2022-02-01, 19:06
Medlem
Mångkultur är svårt - men Israel visar vägen

Amnesty International har granskat hur Israel hanterar sina mångkulturella problem.

Citat:
Amnesty International’s new investigation shows that Israel imposes a system of oppression and domination against Palestinians across all areas under its control: in Israel and the OPT, and against Palestinian refugees, in order to benefit Jewish Israelis. This amounts to apartheid as prohibited in international law.

Laws, policies and practices which are intended to maintain a cruel system of control over Palestinians, have left them fragmented geographically and politically, frequently impoverished, and in a constant state of fear and insecurity.

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2022/02/israels-system-of-apartheid/

Den fulla rapporten finns att ladda ned från organisationens hemsida.

Israel dementerar uppgifterna i rapporten och anser att:

Citat:
Amnestys slutsatser är ”felaktiga, partiska och antisemitiska”. Det skriver det israeliska utrikesdepartementet i ett uttalande som släpptes inför publiceringen av Amnestys rapport, där Israels behandling av palestinier beskrivs som apartheid.

Utrikesminister Yair Lapid säger att Amnesty ”citerar lögner som sprids av terrororganisationer”.

– Israel är inte perfekt, men vi är en demokrati som är hängiven internationell rätt, öppen för kritik, med en fri press och ett starkt och oberoende rättssystem.

Mångkultur är lätt att propagera för men tyvärr svårt att leva med i verkligheten uppenbarligen.
Citera
2022-02-01, 20:47
Medlem
TheJackets avatar
Öppen för kritik, kallar kritik antisemitism
Citera
2022-02-01, 22:04
Medlem
MasterBaits avatar
Förvånar mig att USA-vänliga Amnesty öht vågar kritisera Israel. Annars brukar de vara ett språkrör för USAs propaganda.

Har Amnesty öht kritiserat USAs stöd till Israel? Eller till Yemen för den delen?
Citera
2022-02-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Förvånar mig att USA-vänliga Amnesty öht vågar kritisera Israel. Annars brukar de vara ett språkrör för USAs propaganda.

Har Amnesty öht kritiserat USAs stöd till Israel? Eller till Yemen för den delen?

USAs ambassadör kallar rapporten för "absurd".

https://www.timesofisrael.com/absurd-us-rejects-amnesty-accusation-of-israeli-apartheid-against-palestinians/
Citera
2022-02-02, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det är klart. Israel gör ju inget USA inte gjorde mot sin infödda befolkning när européerna erövrade landet. Än idag har USA kvar indianreservat med miserabla levnadsförhållanden.
Citera
2022-02-02, 13:27
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala

https://www.timesofisrael.com/absurd-us-rejects-amnesty-accusation-of-israeli-apartheid-against-palestinians/

Jo, vad skulle de annars säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är klart. Israel gör ju inget USA inte gjorde mot sin infödda befolkning när européerna erövrade landet. Än idag har USA kvar indianreservat med miserabla levnadsförhållanden.

Jo, de gör allt för att rikta strålkastarljuset åt annat håll. Kanada har också ett pågående genocide på sin ursprungsbefolkning.

Canada’s hypocrisy: Recognizing genocide except its own against Indigenous peoples
https://theconversation.com/canadas-hypocrisy-recognizing-genocide-except-its-own-against-indigenous-peoples-162128

(Sen anklagar båda länderna andra länder för genocide utan ha bevis för det. Som i Xinjiang där de inte kan bestämma sig om de ska kalla det ett riktigt fysiskt folkmord eller kulturellt genocide. De kan inte heller bestämma sig för om det handlar om några hundra tusen, eller en, två eller tre miljoner uigurer som sitter i något slags omskolningsläger, koncentratiopnsläger eller vad det nu kan vara. Luddigt är det i alla fall och noll bevis har de. T.o.m. Trudeau har sagt att han inte tror på något genocide men följer ändå USAs order att bojkotta Xinjiang. Men allt det här är ju en annan diskussion, även om det belyser ländernas hyckleri.)
Citera
2022-02-03, 19:21
Medlem
Den besynnerlige herr Unz

Den mediakrigsaktuella Ron Unz förekommer i en intressant diskussion på Youtube podden Geopolitik och imperium. Så här presenterar han själv avsnittet.

Citat:
Here’s my first video podcast interview, in which I discussed the origins of the global Covid outbreak on Geopolitics & Empire, presenting my theory that it was the result of an American biowarfare attack against China (and Iran).

https://www.youtube.com/watch?v=lsuiaTgZ-zs
Citera
2022-02-05, 09:57
Medlem
jag åkte till israel en gång och blev mycket illa bemött av gränsvakterna. jag blev förhörd i flera timmar. jag blev dessutom hotad under förhöret samt tvingad att logga in i min brevlåda samt redovisa innehållet i min telefon.

så ja. israel är en apartheidstat. som icke jude i israel blir man ofta illa bemött. israeler gillar inte icke judar i deras land.
Citera
2022-02-05, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Ja fan, det trodde man inte. Andra tider på gång kanske? Soros blir anklagad för omstörtande verksamhet för sin sponsring av BLM och AFA?

*I wish*
Citera
2022-02-06, 12:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Mångkultur är svårt - men Israel visar vägen

Amnesty International har granskat hur Israel hanterar sina mångkulturella problem.

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2022/02/israels-system-of-apartheid/

Den fulla rapporten finns att ladda ned från organisationens hemsida.

Israel dementerar uppgifterna i rapporten och anser att:

Mångkultur är lätt att propagera för men tyvärr svårt att leva med i verkligheten uppenbarligen.
Det är rätt kul. Det skenheliga lilla Israel är vana vid att kunna bete sig hur som helst mot andra folk utan kritik, och så blir man anklagade för apartheid själva. Tyvärr har de USA bakom ryggen så de kan fortsätta sina härjningar, men det har i alla fall fått kritik från Amnasty. Sånt svider.
Citera
2022-02-06, 12:35
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
jag åkte till israel en gång och blev mycket illa bemött av gränsvakterna. jag blev förhörd i flera timmar. jag blev dessutom hotad under förhöret samt tvingad att logga in i min brevlåda samt redovisa innehållet i min telefon.

så ja. israel är en apartheidstat. som icke jude i israel blir man ofta illa bemött. israeler gillar inte icke judar i deras land.

Och resten av Mellanöstern behandlar Judarna bra säger du?😂

Städa framför egen dörr först säger jag bara till Saudi, Palestina & resten av Mellanösterstaterna.

Med Vänliga Hälsningar
Citera
2022-02-06, 14:42
Medlem
Folkmord har över huvud taget blivit ett luddigt begrepp i nutidens offentliga samtal, och ofta ett slagträ. Den klassiska (ursprungliga) definitionen var "handlingar drivna av en medveten strävan att fysiskt utplåna en viss etnisk grupp, ett visst folk" - underförstått kan sådana dirigerade program bara drivas med tydligt stöd från en regering, en statsmakt - men idag använder många det närmast som liktydigt med "repression riktad mot delar av en viss grupp, eller brutal krigföring som även drabbar civila" i största allmänhet.

Många vill numera ha ordet, men man vill inte ha det kopplat till att "folk* skulle betyda en bestämd etnisk grupp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in