Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
En dagisunge vet att om man vill lösa ett bråk, så pratar man med varandra. Hade Esbjörn och hans anhang faktiskt velat lösa dilemmat med att Esbjörn sålt något han ville ha tillbaka, så hade de börjat med att prata med Ebba. Att göra som de gjort, är inte i Esbjörns intresse alls. Har kostat Esbjörn anseende, stora pengar och inte har han fått något för det.
Ebbas värderingar. Ett sms är skriftligt, eller hur? Att hon inte gett oss den andra värderingen, gör det hennes uttalande till en lögn?
Ebba har inte hävdat att Esbjörn ska stå för hantverkskostnader. Otydligt skrivet, men läs uttalandet noggrant så ser du.
I kontraktet står det att Esbjörn kan, mot normalt förfarande, lämna kvar det lösöre han inte vill ha.
Esbjörn är egen. Det är ingen förolämpning. Han har sina ideer om hur han vill vara bara. Gubben är inte ointelligent någonstans.
Så Ebba gör fel för hon har med sig eget folk som vittnen? Varför har Esbjörn varit ensam? Är det för att han valt det själv, eller för att Ebba har tvingat honom? Har han valt det själv, är det totalt orelaterat till Ebba och håller inte som argument.
Vad har förtalsgrejen att göra med själva köpet?
Polisanmälan var ju en okynnesanmälan. Om jag okynnesanmäler dig för något, är det inte samma sak som att du inte har rent mjöl i din påse, eller hur?
Löftet ja. Återigen det var ett löfte med vissa rekvisit, eller hur? Uppfyllde Esbjörn dessa genom att göra sig okontaktbar? Nej är mitt svar. Så hur är det något som Ebba ska lastas för?
Varför känner sig Esbjörn sviken och lurad? Är det för att Ebba har svikit honom ocheller lurat honom? Eller är det för att folk runt honom far med osanning, som att fastigheten är värd flera miljoner till? Han är definitivt delskyldig till att Ebba håller distans till honom, då han inte är pålitlig.
Att vilja ha det någon annan äger, vem har inte känt så? I princip varenda husaffär innehåller en sån individ. Om det inte vore så, så skulle det aldrig finnas några köpare.
Vad gäller Truls, så måste man börja i rätt ände. Visa på vad han varit inblandad i, så kan man utreda honom som person sedan. Ungefär så alla andra personer har processats här. Hittills har han väl bara hållit i en röjsåg? Det ger inte mycket till indicier till att han styrt Ebba genom affären, eller hur?
Men det här måste man ju premiera.
Självklart har du rätt i att Esbjörn kanske skulle gått med på ett möte med Ebba efter han skickat sitt brev. Men han verkar faktiskt livrädd när han säger att han inte tänker gå med på ett möte. Jag tror han inte trodde sig klara att stå fast vid sin vilja när Ebba börja argumentera för sin sak. Hon ger sig aldrig säger han ju exempelvis.
Vet du om man säger jag har gjort två skriftliga värderingar som säljaren fått ta del av, och hänvisar till ett sms skarvar man en del på sanningen om du frågar mig. Observera att det enbart talats om sms här, ingen annanstans.
Ebba skrev som motivering till det låga priset;
Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning.
Hur menar du att hon inte skriver att Esbjörn ska stå för hantverkskostnader?
Vidare står det i kontraktet att Esbjörn inte kräver någon ersättning för det lösöre han lämnar.
Det är i sig inte fult av Ebba att ha eget folk med sig, det är fula är att i efterhand påstå sig ha sett till att affären gick korrekt till och att hon påstår sig även sett till Esbjörns bästa.
Det anmärkningsvärda är inte att Esbjörn är lite egen, med att Ebba känner behov av att beskriva honom så. Som en försäkran om att hon oxå sett att Esbjörn inte är riktigt riktig. Men att hon enbart tolkar det som lite egen.
Att bli polisanmäld två gånger i samband med en fastighets affär är i min värld väldigt anmärkningsvärt och har aldrig hänt någon jag känner. Att Ebba dessutom väljer att förtala motpartens ombud i en pågående juridisk konflikt tyder enligt mig på att hon inte tror sig vinna denna tvist på bevis. Utan ser sig nödgad att använda fula knep.
Ja du det är bara att konstatera att vi tänker olika om löften, jag tänker att när någon säger;
Jag kommer inte att genomföra affären om Esbjörn inte vill
Så betyder det just det. Men det kanske kan tolkas som att det betyder något annat.
Esbjörn säger att han känner sig lurad av Ebba. Då tänker jag att det är så. Hade han känt sig lurad av Majkgård hade han väl sagt det.