2022-02-08, 17:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samtal med bekant på Muskö.

Har precis pratat med en bekant som bor på Muskö.

Hon berättade att de boende på Muskö har en Facebooksida. Ungefär mitten av december 2021 skrev polisen där att folk skulle kolla upp sina sommarstugor ifall det hade varit några inbrott. I området Kanada så verkar det i stort sett enbart vara sommarstugor. Folk kollade upp detta men det hade inte förekommit några inbrott. Ingen verkar ha hört eller sett något. Ej heller gällande det nedsågade trädet.

Polisen ville också att befolkningen där skulle hålla ögonen öppna i fall de skulle få se Terje. En person frågade då hur de skulle kunna ha koll efter en person utan ett signalement. Då gav polisen detta. Befolkningen där pratar helt naturligt mycket om det här fallet och alla tycker att detta är mycket märkligt. Muskö är inget bra ställe att ta sig till om man vill försvinna. Finns bara en väg dit och samma väg tillbaka genom den 3 km långa tunneln. Om han ev. skulle ha blivit upplockad av en båt så hade detta inte varit något större problem.

https://kjfast.se/object/CMFRITIDSHUS4MFD0OT892JLDIQ7
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-02-08 kl. 17:56.
Citera
2022-02-08, 17:45
Medlem
T-E-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimhaw
Jag tror precis som flera andra i tråden att det är viktigt att försöka förstå Terje som person.

Tittar man igenom hans Facebook kan man se att han publicerade markant fler inlägg under de sista veckorna innan försvinnande. 32 inlägg mellan 16/10-29/11, att jämföra med totalt 6 inlägg de senaste 6 åren.

Facebookinlägg/år
2021 – 32
2020 – 0
2019 - 0
2018 - 0
2017 - 3
2016 - 3
2015 – 0

Inläggen är framför allt en blandning av humoristiska youtubeklipp och gamla bilder från 80/90-talet, med kommentarer som “Allt var bättre förr”. Varför denna plötsliga mängd inlägg? Kände han sig kanske ensam?

I en bild från 2021-10-28 kan man se att han verkar ha en större samling av äldre blåslampor och primuskök. Exakt en månad senare (dagen efter han vunnit budgivningen av huset) kommenterar han samma bild med att ”Allt är till salu för 4000 eller högstbjudande”. Måhända saknades det pengar till husköpet?

Flera har ju spekulera kring att han skulle köpa någonting i Stockholmstrakten, men kanske var det tvärtom, att han skulle leverera någonting som han sålt för att få råd med huset?

Jag har oxå suttit och kollat hans fb en del och måste ju säga att han kommenterat sig själv väldigt ofta på ett sätt ungefär som han svarat någon annan. schizofren?
i ett inlägg där länken till huset är har han kommenterat och även taggat sig själv med texten "kommer du bli utspridd snart Terje Johansen". (fast på norska då)
han känns ju iaf för mig väldigt förvirrad, extremt ensam eller kort och gott schizofren
Citera
2022-02-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Dom måste ju haft värsta motorsågen med sig ?? Fanns den kvar i bilen ?

Nej då inte behöver du värsta motorsågen för den tallen, räcker med en vanlig motorsåg.

Om han gjort det själv tror jag han tog sågen med sig det var nog det viktigaste saken i hans liv.

