2022-02-07, 18:46
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Jeg mener å ha lest her inne en plass at siktelsene i seg selv er en juridisk selvmotsigelse. At RU faktisk ikke kan siktes for frihetsberøvelse (eller medvirkning) når politiet uttaler at de er sikre på at AEH ble drept i S4 og dermed har siktet TH for drap (eller medvirkning). Man kan vel ikke frihetsberøve et menneske som allerede er drept? Mulig det bare er hodet mitt som surrer, men som tidligere nevnt så er jeg ikke juridisk kompetent. Personlig tror jeg politiet sitter på langt mer bevis og informasjon enn det som er kjent for offentligheten. Om RU grenser mot å være narsissist slik jeg mistenker og opplever han gjennom media, så ville det jo vært er sjakktrekk av politiet å la han tro at han faktisk kunne løse saken. Da ville jo det grandiose selvbildet han gå amok og plutselig fikk politiet servert løsningen rett i fanget. Han har jo etter eget utsagn svært gode analytiske evner og kryptokompetanse! Da burde han klare å løse kryptorigget og saken i sin helhet.

Bare en liten oppklaring; RU er siktet for medvirkning til grov bortføring og medvirkning til drap.
2 siktelser her altså.
Dette skyldes at det er komplisert å fjerne den ene siktelsen når det utvides til å gjelde drap.
Å sikte noen er enkelt for politiet, men å ta bort en siktelse er litt mer komplisert.
Dette med medvirkning til grov bortføring kan skyldes at det var dette som politiet mente at RU trodde han var med på. Man kan nemlig straffes for å ha gjort ting som man trodde var et lovbrudd.
F.eks. hvis en mann blir tatt med 1 kilo mel, men at politiet kan bevise at mannen betalte penger for noe han trodde var kokain, så kan han straffes for dette, selv om innholdet viste seg å være bare mel.
Etter avhør av RU, gjaldt siktelsen også medvirkning til grov bortføring. RU slapp ut etter 3 dagers glattcelle, så han har nok knekt som en fyrstikk når han fikk tilbud om å enten legge kortene på bordet eller bli varetektsfengslet i ukes og månedsvis.
Senast redigerad av Skaanseth 2022-02-07 kl. 19:09.
Citera
2022-02-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvis RU trodde rigget han hadde laget skulle brukes til rent økonomisk kriminalitet, om enn
kanskje ikke veldig alvorlig, så har han nok hatt interesse av å beskytte seg selv, først og fremst.
Det spørs jo helt hva TH solgte dette inn som. Men jeg tenker det kan ha vært noe som ga RU
håp om fortjeneste, men som ikke måtte snakkes om. Noe som ble fremstilt som om RU og TH
begge løp samme risk. De kan ha blitt enige om hva de skulle forklare dersom politiet skulle fatte
interesse for opplegget. Vi vet at det omhandlet RUs ambisjoner om miningfabrikk i Egypt, bl.a.
Vi vet at begge har løyet om antall møter.

Hva om det faktisk var RU som har brukt Golf sin ID, opprettet kryptokontoer og pasted-dokumentet
i den tro at det handlet om noe helt annet enn kidnapping?
Har han fortalt det til politiet, eller ser han
for seg å havne i saksa hvis han gjør det? Kanskje han fortalte om dette da han ble pågrepet i 2020.
Kanskje opplysningene førte til at politiet fikk tommelen opp fra Tingretten for å fortsette ransakingen
av THs eiendommer.

Vanskelig å si.
Da hadde han sagt det til politiet.
Citera
2022-02-07, 18:50
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Da hadde han sagt det til politiet.

och vad vet du om vad RU har sagt till polisen?
Citera
2022-02-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
10 million i monero til ru som vederlag og felles investering for hans bidrag. Th vil nekte til tennene at dette var avtalen, men mulig ru var desperat nok til å rote seg inn i dette. Han blir ingen slipt diamant om kryptosporet kan tilbakeføres til han alene.
Politiet har skjønt at det ikke er RU og leter nå etter en voldelig krypto ekspert.
Citera
2022-02-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
I forbindelsen med VG-artikkel på lørdag om "Operasjon Frank" tenkte jeg litt på tidslinjen og hva artikkelen kanskje ikke sier noe om.
Det er lite eller ingenting i artikkelen som viser til at politiet har funnet ut noe mistenkelig med RU i forbindelse med overvåkning. Overvåkningen skjedde fra mars til april/mai 2020, og han blir pågrepet 8. mai mener jeg det var. Da ble han siktet for "medvirkning til drap", som kort tid etterpå ble endret til "bortføring eller medvirkning til bortføring".

