2022-02-06, 18:44
Medlem
Om man har körkort och LARO, måste man lämna prover åt Transportstyrelsen resten av livet?

Personen ifråga tog körkort efter han hade gått med i LARO.

Hur är det för er andra??
Citera
2022-02-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Om man har körkort och LARO, måste man lämna prover åt Transportstyrelsen resten av livet?

Personen ifråga tog körkort efter han hade gått med i LARO.

Hur är det för er andra??
Det är klart han inte behöver, men om personen i fråga visar positivt på något när han lämnar UP åt LARO så lär dom rapportera det till transportstyrelsen.
Citera
2022-02-07, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Det är klart han inte behöver, men om personen i fråga visar positivt på något när han lämnar UP åt LARO så lär dom rapportera det till transportstyrelsen.

Har jag aldrig varit med om. Vården har tystnadsplikt - dvs så länge de inte har bevis på att du faktiskt kör påverkad och utsätter andra för fara.
Citera
2022-02-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Har jag aldrig varit med om. Vården har tystnadsplikt - dvs så länge de inte har bevis på att du faktiskt kör påverkad och utsätter andra för fara.
Vården får göra orosanmälningar om dom vill.
Citera
2022-02-07, 10:47
Avstängd
Citat:
Vården får göra orosanmälningar om dom vill.

Absolut men det finns många missbrukare som har körkort som inte satt sig bakom ratten påverkade.

Har själv tex haft körkort i 10år - missbrukat i 5 och har inte kört bil mer än efter längre nykterhetsperioder. Vore enormt skevt om de skulle blanda in transportstyrelsen om de inte har några som helst tecken på att jag framfört eller skulle ha kunna framfört ett fordon påverkad.
Kan givetvis inte tala för alla vårdgivare men jag har aldrig under alla mina felsteg i 3 olika landsting varit med om det.

Vården är till för att hjälpa - att skapa mer "problem" som inte har några skäl för sina brukare är sällan en prio.
Citera
2022-02-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Absolut men det finns många missbrukare som har körkort som inte satt sig bakom ratten påverkade.

Har själv tex haft körkort i 10år - missbrukat i 5 och har inte kört bil mer än efter längre nykterhetsperioder. Vore enormt skevt om de skulle blanda in transportstyrelsen om de inte har några som helst tecken på att jag framfört eller skulle ha kunna framfört ett fordon påverkad.
Kan givetvis inte tala för alla vårdgivare men jag har aldrig under alla mina felsteg i 3 olika landsting varit med om det.

Vården är till för att hjälpa - att skapa mer "problem" som inte har några skäl för sina brukare är sällan en prio.
Som sagt så sa jag att dom kan, inte att dom kommer göra det, beror helt klart på vad det är för människor du stöter på i vården.
Citera
2022-02-07, 14:04
Medlem
KringExs avatar
Jag har hört att man får allt mellan en vecka till en månads urtrappning om man blir utskriven pga ständigt återkommande missbruk i min kommun. Jag tror faktiskt bara att man får en veckas urtrappning
Hur är det på den mottagning ni går på?
Jag tycker att man ska ta hänsyn till om man går på Buprenorfin eller Metadon, hur hög dos man har samt hur länge man har gått på det.
Citera
2022-02-07, 14:10
Medlem
Citat:
Jag var med i laro när jag ansökte om körkortstillstånd. Fick lämna 12 prover innan jag fick börja köra. Tog kortet och fick ett beslut från Transportstyrelsen på 12 prover till. Det senaste beslutet var 6 prover under 12 månader.

Jag har aldrig lämnat ett positivt provsvar sen jag gick med 2018, varken för laro eller transportstyrelsen. Jag fattar inte hur länge jag måste fortsätta?!

Hur är det för er andra?
Citera
2022-02-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Jag var med i laro när jag ansökte om körkortstillstånd. Fick lämna 12 prover innan jag fick börja köra. Tog kortet och fick ett beslut från Transportstyrelsen på 12 prover till. Det senaste beslutet var 6 prover under 12 månader.

Jag har aldrig lämnat ett positivt provsvar sen jag gick med 2018, varken för laro eller transportstyrelsen. Jag fattar inte hur länge jag måste fortsätta?!

Hur är det för er andra?
Transportstyrelsen får förlänga i princip hur länge dom vill.
Citera
2022-02-07, 20:40
Medlem
Citat:
Transportstyrelsen får förlänga i princip hur länge dom vill.
Ja, det var därför jag frågade.

Jag vill veta hur det är för er andra som sköter er, lämnar negativa prover och samtidigt har körkort. Måste ni lämna prov åt Transportstyrelsen? Hur länge höll de på?
Citera
2022-02-08, 15:51
Medlem
Ansökte om laro för 12 mån,fick då komma på utredning men fick avslag, skrivit i tråden tidigare. Hur motiverade ni att ni behövde vara med Laro? Känner att mitt liv håller på att gå åt helvete. Har byggt upp mycket senaste åren men nu börjar en hel del rasa som körkortet ryker då läkaren anmälde mig då utredningen pågick, svårt och få tag i bup, blir abstinent och väldigt sjuk,tar mig inte till arbete eller sköter vardagssysslor, anhöriga blir oroliga. Gjorde ansökan för ett år sedan,är det värt och göra igen?
Citera
2022-02-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Ansökte om laro för 12 mån,fick då komma på utredning men fick avslag, skrivit i tråden tidigare. Hur motiverade ni att ni behövde vara med Laro? Känner att mitt liv håller på att gå åt helvete. Har byggt upp mycket senaste åren men nu börjar en hel del rasa som körkortet ryker då läkaren anmälde mig då utredningen pågick, svårt och få tag i bup, blir abstinent och väldigt sjuk,tar mig inte till arbete eller sköter vardagssysslor, anhöriga blir oroliga. Gjorde ansökan för ett år sedan,är det värt och göra igen?
Dom flesta kliniker har en avstängningstid där du inte kan ansöka igen, tror många har olika tidsramar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in