2022-02-06, 21:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Och resten av Mellanöstern behandlar Judarna bra säger du?😂

Städa framför egen dörr först säger jag bara till Saudi, Palestina & resten av Mellanösterstaterna
Nu var det Amnesty som anklagade Israel för att ägna sig åt apartheid, inte Saudiarabien så varför du drar in dem är en gåta. Palestina är under israelisk ockupation så de är ett offer för Israels apartheidpolitik.
Citera
2022-02-06, 23:05
Medlem
BroderDonuts avatar
Vi borde sätta press på Israel likt vi gjorde med Sydafrika.
Citera
2022-02-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Vi borde sätta press på Israel likt vi gjorde med Sydafrika.
Jag ser dem inte som likvärdiga, men: Det är svårare numera än på 50-60-talen att komma ifrån att Israel de facto grundades som en utlöpare av kolonialistisk imperiepolitik. Landet må hävda att de bygger på Bibeln och på det judiska folkets rätt, men utan Balfourdeklarationen och beskydd från Storbritannien och USA (samt ett massivt moraliskt stöd från Europa efter 1945) hade de knappast kunnat etablera sig som en egen stat.

Dessutom har det hela tiden funnits en halvuttalad förutsättning i stödet till srael, både inom och utom landet, nämligen tanken att länderna runtomkring (arabländerna och Iran) var dömda att för evigt stanna kvar i ett underlägsenhetens bakvatten. Den tankefiguren är djupt kolonial, och nuförtiden är den inte alls lika självklar som 1960. Kuwait och UAE t ex är på många sätt minst lika teknologiskt avancerade som Israel. Israel har, vanvördigt uttryckt, trivts förbaskat bra med att vara den enda demokratin i Mellanöstern, men hur länge kommer de att bevara den platsen?
Senast redigerad av HepCat-X 2022-02-07 kl. 00:49.
Citera
2022-02-07, 01:10
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag ser dem inte som likvärdiga, men: Det är svårare numera än på 50-60-talen att komma ifrån att Israel de facto grundades som en utlöpare av kolonialistisk imperiepolitik. Landet må hävda att de bygger på Bibeln och på det judiska folkets rätt, men utan Balfourdeklarationen och beskydd från Storbritannien och USA (samt ett massivt moraliskt stöd från Europa efter 1945) hade de knappast kunnat etablera sig som en egen stat.

Dessutom har det hela tiden funnits en halvuttalad förutsättning i stödet till srael, både inom och utom landet, nämligen tanken att länderna runtomkring (arabländerna och Iran) var dömda att stanna kvar i ett underlägsenhetens bakvatten. Den tankefiguren är djupt kolonial, och nuförtiden är den inte alls lika självklar som 1960. Kuwait och UAE t ex är på många sätt minst lika teknologiskt avancerade som Israel. Israel har, vanvördigt uttryckt, trivts förbaskat bra med att vara den enda demokratin i Mellanöstern, men hur länge kommer de att bevara den platsen?
Vi kan spekulera om varför Israel har tillåtits kommit undan från rättmätig kritik, men de spekulerade orsakerna är naturligtvis inget försvar för att inte sätta press på Israel idag. Med de kunskaper vi har så finns det ingen principfast med humanitära värderingar idag som inte fördömer Israels apartheid.
Senast redigerad av BroderDonut 2022-02-07 kl. 01:12.
Citera
2022-02-07, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag åkte till israel en gång och blev mycket illa bemött av gränsvakterna. jag blev förhörd i flera timmar. jag blev dessutom hotad under förhöret samt tvingad att logga in i min brevlåda samt redovisa innehållet i min telefon.

så ja. israel är en apartheidstat. som icke jude i israel blir man ofta illa bemött. israeler gillar inte icke judar i deras land.
Du fick tydligen den behandling du förtjänade. Att du öppnar upp spärrade filer kan vilken gräns som helst kräva att du gör. Det spelar ingen roll vilket land du kommer till, de har rätt att se vad du för med dig. Att du obstruerar har du inget för utan tvärtom visar att du döljer något. Enklast vore naturligtvis att direktavvisa dig men om du har något olagligt så är det ju ett brott redan att du försöker föra in det.

