2022-02-08, 11:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
jag kan ge dig sanningen om henes värderingar då Merrydum bara fabulerar!

"Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning."

Jag vet. Jag har de senaste dagarna dissekerat det där uttalandet. Antingen är skygglapparna på ordentligt av orsaker jag inte kan förstå, eller så är sanningen inte relevant här. Det ska bara kastas skit på Ebba, sant eller inte spelar ingen roll.

Till och med min nioåring förstår skillnaden mellan skriftligt och inte skriftligt.
2022-02-08, 11:05
Medlem
[quote=Merrybum|79007078Ebba såg Esbjörn som en politisk motståndare som skulle besegras.[/QUOTE]
Jag raderade din vägg av märkliga synpunkter.

Men det sparade, var har du fått det ifrån? Dina egna fantasier? Hittills har jag inte sett nån liknande anklagelse tidigare.
Det var väl snarare han som uttalade nåt liknande i den famösa TV4-intervjun.

Ditt hat är så stort och icke underbyggt av fakta att jag föreslår att du söker nån hjälp. Du verkar ju inte kunna skriva ett inlägg utan att kasta skit på Ebba. Du hittar ju även på falska saker i inlägg för att skapa förvirring eller hur du uttrycker det själv.
2022-02-08, 11:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag vet. Jag har de senaste dagarna dissekerat det där uttalandet. Antingen är skygglapparna på ordentligt av orsaker jag inte kan förstå, eller så är sanningen inte relevant här. Det ska bara kastas skit på Ebba, sant eller inte spelar ingen roll.

Till och med min nioåring förstår skillnaden mellan skriftligt och inte skriftligt.

Ja det är något man normalt lär sig i småskolan men vissa är bara grälsjuka!
2022-02-08, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tack! Kul att läsa. Men vi får inte gömma att det är vad den krönikören tror. Och angående fastighetsaffären, så tror jag han mer menade borta från hennes tankar.

Jag antar att du tolkar krönikan enbart till Ebbas fördel, det gör inte jag. Jag upplever att han beskriver någon som inte respektera de former som finns för saker, någon som gör övertramp vi sluppit inom svensk politik tidigare.

Såg inte debatten, men googlade på den nu. Klart att Ebba går på som en bulldozer. Det är i de här situationerna hon är i sitt esse. Hon argumenterar högt och lågt. Allt från larviga påhopp” prat, prat, prat”, till överdrifter ” hela sverige är snart ett utsatt område” & ” om ,,, får som hon vill har vi inte längre råd att åka och hälsa på mormor och morfar”.
Hon är proffs på att trycka till motståndaren på ett snudd på elakt sätt. För att i nästa sekund vara sockersöt och nästan flickaktig mot en frände.

Effektivt, javisst. Men är det schysst? Och tror vi att politiken blir bättre med den retoriken? När jag ser klipp med Ebba från debatten, med ögonen lysande och en vilja att vinna till varje pris. Tänker jag att Esbjörn inte hade en chans. När Ebba satt där på midsommaren och bestämde sig för att Esbjörns hus skulle bli hennes, troligtvis för att garantera att alltid ha råd att åka till både farmor och farfar och mormor och morfar, hur höga bensinpriserna än blev. För när all den viljan hon har och den brinnande lusten hon har att vinna riktades mot huset och Esbjörn, var en stackars gammal gubbe chanslös.

Pricken över i!

Ebba är av naturen, men säkerligen också skolad både sedan barnsben men sedan som politiker att använda sig av bra retoriska knep. Det är på det viset hon talar helt obehindrat, var som helst, när som helst. Hon tittar alla djupt i ögonen, höger, vänster, framåt. Alla inkluderade. Talar övertydligt, långsamt, betonar det budskap hon vill få fram.

I talarstolen, i intervjuer och helt säkert med Esbjörn.

Jag kan se hur Ebba kunde prata Esbjörn in i en situation där han tyckte att det var bra (bäst) att sälja (till henne).

Hon är en utomordentlig talare om man vill få någon att lyssna, och någon brist på känsloargument är det inte!

"Det är dyrt att bo i Sverige" är ett argument som knackar mig i minnet att "det är dyrt att anlita mäklare".

