2022-02-08, 12:44
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Pricken över i!

Ebba är av naturen, men säkerligen också skolad både sedan barnsben men sedan som politiker att använda sig av bra retoriska knep. Det är på det viset hon talar helt obehindrat, var som helst, när som helst. Hon tittar alla djupt i ögonen, höger, vänster, framåt. Alla inkluderade. Talar övertydligt, långsamt, betonar det budskap hon vill få fram.

I talarstolen, i intervjuer och helt säkert med Esbjörn.

Jag kan se hur Ebba kunde prata Esbjörn in i en situation där han tyckte att det var bra (bäst) att sälja (till henne).

Hon är en utomordentlig talare om man vill få någon att lyssna, och någon brist på känsloargument är det inte!

"Det är dyrt att bo i Sverige" är ett argument som knackar mig i minnet att "det är dyrt att anlita mäklare".

"Det är dyrt att bo i Sverige idag, det är dyrt att vara svensk idag" i frågan omenergi, mynnar ut i en diskussion som handlar om de äldre, familjen, att barnen inte kan träffa mormor och morfar, till hur resultatet blir dyrare köttbullar och Falukorv.

Jojo, köttbullar och falukorv är barnens favorit, och det är någto som även de som redan har det knapert har råd med...men snart...

Ja, det är dyrt att anlita mäklare, som resulterar i att det är pengar som kastas i sjön, det gynnar inte Esjörn, som istället kan lägga pengarna på annat (som äldre behöver, eller för att låta pengarna gå till uppröjning av tomten, det går på samma summa skulle kunna vara sådana argument)

Vem skulle argumentera emot att det är dyrt att anlita en mäklare, särskilt som det är Ebba som är partiledare för ett parti som har det kristna budskapet som värdegrund? En partiledare skulle väl aldrig riskera sig själv och sitt parti genom att erbjuda ett för lågt pris när hon dessutom redan har gjort en värdering?

Nu vet vi inte vem som tog upp frågan om mäklare först, men Ebba borde väl kanske inte ha några invändningar mot att Esbjörn anlitade en mäklare? Kostnaden skulle ju inte ligga på henne.

Så hur gick argumenten när beslutet togs att ingen mäklare skulle vara involverad????

Tro inte en sekund att Ebba inte använde sig av sin skicklighet när hon träffade Esbjörn!

Hon sa själv (i en av sina inskickade inlagor via sitt ombud) att hon träffat Esbjörn vid flera tillfällen under sommaren.

Så oerhört skickligt hon är att få upmärksamheten (vem tycker inte att det är dyrt? I Sverige och med mäklare?) och inte bara det, hon vädjar till känslomässiga argument på ett otroligt skickligt sätt.
De äldre är ju ett argument som passar många i Sverige och även Esbjörn.

Jag har tidigare försökt skriva om hur jag tror att Ebbbas retoriska skicklighet kan ha varit en stor del i affären, men inläggen blir raderade.

Jag hävdar att det visst hör ihop med husaffären, hur Ebba kan prata omkull en.

Som Viktor Barth-Kron skriver i sin krönika idag i Expressen om Ebba i gårdagens partiledardebatt:
"Det är en salongsmässig populism, en lätt skamlöshet som får motståndarna ur balans och programledarna att glömma begränsningen av talartiden."
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/nu-ar-det-klart-hon--blir-arets-ebba-busch/

Ja, nog verkar Esbjörn ha kommit ur balans.
Skamlöst?
Vad som är felet i den här historien, det finns det nog flera svar på.

Men jag tror att det här är ett av felen.

Vadå kostnaden skulle ligga på henne? Ville Esbjörn ha en mäklare får han betala den själv. Varför skulle Ebba göra det?
2022-02-08, 12:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Antar att jag inte behöver beställa beslutet själv, du sitter väl just och väntar på mail från SH ?

Faktiskt inte, men beslutet finns ju på Expressens hemsida, det är precis så kortfattat som de visar, ingen motivering behövs vid ett nekande.

Men jag mailar Svea Hovrätt för den goda sakens skull
2022-02-08, 12:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja hade det varut en beboeligt hus med kanske flera försäljningar inblandade, så hade det kanske drabbat flera familjer.

Yes, en fin följdkedja av människor som plötsligt blivit hemlösa, helt vansinnigt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Lite lustigt ändå med Brännström han har intervjuat Esbjörn innan han fått beskedet från SH.
Esbjörn håller på att vårstäda huset? Han har ett flerårigt avtal som ger honom rätt att vara där?
Ebba har alla nycklar och tillträtt fastigheten för flera månader sedan, så vadå håller på att vårstäda?
Det låter som inbrott och stöld. Han monterar säkert ner kakelugnarna.

