2022-02-07, 16:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilket är en helt korrekt bedömning. Det finns absolut noll anledning att testa folk (som inte befinner sig inom sjukvården) under denna omicronvåg. Släng resurserna på sjukvårdsanställda så folk får tillbaka kollegorna snabbare. Jag tycker nästan det ska vara ett krav att vara anställd inom vården, eller riskgrupp (SÄBO, inlagd på sjukhus etc) för att ens få ta ett PCR test. Enda anledningen till att fortsätta testa den breda massan hade varit om ett positivt PCR test (man tagit själv) fördes in i en statistik och som sedermera ger ett giltigt immunitetsbevis. Men så fungerar det inte i Sverige.
Nu blir det knappast några utanför vården som testas efter onsdag.

Men berätta gärna hur du tycker vi ska följa om smittspridningen ökar eller minskar?
Vi vet ännu heller inte hur länge naturlig immunitet av Omicron funkar.

Nu när vi släpper smittspridningen lös från och med onsdag har vi inte en susning var det går.
Dessutom kommer många gå till jobbet fast de inte mår helt bra. Regeln med 5 dagar tas också bort från och med onsdag. Rätt intressant tid vi har framför oss. Jag hoppas verkligen det går bra. Vill slippa den här skiten nu.
Citera
2022-02-07, 16:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Ah, fast nu var det inte det vi började prata om.
Du borde bara ha gett upp och erkänt att du hade fel, men du valde att skifta fokus istället.

Jag har inte fel, det är du som inte klarar av att formulera dig korrekt.
Citera
2022-02-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har inte fel, det är du som inte klarar av att formulera dig korrekt.

Vad är det som jag inte klarade av att formulera menar du? 🧐
Citera
2022-02-07, 16:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är det som jag inte klarade av att formulera menar du? 🧐

Dina argument. Jag tror jag förstår vad du menar men du har fortfarande inte förklarat det. Du har heller inte svarat på några av mina motfrågor, som att om du tror att personer som är allergiska mot covidvaccinen bara är allergiska mot covidvaccinen och inte några andra vaccin.
Citera
2022-02-07, 16:30
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Känner mig inte alls särskilt ensam, förstår inte varför du försöker få mig att framstå som patetisk. Naturligtvis har jag dragit ner drastiskt på det sociala IRL under pandemin, som vilken ansvarskännande medborgare som helst, men det är väl inget du ska håna mig för? Tycker du överreagerar våldsamt och läser in lite väl mycket i det jag skrivit. Är du alltid en så dålig lyssnare?

Det pratas så mycket om smitta och död att många inte tycks förstå att för många är viruset inget större problem. Naturligtvis har alla olika erfarenheter,

ok du har dragit ner på det sociala för att du är en ansvarskännande medborgare.
Det hänger inte ihop med det du skrivit tidigare.
T.ex att vaccinet är ett gift som tar sig in i kroppen medan det lilla viruset inte når längre än till slemhinnorna.
Och mycket annan skit.
Att det slår olika hårt mot olika individer är det ingen som har förnekat.

Av det här drar jag slutsatsen att du helt enkelt leker på internet. Jävla helvete, inte ens en antivaxxare, bara lite allmänt pratig och lös i huvudet.
Långtidscovid på dig, så får du nåt verkligt tt tänka på.
Citera
2022-02-07, 16:34
Bannlyst
Regeringens plan för vaccinering de närmaste åren.

Det kommer aldrig att ta slut om Richard Bergström får som han vill.

https://www.regeringen.se/49005d/contentassets/ae23593fe1004c4fbf1701e43af811bc/tillgang-till-vaccin-mot-covid-19-s-202007.pdf?fbclid=IwAR2qJTGcBlmtfWfdx3MbTnixQIoHRZ FJPGmYK1CeYTjJ NQ38oRL5dw_3iqE
Citera
2022-02-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Dina argument. Jag tror jag förstår vad du menar men du har fortfarande inte förklarat det. Du har heller inte svarat på några av mina motfrågor, som att om du tror att personer som är allergiska mot covidvaccinen bara är allergiska mot covidvaccinen och inte några andra vaccin.

Du har inte ställt en enda fråga till mig?

Jag har förklarat för dig klart och tydligt hur den immunologiska processen går till i kroppen när kroppen försvarar sig mot yttre angrepp.

Det där med allergi drog du ur röven igen, när har vi pratat om allergi?

Du är förvirrad..
Citera
2022-02-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Kalla mig naiv, men man kan ju bli allvarligt drabbad av Covid men ändå inte behöva IVA, så kan vaccinen förhindra/förmildra det så kan det väl vara värt det?

Fortfarande försumbara siffror jämfört med andra sjukdomar och hälsoproblem. Bortkastade pengar.
Citera
2022-02-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Supertränade 30-åringar kan också vara riskgrupp. Det är jävligt olika hur man drabbas. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till om blodgrupper och liknande.

