2022-02-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabuschthor123
För att återknyta till mina anekdoter om blattefiering av vita områden och ni som tror att det inte existerar. Idag när jag var på väg hem från gymmet så stod det två negrer och dunkade hiphop på hög volym utanför några nybyggda lägenhetshus ett stenkast från var jag bor. Detta fenomen har aldrig hänt tidigare under de 7 år jag bott i området. Vid närmare eftertanke så brukar jag bara se typ en neger i månaden. Återigen, detta är bara början..

Hur var det nu igen…du är högavlönad chef och bor bra sa du, varför bor du bland pack nu helt plötsligt? 😅
2022-02-08, 14:10
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Bostadsmarknaden struntar fullkomligt i krig, räntor och börs under januari. https://omni.se/ukrainakrisen-riskerar-att-sla-mot-svenska-bopriser/a/k6PBEX

Även om räntorna ska upp så är tidsaspekten viktig.

Sjunker priserna 15-20% 2024 så är det fortfarande en vinstaffär för de som köpte 2020/2021. Det är dyrt att vänta, löner sig sällan.

De finns ju dom i tråden som påstod att priserna var för dyra när det låg på 50k/kvm i innerstan. Om det nu väl blir en sättning så ser det ut att bli från 140-150k/kvm ner till 110-120k/kvm. Trots att de väntat 10 år så blev det ändå dubbelt så dyrt trots sättning
2022-02-08, 14:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Även om räntorna ska upp så är tidsaspekten viktig.

Sjunker priserna 15-20% 2024 så är det fortfarande en vinstaffär för de som köpte 2020/2021. Det är dyrt att vänta, löner sig sällan.

De finns ju dom i tråden som påstod att priserna var för dyra när det låg på 50k/kvm i innerstan. Om det nu väl blir en sättning så ser det ut att bli från 140-150k/kvm ner till 110-120k/kvm. Trots att de väntat 10 år så blev det ändå dubbelt så dyrt trots sättning

Lite så.

Man får ju även betänka att man tvångsamorterar 2% om året givet att man belånat sig över 70%. Givet att månadskostnaden inklusive amortering då är jämn eller lägre mot motsvarande hyra så har man ändå bott billigare än alternativet.

Samt att man i worst case får göra skatteavdrag på 30% av 50% av förlusten.
2022-02-08, 20:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Lite så.

Man får ju även betänka att man tvångsamorterar 2% om året givet att man belånat sig över 70%. Givet att månadskostnaden inklusive amortering då är jämn eller lägre mot motsvarande hyra så har man ändå bott billigare än alternativet.

Samt att man i worst case får göra skatteavdrag på 30% av 50% av förlusten.

Ett sätt att se på priserna på en bostadsmarknad, även om det lämpar sig ganska illa för den svenska, är att räkna yield på bostäderna som en sorts investering.

Alltså jämföra bostadens pris och kostnader med den hyra som kan erhållas.

Exempel Vasastan one bedroom 55kvm, pris 8.5M, avgift 2.5k/mån. Hyra 25k/mån = 300k/år.

Gross yield 300/8500 = 3.5%
Net yield (300-30)/8500= 3.2%

Skatter, hävstång via belåning, underhåll, vakans och värdeförändring ändrar givetvis kalkylen, men ser ju inte så hemskt ut i sin enklaste form om man kan få 25k/mån.

Skulle 25k/mån vara motsvarande marknadshyra i Vasastan för en hyfsat stor tvåa? 20k borde inte vara något större problem i alla fall.
2022-02-08, 21:10
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ett sätt att se på priserna på en bostadsmarknad, även om det lämpar sig ganska illa för den svenska, är att räkna yield på bostäderna som en sorts investering.

Alltså jämföra bostadens pris och kostnader med den hyra som kan erhållas.

Exempel Vasastan one bedroom 55kvm, pris 8.5M, avgift 2.5k/mån. Hyra 25k/mån = 300k/år.

Gross yield 300/8500 = 3.5%
Net yield (300-30)/8500= 3.2%

Skatter, hävstång via belåning, underhåll, vakans och värdeförändring ändrar givetvis kalkylen, men ser ju inte så hemskt ut i sin enklaste form om man kan få 25k/mån.

Skulle 25k/mån vara motsvarande marknadshyra i Vasastan för en hyfsat stor tvåa? 20k borde inte vara något större problem i alla fall.

Runt eller strax under 20K på korttidskontrakt iaf: https://bostad.blocket.se/p2/sv/find-home/?furnished=furnished&homeTypes=apartment&order=ASC ENDING&orderBy=MONTHLY_COST&rooms=2&searchAreas=Va sastaden~Stockholm&sharedHome=privateHome&squareMe ters=50
2022-02-08, 21:26
Medlem
Citat:
Skulle 25k/mån vara motsvarande marknadshyra i Vasastan för en hyfsat stor tvåa?
En vanlig stor tvåa? Inte nära.

En väldigt exklusiv stor tvåa - absolut. Men de är just utmärkande exklusiva.

14-15k som snitt över året för en vanlig tvåa kan du få ut om du ligger i lite.
2022-02-08, 21:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Runt eller strax under 20K på korttidskontrakt iaf: https://bostad.blocket.se/p2/sv/find-home/?furnished=furnished&homeTypes=apartment&order=ASC ENDING&orderBy=MONTHLY_COST&rooms=2&searchAreas=Va sastaden~Stockholm&sharedHome=privateHome&squareMe ters=50

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
En vanlig stor tvåa? Inte nära.

En väldigt exklusiv stor tvåa - absolut. Men de är just utmärkande exklusiva.

14-15k som snitt över året för en vanlig tvåa kan du få ut om du ligger i lite.

