Citat:
Ursprungligen postat av
Handfatstrallaren
GN var en Troller Raptor Stalker!
Ja, det här var en mycket bra text och mitt i prick skulle jag säga. Texten beskriver verkligen varför just GN är så intressant!
Du tog själv upp närheten till alla 3 punkterna, vi kan kalla det för triangeln, som ramar in det geografiska området där allt skedde. Punkterna: Korsningen, mordplatsen och hundvittnets placering bildar dom 3 spetsarna i den triangel som GN har rört sig inom.
GN's bostad är utgångspunkten och central i sammanhanget, och givetvis är den belägen inom triangeln. Triangelns ena spets utgörs av Limstakorsningen, platsen där Eva släpptes av. (GN's bostad ligger strax ovanför korsningen). Därifrån kan man sedan rita ut triangeln som visar hur mördaren hela tiden har rört sig inom sin
"comfort zone".
Jag har hela tiden tänkt att det är utefter den här typen av grundstaplar som GN har agerat. Det finns alltid ett mönster för den här typen av gärningsman. GN är således inte unik utan passar givetvis perfekt in i mallen.
Jag noterar att vi båda har kommit fram till samma typ av GM här, dvs att Eva'a mördare med största sannolikhet är en
Stalker Troller Raptor (i den ordningen) och att mycket pekar på GN!
Som sagt: Vid brott mot person består jaktprocessen av två delar, sökandet av ett lämpligt offer och attacken av offret.
Stalker:
Gärningsmannen hittar sitt offer och följer sedan efter denne.
Troller:
Gärningsmannen överfaller sina offer när tillfälle ges. Denna typologi är spontanstyrd och personen är mentalt förberedd att begå brott när tillfälle ges.
Raptor:
Gärningsmannen går till omedelbar attack vid första kontakten. Detta är det vanligaste sättet och sker oftast inom gärningsmannens aktivitetsområde.