2022-02-08, 08:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Någon som känner till koden har alltså kört och dumpat bilen där ute.

Tidigare/nuvarande anställning hos militär/säkverksamhet som är GM?

Är det därför media är så extremt tysta?

Nja, det var inte riktigt så.
Två kodförsök på det 1/2 år gamla bomlåset gjordes, enligt uppgifter här i tråden vid 17.30 tiden onsdag 1/12. Därefter körde Terjes bil igenom bommen istället, hade sönder bommen och skadade bilen, finns spårbevis på bilen från bommen.
Senast redigerad av coli 2022-02-08 kl. 08:40.
Citera
2022-02-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Har det sagts något om hur Terjes familjebild ser ut? Grannen verkar så insatt att det låter som om han är mer än en granne. Oklart om det skulle bringa någon klarhet över någonting, men inte fanken har mina grannar sån koll på mig, mina fobier, resplaner och mängd kontanter. Kan grannen åkt med Terje?

Kanske en oförskämt nyfiken granne så T var trött på honom.

T berättar att han köpt en stuga i Nordnorge men i själva verket var det i Stockholms skärgård?

Allt i detta fall är så konstigt och så många ?-tecken!
Citera
2022-02-08, 09:06
Medlem
Har det vært flere artikler om dette i svensk presse? Del gjerne linker
Citera
2022-02-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tänkte på det där i helgen när jag läste om en flicka som var bortsprungen i en skog och polisen letade med helikoptrar och annat, såg ingen artikel där hon hittats sen, men folk förutsätter ju det eftersom det inte längre är en nyhet att folk letar.

Till topic, just vid självmord tonas det ju ned i möjligaste mån, man är rädd att folk tar inspiration. Sen finns det en respekt för anhöriga och andra i offrets närhet. Men detta vägs ju såklart mot allmänintresset, går en mördare/pyroman lös så måste ju läsarna få veta det.

Det här handlar ju mycket om att hela historien är så intressant och svårtydd, ett mysterium som folk kan engagera sig i.

Är allmänintresset riktigt stort så kommer det skrivas mer om det. Sen har nog kvällstidningarna vissa respekt-policys som gör att vi får läsa det på andra ställen.
Men om det är självmord skrivs väl beslut om att avsluta ärendet, och själva beslutet är ju inte sekretessbelagt så den informationen går ju alltid ut till allmänheten, att personen är hittad avliden
Citera
2022-02-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Med tanke på avpubliceringen så är väl det rimliga med nuvarande info att det är ett självmord.

Sen är resten av bilåkandet någon slags joyride av random kids eller fyllon som gillat att såga trän som bus (på nyårsafton?).

Busåkande och fylla/knark är väl det enda som kan ge en rimlig förklaring till hur bilen hittades.

Han kan ju bara låtit nycklarna sitta i, men det ska mycket till att bara ta en bil sådär ändå.
Då skulle det komma ut att personen är hittad avliden
Citera
2022-02-08, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoggi2k
Hade det varit självmord så tror jag Aftonbladet hade lagt till en fotnot på sidan att han påträffats död och sen kanske tagit bort artikeln från förstasidan, men inte avpublicera såhär. Tycker det tyder på att anhöriga hört av sig och bett om denna avpublicering då deras vilja brukar väga ganska tungt hos media i såna här fall.

Det fällda trädet är ju väldigt konstigt. Är det någon som har foto på det hela när det fortfarande var snö? Har man gjort något kriminellt och är där ute för att dumpa kropp eller bil så drar man ju inte åt sig uppmärksamhet genom att dra igång en motorsåg. Jag tippar på att han/någon råkat köra fast där och att de trodde att trädet stod i vägen för att komma loss.

Ser ju ut att vara pudersnö inne på sätet på fotot inne i bilen. Var förarrutan nedvevad, har dörren stått på glänt eller kom det in när fotografen öppnade dörren? Växelspaken är som sagt satt i parkeringsläge, vilket tyder på att ingen har kört fast i panik och sen bara kastat sig jagad ut ur bilen iaf, för varför skulle man bry sig om något sånt då?

Teorin om att han skulle möta upp någon för att köpa båtmotor eller liknande och sen gick affären åt skogen låter för mig som mest trolig. Det skulle förklara den konstiga färdvägen och anledning att ta med sig så pass mittemellan mycket med cash.
Jag tror att det är folk som äger fastihgeter på ön som hört av sig eftersom dom inte vill ha nyfikna folk springandes där
Citera
2022-02-08, 09:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Har det vært flere artikler om dette i svensk presse? Del gjerne linker
Nej. Inte mycket alls. Det var en i Aftonbladet igår men den tog dom fort bort.