Oj, låga hyror jämfört med prisnivån. Betalningsviljan för att hyra verkar lägre än jag trodde då. Lite svagt för marknaden. Hyrde ut en liten lägenhet inne i stan för 5-10 år sedan och fick ut nästan samma då. Yielden har gått ner markant.
2022-02-08, 21:41
Medlem
Citat:
Oj, låga hyror jämfört med prisnivån. Betalningsviljan för att hyra verkar lägre än jag trodde då. Lite svagt för marknaden. Hyrde ut en liten lägenhet inne i stan för 5-10 år sedan och fick ut nästan samma då. Yielden har gått ner markant.
Andrahandsmarknaden har knappt rört sig på 10+ år, så makes sense.

Jag hade en närstående som flyttade till stockholm för ett 10-tal år sedan och betalade 10ksek/månad för en liten etta i kungsholmen.

Det kostar fortfarande 10ksek/månad.

Sen vet jag inte vad man drar för slutsatser av det. Det vore ju extremt relevant om detta var en fri marknad; då skulle man kunna orka göra ett antal analyser på vart arbitraget ligger egentigen.

Men det är en statligt styrd marknad. Den här andrahandsgrejen ligger i princip utanför det planekonomiska systemet, det är typ inte meningen att det ska ens existera som annat än ett ytterligare utlopp för korrupt politiskt kapital.

EDIT: sen om man tycker det är svag betalningsvilja.. grejen är att 25ksek/månad för en två är mycket. Om du jobbar på Manhattan har du antagligen råd med det, om du jobbar i Stockholm har du antagligen inte råd med det. Det vill säga det är procentuellt för få människor i Sverige som har råd med 15ksek själv eller 25-30ksek som par för att det ska kunna bli en relevant marknad över en hel stad. Det blir exklusiva objekt för det lilla klientelet som har råd. Om man sätter 10ksek/person i hyra har man träffat taket på en extremt stor andel av Stockholmare.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-02-08 kl. 21:45.
2022-02-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Hur var det nu igen…du är högavlönad chef och bor bra sa du, varför bor du bland pack nu helt plötsligt? 😅

Om du hade hängt med i mina resonemang så hade du förstått att detta är just min poäng. Jag bor inte bland pack och vill heller inte göra det men för varje dag som går så kommer det fler och om några år så är det vardagsmat att se både afrikaner och araber med deras avkommor i tidigare helt vita områden.

Ni kan leka PK hur mycket ni vill och prata om att "så länge man är utbildad och sköter sig så bryr jag mig inte" (själv fattar jag fortfarande inte varför ni bryr er om grannen gått på universitet eller inte, det säger ju ingenting om honom/henne som person) men helt ärligt, när er fru går ut till bilen och ska lämna barnen på morgonen, vill ni då att en sån här, välutbildad och framgångsrik somalier, hälsa på henne?

Oavsett hur bra en människa sköter sig så vet ni innerst inne att med det utseendet så är man inte kompatibel med svenskt samhälle och kommer aldrig att bli. Men fortsätt förneka utvecklingen och hävda att ni inte bryr er men det kommer ni att göra om 5-10 år.
2022-02-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabuschthor123
Om du hade hängt med i mina resonemang så hade du förstått att detta är just min poäng. Jag bor inte bland pack och vill heller inte göra det men för varje dag som går så kommer det fler och om några år så är det vardagsmat att se både afrikaner och araber med deras avkommor i tidigare helt vita områden.

Ni kan leka PK hur mycket ni vill och prata om att "så länge man är utbildad och sköter sig så bryr jag mig inte" (själv fattar jag fortfarande inte varför ni bryr er om grannen gått på universitet eller inte, det säger ju ingenting om honom/henne som person) men helt ärligt, när er fru går ut till bilen och ska lämna barnen på morgonen, vill ni då att en sån här, välutbildad och framgångsrik somalier, hälsa på henne?

Oavsett hur bra en människa sköter sig så vet ni innerst inne att med det utseendet så är man inte kompatibel med svenskt samhälle och kommer aldrig att bli. Men fortsätt förneka utvecklingen och hävda att ni inte bryr er men det kommer ni att göra om 5-10 år.
Det låter som ett logiskt och korrekt resonemang.
2022-02-09, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det låter som ett logiskt och korrekt resonemang.

Jag tror du kommer få fel.
Handlar inte om att vara pk, avskyr personligen den mentaliteten.

Du är själv inne på att det ska bli mer segregerat d v s större skillnader mellan fattiga o rika. Hur ska mena-pack kunna flytt in i medelklass eller rikare villaområden?
Ska det byggas massa hyreskåkar i dessa och de flyttar in i lägenheterna menar du, när det redan idag är ett folkligt motstånd mot den typen av förtätningsplaner?
2022-02-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Jag tror du kommer få fel.
Handlar inte om att vara pk, avskyr personligen den mentaliteten.

Du är själv inne på att det ska bli mer segregerat d v s större skillnader mellan fattiga o rika. Hur ska mena-pack kunna flytt in i medelklass eller rikare villaområden?
Ska det byggas massa hyreskåkar i dessa och de flyttar in i lägenheterna menar du, när det redan idag är ett folkligt motstånd mot den typen av förtätningsplaner?

Det kanske är helt obekant för dig men människor tenderar att föröka sig. MENA ännu mer än etniska svenskar. Du tror väl inte att babbar kommer att bo i Rinkeby för all framtid? Det är fullt där.

Kan en arbetslös iranier med goosejacka leasa en BMW för 9k/mån så kan han nog lösa ett bostadslån för en lägenhet också. Sen så har vi ju fortfarande aspekten med att villaområden drabbas eftersom även om föräldrarna är skötsamma så är MENA-barn till 99% kaozblattar med tillhörande brushor som kommer att börja härja på nätterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in