2022-02-08, 03:15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Mkt lögner här i tråden.

Själv vet jag att icke-vita får mycket fördelar som vita bara kan drömma om i sitt eget land.

Men fortsätt ljug ni!
Ta några lögner då....
Citera
2022-02-08, 03:17
Medlem
1SickMans avatar
Högre lön, bättre villkor rent allmänt. Större möjligheter i världen med mycket mera. Generellt är det så.
Citera
2022-02-08, 04:55
Medlem
guderis avatar
Vita har inge privilegier, i alla fall inte i Sverige. Ett privilegium är en lagstadgad rättighet, och om det fanns sådana lagar i Sverige skulle de vara diskriminerande, men visst det kanske finns något kryphål eller gammal lag någonstans som jag inte vet om.
Citera
2022-02-08, 05:24
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Jag hade en gång en arbetskamrat som hette Ahmed. Vi jobbade båda två i ett callcenter. Vi hade båda två precis samma utbildning. Vi pratade båda två felfri svenska. Jag kunde använda mitt eget namn när jag svarade i telefon. Ahmed var tvungen att säga till kunderna att han hette Anders, annars ville de inte prata med honom.
Det var val sa att Ahmed och du arbetade pa ett callcenter i Sverige? Hur hade det varit om bade du och han jobbat pa ett callcenter i Egypten givet att du varit svensk kolonist i det arablandet?
Citera
2022-02-08, 06:34
Medlem
Att slippa tillhöra någon av de grupper som är kända för att vara lata, tjuvaktiga, aggressiva, våldsamma, knarkande och kriminella, det är ett stort privilegium.

Det privilegiet har tjänats in genom århundraden av hårt slit, uppfostran och tålamod.

Lite som privilegiet att inte ha suttit i fängelse för mord eller sexualbrott, vilket kan vara ett resultat av både uppfostran och personlighet, eller kombinerat. Att tillhöra en välkänd kriminell klan eller släkt kan vara lika stor nackdel som att inte vara vit.

Det vita privilegiet gör nytta genom att föredömligt inspirera andra grupper att börja bygga upp egna privilegier genom att se till att gruppen sköter sig, och inspirerar varje individ att göra sitt bästa.
Citera
2022-02-08, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
I denna tråd tänkte jag att vi tillsammans ska samla ihop och titta på konkreta poänger som beskriver vitas privilegier. Detta för att få en överblick om vad det konkret är som en del menar med att vita människor är priviligerade.

Vad är det för privilegier vita människor har i västvärlden, som icke-vita inte har?

Ett välkänd konkret exempel som oftast lyfts upp här i Sverige är detta med att vita svenskar med “svenskklingande” namn har lättare att svar än de som söker jobb med “utlandsklingande namn”.

Har vi fler konkreta exempel?

Skulle inte säga att det är ett "privilegium" utan naturligt att det är på olika sätt i olika länder. En kines har det lättare i Kina än västerlänningar.
Citera
2022-02-08, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Vad är det för privilegier vita människor har i västvärlden, som icke-vita inte har?

Ett välkänd konkret exempel som oftast lyfts upp här i Sverige är detta med att vita svenskar med “svenskklingande” namn har lättare att svar än de som söker jobb med “utlandsklingande namn”.

Fast "svenskklingande" och "vit" är inte samma sak. Det finns folk som heter Martin Svensson som är extremt mörkhyade, och folk som har utlandsklingande namn som är blonda och blåögda.

Det kan nog räcka med att man har ett östeuropeiskt namn för att chansen till att bli kallad på intervju ska sjunka rejält. Så inte riktigt ett hudfärgsprivilegium, med andra ord.
Citera
2022-02-08, 07:19
Avslutad
Som vit är det helt okej och accepterat att prata i vanlig samtalston och inte skrika.
Citera
2022-02-08, 07:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vita får lättare fitta i exotiska länder i Sydamerika, Afrika och Asien.

Sant !!!
Citera
2022-02-08, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
En sak är att kameror ofta är kalibrerade för att representera vita hudtoner.
https://www.nytimes.com/2019/04/25/lens/sarah-lewis-racial-bias-photography.html

Google har jobbat på att förbättra detta i Pixel 6.
https://www.wsj.com/amp/articles/google-built-the-pixel-6-camera-to-better-portray-people-with-darker-skin-tones-does-it-11635177665

Andra privilegier vita har enligt forskning är högre livsinkomst, högre förväntad livslängd, bättre tillgång till sjukvård och bättre utbildning.
https://www.gsb.stanford.edu/insights/why-whites-downplay-their-individual-racial-privileges

En bonus i länken ovan är varför vita ofta förnekar att de är priviligierade. I kort att de blir defensiva och hellre tror att de förtjänar bra saker än att de får dem för att de är vita:
Gettos för vita i Syd Afrika motbevisar Stanford studier... det är dock sant att mer svarta blir mördade i USA men dom blir mördade av andra svarta till största delen... många svarta artister försöker få slut med dödandet genom att säga"dont kill your own brother!"
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1SickMan
Högre lön, bättre villkor rent allmänt. Större möjligheter i världen med mycket mera. Generellt är det så.

Ja förmodligen då de är 1000 gånger mer intelligenta..
Citera
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
En sak är att kameror ofta är kalibrerade för att representera vita hudtoner.
https://www.nytimes.com/2019/04/25/lens/sarah-lewis-racial-bias-photography.html

Andra privilegier vita har enligt forskning är högre livsinkomst, högre förväntad livslängd, bättre tillgång till sjukvård och bättre utbildning.
Satan vad idiotiskt. Kameran gör mig priviligerad???
Att vi har bättre livskvalitet och vård är inget privilegium. Vi har jobbat och skattat för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in