2022-02-08, 00:32
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men skriver man inte i så fall en ny artikel om att polisen nu har lösningen?

Inte raderar väl en tidning en artikel om ett oklart försvinnande för att vederbörande hittats?
Möjligen maskar man namnen i tidigare artikel. Det finns ju faktiskt ett nyhetsvärde att förmedla om han är lokaliserad och återfunnen.

Tänkte på det där i helgen när jag läste om en flicka som var bortsprungen i en skog och polisen letade med helikoptrar och annat, såg ingen artikel där hon hittats sen, men folk förutsätter ju det eftersom det inte längre är en nyhet att folk letar.

Till topic, just vid självmord tonas det ju ned i möjligaste mån, man är rädd att folk tar inspiration. Sen finns det en respekt för anhöriga och andra i offrets närhet. Men detta vägs ju såklart mot allmänintresset, går en mördare/pyroman lös så måste ju läsarna få veta det.

Det här handlar ju mycket om att hela historien är så intressant och svårtydd, ett mysterium som folk kan engagera sig i.

Är allmänintresset riktigt stort så kommer det skrivas mer om det. Sen har nog kvällstidningarna vissa respekt-policys som gör att vi får läsa det på andra ställen.
Citera
2022-02-08, 00:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tänkte på det där i helgen när jag läste om en flicka som var bortsprungen i en skog och polisen letade med helikoptrar och annat, såg ingen artikel där hon hittats sen, men folk förutsätter ju det eftersom det inte längre är en nyhet att folk letar.

Till topic, just vid självmord tonas det ju ned i möjligaste mån, man är rädd att folk tar inspiration. Sen finns det en respekt för anhöriga och andra i offrets närhet. Men detta vägs ju såklart mot allmänintresset, går en mördare/pyroman lös så måste ju läsarna få veta det.

Det här handlar ju mycket om att hela historien är så intressant och svårtydd, ett mysterium som folk kan engagera sig i.

Är allmänintresset riktigt stort så kommer det skrivas mer om det. Sen har nog kvällstidningarna vissa respekt-policys som gör att vi får läsa det på andra ställen.

Håller med dig. Suicid är naturligtvis en fullt trolig möjlig förklaring.

Men även om förklaringen är självmord kvarstår en del märkliga omständigheter. Som det där nedsågade trädet…? Eller varför en norsk 61-årig man väljer ut ön Muskö för detta - trots sin tunnelfobi - och inte då vid havet utan parkerar bilen på ett berg?
Och den saknade nummerskylten…?

Även med Denniz som försvann står ju artiklarna om hans försvinnande kvar, trots att han återfunnits och suicid nämnts. Så varför raderar media??

Jag har faktiskt aldrig tidigare sett det - att en artikeln om någon försvunnen person raderats. Maskat namn och bild när de återfunnits ja, men inte raderats.
Har någon sett det förut - att en artikel om ett försvinnande har raderats?
Citera
2022-02-08, 00:59
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Håller med dig. Suicid är naturligtvis en fullt trolig möjlig förklaring.

Men även om förklaringen är självmord kvarstår en del märkliga omständigheter. Som det där nedsågade trädet…? Eller varför en norsk 61-årig man väljer ut ön Muskö för detta - trots sin tunnelfobi - och inte då vid havet utan parkerar bilen på ett berg?
Och den saknade nummerskylten…?

Även med Denniz som försvann står ju artiklarna om hans försvinnande kvar, trots att han återfunnits och suicid nämnts. Så varför raderar media??

Jag har faktiskt aldrig tidigare sett det - att en artikeln om någon försvunnen person raderats. Maskat namn och bild när de återfunnits ja, men inte raderats.
Har någon sett det förut - att en artikel om ett försvinnande har raderats?

Alltid svårt att minnas något som tagits bort🤔

Det enda som talar för självmord är avpubliceringen. Är annars långsökt att dra till Sverige å ta livet av sig.

Min tanke då är att bilen hittats och någon eller några buskört med den. Det är det rimligaste jag kan se av hur bilen hittades och kanske trädet, sågen är väl borta också?. Återstår isf skylten och det skulle ju kunnat vara någon slags trofé eller möjligen damage control (om man kunnat förutse att det tog sån lång tid för saken att bli intressant för polisen). Vilket isf fungerat.

Idag är det väl omöjligt att se vad som editeras, tas bort, etc. Tidningarna har alla möjligheter att vinkla det som dom vill, om en vecka sitter vi kanske här å tjafsar om något helt annat.
Citera
2022-02-08, 01:17
Medlem
Hade det varit självmord så tror jag Aftonbladet hade lagt till en fotnot på sidan att han påträffats död och sen kanske tagit bort artikeln från förstasidan, men inte avpublicera såhär. Tycker det tyder på att anhöriga hört av sig och bett om denna avpublicering då deras vilja brukar väga ganska tungt hos media i såna här fall.