Kan det bli en ockupation nu….?
Medlem
whogivesafucks avatar
Då är det dags för ny trådrubik igen. Kan detta vara slutet på cirkusen?
Skall Esbjörn ännu en gång övertalas av de sina?
2022-02-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Faktiskt inte, men beslutet finns ju på Expressens hemsida, det är precis så kortfattat som de visar, ingen motivering behövs vid ett nekande.

Men jag mailar Svea Hovrätt för den goda sakens skull
1000 tack
2022-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det låter som inbrott och stöld. Han monterar säkert ner kakelugnarna.

Kan det bli en ockupation nu….?
Som Claes Sparre som barrikaderat sig på Finnekumla efter att riddarhuset valt att sälja huset.
2022-02-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Lite lustigt ändå med Brännström han har intervjuat Esbjörn innan han fått beskedet från SH.
Esbjörn håller på att vårstäda huset? Han har ett flerårigt avtal som ger honom rätt att vara där?
Ebba har alla nycklar och tillträtt fastigheten för flera månader sedan, så vadå håller på att vårstäda?

Jag reagerade också på det där.
I det här fallet så är det väl förklarligt att Brännström fått beslutet direkt från SH. Det fanns väl någon lista. Det fula är ju dock att han inte väntar med att kontakta Esbjörn tills Esbjörn fått beslutet den rätta vägen. Hade ju varit skitenkelt att bara skriva en uppföljare med intervju.

Och vad i helsike gör Esbjörn i Ebbas hus nu? Han har ju haft över ett år på sig att plocka med sina saker.
Gissar på att det är en liten lögn som spinner vidare på att Esbjörn är dement och inte förstår att han sålt sitt hus för över ett år sedan.

Eller så är det så enkelt att Esbjörn höll på och vårstädade där han bor när Brännström ringer upp.
2022-02-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som Claes Sparre som barrikaderat sig på Finnekumla efter att riddarhuset valt att sälja huset.
Den risken är faktiskt överhängande när man hör att Esbjörn Bolin är i huset och städar. Som jag ser det har han ingen rätt att vistas där överhuvudtaget. Han har undertecknat ett köpebrev och fått betalt. Då ska han inte ens få vistas på tomten.
2022-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den risken är faktiskt överhängande när man hör att Esbjörn Bolin är i huset och städar. Som jag ser det har han ingen rätt att vistas där överhuvudtaget. Han har undertecknat ett köpebrev och fått betalt. Då ska han inte ens få vistas på tomten.
Eller som Leif runo Carlsson i villa kassman. Fast han åkte väl ut nyligen efter en rejäl trasselhärva i rätten som t.o.m. överstiger den här härvan….
2022-02-08, 13:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jag reagerade också på det där.
I det här fallet så är det väl förklarligt att Brännström fått beslutet direkt från SH. Det fanns väl någon lista. Det fula är ju dock att han inte väntar med att kontakta Esbjörn tills Esbjörn fått beslutet den rätta vägen. Hade ju varit skitenkelt att bara skriva en uppföljare med intervju.

Och vad i helsike gör Esbjörn i Ebbas hus nu? Han har ju haft över ett år på sig att plocka med sina saker.
Gissar på att det är en liten lögn som spinner vidare på att Esbjörn är dement och inte förstår att han sålt sitt hus för över ett år sedan.

Eller så är det så enkelt att Esbjörn höll på och vårstädade där han bor när Brännström ringer upp.
Men det står faktist huset!
Har han gjort egna nycklar ?
Nu är han ute på svag is
2022-02-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Äntligen kom beslutet.

Ett klokt beslut.

Nu är det bara att invänta Margareta Majkgårds överklagan i Esbjörns namn. Precis som hon gjorde tidigare.

1. Det är bara ett valårsbeslut.

2. Behöver inte vara särskilt klokt utan bara ett sätt för domaren att smita från en obehaglig situation skapad av EBT och ESB samt EBTs parti i rollen som lagstiftare.

3. Tjaha, de kan överklaga saken till Hd, begära prövningar inom ramarna för EU-rätt eller Europadomstolsrätt där ett beslut till deras förmån skulle göra SHs eller tidigare rätts eller myndighetsprövningars utfall olagliga eller ogiltiga enligt svensk rätt.
3.1. Därutöver kan äganderättsförhållandet ändras i två år från att nuvarande beslut vinner kraft och ESB har 10 år på sig att söka skadestånd från EBT eller staten för härvan.

4. Endast en idiot tror att ärendet är "juridiskt" färdigt tills parterna är eniga om att saken är färdig.

5. Nu är det färdigflashbackat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in