"Det är dyrt att bo i Sverige idag, det är dyrt att vara svensk idag" i frågan omenergi, mynnar ut i en diskussion som handlar om de äldre, familjen, att barnen inte kan träffa mormor och morfar, till hur resultatet blir dyrare köttbullar och Falukorv.

Jojo, köttbullar och falukorv är barnens favorit, och det är någto som även de som redan har det knapert har råd med...men snart...

Ja, det är dyrt att anlita mäklare, som resulterar i att det är pengar som kastas i sjön, det gynnar inte Esjörn, som istället kan lägga pengarna på annat (som äldre behöver, eller för att låta pengarna gå till uppröjning av tomten, det går på samma summa skulle kunna vara sådana argument)

Vem skulle argumentera emot att det är dyrt att anlita en mäklare, särskilt som det är Ebba som är partiledare för ett parti som har det kristna budskapet som värdegrund? En partiledare skulle väl aldrig riskera sig själv och sitt parti genom att erbjuda ett för lågt pris när hon dessutom redan har gjort en värdering?

Nu vet vi inte vem som tog upp frågan om mäklare först, men Ebba borde väl kanske inte ha några invändningar mot att Esbjörn anlitade en mäklare? Kostnaden skulle ju inte ligga på henne.

Så hur gick argumenten när beslutet togs att ingen mäklare skulle vara involverad????

Tro inte en sekund att Ebba inte använde sig av sin skicklighet när hon träffade Esbjörn!

Hon sa själv (i en av sina inskickade inlagor via sitt ombud) att hon träffat Esbjörn vid flera tillfällen under sommaren.

Så oerhört skickligt hon är att få upmärksamheten (vem tycker inte att det är dyrt? I Sverige och med mäklare?) och inte bara det, hon vädjar till känslomässiga argument på ett otroligt skickligt sätt.
De äldre är ju ett argument som passar många i Sverige och även Esbjörn.

Jag har tidigare försökt skriva om hur jag tror att Ebbbas retoriska skicklighet kan ha varit en stor del i affären, men inläggen blir raderade.

Jag hävdar att det visst hör ihop med husaffären, hur Ebba kan prata omkull en.

Som Viktor Barth-Kron skriver i sin krönika idag i Expressen om Ebba i gårdagens partiledardebatt:
"Det är en salongsmässig populism, en lätt skamlöshet som får motståndarna ur balans och programledarna att glömma begränsningen av talartiden."
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/nu-ar-det-klart-hon--blir-arets-ebba-busch/

Ja, nog verkar Esbjörn ha kommit ur balans.
Skamlöst?
Vad som är felet i den här historien, det finns det nog flera svar på.

Men jag tror att det här är ett av felen.
2022-02-08, 11:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Hur vet du att Ebbas löfte om att backa affären, är en lögn? Har Ebba sagt det? För annars kan man bara gå på handlingarna där och Esbjörn valde att inte syna det löftet. Alltså ingen lögn.

Ebba har ingen fällande dom på sig.
Jag har ju redan svarat på dessa frågor ett flertal gånger. Med bevis och argument för min sak. Du vet att jag har rätt, så sluta fråga om sådant du vet.

Jag sparade en fråga dock. Hur jag vet att Ebba ljög när hon sa att hon inte skulle genomföra affären? Tja, jag låter alls rättsprocess tala för sig själv. Hon har ju uppenbarligen jobbat hårt för att genomför den. Om man måste förklara bort ett påstående på sättet du gör är det en lögn.

Ett strafföreläggande är att likställa med en dom. Så jag gör som Ebba, kallar en spade för en spade.
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Du hoppas på han ska vara dement.
Du påstått vidriga saker om Busch, hennes vänner och familj.
Jag kan inte påverka om Esbjörn är dememt eller inte. Vad jag hoppas på är en adekvat utredning. Då både jag och SH verkar vara av den uppfattningen att det inte finns ännu.
Citat:
Esbjörn är en man som tydligt flyr från problem

Han dumpade sin sambo sedan 40 år, när hon blev sjuk och flyttade ihop med någon annan. Han invalidiserar och skadar en cyklist allvarligt, men vill inte ens be om ursäkt. Han säljer en fastighet men drar med handpenningen och går under jorden. Han skriver på en förlikning, tar pengarna och överklagar obegripligt nog stadsfästningen när han är sur på sina ombud.