Nog har Israel rätt att försvara sig mot alla angrep som sker ifrån Palestina. Är väl mer än 800 raketer som sprängs varje år i Israel som kommer ifrån Palestina. Sedan alla som spränger sig själv och andra i luften. All stenkastning på militär och polis är skäl nog att agera skarpt. Varför undersöker inte Amnesty det?
Senast redigerad av KamratBlue 2022-02-07 kl. 01:51.
Citera
2022-02-07, 02:24
Bannlyst
Har rest en del, har även varit i Israel men även Palestina.

Alltså det är en mur emellan och checkpoints, men det kändes för mig som en gränsövergång mellan två olika nationer. Inte en nation updelad likt gamla Sydafrika.

Så apartheid håller jag mig tveksam till. När jag hamnade på sjukhus i norra Israel, var läkare och sjukhus personal muslimer och judar som jobbade sida vid sida, osade inte direkt apartheid där heller.

Vill även minnas att jag stt i hotell lobbyn och väntade på resesällskapet, reagerade på att nyhetsankaret på vad som jag antar var en stor nationell kanal hade slöja på sig. På allt detta var landet i regeringsbyggnad efter ett val och har för mig att ett arabiskt och muslimskt parti blev en del av regeringskoalitionen. Nog för att de israeler jag pratade med på en bar var mindre glada för det och hade mindre smickrande saker att säga om islam och araber, men man har trots allt ett parti i regeringsställning.

Nog för att situationen för palestinierna i territorierna inte är optimal (vilket de delvis har sin egen bakåtsträvande stenålderskultur att tacka för) men apartheid är faktikt ett absurt påstående. Som sagt, Palestina och Israel är två nationer i krig med varandra. Att det finns en gränskontroll emellan är ju helt normalt. Det har vi ju till och med mellan Danmark och Sverige.

Har aldrig litat på Amnesty och andra diverse vänsterliberala NGOS, men detta går direkt emot vad jag själv med egna ögon observerat.

Var sedan i Jordanien, vill man jobba för mänskliga rättigheter tror jag faktiskt att det är en bättre plats att börja på.
Senast redigerad av InteriorDecorator 2022-02-07 kl. 02:27.
Citera
2022-02-07, 07:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nog har Israel rätt att försvara sig mot alla angrep som sker ifrån Palestina.
Har Palestina rätt att försvara sig mot den israeliska ockupationsmakten? En ockupationsmakt kan inte klaga på att den bara försvarar sig.
Citat:
All stenkastning på militär och polis är skäl nog att agera skarpt. Varför undersöker inte Amnesty det?
Kanske för att Amnesty är mer upptaget av att utreda alla palestinier som skjuts, misshandlas, fängslas utan rättegång osv av dessa ockupationstrupper?

Vad säger du om all stenkastning från radikala bosättare som drabbar palestinier? Bosättare som inte ens har någon rätt att befinna sig på ockuperad mark enligt internationell lag.
Citera
2022-02-07, 07:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
På allt detta var landet i regeringsbyggnad efter ett val och har för mig att ett arabiskt och muslimskt parti blev en del av regeringskoalitionen.
Det stämmer att för att bli av med Netanyahu bildade man en bred koalition som för första gången inkluderade även ett arabiskt parti, men premiärministern är en ren fascist som skrutit om hur många araber han dödat och tycker att man skall skjuta misstänkta arabiska terrorister direkt utan att tjafsa med rättegång.

