Citat:
Ursprungligen postat av
Nycticorax
Vad hände med det där röda paketet som man hittade i dykningarna -94 vid rampen, och som filmades
här? Vissa experter menade att det var odetonerade sprängämnen som placerats dit av dykare på botten. Objektet blev senare bortplockat enligt uppgifterna.
Minns jag inte var jag läste detta exakt. Men ni kunniga har säkert full koll på detta.
I filmerna från 2/10 och 3/10 -94 syns/finns inte föremålet som filmas den 9/10-94 och i december samma år är det borta igen.
Estonias vita frontskott ganska gult i sekvenserna med färgbild, dvs vitbalansen är fel. Med justerade färger ser den orange kuben mer kartong-/träfärgad ut.
Storlekmässigt ser den relativt liten ut om man jämför med trossarna (förtöjningstrossar?) runt omkring.
ROV:n filmar föremålet underifrån vilket innebär att såsom vraket är orienterat på havsbotten så ligger föremålet under en "hylla" med den gläntande bogrampen nedanför sig.
Placerad så här enligt GGE:
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/images/report%20pics/folder%204/pg1100.jpg
Jag tror föremålet flutit ut genom den gläntande bogrampen efter den 3/10 och sedan drivit bort med havsströmmarna efter det filmades den 9/10.
Huruvida det är en träbit/del av en lastpall, kartong eller annat material lyckas jag inte lista ut.
Edit.
GGE skriver att "experter" bedömt att föremålet kan vara en sprängladdning, men å andra sidan menar samma experter att en kartong med korslagd tejp som filmats med 90% säkerhet innehåller sprängämnen trots att det i samma filmmaterial går se att den är myycket lik dykarnas förpackningar med "svetspinnar"..