Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Att du "vet" är inget bevis. Kolla varje annons där de söker fältassistenter i bästa fall skrver de socionom eller liknande utbildning men i praktiken väljer de alltid socionomer.
De som blir biskopar i SvK är oftast karriärister som doktorerat och/eller haft politiker i ryggen som lyft fram dem. En konservativ, bibeltroende präst får vara glad om han får en vanlig tjänst.
Han kommer få ett jobb på något kansli någonstans inom kyrkan, som någon form av "forskningsledare".
Jag glömde ett viktigt ord förut: "myndighetsutövning". Tjänster som innefattar "myndighetsutövning" kräver att man har tentat av den erforderliga juridiken. Praktiska jobb som t.ex. på familjebehandlingshem, där man kör miljöterapi med de boende (t.ex. lagar mat, städar, tvättar och åker och storhandlar tillsammans, ordnar födelsedagsfest och bjuder in de andra boende, leker med barnen, hjälper mamman med potträning, läser läxor med större barn, åker på utflykt till stranden, samt skriver journalanteckningar om detta efteråt) funkar utan socionomexamen. Jag kan inte hänga ut folk med namn och personnummer eller HVB-hemmets namn här, så jag kan inte ge några bevis, men detta hör inte heller hit.
Vi får väl se. Jag tror personligen, att det blir väldigt svårt för honom att jobba kvar med SvK som arbetsgivare.
Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
Vilka löften bryter en singelkvinna mot i relation med gift man?
För det första var även älskarinnan gift när detta började. Vem som la in om skilsmässa finns förmodligen att läsa i någon offentlig handling, men jag är inte riktigt tillräckligt intresserad för att begära ut den.
Inga uttalade löften. Men alla som är anställda hos Svenska Kyrkan, förväntas dela Svenska Kyrkans värderingar. Dock är det förstås svårt att få klarhet i vilka värderingar detta är nuförtiden, med homovigslar och öppet homosexuella och transsexuella präster, och det skiljer sig även åt mellan olika stift och församlingar. INGET stift lär dock stå för den värderingen, att det är OK för en kvinnlig anställd att förföra biskopen, om han är gift. Eller om hon själv är det.
En manlig anställd - där skulle det kunna vara annorlunda, misstänker jag. Då skulle det kunna heta, att den yngre mannen bara hjälpte biskopen att finna sitt rätta jag och den sanna kärleken, eller liknande flummiga formuleringar.