Hvis politiet fant ut så lite som artikkelen om "Operasjon Frank" sier, er det ikke da rart at de da sikter han først for "medvirkning til drap"?

Mener å huske at for å ta ut siktelse må påtalemyndighetene mene at det er mer enn 50% sannsynlighet for straffeskyld.
Ut i fra det vi vet fra medier tidligere med RU i avhør som vitne og siktet, pluss siste artikkel, er det ingenting der som direkte peker på at det er større en 50% sannsynlighet for straffeskyld. Det jeg kommer på er vel at han endret forklaring angående at de snakket om monero.
Derfor tenker jeg at politiet må sitte med en del relevant informasjon om RU som vi ikke vet og som i hvert fall har ført til siktelsen.
Er det noen som kan ha en formening av hva som førte til pågripelse og siktelse av RU? Og hvorfor siktelsen ble endret?

For TH har påtalemyndigheten flere indisier som vi kjenner til igjennom media, og som har ført til siktelsen. For RU vet vi ikke annet enn at de har hatt møter sammen, men det skal vel i seg selv ikke være noe grunnlag for siktelse alene?

Jeg tror at politiet mistenkte RU for å ha vært involvert i kidnappings- og kryptoplot. Som medsammensvoren med TH og mot betaling. De kunne ikke utelukke det før han var blitt avhørt på nytt, etter arrestasjonen av TH.

Men, jeg tror at TH mest sannsynlig har satt opp RU som syndebukk.

Så til de som snakker ned RU nå.

Og det er mange som blir lurt, utnyttet og svindlet av bedragere uten at de nødvendigvis er dummere enn andre. Mer uheldige kanskje.

Det går an å betrakte det som "uhell" å havne i en situasjon der man blir utnyttet av en ekspertmanipulator. Hadde man ikke tilfeldigvis kommet i kontakt med aktuelle ekspert-manipulator-bedrager, ville man heller ikke ha blitt svindlet.

Jeg vil ikke dømme RU nord og ned fordi han ble lurt av en under-cover politimann heller. Det er jo jobben til under-cover-agenten, å skaffe seg innpass og opparbeide tillit hos den som etterforskes. Jeg tror de er flinke.
Citera
2022-02-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
En liten detalj om hvordan RU tenker:

Selv om RU nettopp var pågrepet i en alvorlig forsvinningssak og satt i avhør i mai 2020, ga han uttrykk for at han var utålmodig.

Han håpet på at han ville bli løslatt så snart som mulig.
Hvorfor? RU sa han skulle fortsette investeringsprosjektet med "Frank"...

RU hadde med andre ord stor tro på dette.
Men realitetene hadde fortsatt ikke gått opp for ham.

TH merket nok hvor lett det var å få med seg RU, både på det ene og andre.
Hva RUs kontakt med TH gikk ut på, kan du lese her.
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Citera
2022-02-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Bare en liten oppklaring; RU er siktet for medvirkning til grov bortføring og medvirkning til drap.
2 siktelser her altså.
Dette skyldes at det er komplisert å fjerne den ene siktelsen når det utvides til å gjelde drap.
Å sikte noen er enkelt for politiet, men å ta bort en siktelse er litt mer komplisert.
Dette med medvirkning til grov bortføring kan skyldes at det var dette som politiet mente at RU trodde han var med på. Man kan nemlig straffes for å ha gjort ting som man trodde var et lovbrudd.
F.eks. hvis en mann blir tatt med 1 kilo mel, men at politiet kan bevise at mannen betalte penger for noe han trodde var kokain, så kan han straffes for dette, selv om innholdet viste seg å være bare mel.
Etter avhør av RU, gjaldt siktelsen også medvirkning til drap. RU slapp ut etter 3 dagers glattcelle, så han har nok knekt som en fyrstikk når han fikk tilbud om å enten legge kortene på bordet eller bli varetektsfengslet i ukes og månedsvis.