Det fällda trädet är ju väldigt konstigt. Är det någon som har foto på det hela när det fortfarande var snö? Har man gjort något kriminellt och är där ute för att dumpa kropp eller bil så drar man ju inte åt sig uppmärksamhet genom att dra igång en motorsåg. Jag tippar på att han/någon råkat köra fast där och att de trodde att trädet stod i vägen för att komma loss.

Ser ju ut att vara pudersnö inne på sätet på fotot inne i bilen. Var förarrutan nedvevad, har dörren stått på glänt eller kom det in när fotografen öppnade dörren? Växelspaken är som sagt satt i parkeringsläge, vilket tyder på att ingen har kört fast i panik och sen bara kastat sig jagad ut ur bilen iaf, för varför skulle man bry sig om något sånt då?

Teorin om att han skulle möta upp någon för att köpa båtmotor eller liknande och sen gick affären åt skogen låter för mig som mest trolig. Det skulle förklara den konstiga färdvägen och anledning att ta med sig så pass mittemellan mycket med cash.
Citera
2022-02-08, 01:31
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoggi2k
Hade det varit självmord så tror jag Aftonbladet hade lagt till en fotnot på sidan att han påträffats död och sen kanske tagit bort artikeln från förstasidan, men inte avpublicera såhär. Tycker det tyder på att anhöriga hört av sig och bett om denna avpublicering då deras vilja brukar väga ganska tungt hos media i såna här fall.

Det fällda trädet är ju väldigt konstigt. Är det någon som har foto på det hela när det fortfarande var snö? Har man gjort något kriminellt och är där ute för att dumpa kropp eller bil så drar man ju inte åt sig uppmärksamhet genom att dra igång en motorsåg. Jag tippar på att han/någon råkat köra fast där och att de trodde att trädet stod i vägen för att komma loss.

Ser ju ut att vara pudersnö inne på sätet på fotot inne i bilen. Var förarrutan nedvevad, har dörren stått på glänt eller kom det in när fotografen öppnade dörren? Växelspaken är som sagt satt i parkeringsläge, vilket tyder på att ingen har kört fast i panik och sen bara kastat sig jagad ut ur bilen iaf, för varför skulle man bry sig om något sånt då?

Teorin om att han skulle möta upp någon för att köpa båtmotor eller liknande och sen gick affären åt skogen låter för mig som mest trolig. Det skulle förklara den konstiga färdvägen och anledning att ta med sig så pass mittemellan mycket med cash.

Anhöriga borde isf gått främst till norsk press som fortfarande har den uppe.

Tänker iofs att hjärnsläpp är en rimlig hypotes. Tänk om bara gubben blev knäpp, sågade ned ett träd och hoppade i sjön. Då är det ju inte så skoj att publicera kanske, bara 100% tragedi. Det kan även varit han själv som knarkar och/eller krökat.

Jag har nån tanke om att nån kanske tänkte stadga upp under bilen med en del av trädet för att kunna få fäste med bakhjulen men svårt att förstå utifrån bilderna.

Svårt att säga nåt om bilens skick med tanke på att många säkert varit inne i den innan efterlyst.
Citera
2022-02-08, 01:54
Medlem
Skum historia detta.

Tänkte först att han blivit mördad av någon han mött upp på vägen eller bara stött på helt plötsligt.

Sen blir artikeln borttagen, ännu skummare men skummast är nog varför någon sågat ned ett träd för att blockera bilen?
Varför skulle någon göra detta?
Makes no sense.
Citera
2022-02-08, 02:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Vilken lång tid det tog att åka mellan älmsta och norra råda?

Ja, körtid mellan samtliga destinationer överstiger med råge normal körtid.

Kan den som körde bilen ha letat efter lämpliga dumpningsplatser för ett lik och bilen?

Har en gärningsperson chansat på att få upp låset, har han varit i området tidigare men innan bommen kom på plats?

Kan den fällda tallens krona syftat till att dölja bilen från en väg?

Varför värdesaker i bilen?

Inte normalt att använda kontanter vid husköp, särskilt inte 17000 kronor i handpenning om huset kostade 600000 kronor.

Hur kunde grannen veta att Terje hade 17000 kronor på sig, och det där med att Terje tar vägen via Sverige på grund av tunnlarna är bara så dumt att det inte går att tro på. Varför är grannen Helge så insatt i vilken väg Terje skulle köra och hur mycket pengar han hade på sig?