Att ett fåtal supertränade 30-åringar drabbas hårt gör dem inte till riskgrupp. Du menar nog att det finns riskfaktorer om återfinns hos en bred åldersgrupp, inklusive supertränade 30-åringar, och att de som har dessa riskfaktorer är en riskgrupp.
Citera
2022-02-07, 16:50
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat, försöker du skapa vaccinationsvägrare?

Biverkningar av vaccinet är i vissa fal inte alls helt ofarligt. Det finns en del som har fått långvariga biverkningar. Min mor är fortfarande inte frisk sedan hennes andra spruta. Hon är kanske inte döende men helt klart är det inte bra för hennes hälsa samt hennes livskvalitet har blivit kraftigt försämrat.

För övrigt så tror jag att det är så här man beskriver vad som sker i kroppen när man vaccineras.
– Våra celler innehåller olika ribonukleinsyror (RNA) med olika uppgifter. Med en specifik kod kan cellen producera de proteiner som kroppen behöver. Det finns tre sätt att föra in vaccin i kroppen där mRNA är det mest effektiva men också det dyraste. Det här är första gången man använder mRNA vid vaccinering. Molekylen är ganska instabil vilket gör att den lätt faller sönder av värme och därför måste hanteras vid -80 grader. När mRNA i vaccinet tar sig in i våra celler börjar de att tillverka spikeproteinet. När kroppen byggt upp virusproteinet lär sig vårt immunförsvar att känna igen virusproteinet och försvara sig mot det.
Är det inte bara lättare att använda det utryck som har använts, jag vet inte hur många år. I stället för att bråka om man ska titulera biverkningar för sjukdom istället.

Ja ok, det är ett ord och ord kan vara vad som, det viktiga är vad vi lägger i dem.

Nu om man är intresserad av feber efter vaccination så hamnar det under biverkningar.

Sedan om det skulle visa sig att fler vaccinerade utvecklar cancer en de ovaccinerade (det har ju hänt tidigare att vaccin har ökat cancerrisken flera år efteråt) så vet jag inte vad man skulle kalla det, man har ju fått en sjukdom tack vare vaccinationen eller kanske till viss del p.g.a. vaccinationen.

Varken vaccinet eller sjukdomen är helt ofarlig. Men de flesta tål vaccinet likt de flesta tål sjukdomen.

Kan man säga att din mor är sjuk då eller är det bara biverkningar?
Jag tror faktiskt att jag håller med i nästan allt du skrivit

Det är underhållande att vara mitt i mellan vaccinmaffian och vaccinhatarna, båda sidor totalt låsta.

Jag tycker bara att det är självklart att man kan bli sjuk av vaccinet och sen var gränsen går mellan biverkning och sjuk ja det beror på vilken sida man tillhör i tråden.
Det har faktiskt avlidit några av dom sköraste på SÄBO efter sprutan. Om jag fattat någras logik rätt så blev dom inte sjuka av sprutan men dom dog av den.

Detta är såklart extremt sällsynt och risken att dö av covid är betydligt högre för dom äldre men det är facinerande hur extrema åsikter bägge läger har.

Sen är hela diskussionen lite passé kan jag tycka då nästan alla har tagit två eller tre sprutor och Omikron blåser förbi som en virvellvind.

Det är över nu!
Senast redigerad av Kvastfeningen 2022-02-07 kl. 16:58.
Citera
2022-02-07, 16:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du har inte ställt en enda fråga till mig?

Jag har förklarat för dig klart och tydligt hur den immunologiska processen går till i kroppen när kroppen försvarar sig mot yttre angrepp.

Det där med allergi drog du ur röven igen, när har vi pratat om allergi?

Svara på frågan istället. Tror du att personer som är allergiska mot covidvaccinet bara är allergiska mot covidvaccinet och inte andra vaccin?
Citera
2022-02-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du är så rolig.

Du inser att en vasaloppsåkande supertränad 65-åring tillhör riskgrupp va?
Jag har inte orkat räkna på det, men min gissning är att ca 50% av befolkningen är riskgrupp enligt SIRs kriterier.
Du försöker få det att låta som att det handlar om en liten klick i samhället..

Frågan var om vi ska spendera miljarder skattekronor på massvaccinering utanför riskgrupperna för att minska covidpatienterna med ca 5%? De utgör för övrigt mindre än 1% av den totala belastningen på IVA sedan pandemin började. Oavsett om de är 5 miljoner eller 7 miljoner utanför riskgrupperna, så är det minst 15 miljoner sprutor som ska administreras och levereras, som inte åstadkommer något signifikant i ett större sammanhang. Varför inte investera våra pengar där vi får lite mer tillbaka? Satsa på bättre vård för riskgrupperna tex. Varför är ni så besatta av alla måste vaccineras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in