Glöm sen inte hur Israel skapades av en grupp invandrare som drev bort större delen av den tidigare befolkningen och stal mark från dem som lyckades bli kvar. Att man sen behandlar den kvarvarande spillran någorlunda väl är ingen ursäkt.
Citat:
Nog för att situationen för palestinierna i territorierna inte är optimal (vilket de delvis har sin egen bakåtsträvande stenålderskultur att tacka för) men apartheid är faktikt ett absurt påstående.
Apartheid är en helt rimligt beskrivning så länge du har dessa judiska bosättare som lever i ett helt annat juridiskt system, med egna vägar, som ständigt stjäl mer och mer palestinsk mark, som av ockupationsmakten tillåts terrorisera den palestinska befolkningen medan deras protester möts av stenhårt våld.
Citat:
Som sagt, Palestina och Israel är två nationer i krig med varandra. Att det finns en gränskontroll emellan är ju helt normalt. Det har vi ju till och med mellan Danmark och Sverige.
Menar du att Sverige ockuperar Danmark eller vice versa?
Citat:
Har aldrig litat på Amnesty och andra diverse vänsterliberala NGOS, men detta går direkt emot vad jag själv med egna ögon observerat.
Det finns t o m folk som rest till Nordkorea och kommit därifrån med intrycket av att det är ett trevligt samhälle. Som besökare ser man bara en polerad yta.
Citera
2022-02-07, 07:22
Medlem
magpests avatar
Israel måste sluta med apartheid och fylla landet med miljontals muslimer. Det är det enda rätta. Kan Europa så kan Israel.

Judarna pratar ju varmt om mångkulturen i Europa...
Citera
2022-02-07, 07:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Har rest en del, har även varit i Israel men även Palestina.

Alltså det är en mur emellan och checkpoints, men det kändes för mig som en gränsövergång mellan två olika nationer. Inte en nation updelad likt gamla Sydafrika.

Så apartheid håller jag mig tveksam till. När jag hamnade på sjukhus i norra Israel, var läkare och sjukhus personal muslimer och judar som jobbade sida vid sida, osade inte direkt apartheid där heller.

Vill även minnas att jag stt i hotell lobbyn och väntade på resesällskapet, reagerade på att nyhetsankaret på vad som jag antar var en stor nationell kanal hade slöja på sig. På allt detta var landet i regeringsbyggnad efter ett val och har för mig att ett arabiskt och muslimskt parti blev en del av regeringskoalitionen. Nog för att de israeler jag pratade med på en bar var mindre glada för det och hade mindre smickrande saker att säga om islam och araber, men man har trots allt ett parti i regeringsställning.

Nog för att situationen för palestinierna i territorierna inte är optimal (vilket de delvis har sin egen bakåtsträvande stenålderskultur att tacka för) men apartheid är faktikt ett absurt påstående. Som sagt, Palestina och Israel är två nationer i krig med varandra. Att det finns en gränskontroll emellan är ju helt normalt. Det har vi ju till och med mellan Danmark och Sverige.

Var sedan i Jordanien, vill man jobba för mänskliga rättigheter tror jag faktiskt att det är en bättre plats att börja på.
Apartheid-systemet i Israel sker i det dolda. Så här kan det se ut:

Skylt på glasskiosk:

"Sökes: glassförsäljare"

"Krav: fullgjord militärtjänst"
Citera
2022-02-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Israel måste sluta med apartheid och fylla landet med miljontals muslimer. Det är det enda rätta. Kan Europa så kan Israel.

Judarna pratar ju varmt om mångkulturen i Europa...

Israel och Sverige har båda ca 10 miljoner invånare. 20% av invånarna i Israel är muslimer. I Sverige är det drygt 8%. Så Sverige behöver rycka upp sig ordentligt för att närma sig Israels nivå av mångkultur...
Citera
2022-02-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Apartheid-systemet i Israel sker i det dolda. Så här kan det se ut:

Skylt på glasskiosk:

"Sökes: glassförsäljare"

"Krav: fullgjord militärtjänst"

Grym aparthed mot alla utra-ortodoxa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera