2022-02-04, 22:59
Medlem
Jag tror Jesus skulle hålla med mig om att Petterson allvarligaste brott inte är otrohet utan hyckleri och högmod. Inte bara predikade Petterson för trohet utan han ansåg sig står över reglerna och kunna göra det helt öppet. Nu kanske människor på Flashback tar otrohet med en klackspark men så är det definitivt inte för alla präster. Jag skulle tro att det för de flesta präster är sådana här regler mer än någon abstrakt lista med vad man bör och inte bör göra utan att de har internaliserat reglerna och tycker de är värda att ta på allvar. Låter väldigt tråkigt att ha någon som Petterson som representant om det är så. Man kan nog sätta upp arrogans på listan av synder bara av de skälet att han inte av respekt för de anställda sade upp sig innan.

Att en sådan människa som Petterson kunnat bli Biskop verkar oerhört märkligt och man kan undra om det säger något om ledningen i Svenskakyrkan. Men alla präster (och de flesta pastorer) som jag mött har varit utmärkta, konservativa och intelligenta människor. Så man bör inte låta sig skrämmas bort från Svenskakyrkan av vad biskopar eller andra ”representanter” gör.
Citera
2022-02-04, 23:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Universitet är ju fråstående från kyrkan, åtminstone officiellt men ja enligt en annan användare än enbart teol kand och det blir svårt att bli lektor ens på universitet.

jag tror han kan få något jobb på kyrkokansliet i uppsala eller motsvarande på gotland, att man ska "utreda" t ex gudstjänstutveckling eller något annat, ungefär som gamla politiker som blir generaldirektörer.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkokansliet-i-uppsala

tror det blir tufft att få jobb på socialtjänsten utan att vara jurist eller socionom. I usa hade han kanske kunnat söka jobb som etiker (om han läst mer sånt) men i Sverige vimlar det inte direkt av etiker, men i usa så finns det ju teologer som jobbar i vita huset och på nasa.

Sen hade kanske hans skandal satt lite käppar i hjulet även i usa för sådana jobb.

Alltså, de rena socionomjobben kan han inte få, för de kräver bland annat att man tentat av en massa socialrätt. Men jag tänkte mera som fältassistent (bland ungdomar på glid, hemlösa, prostituerade) eller behandlingsassistent på något behandlingshem för t.ex. missbrukare, ungdomar eller familjer. Eller på ett asylboende, ett akutboende eller en kvinnojour. Prästyrket ligger ju nära det; det är också i högsta grad ett caritativt yrke.
Citera
2022-02-04, 23:05
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, de rena socionomjobben kan han inte få, för de kräver bland annat att man tentat av en massa socialrätt. Men jag tänkte mera som fältassistent (bland ungdomar på glid, hemlösa, prostituerade) eller behandlingsassistent på något behandlingshem för t.ex. missbrukare, ungdomar eller familjer. Eller på ett asylboende, ett akutboende eller en kvinnojour. Prästyrket ligger ju nära det; det är också i högsta grad ett caritativt yrke.

fältassistenter är ju också socionomer så det går inte. Nej jag tror på någon tjänst hos kyrkokansliet.
Citera
2022-02-04, 23:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Vigningsgudstjänsten i Uppsala domkyrka sändes live via webben. Nu kan du se sändningen i efterhand.

Karin Mulde läser kungörelsen för Thomas Petersson. Biskopsvigning av Åsa Nyström och Thomas Petersson i Uppsala domkyrka 3 juni 2018, del 1. 33:50.

https://www.svenskakyrkan.se/biskopsvigning

Kungen och drottningen närvarade vid invigningen.
Senast redigerad av exoticspice 2022-02-04 kl. 23:09.
Citera
2022-02-04, 23:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
fältassistenter är ju också socionomer så det går inte. Nej jag tror på någon tjänst hos kyrkokansliet.