Kan varit en elsåg(batteri) låter inte så mycket.
Citera
2022-02-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Översättningen verkar vara gjord av ett dataprogram enligt metoden streamat tal direkt till text. Sedan har fårskallarna inte kollat resultatet. Uppläsaren kanske var från Bergen--det kan knäcka vilken simultantolk som helst.
Men stor humor blev det!
Här är en länk som fortfarande fungerar men den är säkert bortplockad snart.
https://www.johansen.se/blog/2022/02/06/huskoparen-terje-ar-mystiskt-forsvunnen/
Citera
2022-02-08, 17:58
Medlem
hippilis avatar
Har en liten fundering, det låg alltså en dator och 2 mobiler i bilen, fanns det bilnycklar eller plånbok? Tanklocket hänger men luckan stängd, någon som slangat bränsle fällt trädet för att hindra att bilen körs bort för att sedan användas vid något brott? Kan det suttit en annan skylt bak och kört falsk skyltat är skruvarna kvar till skylten?
Många frågor angående detta för konstigt är det.
Citera
2022-02-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-E-Q
Jag har oxå suttit och kollat hans fb en del och måste ju säga att han kommenterat sig själv väldigt ofta på ett sätt ungefär som han svarat någon annan. schizofren?
i ett inlägg där länken till huset är har han kommenterat och även taggat sig själv med texten "kommer du bli utspridd snart Terje Johansen". (fast på norska då)
han känns ju iaf för mig väldigt förvirrad, extremt ensam eller kort och gott schizofren

Jag får inte samma intryck som dig. Kommentaren om att bli utspridd tror jag bara är ett stavfel från hans sida. Skulle nog stått "stør" inte "strør". Som i att han frågar sin vän om han kommer komma och besöka honom i nya huset snart. Och han verkar inte vara särskilt duktig på att tagga personer. Han råkar ju tagga fel person i en tidigare kommentar till samma bild.

Jag får intrycket att han känner sig ensam och söker kontakt med folk.
Citera
2022-02-08, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av OdenSarimner
Här är en länk som fortfarande fungerar men den är säkert bortplockad snart.
https://www.johansen.se/blog/2022/02/06/huskoparen-terje-ar-mystiskt-forsvunnen/

Publicerad 2022-02-06.

Citat:

"Eftersom Mats är vägansvarig i området tog han tag i saken. Han lyckades gräva fram den krockade registreringsskylten. Den visade sig vara norsk.

– Då mejlade jag Norges motsvarighet till transportstyrelsen och bad dem att meddela ägaren eller norsk polis, säger Mats.

Men veckor passerade utan att någon hörde av sig. Till slut kontaktade Mats norsk polis direkt. Reaktionen blev omedelbar."
Citera
2022-02-08, 18:03
Medlem
Frågan jag ställer mig är varför han beger sig mot Norrtälje istället för att följa e4an norrut om han skulle till nord Norge? Kan peka åt att det skett något under kvällen / natten och att det inte var Terje som begav sig nordöst dagen efter.
Citera
2022-02-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Man borde väl ha genomsökt stugan ? Nån som vet vilken väg som bilen åkt på precis innan den hamnade i skogen? Var nån av vägarna i Kanada längst ut på Muskö ?

Du ser på drönarbilden filmat rakt ner vilka hus och vilken väg det är och som jag tidigare skrivit var det två fastigheter som jag misttänkte och den här är den ena. Ku**holmsvä*en men viker väns*er till fyr*ioe**.
Citera
2022-02-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-E-Q

”Kommer du å strør snart”
Betyder typ ”kommer du och sandar/saltar (vägen/uppfarten eller liknande).

Inget med att bli utspridd som människa att göra.
Citera
2022-02-08, 18:16
Medlem
Jag tyckte bilen såg blå ut, igår. Men grannen sa att det var en grå.

Tror också att skorna har kardborre. Kanske stövlar han tog på sig, och la dom andra bredvid sätet när han bytte om.
Är det långt mellan bommen och där bilen körde ner?

Trädet är nog fällt för att inte kunna bogseras bort så lätt. Boende som är trött på tjuvar och fäller ett träd. Kommer inte ihåg om det såg ut som att bilen körts över trädet. Är skylten avskruvad eller bortsliten tro?
Dom pengarna i kontanter, verkar som att det ska betalas svart, eller i en uppgörelse av något slag. Passa på att köpa något praktiskt verktyg, samtidigt som han skulle upp.
Allting verkar så mysko. Det finns för lite information runt det hela.
Citera
2022-02-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AB-CD
Dom pengarna i kontanter, verkar som att det ska betalas svart, eller i en uppgörelse av något slag.

Kanske till en glädjeflicka och istället dök Abu-kaos och grabbarna upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in