Det är hårda fakta.

Sedan har vi alla Esbjörns mindre sanningsenliga påståenden, riktade mot Ebba och hennes familj.

Hade Esbjörn haft papper på att han var väck i pallet, hade jag kunnat överse hans agerande, men nu säger hans papper att han är funktionell och kapabel. Då får man stå för sin skit, även om man är 80+.
Hur Esbjörn är som person är irrelevant. Även skitstövlar har rätt till sina hus.

Vad har Esbjörn sagt om Ebba och hennes familj? Och var har han sagt det menar du? Ebba har ju förvisso sagt en del ofördelaktigt oxå. Så där kanske de är lika goda kålsupare båda två.

Och slutligen. Esbjörn har inga papper på att han funktionell och kapabel.
2022-02-08, 11:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Pricken över i!

Ebba är av naturen, men säkerligen också skolad både sedan barnsben men sedan som politiker att använda sig av bra retoriska knep. Det är på det viset hon talar helt obehindrat, var som helst, när som helst. Hon tittar alla djupt i ögonen, höger, vänster, framåt. Alla inkluderade. Talar övertydligt, långsamt, betonar det budskap hon vill få fram.

Jag kan se hur Ebba kunde prata Esbjörn in i en situation där han tyckte att det var bra (bäst) att sälja (till henne).

Hon är en utomordentlig talare om man vill få någon att lyssna, och någon brist på känsloargument är det inte!

"Det är dyrt att bo i Sverige" är ett argument som knackar mig i minnet att "det är dyrt att anlita mäklare".

"Det är dyrt att bo i Sverige idag, det är dyrt att vara svensk idag" i frågan omenergi, mynnar ut i en diskussion som handlar om de äldre, familjen, att barnen inte kan träffa mormor och morfar, till hur resultatet blir dyrare köttbullar och Falukorv.

Jojo, köttbullar och falukorv är barnens favorit, och det är någto som även de som redan har det knapert har råd med...men snart...

Ja, det är dyrt att anlita mäklare, som resulterar i att det är pengar som kastas i sjön, det gynnar inte Esjörn, som istället kan lägga pengarna på annat (som äldre behöver, eller för att låta pengarna gå till uppröjning av tomten, det går på samma summa skulle kunna vara sådana argument)

Vem skulle argumentera emot att det är dyrt att anlita en mäklare, särskilt som det är Ebba som är partiledare för ett parti som har det kristna budskapet som värdegrund? En partiledare skulle väl aldrig riskera sig själv och sitt parti genom att erbjuda ett för lågt pris när hon dessutom redan har gjort en värdering?

Nu vet vi inte vem som tog upp frågan om mäklare först, men Ebba borde väl kanske inte ha några invändningar mot att Esbjörn anlitade en mäklare? Kostnaden skulle ju inte ligga på henne.

Så hur gick argumenten när beslutet togs att ingen mäklare skulle vara involverad????

Tro inte en sekund att Ebba inte använde sig av sin skicklighet när hon träffade Esbjörn!

Hon sa själv (i en av sina inskickade inlagor via sitt ombud) att hon träffat Esbjörn vid flera tillfällen under sommaren.

Så oerhört skickligt hon är att få upmärksamheten (vem tycker inte att det är dyrt? I Sverige och med mäklare?) och inte bara det, hon vädjar till känslomässiga argument på ett otroligt skickligt sätt.

Jag har tidigare försökt skriva om hur jag tror att Ebbbas retoriska skicklighet kan ha varit en stor del i affären, men inläggen blir raderade.

Som Viktor Barth-Kron skriver i sin krönika idag i Expressen om Ebba i gårdagens partiledardebatt:
"Det är en salongsmässig populism, en lätt skamlöshet som får motståndarna ur balans och programledarna att glömma begränsningen av talartiden."
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/nu-ar-det-klart-hon--blir-arets-ebba-busch/

Skamlöst?