Det var TV-programmet Efterlyst i TV3 som tog upp det förra torsdagen för första gången i svensk media, tror jag. Men märkligt nog inget i pressen förutom den borttagna artikeln igår. Som jag förstått det.
Citera
2022-02-08, 09:52
Medlem
Scientologys avatar
Om han övernattat i bilen och sovit dåligt kanske han gradvis sjunkit in i en psykos av all stressen med resan och stöket med att få till en bra lösning med det nya huset. En lång resa börjar kräva sina tullar.

Han har känt sig stressad och sliten, kanske rökt på ordentligt av löven från det där Jamaicanska trädet. Han känner sig avslappnad och stark efter det, inte alls rädd, till och med beredd att utmana tunnlarna. Det är i så fall den inre resan som för honom ut på den yttre resan. Han finner ro i att såga som så många gånger förr. Den inre resan styr den yttre och det börjar skymma ordentligt i kanterna av det mentala synfältets ängar. Men han är stark och klar och utmanar farorna. I sin nya tunnelsyn.

Skorna kan vara speciella kör-skor som han bara kör med (enkla att dra på och av) de andra har han på sig i sin strida färd mot de okända.

Han bor vid havet åt söder till i Norge, just köpt ett feriehus högt upp i norra Norge, kanske ville han ta sig lika långt österut med bilen i Sverige? Från kust till kust. Några enkla idéer som urartar när han är "stark" och mer och mer förlorar fotfästet i praktiken.

https://www.dagbladet.no/video/norske-terje-forsvant-sporlost/bTNYkZyq Videoklipp 1 min. Tidigare publicerat av Aftonbladet.

Google cache av Aftonbladets video https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6TIGuxksjnoJ:https://tv.aftonbladet.se/video/338420/terje-60-mystiskt-forsvunnen-bilen-hittad-krockad-paa-musko+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-b-d 3.28 min. PASSA PÅ ATT SE, den ligger nog inte kvar så länge till.
Citera
2022-02-08, 10:30
Medlem
Om det faktiskt stämmer att det är Terjes osnörade långkörarskor som står i bilen måste ju Terje ha kört bilen själv ända till Muskö. Därefter har han bytt till vanliga skorna innan han lämnat bilen.

För om bilen skulle blivit stulen i ett tidigare skede hade ju skorna inte stått kvar vid pedalerna. Man hade ju kastat ut dem eller åtminstone slängt dem i passagerarsätet eller i baksätet.
Citera
2022-02-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja, det var inte riktigt så.
Två kodförsök på det 1/2 år gamla bomlåset gjordes, enligt uppgifter här i tråden vid 17.30 tiden onsdag 1/12. Därefter körde Terjes bil igenom bommen istället, hade sönder bommen och skadade bilen, finns spårbevis på bilen från bommen.
Okej, det förklarar saken.
Citera
2022-02-08, 10:35
Medlem
Babydolls avatar
Uppgiften om att Terje ringt och talat med anhöriga i början av bilresan och då låtit normal, var kommer den uppgiften ifrån? Är det från Efterlyst?
Vem är den anhöriga som T ringde, är det någon annan än grannen?
Citera
2022-02-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoggi2k
Hade det varit självmord så tror jag Aftonbladet hade lagt till en fotnot på sidan att han påträffats död och sen kanske tagit bort artikeln från förstasidan, men inte avpublicera såhär. Tycker det tyder på att anhöriga hört av sig och bett om denna avpublicering då deras vilja brukar väga ganska tungt hos media i såna här fall.

Det fällda trädet är ju väldigt konstigt. Är det någon som har foto på det hela när det fortfarande var snö? Har man gjort något kriminellt och är där ute för att dumpa kropp eller bil så drar man ju inte åt sig uppmärksamhet genom att dra igång en motorsåg. Jag tippar på att han/någon råkat köra fast där och att de trodde att trädet stod i vägen för att komma loss.

Ser ju ut att vara pudersnö inne på sätet på fotot inne i bilen. Var förarrutan nedvevad, har dörren stått på glänt eller kom det in när fotografen öppnade dörren? Växelspaken är som sagt satt i parkeringsläge, vilket tyder på att ingen har kört fast i panik och sen bara kastat sig jagad ut ur bilen iaf, för varför skulle man bry sig om något sånt då?

Teorin om att han skulle möta upp någon för att köpa båtmotor eller liknande och sen gick affären åt skogen låter för mig som mest trolig. Det skulle förklara den konstiga färdvägen och anledning att ta med sig så pass mittemellan mycket med cash.
Det är krossat glas och inte pudersnö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in