De kan vara lite allt möjligt. Socialpedagoger, lärare, fritidspedagoger, behandlingsassistenter, läst vissa kurser etc.. Det är bara de rena socionomtjänsterna som är skyddade för att man måste kunna lagtexterna, och även där går det att komma in om man kan visa att man har läst relevant juridik, lite sociologi, pedagogik, psykologi eller annat som räknas som relevant, och har lite arbetslivserfarenhet. Det är stor personalbrist på soc just nu. Prästutbildning och lång erfarenhet som det, borde vara en utmärkt bakgrund för en fältassistent.
Citera
2022-02-04, 23:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Karin Mulde läser kungörelsen för Thomas Petersson. Biskopsvigning av Åsa Nyström och Thomas Petersson i Uppsala domkyrka 3 juni 2018, del 1. 33:50.

Kungen och drottningen närvarade vid invigningen.

"åtkomst saknas", får jag.
Citera
2022-02-04, 23:38
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
De kan vara lite allt möjligt. Socialpedagoger, lärare, fritidspedagoger, behandlingsassistenter, läst vissa kurser etc.. Det är bara de rena socionomtjänsterna som är skyddade för att man måste kunna lagtexterna, och även där går det att komma in om man kan visa att man har läst relevant juridik, lite sociologi, pedagogik, psykologi eller annat som räknas som relevant, och har lite arbetslivserfarenhet. Det är stor personalbrist på soc just nu. Prästutbildning och lång erfarenhet som det, borde vara en utmärkt bakgrund för en fältassistent.

Nej, du behöver vara socionom.

https://ledigajobb.se/jobb/93c2e7/f%C3%A4ltsocionomer-2-st

Kvalifikationer
Socionomexamen, kunskap om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga. Körkort B.
Citera
2022-02-04, 23:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, du behöver vara socionom.

https://ledigajobb.se/jobb/93c2e7/f%C3%A4ltsocionomer-2-st

Kvalifikationer
Socionomexamen, kunskap om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga. Körkort B.

Läs rubriken en gång till. "Fältsocionom." Jag talar om fältassistenter, som kan ha lite olika bakgrund. Och det tror jag är bra, till och med.
Citera
2022-02-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa787
Lever du med en kvinna utifrån de ovannämnd referens ramar kan jag garantera dig, hon är otrogen, kommer vara det och hoppas innerligt för hennes skull att hon blir det!.

Och!

Förstår inte problemet med att en SINGEL kvinna väljer inleda sexuell relation med en uppenbarligen lögnare till MAN.

Förstår inte varför hon definieras som H***, är det någon som bär skulden är väl den gifta mannen.

Så såg jag också det. Här läste jag sedan att kvinnan nu är skild. Var hon det när hon började umgås intimt med den nu avkragade? Lögnare? Han kan knappast påstått att han var singel.
Citera
2022-02-04, 23:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
"åtkomst saknas", får jag.
Vad konstigt. Det ska fungera.

Om det inte gör det så kan du söka på "Följ biskopsinvigningen - Svenska Kyrkan" på Google, där ska det komma upp med en liten bild på TP och en kvinnlig präst.
Citera
2022-02-04, 23:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad konstigt. Det ska fungera.

Om det inte gör det så kan du söka på "Följ biskopsinvigningen - Svenska Kyrkan" på Google, där ska det komma upp med en liten bild på TP och en kvinnlig präst.

OK, den har jag redan sett. Den fanns på Visby stifts Facebooksida för ett par, tre dagar sedan, men togs sedan bort. Alltså själva bilden. Någon video fanns inte där heller.

EDIT: fick igång den nu, felet verkar ha legat i mitt icke-accepterande av kakor. Det här ska bli intressant!
Senast redigerad av Merwinna 2022-02-05 kl. 00:00.
Citera
2022-02-05, 00:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
OK, den har jag redan sett. Den fanns på Visby stifts Facebooksida för ett par, tre dagar sedan, men togs sedan bort. Alltså själva bilden. Någon video fanns inte där heller.
Okej, jag såg samma sak för några dagar sedan, att den skulle finnas på deras hemsida men var borttagen,

Då har du inte sett videon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in