Okei, takk for oppklaringen. Da må jeg ha misforstått noe. I VG den 20.06.21 sto det følgende:

Citat:
Mannen i 30-årene er fremdeles siktet for bortføring eller medvirkning til bortføring i forbindelse med Anne-Elisabeth Hagens forsvinning. Han er ikke avhørt av politiet siden i fjor sommer. Tom Hagen er fremdeles siktet for drap eller medvirkning til drap på sin kone. Begge nekter straffskyld.

Det er mye som skurrer her, men uansett er jeg overbevist om at politiet sitter på et solid bevisgrunnlag for å fortsattt kunne opprettholde siktelsene mot begge to.
Citera
2022-02-07, 19:02
Medlem
Citat:
Hvis man ikke skal forhåndsdømme så rakner denne tråden relativt fort. Gutten har i media blitt fremstilt som person som ikke klarer å fullføre noe som helst. Han tjener ikke penger, han har knapt nok gjort en innsats i arbeidslivet, betaler ikke skatt, har ikke omsetning i eget firma, bruker masse tid på å fremstå som vellykket og poserer steder han ikke hører hjemme. FASADE. Omtalen han og MZ skriver om eget firma, tjenester og seg selv vitner om et naivt og dumt menneske uten noe som helst gjennomføringskriaft. Noen her inne skrev at hans dumhet kommer til å frifinne han. Det tror jeg stemmer relativt godt!
Ja, han er ikke den rette typen.
Citera
2022-02-07, 19:06
Medlem
Citat:
Hva RUs kontakt med TH gikk ut på, kan du lese her.
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

I august måned samarbejder han med ham, skriver han. Så et eller andet må de have samarbejdet om, og alligevel kan TH ikke huske navnet på ham i november måned…
Senast redigerad av rlk73 2022-02-07 kl. 19:16.
Citera
2022-02-07, 19:12
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Okei, takk for oppklaringen. Da må jeg ha misforstått noe. I VG den 20.06.21 sto det følgende:

Det er mye som skurrer her, men uansett er jeg overbevist om at politiet sitter på et solid bevisgrunnlag for å fortsattt kunne opprettholde siktelsene mot begge to.

Det er mulig jeg husker feil her. At det først gjaldt medvirkning til drap, men at det seinere ble utvidet til å gjelde medvirkning til grov bortføring. Det er så lenge siden, at jeg husker ikke helt.
Editerte litt på mitt innlegg.
Men uansett så kan grunnen være som sagt at politiet mener at RU trodde at han var med på medvirkning til grov bortføring. Men det er ikke så godt å si, men vi får vel en forklaring snart tror jeg.
Citera
2022-02-07, 19:12
Medlem
Citat:
Politiet har skjønt at det ikke er RU og leter nå etter en voldelig krypto ekspert.

Jeg tror ikke det finnes noen kryptoekspert i denne saken i det hele tatt. Eksperter på villedning derimot finnes det mange av. Kryptorigget er bare tull og tøys, konstruert for å dra fokuset vekk fra en annen kriminell handling. Drap. Reddit-posten du har referert til har ingen ting med saken å gjøre tror jeg. Forfatteren av kryptorigget har derimot sakset info fra reddit-posten han fant i researchen.
Citera
2022-02-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det er mulig jeg husker feil her. At det først gjaldt medvirkning til drap, men at det seinere ble utvidet til å gjelde medvirkning til grov bortføring. Det er så lenge siden, at jeg husker ikke helt.
Editerte litt på mitt innlegg.
Men uansett så kan grunnen være som sagt at politiet mener at RU trodde at han var med på medvirkning til grov bortføring. Men det er ikke så godt å si, men vi får vel en forklaring snart tror jeg.

Jeg har i alle fall ikke oversikt. Men stusser på at det kan virke som RU er siktet for frihetsberøvelse av en dame politiet hardnakket påstår er drept i S4. Er enig i medvirkeransvaret hvis han trodde kidnapping var et reellt scenario, men dersom RU har blitt lurt av TH (noe som er mulig) så faller vel straffeansvaret bort når TH hele veien hadde som forsett å drepe sin kone. Ikke lett når to med psykopatiske og narssisistiske trekk på hver sin kant leker i samme sandkasse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in