Finns det bevis på att Terje fick huset i Norge eller är det endast Helges ord?

Jag tror att någon begick ett stort misstag, nämligen att köra Terjes bil genom en av Sveriges längsta biltunnlar, Terje kör givetvis inte ut till Muskö när han gjorde sig besväret att ta omvägen via Sverige på grund av de norska tunnlarna.

Jag tippar på att Terje har grävts ner i närheten av sin bostad, bilen är ett villospår.
Citera
2022-02-08, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, körtid mellan samtliga destinationer överstiger med råge normal körtid.

Kan den som körde bilen ha letat efter lämpliga dumpningsplatser för ett lik och bilen?

Har en gärningsperson chansat på att få upp låset, har han varit i området tidigare men innan bommen kom på plats?

Kan den fällda tallens krona syftat till att dölja bilen från en väg?

Varför värdesaker i bilen?

Inte normalt att använda kontanter vid husköp, särskilt inte 17000 kronor i handpenning om huset kostade 600000 kronor.

Hur kunde grannen veta att Terje hade 17000 kronor på sig, och det där med att Terje tar vägen via Sverige på grund av tunnlarna är bara så dumt att det inte går att tro på. Varför är grannen Helge så insatt i vilken väg Terje skulle köra och hur mycket pengar han hade på sig?

Finns det bevis på att Terje fick huset i Norge eller är det endast Helges ord?

Jag tror att någon begick ett stort misstag, nämligen att köra Terjes bil genom en av Sveriges längsta biltunnlar, Terje kör givetvis inte ut till Muskö när han gjorde sig besväret att ta omvägen via Sverige på grund av de norska tunnlarna.

Jag tippar på att Terje har grävts ner i närheten av sin bostad, bilen är ett villospår.
Tycker fortfarande liksom andra att det är skumt att artiklarna är borta från i princip all media utom norska Dagbladet som publicerade en artikel så sent som igår, måndag 7/1. Det fanns ridigare en artikel på VG, men den är spårlöst försvunnen. Undrar vad anledningen är.
Citera
2022-02-08, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Men Terje har ju pratat med anhöriga i mobilen som jag fattar det stämmer med uppkopplingar på väg mot Stockholm, Terje har då låtit helt normal.
Däremot är det helt fel väg enligt vännen av vad Terje sagt att han skulle åka, hade de inte varit för Terje pratat med anhöriga hade man kunnat tro att de va vännen som mördat Terje hemma och sedan åkt med bilen mot Stockholm.
Senast redigerad av pudellus 2022-02-08 kl. 09:42. Anledning: Redigerar citat efter RP. Det är OY som citeras här, ingen annan.
Citera
2022-02-08, 07:16
Medlem
Har det sagts något om hur Terjes familjebild ser ut? Grannen verkar så insatt att det låter som om han är mer än en granne. Oklart om det skulle bringa någon klarhet över någonting, men inte fanken har mina grannar sån koll på mig, mina fobier, resplaner och mängd kontanter. Kan grannen åkt med Terje?
Citera
2022-02-08, 07:26
Medlem
Steff83s avatar
Nej. Det är handlar inte om självmord beträffande dom borttagna artiklarna. För det första så kan man inte veta om det är det. Finns många andra försvinnande där mycket talar för självmord men då man inte säkert vet så är personen fortsatt försvunnen eller även om den hittats så brukar man rapportera att personen hittats död mm om den tidigare varit försvunnen. Det som media inte rapporterar är sådana uppenbara fall där det finns vittnen och man vet vem det är. Hade det varit så hade det inte blivit såhär från början.

Och nej...det är inget "frivilligt" försvinnande. Varför har redan nämnts.

Däremot tror jag att det kan handla om att dom anhöriga av någon anledning inte vill ha det för mycket omskrivet i media. Frågan är..vad vet vi om det mer? Man har bara hört om grannen som var med i Efterlyst. Vad hade han mer för anhöriga egentligen?
Senast redigerad av Steff83 2022-02-08 kl. 07:28.
Citera
2022-02-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Mysko som fan.

Någon hade ju dessutom koden till bommen och tryckt den fel ett par gånger innan man lyckades öppna bommen till maskö. Bilen hade dessutom skador på taket vilket tyder på att bommen slagit i bilen.

Konstigt att ingen media rapporterat om detta för hela fallet är sjukt mysko.
Någon som känner till koden har alltså kört och dumpat bilen där ute.

Tidigare/nuvarande anställning hos militär/säkverksamhet som är GM?

Är det därför media är så extremt tysta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in