Esb var redo att sälja han ringde och pratade med några som har velat komma och titta tidigare men denna hade inte tid, så han föll bort.
2022-02-08, 11:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Pricken över i!

Skamlöst?

Ebba var den som påstod att Esbjörn inte ville ha mäklare och varför nu Esbjörn inte har velat haft mäklare, har aldrig klarlagts. Ebjörnsidan har aldrig dementerat påståendet, så jag antar att det är sant.

Men det känns i ditt inlägg som du mest vill ösa skit på Ebba politiskt och använder "dyr" enbart i det syftet.
2022-02-08, 11:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag har ju redan svarat på dessa frågor ett flertal gånger. Med bevis och argument för min sak. Du vet att jag har rätt, så sluta fråga om sådant du vet.

Jag sparade en fråga dock. Hur jag vet att Ebba ljög när hon sa att hon inte skulle genomföra affären? Tja, jag låter alls rättsprocess tala för sig själv. Hon har ju uppenbarligen jobbat hårt för att genomför den. Om man måste förklara bort ett påstående på sättet du gör är det en lögn.

Ett strafföreläggande är att likställa med en dom. Så jag gör som Ebba, kallar en spade för en spade.
Jag kan inte påverka om Esbjörn är dememt eller inte. Vad jag hoppas på är en adekvat utredning. Då både jag och SH verkar vara av den uppfattningen att det inte finns ännu.
Hur Esbjörn är som person är irrelevant. Även skitstövlar har rätt till sina hus.

Vad har Esbjörn sagt om Ebba och hennes familj? Och var har han sagt det menar du? Ebba har ju förvisso sagt en del ofördelaktigt oxå. Så där kanske de är lika goda kålsupare båda två.

Och slutligen. Esbjörn har inga papper på att han funktionell och kapabel.
Jo det är just det han har, papper alltså
2022-02-08, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Enligt Google består webben av cirka 60 biljoner (60 miljoner miljoner) sidor. Samtidigt finns det stora mängder information och data tillgängligt via internet som inte dyker upp via söktjänster.
det gäller att vara källkritisk!

Att googla fram det man vill finna hjälper inte då han verkligen INTE är dement, möjligen en tjurig gammal gubbe. kanske deprimerad.
finns hur mycket som helst man kan googla fram som kan passa in

4 tecken på att han är deprimerad
https://www.mabra.com/relationer/har-din-man-blivit-en-surgubbe-det-kan-vara-riktig-sjukdom/6668203

1 Missbruk av till exempel alkohol är vanligt och fungerar som ”självmedicinering”.
2 Ilska, aggression och irritation.
3 Passivitet och orkeslöshet. Det som var roligt förr är det inte längre.
4 Fysiska och psykiska problem som sömnstörningar, problem med matsmältningen, potensproblem och värk i kroppen.

Man väljer vad man vill se finns vissa här som detta passar nästan perfekt på!
från samma sida som du hänvisar till!

Kommunikationssvårigheter (dysfasi/afasi – språkliga problem)
• Tappar ord
• Uttryckssvårigheter
• Upprepar och stakar sig, kastar om ord och uttryck
• Fyller ut texten och/eller byter ämne
• Sviktande förmåga att hålla en konversation flytande
• Sviktande förmåga att läsa och förstå text
• Svårt att skriva brev och fylla i blanketter

Det kanske är dax att sluta leta nu då han inte är dement

Lite snabbt här innan jag sticker.

Svaret jag gav var inte om alla symtom på demens eller kognitiva nedättningar,; uta n jag svarade de två skribenter om menade på att det var "puckat" att tro att man kunde dra slutsateser om kroppshållning, rörelsemönster om någons kognitiva status.

Och det stämmer alltså inte.

Det kan absolut vara ett av symtomen som en person får, och som en läkare kan lägga till som ytterligare ett tecken till att det kan vara orsakat av just demens eller andra kognitiva sjukdomar.

Jag skrev väl som vanligt en kommentar för att slippa bli påhoppad om att jag påstår att Ebjörn är demnt!

