2022-02-08, 20:59
Medlem
Tråknicks avatar
Som jag läser uppdateringen så har trädet fällts efteråt. Jag tolkar det som inte i samband med haveriet.

Någon nämner i tråden att det kan ha varit en vedergällning för haveriet. Kan ju stämma isf, sedan gillar väl folk att såga ned träd för utsiktens skull också vilket man inte får så där kanske det är någon som bara är påpasslig.

Kroppen är ju definitivt inte hittad så vi kan ju glömma det här med avpubliceringen av respektskäl.

Inget DNA är hittat från någon annan vilket borde betyda att ingen annan kört bilen. En liftare borde inte kunnat göra sig av med kroppen så lätt.
Citera
2022-02-08, 21:00
Medlem
Trist att polisarbetet kom igång först när boende på Muskö kontaktade den norska polisen direkt. Hade den svenska polisen inte varit så lat hade man kunnat snappa upp en del bilder från kameror när Terje's pick up korsade Sverige.

Den svenska polisen har positioner från mobiltelefonen för dem korta ologiska stoppen som har gjorts på några ställen. Har man sökt med hund där?
Struntar man i grundläggande polisarbete och ber allmänheten om hjälp istället?

Vem vaknade upp efter AB artikeln och såg till att alla nyheter kring saken i svensk media försvann?
Citera
2022-02-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Citat. Tekniske undersøkelser har gitt funn av åtte DNA-spor i den forlatte bilen. Samtlige har imidlertid vist seg å tilhøre samme person - savnede Johansen.

Det borde betyda att han varit ensam i bilen.

Jag tycker att man ska ta det med en nypa salt. Man har försökt städa undan information om fallet, kan hända att man lämnat ut känsliga uppgifter som man inte helt har hunnit undersöka.

Den informationen (till exempel upphittad mobil, dator och kartläggning) kan ha alarmerat eventuell gärningsman att röja undan spår efter sig själv och Terje.

Att man uppger att man endast funnit spår av Terje kan vara dessinformation.
Citera
2022-02-08, 21:10
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Jag tycker att man ska ta det med en nypa salt. Man har försökt städa undan information om fallet, kan hända att man lämnat ut känsliga uppgifter som man inte helt har hunnit undersöka.

Den informationen (till exempel upphittad mobil, dator och kartläggning) kan ha alarmerat eventuell gärningsman att röja undan spår efter sig själv och Terje.

Att man uppger att man endast funnit spår av Terje kan vara dessinformation.

Vem är "man"?
Vem styr över vad media rapporterar?
Citera
2022-02-08, 21:15
Medlem
Citat:
Vem är "man"?

Spelar ingen roll. Kan finnas dialog mellan polis och media eller hur? Kan även delge felaktiga uppgifter till media om där finns syfte.
Citera
2022-02-08, 21:27
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Spelar ingen roll. Kan finnas dialog mellan polis och media eller hur? Kan även delge felaktiga uppgifter till media om där finns syfte.

Jag tycker att det spelar en viss roll.

Kan inte påminna mig att jag tidigare upplevt en liknande cover up i svensk media, men jag kan ha fel.
Information raderas successivt från olika webbsidor, även privata sidor.
Citera
2022-02-08, 21:29
Medlem
Citat:
Vem är "man"?
Öhh... polisen kanske styr över vad de väljer att delge pressen?
Citera
2022-02-08, 21:34
Medlem
Citat:

Kan inte påminna mig att jag tidigare upplevt en liknande cover up i svensk media, men jag kan ha fel.
Jo, några får jobba hårt nu. Är lite förvånad att "Efterlyst avsnitt 1" fortfarande går att se på viaplay.
Citera
2022-02-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag undrar detsamma. Har letat efter hans adress i Nykirke på flera olika gula sidor men inte hittat den. Varför finns han inte med? Kan det vara Skoppum? Det är två helt olika orter med 5 km emellan.

Har han skyddade personuppgifter/hemlig adress? Var det därför han skulle köpa huset i Nordnorge för att "försvinna" men något gick fel på vägen dit?

Här är två andra personer som jag hittade av ren slump för att jämföra och där står Nykirke som postadressen.

https://www.1881.no/person/horten/nykirke/josef-johansen_534524S1/
https://www.gulesider.no/nykirke+mat+as+nykirke/84481013/bedrift
Jag hittar han inte heller på gulesider.
Citera
2022-02-08, 21:37
Medlem
Någon som vet om det finns en norsk "Lexbase"?
Citera
2022-02-08, 21:38
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan det tenkes at det er for å unngå å spre ubegrunnet frykt blant beboerne at avisartikler om forsvinningen er blitt fjernet?

Om det stemmer at mannen er psykisk syk, kanskje alvorlig psykisk syk, med tunnelfobi, har forvirret seg til Muskö der eneste vei vekk er en 3 km lang tunnel, og virrer nå rundt på øya med motorsagen sin? Høres jo skrekkfilmaktig ut.

Kan han ha tatt seg inn i en tom sommerstuga og gjemme seg der. Kan han eventuelt ha stjålet en båt og tatt seg vekk fra øya.

Ja nu får dom passa sig, Terje sitter antagligen och trycker med motorsågen i någon av stugorna, beredd att såga huvudet av den första människan som upptäcker honom. Han tog säkert med sig ett av sina primuskök och det finns mycket svanar runt ön så går nog ingen nöd på honom.
Citera
2022-02-08, 21:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Kul när är den här tråden borta med sån städiver ? Blir vi som skrivit i tråden också bort.. PLING PLONG!
.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ........................BORTA!
Citat:
Ursprungligen postat av Laku
Kanoninsats av polisen hittills..
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Tack för uppdateringen! Det gör det än mer svårt att förstå Aftonbladets avpublicering.
Citat:

Vem styr media…?

Hur kan det överhuvudtaget förekomma att allt i media som skrivits, avbildats eller förekommit i reportageform kring Terje och hans upphittade bil har suddats bort i media-Sverige?
Fram till måndag morgon 7/2 fanns allt kvar, men under måndagen 7/2 raderades allt.

Det har ju varit Terje-artiklar i olika medier med olika huvudägare, men alla har de likafullt dansat efter samma pekpinne och mangrant raderat allt.

Vem har sådan enorm makt och kan styra så totalt över vad som publiceras i Sverige?
Polisen? Säpo? Försvaret? Regeringen? Knappast anhöriga??
Någon kan tydligen styra och ställa med svensk media - men styr inte över norsk?

Det ligger begravda hundar här….
Terjes försvinnande är väldigt märkligt.
Men raderandet är faktiskt minst lika märkligt.
Senast redigerad av coli 2022-02-08 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in