: Vad är CET-prestandan? Om CET= 100 är det i sammanhanget dålig, det krävs mer än så.
Med tanke på Nordkoreas bristande tillgång på spetsteknologi får de nog vara nöjda ändå.
Citera
2022-02-10, 18:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det där är ett utvecklingsprojekt och används inte i dagens GPS-system.
Du skriver ju det själv att styrsystemet utnyttjar positionerna ifrån sateliterna (via navigationssystemet) .
Jag fattar inte vad du tjafsar om.
Citera
2022-02-10, 18:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om du har läst vad jag har skrivit tidigare så säger den träffen ingenting.
Frågan du ska ställa dig är: Vad är CET-prestandan? Om CET= 100 är det i sammanhanget dålig, det krävs mer än så.
Med tanke på Nordkoreas bristande tillgång på spetsteknologi får de nog vara nöjda ändå.
Den säger att man träffar utsatt mål, jämfört med om den hade åkt kilometer fel.
Alltså träffsäkerheten har ökat markant sen tidigare tester. Alla är överens om det.
Citera
2022-02-10, 19:31
Medlem
Citat:
Du skriver ju det själv att styrsystemet utnyttjar positionerna ifrån sateliterna (via navigationssystemet) .
Jag fattar inte vad du tjafsar om.
D.v.s att det finns inte till befintliga fordon och farkoster. Med dagens teknik fungerar det som jag skrivit tidigare och att kunna styra civila fordon från satelliter är det långt.

Det jag tjafsar om är att du inte har en aning om hur robotarna styrs mot målet, du vet ju t.ex. inte hur GPS-systemet fungerar och utan den förståelsen kommer man inte långt i en sådan diskussion.
Citera
2022-02-10, 19:36
Medlem
Citat:
Den säger att man träffar utsatt mål, jämfört med om den hade åkt kilometer fel.
Alltså träffsäkerheten har ökat markant sen tidigare tester. Alla är överens om det.

Jisses var de kilometer fel tidigare? Förvisso slog Scudrobotarna ner mer eller mindre slumpmässigt, där kunde det bli flera kilometer fel.

Med ett CEP på 100 meter är det fortfarande ett rejält missat mål med den typen av robotar, men få hade väl förväntat sig bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in