Ja, demenscentrum är en j-vla skitsida. Absolut. Och gångmönster , det är förstås j-la bullskit att det kan förekomma vissa avvikande rörelsemönste vid kognitiva nedsättningar! Obs djup ironi!

F-n vad jag blir trött på ert tunnelseende och fula småaktiga påhopp!

JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT ESBJÖRN ÄR DEMENT!!!!

Och du har fel att det inte finns belägg för att det kan finnas avvikande rörelsemönster hos personer med begynnande, progridierande demens (av olika slag) och personer med kognitiva nedsättningar som inte bara kan härledas till rena fysiska nedsättningar utan kommer från nedsättningar i hjärnan.

Man kan väl faktiskt själv tänka ut, att påverkan i hjärnan kan påverka kroppens rörelser. Hjärna är ytterst komplex, så det finns många funktioner som påvrkar hur du rör dig. Inte enbart signalen från tanke till rörelsecentrum, utan andra kognitiva funktioner samverkar.
2022-02-08, 11:41
Medlem
Citat:
Lite snabbt här innan jag sticker.

Svaret jag gav var inte om alla symtom på demens eller kognitiva nedättningar,; uta n jag svarade de två skribenter om menade på att det var "puckat" att tro att man kunde dra slutsateser om kroppshållning, rörelsemönster om någons kognitiva status.

Och det stämmer alltså inte.

Det kan absolut vara ett av symtomen som en person får, och som en läkare kan lägga till som ytterligare ett tecken till att det kan vara orsakat av just demens eller andra kognitiva sjukdomar.

Jag skrev väl som vanligt en kommentar för att slippa bli påhoppad om att jag påstår att Ebjörn är demnt!

Ja, demenscentrum är en j-vla skitsida. Absolut. Och gångmönster , det är förstås j-la bullskit att det kan förekomma vissa avvikande rörelsemönste vid kognitiva nedsättningar! Obs djup ironi!

F-n vad jag blir trött på ert tunnelseende och fula småaktiga påhopp!

JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT ESBJÖRN ÄR DEMENT!!!!

Och du har fel att det inte finns belägg för att det kan finnas avvikande rörelsemönster hos personer med begynnande, progridierande demens (av olika slag) och personer med kognitiva nedsättningar som inte bara kan härledas till rena fysiska nedsättningar utan kommer från nedsättningar i hjärnan.

Man kan väl faktiskt själv tänka ut, att påverkan i hjärnan kan påverka kroppens rörelser. Hjärna är ytterst komplex, så det finns många funktioner som påvrkar hur du rör dig. Inte enbart signalen från tanke till rörelsecentrum, utan andra kognitiva funktioner samverkar.
Du tjatar väldigt mycket om demens. Det är ingen som har påstått att man inte kan få förändrat rörelsemönster vid demens. Men det går givetvis inte att använda rörelsemönster för att diagnostisera demens på det sätt som MrSeemen ger sken av. Jag tror faktiskt att du vet detta även om du spelar med i det påståendet. Det är sådan ohederlig argumentation som du använder dig av hela tiden.
2022-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Pricken över i!

Har Esbjörn Bolin invänt mot Ebba Busch påstående om att han inte ville ha en mäklare på grund av kostnaden?

Finns det nämnt i något dokument att han saknade mäklarhjälp på grund av något som Ebba Busch sade eller gjorde?

Finns det den minsta antydan någonstans i det han eller hans ombud har framfört som tyder på någonting annat än att det beslutet var hans eget och ingen annans?

Eller är allt detta möjligen helt och hållet ditt påhitt?
2022-02-08, 12:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Hade varit extremt intressant, problemet (om jag förstår det rätt) är att Berg som ombud inte kan vittna mot sin klient. Kunde dock bli intressant rent juridiskt att se hur han skulle försvara sig mot Esbjörns anklagelser.

Verkar vara lite kaos i team Esbjörn medan det är lugnt på Ebbas avbytarbänk.

Mja han skulle inte vittna mot utan för Esbjörn, men då måste han svara på alla frågor han får.
Sture har nog inte tänkt så långt, milt sagt att det ser mörkt ut på Esbjörns avbytarbänk.
Utvisningsbåset borde istället tillämpas av domstolen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in