Citat:
Ursprungligen postat av
exsvogeren
Jeg mener å ha lest her inne en plass at siktelsene i seg selv er en juridisk selvmotsigelse. At RU faktisk ikke kan siktes for frihetsberøvelse (eller medvirkning) når politiet uttaler at de er sikre på at AEH ble drept i S4 og dermed har siktet TH for drap (eller medvirkning). Man kan vel ikke frihetsberøve et menneske som allerede er drept? Mulig det bare er hodet mitt som surrer, men som tidligere nevnt så er jeg ikke juridisk kompetent. Personlig tror jeg politiet sitter på langt mer bevis og informasjon enn det som er kjent for offentligheten. Om RU grenser mot å være narsissist slik jeg mistenker og opplever han gjennom media, så ville det jo vært er sjakktrekk av politiet å la han tro at han faktisk kunne løse saken. Da ville jo det grandiose selvbildet han gå amok og plutselig fikk politiet servert løsningen rett i fanget. Han har jo etter eget utsagn svært gode analytiske evner og kryptokompetanse! Da burde han klare å løse kryptorigget og saken i sin helhet.
Bare en liten oppklaring; RU er siktet for medvirkning til grov bortføring og medvirkning til drap.
2 siktelser her altså.
Dette skyldes at det er komplisert å fjerne den ene siktelsen når det utvides til å gjelde drap.
Å sikte noen er enkelt for politiet, men å ta bort en siktelse er litt mer komplisert.
Dette med medvirkning til grov bortføring kan skyldes at det var dette som politiet mente at RU trodde han var med på. Man kan nemlig straffes for å ha gjort ting som man trodde var et lovbrudd.
F.eks. hvis en mann blir tatt med 1 kilo mel, men at politiet kan bevise at mannen betalte penger for noe han trodde var kokain, så kan han straffes for dette, selv om innholdet viste seg å være bare mel.
Etter avhør av RU, gjaldt siktelsen også medvirkning til grov bortføring. RU slapp ut etter 3 dagers glattcelle, så han har nok knekt som en fyrstikk når han fikk tilbud om å enten legge kortene på bordet eller bli varetektsfengslet i ukes og månedsvis.