Citat:
Ursprungligen postat av
T--E
Er det noen som kan ha en formening av hva som førte til pågripelse og siktelse av RU? Og hvorfor siktelsen ble endret?
For TH har påtalemyndigheten flere indisier som vi kjenner til igjennom media, og som har ført til siktelsen. For RU vet vi ikke annet enn at de har hatt møter sammen, men det skal vel i seg selv ikke være noe grunnlag for siktelse alene?
Min tanke er at de har hatt mer enn 50% sannsynlighetsovervekt for at RU har noe å gjøre
med kryptorigget. Hovedhypotesen tilsier at det er laget for å kamuflere et drap. Da er han
per definisjon mistenkt for delaktighet i en alvorlig drapssak. Jeg tror dette er nok til å
sikte ham for medvirkning til drap.
Så har de avhørt ham, og han har vært snakkesalig, innrømmet løgn i tidligere avhør -
og, får vi tro, fortalt sannheten om hans befatning med saken. Som da tydeligvis ikke
gjør ham skyldig i medvirkning til drap. Hva som gjør at siktelsen for medvirkning til
bortføring blir stående, vet politiet best. Hvis RU har snakket sant, vet vi fremdeles ikke
hva han har trodd han deltok i. Sannsynligvis noe straffbart, tenker jeg, men noe som
har en langt lavere strafferamme enn overlagt drap.