• 1
  • 2
2022-02-08, 08:22
Medlem
sanningenskas avatar
hallå

jag ska ha intervju kl 9 som tidningsbud typ eller distributör alltså de som delar ut tidningar tidigt på morgonen och jag kom på att jag inte har en aning om vad sådana tjänar

jag har googlat mig till att de tjänar 28000 men det låter helt orimligt så jag tänkte om ni har erfarenhet av vad man ska begära i lön???

detta gäller deltid så jag kommer att arbeta kanske 20 timmar i veckan och senare eventuellt också sommarjobb som kommer att vara månadvis lön
Citera
2022-02-08, 08:30
Bannlyst
Begär så mycket du kan, då du kommer jobba på morgonen så du behöver en bra lön.
Citera
2022-02-08, 08:42
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readmy
Begär så mycket du kan, då du kommer jobba på morgonen så du behöver en bra lön.

jo men vad är "så mycket jag kan" utan att det farmstår som helt galet

det är vad jag skulle vilja veta

känns jävligt dumt och säga att jag vill ha 150 kr i timmen för ett sådant jobb
Citera
2022-02-08, 08:44
Medlem
Har du ens möjlighet att välja lön? De går väl bara efter kollektivavtalet och du får en bestämd lön.
Citera
2022-02-08, 08:49
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
Har du ens möjlighet att välja lön? De går väl bara efter kollektivavtalet och du får en bestämd lön.

ja det vet jag inte men jag har fått frågan "vad har du tänkt dig för lön" förr och tänkte säkra upp om jag får samma fråga igen
Citera
2022-02-08, 10:11
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Tror inte du kan förhandla lönen som tidningsbud, men är du snabb så får du bättre timlön.
Citera
2022-02-08, 10:33
Medlem
Fråga om arbetsplatsen har kollektivavtal, tidningsbud ska ha kollektivavtal(via transport tror jag?) sen får du lön därefter, individuella lönesamtal är tack och lov inte så vanligt i transportbranchen.
Citera
2022-02-08, 12:15
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Fråga de som jobbar där.
Fråga arbetsgivaren vad som är brukligt.

Hur fan ska vi veta det här?
Citera
2022-02-08, 12:18
för ca 15 år sedan tjänade jag ca 4000 per månad, nu(2022) vet jag inte.
Då jobbade jag med SDR!
Senast redigerad av svensson1970 2022-02-08 kl. 12:38.
Citera
2022-02-08, 12:30
Medlem
Sonny00s avatar
Finns det fortfarande hushåll som prenumererar på en papperstidning? Det gör det antagligen, men det det är nog rätt glest mellan dem.

För ett par år sedan låg lönen på ca 160 - 170 kr/timme.
Senast redigerad av Sonny00 2022-02-08 kl. 12:33.
Citera
2022-02-08, 13:36
Medlem
grungewhores avatar
Det beror på storleken på trakt och hur snabb du är (kan du köra fler trakter). 28 000 är en siffra få förunnat, man kan säkert tjäna det, men du kommer knappast tjäna det ditt första år som tidningsbud.

Tidningsbud är ett jobb många tar för att tjäna extra samt få motion. Som heltidsjobb måste du vara rätt speciellt funtad för att palla. Jobbade för en pakistanier som var föreståndare, han gick ut sist och klarade tre trakter på samma tid jag gjorde en. Då fick jag dessutom ringa honom och fråga om koder och sånt. Morgontidningssavant.

Tyvärr har yrket på senare år fått massa extrauppgifter med paketutdelning så är det inte lika roligt som det var för 20 år sen...
Citera
2022-02-08, 17:01
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
hallå

jag ska ha intervju kl 9 som tidningsbud typ eller distributör alltså de som delar ut tidningar tidigt på morgonen och jag kom på att jag inte har en aning om vad sådana tjänar

jag har googlat mig till att de tjänar 28000 men det låter helt orimligt så jag tänkte om ni har erfarenhet av vad man ska begära i lön???

detta gäller deltid så jag kommer att arbeta kanske 20 timmar i veckan och senare eventuellt också sommarjobb som kommer att vara månadvis lön

Nå, vad sa de om lönen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in